5.2. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen Transporter T5: Technika pod lupou

 

Pátá generace užitkového Volkswagenu se letos vyrábí již 12. rokem, přesto má stále co nabídnout. Vedle širokého množství variant a velké užitné hodnoty také odpovídající techniku.

Nástupce úspěšné a dodnes oblíbené řady T4 přinesl do třídy užitkových vozů dosud nevídanou úroveň komfortu a jízdních vlastností. T5 se tak skutečně řídí jako dobrý osobní vůz, přičemž faktem zůstává, že to samé se tvrdilo také v době příchodu předchůdce.

Každý si vybere

Od samého začátku je Transporter T5 nabízen v mnoha verzích, lišících se nejen účelem, nýbrž i rozměry. V nabídce jsou v současnosti dva rozvory náprav, a to 3000 a 3400 milimetrů. Dále se vůz dělí na užitkový a osobní.

Volkswagen Transporter: Neúnavný pracant slaví 65 let

Do prvně jmenované skupiny patří dodávka, kombi verze a rám s budkou (kabinou) připravená pro montáž různých nástaveb. Druhá jmenovaná, tedy osobní, zahrnuje Multivan, Caravelle a California.

Pokud začneme rámem s kabinou, tak ten existuje s jedněmi nebo se dvěma bočními dveřmi (takzvaná zdvojená kabina). Verze s jednoduchou kabinou je nabízena s oběma rozvory náprav, varianta se zdvojenou kabinou a tedy dvěma řadami sedadel pouze s delším rozvorem.

Varianty karoserie Volkswagenu Transporter T5
Rozvor náprav3000 mm3400 mm
Varianty karoserie (výška vozu v mm)
DodávkaAno (1970-1990, 2176, 2476)Ano (1970-1990, 2176, 2476)
KombiAno (1970-1990, 2176, 2476)Ano (1970-1990, 2176, 2476)
Rám s jednoduchou kabinouAno (1949-1963)Ano (1949-1963)
Rám se zdvojenou kabinouNeAno (1949-1963)
MultivanAno (1970-1990, 2176, 2476)Ano (1970-1990, 2176, 2476)
CaravelleAno (1970-1990, 2176, 2476)Ano (1970-1990, 2176, 2476)
CaliforniaAno (1970-1990, 2176, 2476)Ano (1970-1990, 2176, 2476)
Nabídka verzí se může lišit v závislosti na cílovém trhu

Zbylé varianty a to jak užitkové, tak osobní mohou mít taktéž dva rozvory náprav a navíc tři výšky karoserie: ta vysoká 1970 až 1990 milimetrů je nejnižší, 2176 mm připadá střednímu provedení a konečně nejvyšší se chlubí výškou 2476 milimetrů. V závislosti na rozvoru náprav je pak vůz dlouhý buď 4892, nebo 5292 mm.

Více bezpečnosti

Při navrhování páté generace Transporteru se její tvůrci soustředili mimo jiné na výrazné zvýšení bezpečnosti posádky. Skelet používá vysokopevnostní ocelové plechy, přičemž ani v Transporteru nechybí technologie laserového svařování, uplatněná na velké plochy. Sem patří například bočnice, která je tady vcelku. Toto řešení údajně zvyšuje celkovou tuhost skeletu.

Novinkou ve výstroji se staly posuvné boční dveře, navíc na obou stranách vozu. Standardně se ovládají manuálně, za příplatek elektromechanicky. V případě selhání elektrického ovládání je lze manuálně otevřít, což je zřejmé bezpečnostní hledisko.

Vůz od začátku nabízel nejen čelní, nýbrž i boční a také hlavové airbagy. Ty jsou rozděleny na dva na každé straně - pro první řadu sedadel, tedy řidiče a jeho spolujezdce, a zbytek.

Za velmi dobrými jízdními vlastnostmi stojí konstrukce podvozku se zcela nezávisle zavěšenými koly. Vpředu na rozvidlených příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu na kyvadlové úhlové nápravě, tedy šikmých ramenech. Zajímavostí je velký přední pomocný rám. V karoserii je uložen čtveřicí pružných lůžek, přičemž nese kompletní hnací ústrojí, včetně řízení. Jeho úloha je rovněž při čelním nárazu, při němž pomáhá rozkládat a také mařit kinetickou energii.

Čtyři, pět i šest

V době příchodu na trh mohl zájemce o T5 vybírat z poměrně široké nabídky pohonů. Zážehové motory zastupovaly jednak osmiventilový čtyřválec 2,0 litru o výkonu 85 kW, jakož i prestižní motor 3.2 VR6 se 170 kW, potomek slavné „veruny“ z roku 1991. Je jasné, že benziny byly určeny spíše pro osobní varianty. Menší motor se pojil výhradně s pětistupňovým manuálem, šestiválec byl standardně kombinován s nově vyvinutou šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Její zvláštností je čtyřhřídelová konstrukce s jedním vstupním a třemi výstupními hřídeli. Toto řešení zvolil Volkswagen údajně z prostorových důvodů. Skříň byla dimenzovaná pro přenos točivého momentu o velikosti až 500 N.m. Alternativou k této převodovce se stalo samočinné taktéž šestistupňové ústrojí s měničem momentu.

Volkswagen Transporter: Pracant mnoha tváří

Vzhledem k poslání vozu byly mnohem zajímavější vznětové motory, také ty nabízel výrobce od začátku dva: základem byl známý čtyřválec 1.9 TDI se vstřikováním čerpadlo-tryska ve výkonových verzích se 63 kW a 77 kW. Obě vybavené turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a spojené s pětistupňovou manuální převodovkou.

Novinku na poli motorů představoval vznětový pětiválec 2.5 TDI, jenž záměrně evokuje předchozí slavnou dva a půlku. V tomto případě se ale jedná o úplně novou konstrukci. Nabízel se ve dvou verzích s odlišným výkonem, a sice s 96 a 128 kW. Převodovky byly stejné, jako v případě motoru 3.2 VR6.

Pětiválec taktéž využíval vstřikování čerpadlo-tryska a navíc byl pozoruhodný některými technickými řešeními. Tak například jeho celohliníkový blok se obešel bez litinových vložených válců. Namísto nich byla na vnitřní plochy nanesena plazma, což bylo a dodnes je opravdové unikum.

Aby se minimalizovaly náklady na údržbu a zajistila patřičná spolehlivost, byl vačkový hřídel v hlavě poháněn soustavou ozubených kol se šikmým ozubením. Zmíněná soukolí byla navíc umístěna na straně převodovky, tedy v místě setrvačníku.

Později dostala T5 také pohon všech kol 4Motion, na rozdíl od T4 a jejího Syncra řešený nikoliv viskosní spojkou, nýbrž aktivní elektrohydraulickou lamelovou spojkou Haldex druhé generace. V porovnání s obdobným systémem Golfu páté generace byl do transferu navíc vložený pomocný hřídel, důvodem bylo zvýšené namáhání celého pohonu u Transporteru. Pohon 4Motion byl nabízen v kombinaci s oběma šestistupňovými převodovkami, tudíž s většími motory.

Modernizace ve znamení čtyřválců

Na sklonku roku 2009 prodělal Transporter rozsáhlou modernizaci. Na první pohled se vůz změnil po vzhledové stránce, nicméně nezapomnělo se ani na techniku. Z palety zážehových motorů byl vypuštěn šestiválec, tudíž zůstal pouze osmiventilový čtyřválcový dvoulitr.

Vybrané technické údaje motorů dostupných na našem trhu - zážehové motory
Motor2.0 TSI2.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]19841984
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]110/3750-6000150/4200-6000
Točivý moment [N.m/min]280/1800-3750350/1500-4000
Převodovka6M6M/7DSG
Poháněná kolapřednípřední/4Motion (s 7DSG)
Palivobenzinbenzin
Emisní normaEuro 5Euro 5

Změny se udály také v nabídce vznětových motorů. Skončil avantgardně řešený pětiválec TDI, stejně jako známý motor 1.9 TDI. Zájemce o turbodiesely nově uspokojují výhradně dvoulitry, motor 1.9 TDI suplují verze s 62 kW a 75 kW. Méně výkonný pětiválec pak nahrazuje varianta se 103 kW. Vrcholem se stává dvakrát přeplňovaný dvoulitr BiTDI s výkonem 132 kW, jenž tak o čtyři kilowatty překonává předchozí vrcholný pětiválec.

S modernizací a přechodem na vznětové dvoulitry také končí vstřikování čerpadlo-tryska, které je nahrazeno common-railem. Emisní normu Euro 4 motory plní bez filtru pevných částic, ke splnění Euro 5 ale DPF potřebují.

DSG pro hodně newtonmetrů

Zážehový motor, stejně jako dva méně výkonné vznětové dvoulitry si musejí vystačit s manuální pětistupňovou převodovkou známou z předchozího vydání. Nejvýkonnější verze dvoulitru TDI s jedním turbodmychadlem dostává čtyřhřídelový „šestikvalt“, což platí rovněž pro vrcholný motor BiTDI.

Alternativou k šestistupňové manuální skříni je namísto dosavadní šestistupňové samočinné převodovky s měničem nová sedmistupňová dvouspojková převodovka DQ500 pro točivé momenty až 600 N.m. Později ji dostal také VW Tiguan a dnes ji najdete v modifikované verzi v novém Passatu BiTurbo TDI.

Vybrané technické údaje motorů dostupných na našem trhu - vznětové motory
Motor2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI BMT2.0 TDI2.0 BiTDI
Zdvihový objem [cm3]19681968196819681968
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]62/350075/350084/3500103/3500132/4000
Točivý moment [N.m/min]220/1250-2500250/1500-2500250/1500-2750340/1750-2500400/1500-2000
Převodovka5M5M5M6M/7DSG6M/7DSG
Poháněná kolapřednípřednípřednípřední/4Motion (s 6M)přední/4Motion (s 6M i 7DSG)
Palivomotorová naftamotorová naftamotorová naftamotorová naftamotorová nafta
Emisní normaEuro 5Euro 5Euro 5Euro 5Euro 5
Filtr pevných částicAnoAnoAnoAnoAno

Změny se odehrály taktéž na pohonu všech kol 4Motion. Namísto Haldexu druhé generace dostal inovovaný Transporter spojku Haldex hned čtvrté generace a to v kombinaci s motory 2.0 TDI 103 kW a 2.0 BiTDI 132 kW. Dostupný je jak s manuální převodovkou, tak dvouspojkovou DSG a to v závislosti na pohonné jednotce.

Další obohacení nabídky

Jenom pár měsíců po modernizaci je motorová paleta vozu doplněna o další agregáty. Předně je to vznětový dvoulitr ve verzi s 84 kW a přídomkem BlueMotion. Kombinován je s manuální pětistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Nabídku zážehových motorů doplňuje dvoulitr TSI o výkonu 150 kW z řady EA888. V současnosti je v nabídce navíc verze turbomotoru 2.0 TSI se 110 kW. Výkonnější varianta dvoulitru TSI může být na přání spojena s dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Méně výkonná verze alternativu k šestistupňovému manuálu a přednímu pohonu nenabízí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



RFK Tuning VW T5 Team-Bus: Transporter pro kultovní A-Team RFK Tuning VW T5 Team-Bus: Transporter pro kultovní A-Team

Německé tuningové firmy se nevyhýbají ani užitkovým…

Volkswagen T5 vs. konkurence: Srovnání cen a výbav Volkswagen T5 vs. konkurence: Srovnání cen a výbav

Stávající generace Volkswagenu T5 se prodává od roku 2003…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…