19.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Wartburg v nové době: Rychlý konec a krátká naděje na návrat

 

Německou továrnu v Eisenachu v devadesátých letech převzal Opel, který se dokonce snažil značku Wartburg oživit. K realizaci plánů nakonec nedošlo.

Wartburg patří mezi vůbec nejstarší automobilové značky světa, toto označení odkazující na hrad u města Eisenach bylo na automobilu poprvé použito už v roce 1898. Největší období slávy značky ale přišlo až po druhé světové válce. V nové době se však neuchytila, pozdější snaha o oživení přišla nazmar.

První poválečný wartburg přišel v roce 1956, kdy se tehdejší Wartburg 311 stal nástupcem modelu IFA F9. O výrobu se starala automobilová továrna v Eisenachu, která v té době měla už spletitou historii. Jednalo se o třetího nejstaršího výrobce aut v Německu (po Daimleru a Benzu), který v roce 1898 začal pod názvem Wartburg vyrábět licenční verzi francouzského Decauvillu. Později se vozy v Eisenachu vyráběly pod značkou Dixi. Po převzetí továrny BMW se z nich nakrátko staly BMW-Dixi, než jméno Dixi zmizelo.

Po druhé světové válce se továrna ve východním Německu dostala do sovětské okupační zóny, přičemž výroba vozů se značkou BMW pokračovala. Ke změně názvu došlo až v roce 1952, a to kvůli žalobě od „mnichovského“ BMW. Výsledkem byla značka EMW, samotný závod se přejmenoval na Eisenacher Motorenwerk. Logo zůstalo shodné, jen modrou vrtulku nahradila červená. V druhé polovině padesátých let ale označení EMW zaniklo, místo toho byla oživena někdejší značka Wartburg.

Wartburg 311 sice dostal na svoji dobu elegantní karoserii, z hlediska techniky byl ale už v té době archaický, základ se datoval do meziválečného období, vycházel totiž z DKW F8. V útrobách pracoval dvoutaktní tříválec o objemu 900 cm3. Od sedanu byly postupně odvozeny i další karosářské verze. Vedle luxusního modelu (311/1), kombíku (311/9) mezi nimi byl i kabriolet (311/2) a kupé (311/3). Na jaře 1957 pak přišel dvoumístný roadster Wartburg 313/1 Sport s motorem posíleným z 27 kW na 37 kW, na jehož produkci se podílela drážďanská karosárna KWD.

K tématu: Legendy východního bloku – Dvoutakty z NDR

Legenda jménem 353

Nejdelší etapa značky Wartburg je ale spojena s modelem 353, který do výroby vstoupil v roce 1966. S různými vylepšeními totiž v produkci zůstal až do roku 1991, vedle sedanu se vyráběl také jako kombi a pick-up.

Auto sice použilo rámovou konstrukci předchůdce, na ni ale nabalilo hranatou karoserii podle tehdejší módy, kterou navrhl Clauss Dietel. Byla dlouhá 4.220 mm, široká 1.640 mm a 1.490 mm, rozvor činil 2.450 mm. Před přední nápravou byl umístěn dvoudobý tříválcový vodou chlazený motor s objemem válců 992 cm3 a maximálním výkonem 33 kW, který poháněl přední kola pomocí čtyřstupňové převodovky.

„Varťas“ se rychle stal oblíbeným, mimo jiné díky své síle a prostornosti. Ve východní Evropě nebylo moc konkurence, a tak konstruktéři nebyli příliš tlačeni k změnám. Na ně ani nebylo tolik finančních prostředků.

To se nejprve ukázalo na začátku sedmdesátých let. To začal společný zajímavý projekt značek Wartburg, Trabant a Škoda na vývoji aut se společnou architekturou, z níž však východoněmecká strana rychle vystoupila. Jako důvod byl uváděn nedostatek finančních prostředků na vývoj, problémem ale byla hlavně logistická náročnost celého projektu. Automobily měly vznikat ve třech různých továrnách, přičemž mezi nimi by se převážely i různé komponenty, což v době reálného socialismu zkrátka neřešitelná záležitost.

Modernizace přišla pozdě

Výrazněji se konstruktéři rozhodli Wartburg modernizovat až na konci osmdesátých let, kdy bylo stále jasnější, že zastaralý dvoutaktní motor nestačí ani v NDR. Z toho důvodu byla navázána spolupráce se Západem, jmenovitě se západoněmeckým Volkswagenem, který Wartburgu (a také Trabantu) nabídl modernější čtyřtaktní motory. Zatímco trabant dostal litrový čtyřválec o výkonu 30 kW z tehdejšího pola, „varťas“ využil služeb zážehové třináctistovky o výkonu 43 kW, který se začal v licenci vyrábět v závodě Barkasu.

Video

Montáž napříč uloženého motoru si vyžádala úpravu přední části rámu a motorového prostoru. Zvětšil se rozchod kol (vpředu o 100 mm, vzadu o 60 mm), což mělo příznivý vliv na jízdní vlastnosti. Model oficiálně pojmenovaný Wartburg 1.3 se od předchůdce odlišoval také velkými plastovými nárazníky, lemy podběhů a novou přídí s integrovanými světlomety a směrovkami.

Pád Berlínské zdi ale inovovaný wartburg pojmenovaný podle objemu motoru (1272 cm3) dlouho nepřežil. V nové době nestačí svojí už historickou konstrukcí na mnohem modernější konkurenty ze Západu, a tak je výroba Wartburgu ukončena již 10. dubna 1991. Konec Wartburgu tak nastává o pár týdnů dříve než u jiné dvoutaktní legendy, Trabantu, jehož produkce skončila 30. dubna téhož roku.

Konec Wartburgu 353 a jeho modernizované verze 1.3 ale neznamenal konec pro samotnou továrnu v Eisenachu. Závod oficiálně pojmenovaný VEB Automobilwerk Eisenach (AWE) totiž převzala západoněmecká automobilka Opel, která se na spolupráci s Wartburgem dohodla už v roce 1990. 5. října tehdejšího roku Opel dokonce začal v Eisenachu montovat model vectra.

Modernější technika si ale vyžádala nové výrobní prostory, a tak Opel za jednu miliardu marek začal v Eisenachu budovat novou továrnu. Její základní kámen byl položen 9. září 1991, samotná výroba tam začala 23. září následujícího roku.

V době restrukturalizace Opelu v roce 2012 reagující na tehdejší finanční problémy se spekulovalo o uzavření továrny, k tomu ale na rozdíl od konce produkce v Bochumi a Antverpách nedošlo. Výroba opelů v Eisenachu tak pokračuje dodnes, jestliže na začátku devadesátých let se tam vyráběly modely astra a corsa, dnes odtamtud po boku corsy vyjíždí adam.

Návrat?

V roce 2009 se objevily zprávy, že se Opel snaží značku Wartburg oživit. Německého výrobce zaujal úspěch konkurenčního Renaultu a jeho levné značky Dacie, který chtěl následovat. „Existují pracovní skupiny, které uvažují o automobilu za méně než 9000 eur (zhruba 240.000 Kč). Hovořilo se i o jménu Wartburg,“ přiznal tehdejší šéf závodní rady Opelu v Eisenachu Harald Lieske.

Pohled do archivu: Opel prý uvažuje o vzkříšení značky Wartburg

Jak ale tyto plány vyšly rychle na veřejnost, tak se po nich zase rychle slehla zem. Před dvěma lety se sice o řadě levných opelů hovořilo opět, a to v souvislosti s ukončením prodeje chevroletů v Evropě (Opel i chevrolet jsou součástí koncernu GM), tehdy už ale bez jakéhokoliv odkazu na značku Wartburg.

Odborníci ostatně pochybovali nad smysluplností oživení značky Wartburgu, zvlášť jako levné značky. Na východoevropských trzích, kde měla největší jméno, totiž byla známá spíše jako výrobce aut střední třídy než producent co nejlevnějších modelů. Že to s plány nebylo až tak horké, dokazoval i fakt, že se Opel ani nesnažil získat právě na značku. Wartburg tudíž zůstal v propadlišti dějin, což se patrně nezmění ani v nejbližších letech.

Spolupracujeme s TipCars.com
Salvini chce skoncovat s převozy uprchlíků z Francie, na hranici pošle policii Salvini chce skoncovat s převozy uprchlíků z Francie, na hranici pošle policii

Italský vicepremiér a ministr vnitra Matteo Salvini po…

Filip se ohradil proti Skálově platformě, výbor odmítl jednat o mimořádném sjezdu Filip se ohradil proti Skálově platformě, výbor odmítl jednat o mimořádném sjezdu

Ústřední výbor KSČM na svém jednání vyslovil zásadní…

Zaostřeno na Afriku. Český start-up chce vyrábět brýle za dolar pro třetí svět Zaostřeno na Afriku. Český start-up chce vyrábět brýle za dolar pro třetí svět

Perfektní zrak má v současnosti asi pouze třetina dospělé…

V Londýně se sešlo 670 tisíc Britů, demonstrovali za referendum o brexitu V Londýně se sešlo 670 tisíc Britů, demonstrovali za referendum o brexitu

Statisíce Britů se dnes na demonstraci v Londýně hlasitě…

 

Štítky Opel Video

 

Přidat názorDiskuse: Wartburg v nové době: Rychlý konec a…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů

Deník E15 tento týden upozornil na velice přísná pravidla…

Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby! Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby!

Rozroste se dále modelová řada BMW? Nová X7 by mohla…

 





 
Připomeňte si speciální Tatru 613 pro policii. Měla pancéřování, vyšší výkon i ochranný rám!

Připomeňte si policejní Tatru 613. Měla pancéřování i ochranný rám!

Dnes 17:17

Tatra 613 nevznikla jen ve formě sanitky nebo landauletu, ale také ve formě policejního speciálu. Připomeňme si ho.




Blesk.cz

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční můra každého rodiče, vzlyká modelka

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční…

Případ malého Adámka (10), kterého nechali dlouhých 13 minut krvácejícího a bez pomoci v pardubické nemocnici,…

Fenka Kiki žila na smetišti, teď patří k týmu zvířecích záchranářů

Fenka Kiki žila na smetišti, teď patří k týmu…

Společně s dalšími sedmi psy žila Kiki mezi odpadky. V pražském bezdomoveckém příbytku s ní živořila ještě další…

 

iSport.cz

Mourinha vydeptal slavící asistent Chelsea: málem mu dal facku!

Mourinha vydeptal slavící asistent Chelsea: málem mu…

Byl blízko, blizoučko tomu, aby Manchester United dovedl k první výhře na Stamford Bridge za posledních deset…

SESTŘIHY: Plzeň může přijít o první místo, Příbram dostala výprask 0:6

SESTŘIHY: Plzeň může přijít o první místo, Příbram…

Fotbalisté Plzně ve 12. kole FORTUNA:LIGY zaváhali na půdě Bohemians 1905 a po remíze 2:2 je může Slavia…

 

Reflex.cz

Český projekt chce miliardě lidí na planetě zlepšit zrak. A jde na to překvapivě jednoduše

Český projekt chce miliardě lidí na planetě zlepšit…

Nekorigovaný špatný zrak je v současnosti nejrozšířenějším zdravotním problémem na světě. Valnou většinu potíží…

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc poletíme dřív, než postavíme lávku v Troji, slibuje

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc…

Poslanec a dosluhující náměstek pražské primátorky Adriany Krnáčové Petr Dolínek navrhuje vznik Národní kosmické…