Volvo: Velké modely S80 a V70 nyní se spotřebou 4,5 l/100 km
Snižování spotřeby paliva u nových automobilů je celosvětovým trendem. Volvo takovéto verze označuje DRIVe. Nejsou ale pouze součástí menších řad: hatchbacků C30, sedanů S40 a kombi V50, které se v těchto variantách objevily poprvé v Paříži 2008. Úsporné přeplňované vznětové motory si našly nyní cestu také do velkých sedanů S80 a z nich odvozených kombi V70.
Stejně jako menší sourozenci, i nové verze jsou poháněny malým turbodieselem objemu 1,6 litru s výkonem 80 kW a největším točivým momentem 240 Nm. Kombinovanou spotřebu se podařilo srazit na hodnotu 4,5 l/100 km z původních 4,9 l/100 km. Konstruktéři snížili tření řemene, který pohání alternátor a kompresor klimatizační jednotky. Modely S80 a V70 1,6 DRIVe jsou dále vybaveny tzv. inteligentním dobíjením akumulátoru elektrické soustavy. Řídicí systém dovoluje alternátoru dobíjet palubní baterii pouze tehdy, když motor pracuje v malém zatížení, například při jízdě z kopce.
Snížení spotřeby o čtyři desetiny litru na 100 kilometrů jízdy znamená pro toho, kdo najede zhruba 15.000 km ročně, úsporu 60 litrů nafty, tedy zhruba jedné nádrže. Technický šéf projektu DRIVe Ulf Nordström k tomu dodává: Dálniční spotřeba se pohybuje na hranici 4 l/100 km, což umožňuje dojezd až 1750 kilometrů. To je vzhledem k velikosti těchto vozů obdivuhodné.
Pokud se těchto výsledků podaří dosáhnout i v běžném provozu, pak nezbývá než smeknout. Ekologické varianty pochopitelně nejsou určeny k závodění, ale uspokojí ty klienty, kteří hledají velké, spolehlivé a bezpečné auto se střídmými nároky na množství paliva. Koneckonců parametry výkonu a točivého momentu tomuto zaměření plně odpovídají.
Původní verze se spotřebou 4,9 l/100 km zrychlovala z 0 na 100 km/h za 13 s, nejvyšší rychlost činila 190 km/h.