Volvo S60 D5 - Luxus pod šest litrů (01/2002)

Volvo S60 D5 - Luxus pod šest litrů (01/2002)

 
 
15.1. 2002

Jak zahýbat s prodeji značky v Evropě? I přes úspěch modelové řasy S60 se severský výrobce rozhodl jít ještě dál. Poprvé v historii se tak ve vozech Volvo představuje moderní turbodieselový pětiválec Commmon-rail vlastní konstrukce. Zmíněný model jsme v testu již , zaměříme se tedy nyní hlavně na tuto nesporně atraktivní pohonnou jednotku.

Jak zahýbat s prodeji značky v Evropě? I přes úspěch modelové řasy S60 se severský výrobce rozhodl jít ještě dál. Poprvé v historii se tak ve vozech Volvo představuje moderní turbodieselový pětiválec Commmon-rail vlastní konstrukce. Zmíněný model jsme v testu již představili, zaměříme se tedy nyní hlavně na tuto nesporně atraktivní pohonnou jednotku.

Řada S60 může mít tentýž motor ve dvou výkonových verzích, lišících se jen nastavením řídící jednotky. Pod označením 2,4D se tak skrývá motor o výkonu 96 kW a zkratka D5 ukrývá jednotku o výkonu 120 kW. Námi testovaný vůz poháněl silnější z obou motorů a auto se navíc mohlo pochlubit řadou prvků nadstandardní výbavy. Pro úplnost dodejme, že tento motor lze objednat i u řad V70 (kromě AWD a Cross Country) a S80.

Napříč uložený řadový pětiválec už při otevření kapoty vzbuzuje respekt svou kompaktností. Celohliníková konstrukce nezvyšuje jeho celkovou hmotnost oproti zážehovým motorům nijak výrazně, takže rozložení zatížení náprav zůstává optimální. Silné vnitřní obložení kapoty je pak předzvěstí péče o zvukový komfort posádky.

Studený start nevyžaduje delší než vteřinové žhavení a po otočení klíčkem se ozve vcelku příjemný brumlavý zvuk, doprovázený lehkými vibracemi na volantu. Když říkám lehkými, myslím tím, že jen s rukama na volantu možná poznáte, že motor běží. I tento efekt ale po chvíli zmizí a můžeme vyrazit vpřed. Lehký první převodový stupeň by určitě utrhl asfalt, v kombinaci s protiprokluzovým systémem se ale výkon motoru daří přenést na kola bez hvízdání. Motoru je zjevně nejlépe v pásmu mezi 1700-2500 otáčkami, ale ani nad třítisícovou hranicí jeho síla překvapivě neklesá. Podobně jako nové turbodiesely TDCi u Forda je i tenhle motor překvapivě tichý a spíše než jeho vlastní hluk zaznamenáváme vyšší tóny turbodmychadla. Hladina vnitřního hluku je ale plně srovnatelná se zážehovými verzemi, subjektivně, například při ustálené jízdě je ve voze naprostý klid a ani občasné předjíždění jej neruší. Stokilometrové rychlosti se dá dosáhnout v přijatelném dvanáctivteřinovém limitu, sprint ale asi nebude prvním požadavkem potenciálního kupce.

Hlavní konkurenční výhodou turbodieselů je ale nesporně spotřeba paliva - a zde Volvo obstojí velmi dobře. Při meziměstské jízdě mimo dálnice jsme při rychlostním průměru 88 km/h a polovičním zatížení dosáhli průměrné hodnoty 5,4 l/100 km a nutno říci, že jsme jeli tak rychle, jak to silnice a pomalejší auta umožňovaly. V čistě městském provozu se zácpami, kolonami a permanentně zapnutou klimatizací jsme pak dosáhli osmiapůllitrové hranice - s ohledem na premiéru systému Common-rail u Volva a především hmotnost vozu jsou to vynikající hodnoty.

Nemůžeme se ale nezmínit o několika poznatcích, které by potenciální kupec měl také zvážit. Především prostor pro nohy na zadních sedadlech odpovídá Škodě Octavia před úpravami. S60 má přece jen blíže ke kupé než k velkému sedanu. Druhou výhradu máme k relativně těžkému, i když přesnému řazení. Chod páky je tužší, než bychom očekávali. Kromě námi testované klasické manžety je v nabídce ještě "space ball", samozřejmě za příplatek.

Kupce už pak čekají jen samá příjemná překvapení. Standardně montovaný GSM telefon s ovládáním na volantu je výborným a pohodlným příspěvkem k bezpečnosti vozu. Víko kufru se po otevření "přimáčkne" k zadnímu sklu tak blízko, že neohrožuje hlavu nakládajícího. Za zmínku také stojí přední sedadla která kombinují pohodlí a výborné boční vedení.

Lze říci, že za cenu velmi podobnou zážehovým verzím dostane zákazník dobře vybavený vůz s motorem, který jej kromě spotřeby jistě potěší i velmi kultivovaným projevem. Vznětová ofenzíva pokračuje úspěšně i v případě Volva.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 175 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 339 900 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, airbag řidiče a spolujezdce s dvoustupňovým plněním, boční a hlavové airbagy, bezpečnostní systémy SIPS a WHIPS, systém řízení stability STC, zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, automatická dvouzónová klimatizace, Volvo audio (rádio, přehrávač kazet, anténa, 6x repro), multifunkční volant, 16" kola z lehké slitiny, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, dvouose nastavitelný volant, integrovaný GSM telefon

Výbava testovaného vozu:Základní + Paket Winter - vyhřívaná přední sedadla, ostřikovače světlometů, textilní rohože v barvě vozu (+17.000,-), Paket Audio HU-803 RDS - rádio, přehrávač kazet a CD, 8x repro) (+41.900,-), Paket Design 2 - čalounění NIDINGEN, kůží potažený volant, řadicí páka a páka ruční brzdy (+45.000,-) Komfort Paket - vnitřní zpětné zrcátko s aut. cloněním, odpadkový koš vzadu, automatická dvouzónová klimatizace, přední mlhové světlomety, palubní počítač (+46.000,-), metalický lak (+15.000,-)

Nejlepším městem pro život je Vídeň, Praha se nachází na úrovni New Yorku Nejlepším městem pro život je Vídeň, Praha se nachází na úrovni New Yorku

Rakouské hlavní město Vídeň stanulo v čele žebříčku…

OBRAZEM: Stavba, která spojila oceány. Před 104 lety byl otevřen Panamský průplav OBRAZEM: Stavba, která spojila oceány. Před 104 lety byl otevřen Panamský průplav

Panamský průplav byl otevřen 15. srpna 1914. Vede skrz…

Ekonomika bez lidí ztrácí na tempu. Analytik: Část firem zvažuje přesun výroby z Česka Ekonomika bez lidí ztrácí na tempu. Analytik: Část firem zvažuje přesun výroby z Česka

Hospodářský růst Česka stojí na útratách lidí a nově i…

Architekt roku už má pět finalistů, podívejte se na jejich projekty Architekt roku už má pět finalistů, podívejte se na jejich projekty

Blíží se vyhlášení soutěže Architekt roku. Ta se zaměřuje…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2401
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 6.5 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 424 / 808
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1475 / 540
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4526
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře Video: Loupež v běžném provozu na on-board kameře

Následující video ukazuje, jak ruští zloději umí využít…

Volvo S60: Výroba první generace ukončena Volvo S60: Výroba první generace ukončena

V úterý opustil výrobní linku továrny Volvo v belgickém…

 



 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Dnes 18:50

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Zbavte se nesnesitelného vedra v domech. Víme jak na to

Zbavte se nesnesitelného vedra v domech. Víme jak na to

Těšíte se, až si po práci dopřejete zasloužený odpočinek, ale namísto toho vás po návratu domů čeká nic než…

Sci-fi řežba plná krve. Recenze Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition

Sci-fi řežba plná krve. Recenze Space Hulk:…

Vesmír sci-fi ságy Warhammer 40,000, která začala jako desková hra, je nesmírně rozsáhlý a čítá již bezpočet…

 

iSport.cz

Jágrův návrat po léčení šrámů. Zvládl celý zápas, do pohody je ještě daleko

Jágrův návrat po léčení šrámů. Zvládl celý zápas, do…

Tentokrát to už nebyl jen povinný start na pár vteřin. Po skoro půl roce léčení šrámů legendární útočník Jaromír…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Bílá duha: Fascinující přírodní úkaz známý především z mrazivých koutů naší planety

Bílá duha: Fascinující přírodní úkaz známý především…

Je to jeden z nejkrásnějších přírodních jevů. Bílá duha se na obloze ukazuje vzácně. Vzniká, když sluneční…

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Víkendový hrdý pochod Prahou si pro sebe - ostatně jako každý rok - ukradli hlavně extremisté. V ulicích Prahy…