Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Crafter s novými motory: Jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (16)
Divize Volkswagen Užitkové vozy uvedla na český trh inovovaný Crafter. Hlavní změnu představují dvoulitrové čtyřválce TDI. Ty doplňují lehké úpravy designu a optimalizace interiéru.

Po téměř pěti letech výroby se VW Crafter dočkal výraznější modernizace. A jedná se téměř o revoluci: pětiválcové agregáty o objemu 2,5 litru totiž nahrazuje čtyřválec 2,0 TDI – tak, jako se tomu stalo před rokem v menším Transporteru. Z pohledu struktury modelové řady se toho mění pramálo – i nové agregáty nabízí výkon 80, 100 a 120 kW.

Nové čtyřválcové motory TDI

Pro použití v Crafteru byly čtyřválcové motory TDI důkladně přepracovány s ohledem na odolnost a životnost. Všechny motory 2,0 TDI ve vozech Crafter mají ve své konstrukci řadu odlišností od podobných agregátů v modelech Transporter, Caddy a Amarok.

Všechny tři výkonové verze mají optimalizovaná turbodmychadla a jsou naladěny na vysoký točivý moment v nízkých otáčkách místo důrazu na nejvyšší výkon. Použita je větší škrtící klapka pro účinnější sání a zvýšení množství nasávaného vzduchu. Optimalizováno je i proudění vzduchu v sacím potrubí.

Upravena je recirkulace výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Recirculation) s vylepšeným prouděním výfukových plynů. Pro dosažení požadovaných hodnot emisí je zvýšen výkon chladiče EGR.

Nové motory mají zesílené pístní kroužky se speciální povrchovou úpravou, snižující opotřebení. Použita je vetší olejová vana, která pojme dostatek oleje potřebného pro delší servisní intervaly. Pro vyšší brzdný výkon přizpůsobený hmotnosti a velikosti Crafteru je zvětšeno podtlakové čerpadlo. Součástí upraveného chlazení je i ventilátor ovládaný viskózní spojkou.

Motory 2,0 TDI o výkonu 80 kW (109 k) a 100 kW (136 k) jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva a jsou přeplňovány jediným turbodmychadlem. Tento systém pracuje s proměnnou geometrií lopatek turbíny a chlazením stlačovaného vzduchu.

Vrcholnou motorizací pro modernizovaný Crafter je motor 2,0 BiTDI s výkonem 120 kW (163 k). Ten, jak napovídá zkratka v jeho označení, přeplňují turbodmychadla dvě. Ta se vzájemně odlišují velikostí a jsou uspořádána v řadě za sebou. V nižších otáčkách (do cca 3000 min-1) využívá řídicí jednotka motoru pouze menší turbodmychadlo, zatímco po překročení hranice 3000 min-1má plnění motoru na starosti velké turbodmychadlo.

Volkswagen Crafter - motory 2,0 TDI a 2,0 BiTDI
Motor 2,0 TDI 2,0 TDI 2,0 BiTDI
Převodovka 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 80/3500 100/3500 120/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 300/1500-2250 340/1575-2250 400/1800

Pro čtyřválcové motory je na přání k dispozici paket BlueMotion Technology. Ten zahrnuje vypínatelný systém Stop/Start, řízení spotřeby energie, dobíjení akumulátoru rekuperací energie, dlouhý stálý převod zadní nápravy, tempomat a doporučení vhodného řazení pro optimální spotřebu paliva.

Všechny tři motory splňují emisní normu Euro 5 bez dosud používaného čištění výfukových plynů prostřednictvím AdBlue. Volkswagen uvádí u prvních dvou verzí stejnou průměrnou spotřebu. S paketem BlueMotion Technology je 7,6 litru nafty na 100 km u dodávky a 7,9 l/100 km u valníku. Nejvýkonnější verze spotřebuje údajně jen 7,2 litru nafty na 100 km.

Podle automobilky je Crafter díky novým motorům až o 33 % úspornější než předchozí verze. Díky lehčím čtyřválcovým motorům je navíc pohotovostní hmotnost až o 90 kg nižší a náklady na palivo i servis klesly až o 25 %.

Nenápadné úpravy designu

Narozdíl od zcela nové palety pohonných jednotek se v případě designu exteriéru odehrály jen decentní změny, které modernizovaný Crafter především v předních partiích opticky přibližují modelovým řadám Transporter, Caddy a Amarok.

Nová maska chladiče zdůrazňuje horizontální členění – černý plast zasahuje až ke světlům a masku od spodní části nárazníku odděluje hrana v barvě karoserie.

V modernizovaném interiéru je přepracovaná přístrojová deska, která je nyní ještě přehlednější. Standardem je ukazatel vhodného okamžiku řazení. V interiéru jsou použity nové materiály. Nový vzhled mají chromovaná modelová označení.

Rozsáhlá nabídka variant

Základem modelové řady Crafter je pět samostatných karosářských variant. Crafter je na výběr jako kombi s prostorem pro až devět osob, mikrobus Hannover pro až 19 cestujících, skříňová dodávka a valník nebo podvozek s jednoduchou či dvojitou kabinou pro speciální nástavby.

V nabídce jsou i dvě verze pro stavbu speciálních karoserií. První z nich představuje podvozek s kabinou bez zadní stěny. Druhá verze jde ještě dál a jedná se kompletní podvozek s motorem a bez kabiny.

K dispozici jsou tři různé rozvory: 3.250 mm (krátký), 3.665 mm (střední) a 4.325 mm (dlouhý). Celková hmotnost závisí na druhu karoserie a rozvoru. Škála sahá od 3.000 kg u modelů Crafter 30, přes 3.500 kg (Crafter 35) až po 5.000 kg (Crafter 50).

Maximální užitečná hmotnost skříňových dodávek sahá od 681 kg u modelů Crafter 30 s krátkým rozvorem a normální střechou až po 2.735 kg. Tak těžký náklad dokáže převážet Crafter 50 se středním rozvorem, normální střechou a šestistupňovou převodovkou. Jako valník si Crafter poradí s nákladem o hmotnosti až 2,8 tuny.

Skříňové dodávky Crafter jsou nabízeny ve třech výškách (2.415 mm, 2.705 mm a 2.940 mm) a čtyřech délkách (5.250 mm, 5.905 mm, 6.940 mm a 7.340 mm). Osm úrovní objemu nákladového prostoru pokrývá rozpětí od 7,5 až po 17,0 m3.

Délka nákladového prostoru sahá od 2.600 do 4.700 mm. Výška nákladového prostoru se pohybuje od 1.650 mm ve verzi s normální střechou, přes 1.940 mm v Crafteru s vysokou střechou až po 2.140 mm v modelech s extra vysokou střechou.

Důležitým specifickým kritériem pro rozvážku zboží je možnost nakládat standardní europalety. Ve svém největším provedení dokáže Crafter pojmout až pět palet uložených podélně za sebou. Při nakládání palet příčně se vejdou dvě palety vedle sebe. Šířka vstupního otvoru po otevření zadních dveří je 1.565 mm.

Vedle své ložné plochy nabízí Crafter možnost i tahání přívěsu. V závislosti na výkonu motoru, variantě karoserie, celkové hmotnosti a stálému převodu může být nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu od 2,0 t (Crafter 30) až do 3,5 t (Crafter 35 a 50 s robustnějším tažným zařízením). Rozpětí celkové hmotnosti soupravy sahá od 5.000 do 8.000 kg.

Všechny verze dvoulitrového motoru jsou sériově vybaveny pohonem přídavných zařízení od motoru. Pro dodavatele zakázkových nástaveb je rovněž důležitá přítomnost volně programovatelného rozhraní pro připojení nástavby k elektronickým systémům Crafteru.

První jízdní dojmy

Během národní prezentace jsme měli možnost vyzkoušet nový Crafter i v provozu na okraji Prahy. Krátký testovací okruh nám nabídnul městský provoz, dálnici i úzké okresky.

K dispozici nám byl Crafter 35 s motorem 2,0 TDI o výkonu 100 kW a šestistupňovou manuální převodovkou s rozvorem náprav 4.325 mm, celkovou délkou 6.940 mm, výškou 2.705 mm a šířkou 1.993 mm (bez vnějších zpětných zrcátek).

První dojmy z interiéru jsou pozitivní a odpovídají očekávání. Na palubní desku i obložení dveří jsou použity tvrdé plasty, které jsou kvalitně slícovány a působí robustním dojmem.

Volkswagen uvádí, že při vývoji interiéru byl brán ohled na vysoké řidiče. Tomu odpovídají široké možnosti nastavení sedadla řidiče i volantu. V Crafteru je možné se usadit podobně jako v běžném hatchbacku. Všechny ovládací prvky jsou v dosahu a velmi sympatické je umístění řadicí páky v blízkosti volantu. Zpracování interiéru i pozice za volantem spolu s příjemným ovládáním maskují velké vnější rozměry vozidla.

Turbodiesel s výkonem 100 kW a točivým momentem 340 Nm nemá s prázdnou dodávkou obsazenou pouze dvojicí dospělých osob příliš mnoho práce a dynamika jízdy je i díky tomu na velmi dobré úrovni.

Šestistupňová manuální převodovka svou přesností odpovídá standardům značky Volkswagen. První tři rychlostní stupně jsou poskládány krátce za sebou, ale mezi třetím a čtvrtým rychlostním stupněm je poměrně velká mezera. Zbývající stupně jsou delší a umožňují Crafteru udržovat vyšší rychlosti i na dálnici. Zároveň přispívají k snížení hluku od motoru v kabině.

Ve srovnání s jinými podobně velkými skříňovými dodávkami je překvapující právě kvalita odhlučnění motoru a utlumení rázů od kol při přejezdech nerovností i u nenaloženého vozu. I to je možné podobně jako pozici za volantem přirovnat k osobním vozům. Jediný výraznější hluk v interiéru představuje vrzání přepážky oddělující nákladový prostor.

Při jízdě jsou největším omezením právě vnější rozměry vozu. Především v ostřejších zatáčkách a úzkých městských uličkách je potřeba brát ohled na celkovou délku téměř sedm metrů. S manévrováním v úzkých prostorech a couváním vydatně pomáhají rozměrná vnější zpětná zrcátka, která dokonale nahradí chybějící zadní okno. S Crafterem lze pohodlně couvat i bez parkovacího asistenta.

Na českém trhu je Volkswagen Crafter ve svém modernizovaném provedení nabízen od června letošního roku. Ceny začínají u skříňové dodávky Crafter 30 s motorem 2,0 TDI (80 kW), krátkým rozvorem a nízkou střechou na 553.624,- Kč bez DPH.

Volkswagen nad rámec standardní dvouleté záruky nabízí zdarma prodlouženou tříletou záruku nebo do ujetí 250.000 km. Standardem pro všechna provedení Crafteru je 12letá záruka proti prorezavění karoserie.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (16)
20. 7. 2011 21:18
Re: velke turbodmychadlo až od 3000ot./min
ako som dnes siel na mojom crafteri 2.5 tdi (160), tak som tocil aj viac ako 3000, dokonca viac ako 4000, konkretne 4200.
18. 7. 2011 22:26
odolnost
Dovolim si citovat: *Pro použití v Crafteru byly čtyřválcové motory TDI důkladně přepracovány s ohledem na odolnost a životnost.*
Rad bych tyhle slova slysel u nejakeho osobaku a nemyslim tim jen vw/koncern.
Urcite by mi nevadil motor, kterej by jel o chlup hur a o chlup vic zral. Hral by me pocit, ze jezdi bez poruch.
18. 7. 2011 08:35
Re: záruka
Není dávno doba, kdy byla záruka 6 měsíců, teď je 24 měsíců a některým je to pořád málo. Chceme aspoň 60 měsíců!
17. 7. 2011 22:13
Farby TDI
Doteraz bola situacia v crafteri nasledovna:
strieborne "T", strieborne "D" a strieborne "I" znamenali 65 kW,
strieborne "T", strieborne "D" a cervene "I" znamenali 80 kW,
strieborne "T", cervene "D" a cervene "I" znamenali 100 kW,
cervene "T", cervene "D" a cervene "I" znamenali 120 kW.

Podla clanku bola na jazdu 100kW verzia a 65kW sa ani neuvadza, takze teraz to je nasledovne
strieborne "T", strieborne "D" a strieborne "I" znamena 80 kW,
strieborne "T", strieborne "D" a cervene "I" znamena 100 kW,
strieborne "T", cervene "D" a cervene "I" znamena 120 kW,
co vsak bude cervene "T", cervene "D" a cervene "I" sa treba nechat prekvapit. Ale 150 kW dodavka by nebola na zahodenie a asi by som siel objednat L2H2 v cervenom TDI.
16. 7. 2011 09:20
Re: záruka
A kolik by podle tebe bylo dost?