VW Crafter s novými motory: Jízdní dojmy

VW Crafter s novými motory: Jízdní dojmy

 
 

Divize Volkswagen Užitkové vozy uvedla na český trh inovovaný Crafter. Hlavní změnu představují dvoulitrové čtyřválce TDI. Ty doplňují lehké úpravy designu a optimalizace interiéru.

Po téměř pěti letech výroby se VW Crafter dočkal výraznější modernizace. A jedná se téměř o revoluci: pětiválcové agregáty o objemu 2,5 litru totiž nahrazuje čtyřválec 2,0 TDI – tak, jako se tomu stalo před rokem v menším Transporteru. Z pohledu struktury modelové řady se toho mění pramálo – i nové agregáty nabízí výkon 80, 100 a 120 kW.

Nové čtyřválcové motory TDI

Pro použití v Crafteru byly čtyřválcové motory TDI důkladně přepracovány s ohledem na odolnost a životnost. Všechny motory 2,0 TDI ve vozech Crafter mají ve své konstrukci řadu odlišností od podobných agregátů v modelech Transporter, Caddy a Amarok.

Všechny tři výkonové verze mají optimalizovaná turbodmychadla a jsou naladěny na vysoký točivý moment v nízkých otáčkách místo důrazu na nejvyšší výkon. Použita je větší škrtící klapka pro účinnější sání a zvýšení množství nasávaného vzduchu. Optimalizováno je i proudění vzduchu v sacím potrubí.

Upravena je recirkulace výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Recirculation) s vylepšeným prouděním výfukových plynů. Pro dosažení požadovaných hodnot emisí je zvýšen výkon chladiče EGR.

Nové motory mají zesílené pístní kroužky se speciální povrchovou úpravou, snižující opotřebení. Použita je vetší olejová vana, která pojme dostatek oleje potřebného pro delší servisní intervaly. Pro vyšší brzdný výkon přizpůsobený hmotnosti a velikosti Crafteru je zvětšeno podtlakové čerpadlo. Součástí upraveného chlazení je i ventilátor ovládaný viskózní spojkou.

Motory 2,0 TDI o výkonu 80 kW (109 k) a 100 kW (136 k) jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva a jsou přeplňovány jediným turbodmychadlem. Tento systém pracuje s proměnnou geometrií lopatek turbíny a chlazením stlačovaného vzduchu.

Vrcholnou motorizací pro modernizovaný Crafter je motor 2,0 BiTDI s výkonem 120 kW (163 k). Ten, jak napovídá zkratka v jeho označení, přeplňují turbodmychadla dvě. Ta se vzájemně odlišují velikostí a jsou uspořádána v řadě za sebou. V nižších otáčkách (do cca 3000 min-1) využívá řídicí jednotka motoru pouze menší turbodmychadlo, zatímco po překročení hranice 3000 min-1má plnění motoru na starosti velké turbodmychadlo.

Volkswagen Crafter - motory 2,0 TDI a 2,0 BiTDI
Motor2,0 TDI2,0 TDI2,0 BiTDI
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]196819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]80/3500100/3500120/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]300/1500-2250340/1575-2250400/1800

Pro čtyřválcové motory je na přání k dispozici paket BlueMotion Technology. Ten zahrnuje vypínatelný systém Stop/Start, řízení spotřeby energie, dobíjení akumulátoru rekuperací energie, dlouhý stálý převod zadní nápravy, tempomat a doporučení vhodného řazení pro optimální spotřebu paliva.

Všechny tři motory splňují emisní normu Euro 5 bez dosud používaného čištění výfukových plynů prostřednictvím AdBlue. Volkswagen uvádí u prvních dvou verzí stejnou průměrnou spotřebu. S paketem BlueMotion Technology je 7,6 litru nafty na 100 km u dodávky a 7,9 l/100 km u valníku. Nejvýkonnější verze spotřebuje údajně jen 7,2 litru nafty na 100 km.

Podle automobilky je Crafter díky novým motorům až o 33 % úspornější než předchozí verze. Díky lehčím čtyřválcovým motorům je navíc pohotovostní hmotnost až o 90 kg nižší a náklady na palivo i servis klesly až o 25 %.

Nenápadné úpravy designu

Narozdíl od zcela nové palety pohonných jednotek se v případě designu exteriéru odehrály jen decentní změny, které modernizovaný Crafter především v předních partiích opticky přibližují modelovým řadám Transporter, Caddy a Amarok.

Nová maska chladiče zdůrazňuje horizontální členění – černý plast zasahuje až ke světlům a masku od spodní části nárazníku odděluje hrana v barvě karoserie.

V modernizovaném interiéru je přepracovaná přístrojová deska, která je nyní ještě přehlednější. Standardem je ukazatel vhodného okamžiku řazení. V interiéru jsou použity nové materiály. Nový vzhled mají chromovaná modelová označení.

Rozsáhlá nabídka variant

Základem modelové řady Crafter je pět samostatných karosářských variant. Crafter je na výběr jako kombi s prostorem pro až devět osob, mikrobus Hannover pro až 19 cestujících, skříňová dodávka a valník nebo podvozek s jednoduchou či dvojitou kabinou pro speciální nástavby.

V nabídce jsou i dvě verze pro stavbu speciálních karoserií. První z nich představuje podvozek s kabinou bez zadní stěny. Druhá verze jde ještě dál a jedná se kompletní podvozek s motorem a bez kabiny.

K dispozici jsou tři různé rozvory: 3.250 mm (krátký), 3.665 mm (střední) a 4.325 mm (dlouhý). Celková hmotnost závisí na druhu karoserie a rozvoru. Škála sahá od 3.000 kg u modelů Crafter 30, přes 3.500 kg (Crafter 35) až po 5.000 kg (Crafter 50).

Maximální užitečná hmotnost skříňových dodávek sahá od 681 kg u modelů Crafter 30 s krátkým rozvorem a normální střechou až po 2.735 kg. Tak těžký náklad dokáže převážet Crafter 50 se středním rozvorem, normální střechou a šestistupňovou převodovkou. Jako valník si Crafter poradí s nákladem o hmotnosti až 2,8 tuny.

Skříňové dodávky Crafter jsou nabízeny ve třech výškách (2.415 mm, 2.705 mm a 2.940 mm) a čtyřech délkách (5.250 mm, 5.905 mm, 6.940 mm a 7.340 mm). Osm úrovní objemu nákladového prostoru pokrývá rozpětí od 7,5 až po 17,0 m3.

Délka nákladového prostoru sahá od 2.600 do 4.700 mm. Výška nákladového prostoru se pohybuje od 1.650 mm ve verzi s normální střechou, přes 1.940 mm v Crafteru s vysokou střechou až po 2.140 mm v modelech s extra vysokou střechou.

Důležitým specifickým kritériem pro rozvážku zboží je možnost nakládat standardní europalety. Ve svém největším provedení dokáže Crafter pojmout až pět palet uložených podélně za sebou. Při nakládání palet příčně se vejdou dvě palety vedle sebe. Šířka vstupního otvoru po otevření zadních dveří je 1.565 mm.

Vedle své ložné plochy nabízí Crafter možnost i tahání přívěsu. V závislosti na výkonu motoru, variantě karoserie, celkové hmotnosti a stálému převodu může být nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu od 2,0 t (Crafter 30) až do 3,5 t (Crafter 35 a 50 s robustnějším tažným zařízením). Rozpětí celkové hmotnosti soupravy sahá od 5.000 do 8.000 kg.

Všechny verze dvoulitrového motoru jsou sériově vybaveny pohonem přídavných zařízení od motoru. Pro dodavatele zakázkových nástaveb je rovněž důležitá přítomnost volně programovatelného rozhraní pro připojení nástavby k elektronickým systémům Crafteru.

První jízdní dojmy

Během národní prezentace jsme měli možnost vyzkoušet nový Crafter i v provozu na okraji Prahy. Krátký testovací okruh nám nabídnul městský provoz, dálnici i úzké okresky.

K dispozici nám byl Crafter 35 s motorem 2,0 TDI o výkonu 100 kW a šestistupňovou manuální převodovkou s rozvorem náprav 4.325 mm, celkovou délkou 6.940 mm, výškou 2.705 mm a šířkou 1.993 mm (bez vnějších zpětných zrcátek).

První dojmy z interiéru jsou pozitivní a odpovídají očekávání. Na palubní desku i obložení dveří jsou použity tvrdé plasty, které jsou kvalitně slícovány a působí robustním dojmem.

Volkswagen uvádí, že při vývoji interiéru byl brán ohled na vysoké řidiče. Tomu odpovídají široké možnosti nastavení sedadla řidiče i volantu. V Crafteru je možné se usadit podobně jako v běžném hatchbacku. Všechny ovládací prvky jsou v dosahu a velmi sympatické je umístění řadicí páky v blízkosti volantu. Zpracování interiéru i pozice za volantem spolu s příjemným ovládáním maskují velké vnější rozměry vozidla.

Turbodiesel s výkonem 100 kW a točivým momentem 340 Nm nemá s prázdnou dodávkou obsazenou pouze dvojicí dospělých osob příliš mnoho práce a dynamika jízdy je i díky tomu na velmi dobré úrovni.

Šestistupňová manuální převodovka svou přesností odpovídá standardům značky Volkswagen. První tři rychlostní stupně jsou poskládány krátce za sebou, ale mezi třetím a čtvrtým rychlostním stupněm je poměrně velká mezera. Zbývající stupně jsou delší a umožňují Crafteru udržovat vyšší rychlosti i na dálnici. Zároveň přispívají k snížení hluku od motoru v kabině.

Ve srovnání s jinými podobně velkými skříňovými dodávkami je překvapující právě kvalita odhlučnění motoru a utlumení rázů od kol při přejezdech nerovností i u nenaloženého vozu. I to je možné podobně jako pozici za volantem přirovnat k osobním vozům. Jediný výraznější hluk v interiéru představuje vrzání přepážky oddělující nákladový prostor.

Při jízdě jsou největším omezením právě vnější rozměry vozu. Především v ostřejších zatáčkách a úzkých městských uličkách je potřeba brát ohled na celkovou délku téměř sedm metrů. S manévrováním v úzkých prostorech a couváním vydatně pomáhají rozměrná vnější zpětná zrcátka, která dokonale nahradí chybějící zadní okno. S Crafterem lze pohodlně couvat i bez parkovacího asistenta.

Na českém trhu je Volkswagen Crafter ve svém modernizovaném provedení nabízen od června letošního roku. Ceny začínají u skříňové dodávky Crafter 30 s motorem 2,0 TDI (80 kW), krátkým rozvorem a nízkou střechou na 553.624,- Kč bez DPH.

Volkswagen nad rámec standardní dvouleté záruky nabízí zdarma prodlouženou tříletou záruku nebo do ujetí 250.000 km. Standardem pro všechna provedení Crafteru je 12letá záruka proti prorezavění karoserie.

Spolupracujeme s TipCars.com
Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

Pečení může být lepší než sex, myslí si režisér Ofir Raul Graizer Pečení může být lepší než sex, myslí si režisér Ofir Raul Graizer

Kolnoa v hebrejštině znamená kino. Stejně se jmenuje také…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů

Volkswagen Group to s elektrickou energií myslí vážně a…

VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie

Volkswagen Užitkové vozy na letošním veletrhu Caravan…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy mluvených snímků. Pořadatelé ho zahájili v papučích

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy…

Das Filmfest zahajovali organizátoři ve středu 18. října v Lucerně v papučích. Prý už se tady cítí jako doma. V…

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Kaštanová tinktura a kaštanová mast jsou skvělými pomocníky na oteklé nohy, křečové žíly a hemoroidy, ale i…

 

iSport.cz

Wizards na úvod sezony vyhráli, Satoranský zápas odseděl na lavičce

Wizards na úvod sezony vyhráli, Satoranský zápas…

Tomáš Satoranský nedostal šanci v prvním zápase nové sezony NBA a při domácím vítězství Washingtonu nad…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský přírodní klenot těžba ropy a plynu v pustinu?

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský…

Kazachstán chce být do roku 2050 jedním ze třiceti nejbohatších států světa. K tomu mu má dopomoci těžba ropy a…

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

V Česku máme nyní nejnižší nezaměstnanost v EU, to je jistě pozitivní skutečnost. Nicméně vše není růžové ani na…