VW Passat 1,9 TDI BlueMotion - ten, co bere pět

VW Passat 1,9 TDI BlueMotion - ten, co bere pět

 
 

S ekologicky se tvářícími ochrannými známkami se v roce 2007 roztrhl pytel. Za jménem BlueMotion velká věda není, jenže ono to ve skutečnosti opravdu funguje.

Když se rozhodnete šetřit na provozních nákladech a jste rozhodnuti koupit Volkswagen Passat, jsou následující řádky určeny právě vám. Vyzkoušeli jsme druhou nejslabší motorizaci modelové řady Passat, která je současně základním turbodieselem. Aby bylo dosaženo v kombinovaném jízdním cyklu nižší spotřeby než v případě běžného 1,9 TDI (77 kW) prodělal Passat velmi lehkou inovační kúru. Ta spočívá v prodloužení převodových stupňů 3 (1,25 z 1,3), 4 (0,84 z 0,9) a 5 (0,63 z 0,7), zavedením multifunkčního ukazatele Plus s doporučením stupně řazení, snížení karoserie vpředu o 15 mm a vzadu o 8 mm a montáž pneumatik Continental s nízkým valivým odporem a vyšším plnicím tlakem. Základem pro BlueMotion je stupeň výbavy Trendline (na českém trhu jde o základní stupeň), k němuž konstruktéři ceníku doplnili chromovanou masku chladiče a chromovaná žebra, ochranné lišty vpředu v barvě vozu, chromované pak na bocích a vzadu. Ekologickou politiku symbolizuje standardní filtr pevných částic, který ale šel proti snaze o snížení spotřeby. Standardním prvkem výbavy BlueMotion, který jednoznačně prospívá ekonomické jízdě i v praxi, je tempomat. Za to vše dáte 776.700,-Kč, tj. o 30.300,-Kč více než za běžný Passat 1,9 TDI Trendline (77 kW).

obrázek [555 x 292]
 

Piezo-pumpe-düse zachraňuje lidstvo

I když se od loňského léta mluví v souvislosti s turbodiesely hlavně o nových motorech 2.0 TDI CR, Passat BlueMotion setrvává na léty osvědčené technice. Investiční vícenáklady byly jistě důležitou veličinou při rozhodování, jak nabídnout úspornější Passat, a když se podíváte do technických dat běžných modelů, zjistíte, že verze s motorem 1,9 TDI (77 kW) je vskutku spotřebový šetřílek už od přírody. Jeho 5,8 l/100 km se podařilo stlačit až na normovaný průměr 5,1 l/100 km u verze BlueMotion. Jaká je ale praxe?

Když jsme přebírali testovací automobil, svítila na palubním počítači hodnota 5,5 l/100 km, kterou předchozí uživatelé zjišťovali na předešlých 1800 kilometrech. Náš dálniční testovací okruh s jízdou konstantní rychlostí 130 km/h ukázal velmi dobrých 5,6 l/100 km a když se rozhodnete jet vyloženě na spotřebu rychlostí 100 km/h (vše na tempomat, rychlosti jsou reálné a nikoliv tachometrové), zůstane po několika desítkách kilometrů na ukazateli 3,8 l/100 km. Mise je tedy, zdá se, splněna. A to jsme měli obuty běžné zimní pneumatiky, které valivý odpor spíše zvyšují než snižují proti standardním letním.

obrázek [555 x 272]
 

Passat TDI jak jej znáte

Známá technika generuje také známé vedlejší projevy. Kdo trvá na nízké spotřebě, bude se muset smířit s nadměrně hrubým chodem motoru, vibracemi, které se přenášejí do volantu, pedálové skupiny i podlahy nebo s problematickým nárůstem točivého momentu kolem 2000 ot./min, s nímž je potřeba se naučit zacházet.

Jízdní projev je nakloněn ke sportovnějšímu komfortu. Šestnáctipalcová kola obouvají 55% pneumatiky, které ještě slušně tlumí nerovnosti, ale větší díry tužší podvozek nežehlí právě ukázkově. Řízení s elektromechanickým posilovačem má jisté zpoždění, ale účinek posilovače je alespoň nevýrazný, takže při běžné jízdě máte dostatečný kontakt s vozidlem. Řazení pouze pětistupňové převodovky je přesné, ale páka má v cílových pozicích překvapivě velké vůle.

obrázek [555 x 323]
 

Trendline z rodu dostupných

Kdo šetří naftu, chce levné auto, a podle toho se u VW zařídili. BlueMotion má být modelem pro masy, které ale neobývají české nýbrž západoevropské domácnosti. S BlueMotion dostáváte fakticky základní výbavu, která není právě standardní volbou českého trhu. S Trendline dostanete mj. elektricky ovládaná pouze přední okna, jednoduše zařízený interiér s jednoduchým čalouněním sedadel, tunel mezi předními sedadly bez výdechů ventilace pro zadní řadu sedadel, schází také loketní opěrka pro řidiče nebo elegantní úložné schránky nad rádiem.

Bezpečnostní standard odpovídá třídě i ceně přes 700 tisíc Kč, takže ve výbavě nechybí nic podstatného. Pohodlí má zvyšovat elektromechanická parkovací brzda. Zatímco ve spojení s DSG ji lze jen chválit, když ji zapomenete odbrzdit s manuální převodovkou, pustí vás vpřed napoprvé jen výjimečně.

obrázek [555 x 414]
 

Bez konkurence?

I když se s ekologickými známkami roztrhl pytel, není u některých konkurenčních modelů potřeba připlácet za nízkou spotřebu tak jako u Volkswagenu. Nový Renault Laguna, končící Citroën C5 a Peugeot 407, který je právě v nejlepších letech, na celou věc jdou šalamounsky. Místo v této třídě obvyklého turbodieselu s objemem kolem dvou litrů, mají tyto vozy pod kapotou motor o objemu kolem 1,5 l, tedy o čtvrtinu nižší. Maximální výkony jsou podobné jako u letitého TDI od Volkswagenu, v průběhu točivého momentu jsou méně agresivní a v praxi zpravidla i méně agilní. S levnějšími modely konkurentů lze jezdit s o málo vyšší spotřebou nebo dokonce i za míň. Konkrétně s Lagunou 1,5 dCi (81 kW, 240 Nm, 192 km/h, 0-100 km/h za 12,1 s, cena od 679.900,-Kč) lze v kombinovaném cyklu jezdit za 4,9 l/100 km, Citroen C5 před koncem své kariery s motorem 1,6 HDi (80 kW, 240 Nm, 190 km/h, 0-100 km/h za 12,1 s, cena od 571.000,-Kč) umí jezdit za 5,4 l/100 km a Peugeot 407, který se stejným motorem pořídíte za 664.900,-Kč, jezdí za 5,3 l/100 km.

Závěr

Kdo chce mít Passat a současně šetřit náklady na palivo, nebude třicetitisícového příplatku za BlueMotion litovat. Cítění s planetou Zemí není ani v našich zeměpisných šířkách ani v profilu zákaznické skupiny této automobilové třídy právě silné, takže se asi nikdo nebude podivovat nad tím, že se u nás prodá mnohem více Passatů s motorem 2.0 TDI s výkonem o třetinu vyšším a spotřebou jen o litr větší.

Volkswagen správně vsadil na jednoduchou a dostupnou sadu, snižující spotřebu paliva. Už žádné drahé experimenty formátu Lupa 3L. Zelenou, nebo vlastně modrou, mají jedině cenově dostupné BlueMotiony. Už teď je ale jasné, že spotřebové rekordmany střední třídy může předstihnout jedině nový common-rail 1,6 TDI.

Související články:

První cena vozu667.700,-Kč (1,6 (75 kW), Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací746.700,-Kč (1,9 TDI (77 kW), Trendline)
Základní cena testovaného vozu776.700,-Kč (1,9 TDI (77 kW), BlueMotion)
Cena testovaného vozu vč. příplatků837.700,-Kč (1,9 TDI (77 kW), BlueMotion)

Plusy

  • nízká spotřeba paliva v běžném provozu
  • prostor pro cestující i zavazadla
  • nízký aerodynamický hluk a hluk od kol

Minusy

  • hlučný a vibrující motor
  • obtížně dávkovatelný točivý moment při rozjezdu
  • viditelnost LED směrovek vzadu z bočního pohledu
  • problematická funkčnost parkovací brzdy
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Passat 1,9 TDI BlueMotion

Cena v základní výbavě: 776 700 Kč Cena v testované výbavě: 837 700 Kč

Základní výbava:čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu, 5 tříbodových bezpečnostních pásů, vpředu s výškovým nastavením, předepínači a výstrahou při nezapnutí, elektronický stabilizační program ESP s komfortním brzdovým asistentem, ABS, EDS a ASR, automatické spuštění výstražných světel při plném nouzovém brzdění, dvě aktivní opěrky hlavy vpředu, 3 opěrky vzadu, „Isofix“, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru, kontrolka signalizující nezavřené dveře a víko zavazadlového prostoru, klimatizace „Climatronic“, 2zónové nastavení teploty (odděleně pro řidiče a spolujezdce), rádio „RCD 300“ s CD přehrávačem, 2x 20 W, 4 reproduktory vpředu, anténa v zadním okně, elektricky ovládaná okna vpředu, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dálkově ovládané odjištění víka zavazadlového prostoru a víčka nádrže, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, elektromechanická parkovací brzda, komfortní startování „Press & Drive“, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronický imobilizér, přídavné elektrické vzduchové topení, ukazatel vnější teploty s varováním při nebezpečí tvorby náledí, filtr pevných částic výfukových plynů DPF, tempomat, 4 ocelová kola 6 1/2 J x 16, pneumatiky 205/55 R16, plnohodnotné ocelové rezervní kolo, halogenové světlomety, směrová světla ve vnějších zpětných zrcátkách s diodami, zadní světla s diodami, 4ramenný volant výškově a podélně nastavitelný, multifunkční ukazatel Plus s doporučením stupně řazení, maska chladiče a žebra chromovaná, ochranné lišty vpředu v barvě vozu, na bocích a vzadu chromované, karoserie snížená vpředu o 15 mm a vzadu o 8 mm, pneumatiky Continental s nízkým valivým odporem, prodloužené převodové stupně 3 - 5

Výbava testovaného vozu:Rádio "RCD 300" s CD přehrávačem, 4 x 20 W, přehrává i hudbu ve formátu MP3, 4 reproduktory vpředu a 4 reproduktory vzadu (+4.100,- Kč), bi-xenonové světlomety, dynamicky reagující na směr jízdy, s automatickou regulací sklonu, s ostřikovači a kontrolkou stavu vody (+34.100,- Kč), 3ramenný volant v kůži, hlavice řadicí páky v kůži (+5.700,-Kč), lak s perleťovým efektem (+17.100,-Kč)

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 
Technické údaje
Motor VW Passat 1,9 TDI BlueMotion
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.2 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1422 / 608
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4765
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2709
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení VW Passat 1,9 TDI BlueMotion
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Ojetý Volkswagen Passat B6: TDI není zárukou levného provozu Ojetý Volkswagen Passat B6: TDI není zárukou levného provozu

Volkswagen Passat patří k nejoblíbenějším ojetinám na…

Videotest ojetiny: Volkswagen Passat 2,0 TDI B6 Videotest ojetiny: Volkswagen Passat 2,0 TDI B6

Jaké chyby a nedostatky má předposlední verze v bazarech…

 



 
Video: Takhle bude vypadat budoucnost dopravy podle BMW

Video: Takhle bude vypadat budoucnost dopravy podle BMW

Dnes 17:36

Koncepty BMW v hlavní roli klipu z programu Next 100 years. Žádná řvoucí eMka, ale elektřina, autonomní systémy a konektivita...




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

Největší tajemství zesnulé princezny Diany: Pohřbila miminko na zahradě

Největší tajemství zesnulé princezny Diany: Pohřbila…

Ještě téměř dvacet let po smrti vychází najevo nejhrůznější šokující tajemství ze života zbožňované princezny…

 

iSport.cz

Senzační jízda Opavy! Po Plzni zničila i Brno a je v semifinále MOL Cupu

Senzační jízda Opavy! Po Plzni zničila i Brno a je v…

Fotbalisté druholigové Opavy podruhé v historii postoupili do semifinále domácího poháru. Ve čtvrtfinále MOL…

Pánik trefil Jágra, ten mu vynadal a nedohrál. Nic vážného, řekl trenér

Pánik trefil Jágra, ten mu vynadal a nedohrál. Nic…

Dát ostrý hit? Na pochvalu, ale dát ho Jaromíru Jágrovi? To chce kuráž. Český útočník se ale pod vítězství…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…