10.8. 2015 Ladislav Černý

Volvo FH 500 DC: Větrem i sluncem

 

Za aprílového počasí jsme jeli test spotřeby se švédskou novinkou – převodovkou se dvěma oddělenými spojkami.

V osm hodin ráno jsme usedli za volant návěsové soupravy, kterou táhlo Volvo FH 500 o výkonu 368 kW s dvouspojkovou převodovkou I-Shift Dual Clutch. Tu jsme teoreticky představili v Autoprofi 9/2014 a v listopadovém vydání přinesli první naše zkušenosti z jízd ve Španělsku. Aprílovým vtipem nebyla nabídka českého zastoupení Volvo Trucks, abychom si tuto ve světě těžké nákladní dopravy unikátní techniku vyzkoušeli na tuzemských silnicích.

Bez aerodynamických úprav

Po příchodu k vozidlu jsme se podivili, že návěs není pečlivě aerodynamicky zakrytovaný do posledního puntíku, jak to s oblibou dělají jiní výrobci při novinářských testováních. Skříňové vozidlo nemělo ani aerodynamicky upravenou záď v dolní části a pneumatiky pocházely od dvou výrobců. Panely v ložném prostoru způsobily celkovou hmotnost soupravy přes 41 tun, zatímco se pro tento způsob novinářského testování běžně používá pro spotřebu výhodnějších 39-39,5 tuny.

Testovací tahač nás navíc přivítal nejvyšší kabinou Globetrotter XL poskytující řidiči maximální prostor. Některé automobilky raději pro testování volí nižší kabinu doplněnou spoilerem, což ve srovnání s tou nejvyšší působí menší aerodynamický odpor a nižší spotřebu nafty.

Napadlo nás, že si Volvo s takto „reálně“ nakonfigurovanou soupravou musí hodně věřit. Na druhou stranu jsme ocenili, že se souprava neliší od konvenčních, a tudíž i výsledek nebude běžně nepoužívanými prostředky snížený ale odpovídající běžnému kamionovému provozu.

Pestrý úsek

Trasu jsme zvolili částečně po dálnici i běžných silnicích, protože Dual Clutch se projeví nejvíce v členitém terénu. Řazení bez přerušení toku točivého momentu má v dálkově dopravě pochopitelně největší význam během podřazování ve stoupání. Ukazuje se však cílené i do stavebního sektoru pro tahače sklopných návěsů, které se rozjíždějí v horších trakčních podmínkách a počáteční řazení znamenají téměř zastavení.

Přesné měření

Volvo si pro nás kromě převodovky s nepřerušeným tokem točivého momentu Dual Clutch připravilo další technickou novinku. Měření spotřeby vycházející z množství paliva proteklého skrze vstřikovače bylo doplněno měřením vzdálenosti pomocí GPS a nikoliv podle palubního počítadla neschopného korigovat měnící se průměr kola v závislosti na opotřebení dezénu. Měření bylo možné z důvodu nepředvídané situace přerušit a posléze zase pokračovat dál, což nám zpočátku připadala jako zbytečné. Naneštěstí vše bylo jinak.

I-See umí více

Od startu jízdy u Benziny na začátku Dálnice D11 směrem na Hradec Králové jsme nastavili tempomat na 85 km/h, abychom nebyli kvůli spotřebě brzdou provozu. Překvapilo nás, že po aktivaci systému I-See upravujícího tah motoru v závislosti na profilu trasy také došlo k automatickému brzdění, abychom nepřekročili tachografový rychlostní limit. V zdánlivě rovném úseku dlouhém 59,1 km jsme nastoupali 155 výškových metrů a klesali o 206 m. I-See během jízd ve Španělsku v říjnu loňského roku ještě nepřekročit námi zvolenou maximální rychlost neumělo. Proto tentokrát přišlo další milé překvapení stejně jako dosažená průměrná spotřeba 24,0 l/100 při průměrné rychlosti 82,91 km/h.

Příměstský okruh

Z exitu 62 dálnice D11 jsme odbočili na Chlumec n. Cidlinou a dále pokračovali po „staré hradecké“ nebo-li silnici 11 směrem k Poděbradům. Před nimi jsme se kvůli omezení tonáže museli na nájezdu 42 vrátit na dálnici D11.

Trasa dlouhá téměř 29 km vedla přes mnoho kruhových objezdů, na nichž jsme jeli mimořádně opatrně a neničili pneumatiky razantními průjezdy malých kruhových objezdů. Úsek téměř bez vodorovné části dovolil velké uplatnění predikativnímu tempomatu I-See, protože jsme na tak krátkém úseku nastoupali 153 metrů a klesali o 175 výškových metrů. Navzdory mimořádně silnému větru a častému zrychlování ze čtvrtého či pátého převodového stupně až na dvanáctku a maximum tempa jsme dosáhli průměrné spotřeby nafty 36,72 l/100 km.

Nešťastné přerušení

Po najetí na dálnici D11 jsme hned sundali nohu z plynu. Dvě stovky metrů před námi byla totální zácpa, na jejíž konec jsme se zařadili. Instruktor z Volva vyžil možnosti přerušit měření spotřeby. Po chvíli se z rádia ozvala zpráva, že na 40. kilometru D11 směrem na Prahu naboural do středových svodidel kamion. V protisměru neprojížděl vůbec nikdo, náš směr na Prahu se pohyboval vpřed rychlostí chůze. Pak jsme uviděli přilétat vrtulník záchranné služby a v zádech začalo mrazit.

Při míjení místa nehody jsme viděli mnohatunový betonový rozdělovník posunutý až do středu protisměrné části dálnice a kabinu tahače zdeformovanou na místě řidiče až k lehátku. Chudák, ještě však, že nesmetl ještě někoho dalšího.

Až chvíli po rozjetí na vyšší rychlost jsme se vzpamatovali a opět zapnuli měření spotřeby. Do cílové stanice na čerpací stanice Shell téměř na konci dálnice D11 jsme urazili 37,4 km a nastoupali v nadmořské výšce osmdesát metrů. Poryvy větru, které v jiných oblastech Čech lámaly stromy a působily kalamitní stav, dávaly motoru pořádně zabrat. Přesto si třináctilitrový šestiválec v tomto velmi náročném úseku s průměrnou rychlostí 82,8 km/h vzal 38 l/100 km. Kvůli tomu jsme se s 41tunovou soupravou, zvlněnou trasou okořeněnou mnoha kruhovými objezdy a křižovatkami nedostali pod třicetilitrovou průměrnou spotřebu. Výsledných 31,1 l/100 km nás však potěšilo, i když v nás zůstala pachuť z těžké dopravní nehody.

Trvalý záběr - Dual Clutch

Dvouspojková převodovka ve Volvu pracuje obdobně jako dvouspojková ústrojí v osobních automobilech. Jeden z rychlostních stupňů je zařazen, druhý je připraven a pouze rozepnutím druhé spojky není v záběru. V okamžiku řazení nedochází k pohybu ozubených kol ale pouhému rozpojení jedné spojky a zároveň sepnutí druhé. Díky tomu nedochází k prodlevě přenosu točivého momentu motoru na kola a tudíž dvouspojková převodovka nemá nic společného například s dvoutalířovou spojkou.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…