19.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Wartburg v nové době: Rychlý konec a krátká naděje na návrat

 

Německou továrnu v Eisenachu v devadesátých letech převzal Opel, který se dokonce snažil značku Wartburg oživit. K realizaci plánů nakonec nedošlo.

Wartburg patří mezi vůbec nejstarší automobilové značky světa, toto označení odkazující na hrad u města Eisenach bylo na automobilu poprvé použito už v roce 1898. Největší období slávy značky ale přišlo až po druhé světové válce. V nové době se však neuchytila, pozdější snaha o oživení přišla nazmar.

První poválečný wartburg přišel v roce 1956, kdy se tehdejší Wartburg 311 stal nástupcem modelu IFA F9. O výrobu se starala automobilová továrna v Eisenachu, která v té době měla už spletitou historii. Jednalo se o třetího nejstaršího výrobce aut v Německu (po Daimleru a Benzu), který v roce 1898 začal pod názvem Wartburg vyrábět licenční verzi francouzského Decauvillu. Později se vozy v Eisenachu vyráběly pod značkou Dixi. Po převzetí továrny BMW se z nich nakrátko staly BMW-Dixi, než jméno Dixi zmizelo.

Po druhé světové válce se továrna ve východním Německu dostala do sovětské okupační zóny, přičemž výroba vozů se značkou BMW pokračovala. Ke změně názvu došlo až v roce 1952, a to kvůli žalobě od „mnichovského“ BMW. Výsledkem byla značka EMW, samotný závod se přejmenoval na Eisenacher Motorenwerk. Logo zůstalo shodné, jen modrou vrtulku nahradila červená. V druhé polovině padesátých let ale označení EMW zaniklo, místo toho byla oživena někdejší značka Wartburg.

Wartburg 311 sice dostal na svoji dobu elegantní karoserii, z hlediska techniky byl ale už v té době archaický, základ se datoval do meziválečného období, vycházel totiž z DKW F8. V útrobách pracoval dvoutaktní tříválec o objemu 900 cm3. Od sedanu byly postupně odvozeny i další karosářské verze. Vedle luxusního modelu (311/1), kombíku (311/9) mezi nimi byl i kabriolet (311/2) a kupé (311/3). Na jaře 1957 pak přišel dvoumístný roadster Wartburg 313/1 Sport s motorem posíleným z 27 kW na 37 kW, na jehož produkci se podílela drážďanská karosárna KWD.

K tématu: Legendy východního bloku – Dvoutakty z NDR

Legenda jménem 353

Nejdelší etapa značky Wartburg je ale spojena s modelem 353, který do výroby vstoupil v roce 1966. S různými vylepšeními totiž v produkci zůstal až do roku 1991, vedle sedanu se vyráběl také jako kombi a pick-up.

Auto sice použilo rámovou konstrukci předchůdce, na ni ale nabalilo hranatou karoserii podle tehdejší módy, kterou navrhl Clauss Dietel. Byla dlouhá 4.220 mm, široká 1.640 mm a 1.490 mm, rozvor činil 2.450 mm. Před přední nápravou byl umístěn dvoudobý tříválcový vodou chlazený motor s objemem válců 992 cm3 a maximálním výkonem 33 kW, který poháněl přední kola pomocí čtyřstupňové převodovky.

„Varťas“ se rychle stal oblíbeným, mimo jiné díky své síle a prostornosti. Ve východní Evropě nebylo moc konkurence, a tak konstruktéři nebyli příliš tlačeni k změnám. Na ně ani nebylo tolik finančních prostředků.

To se nejprve ukázalo na začátku sedmdesátých let. To začal společný zajímavý projekt značek Wartburg, Trabant a Škoda na vývoji aut se společnou architekturou, z níž však východoněmecká strana rychle vystoupila. Jako důvod byl uváděn nedostatek finančních prostředků na vývoj, problémem ale byla hlavně logistická náročnost celého projektu. Automobily měly vznikat ve třech různých továrnách, přičemž mezi nimi by se převážely i různé komponenty, což v době reálného socialismu zkrátka neřešitelná záležitost.

Modernizace přišla pozdě

Výrazněji se konstruktéři rozhodli Wartburg modernizovat až na konci osmdesátých let, kdy bylo stále jasnější, že zastaralý dvoutaktní motor nestačí ani v NDR. Z toho důvodu byla navázána spolupráce se Západem, jmenovitě se západoněmeckým Volkswagenem, který Wartburgu (a také Trabantu) nabídl modernější čtyřtaktní motory. Zatímco trabant dostal litrový čtyřválec o výkonu 30 kW z tehdejšího pola, „varťas“ využil služeb zážehové třináctistovky o výkonu 43 kW, který se začal v licenci vyrábět v závodě Barkasu.

Video

Montáž napříč uloženého motoru si vyžádala úpravu přední části rámu a motorového prostoru. Zvětšil se rozchod kol (vpředu o 100 mm, vzadu o 60 mm), což mělo příznivý vliv na jízdní vlastnosti. Model oficiálně pojmenovaný Wartburg 1.3 se od předchůdce odlišoval také velkými plastovými nárazníky, lemy podběhů a novou přídí s integrovanými světlomety a směrovkami.

Pád Berlínské zdi ale inovovaný wartburg pojmenovaný podle objemu motoru (1272 cm3) dlouho nepřežil. V nové době nestačí svojí už historickou konstrukcí na mnohem modernější konkurenty ze Západu, a tak je výroba Wartburgu ukončena již 10. dubna 1991. Konec Wartburgu tak nastává o pár týdnů dříve než u jiné dvoutaktní legendy, Trabantu, jehož produkce skončila 30. dubna téhož roku.

Konec Wartburgu 353 a jeho modernizované verze 1.3 ale neznamenal konec pro samotnou továrnu v Eisenachu. Závod oficiálně pojmenovaný VEB Automobilwerk Eisenach (AWE) totiž převzala západoněmecká automobilka Opel, která se na spolupráci s Wartburgem dohodla už v roce 1990. 5. října tehdejšího roku Opel dokonce začal v Eisenachu montovat model vectra.

Modernější technika si ale vyžádala nové výrobní prostory, a tak Opel za jednu miliardu marek začal v Eisenachu budovat novou továrnu. Její základní kámen byl položen 9. září 1991, samotná výroba tam začala 23. září následujícího roku.

V době restrukturalizace Opelu v roce 2012 reagující na tehdejší finanční problémy se spekulovalo o uzavření továrny, k tomu ale na rozdíl od konce produkce v Bochumi a Antverpách nedošlo. Výroba opelů v Eisenachu tak pokračuje dodnes, jestliže na začátku devadesátých let se tam vyráběly modely astra a corsa, dnes odtamtud po boku corsy vyjíždí adam.

Návrat?

V roce 2009 se objevily zprávy, že se Opel snaží značku Wartburg oživit. Německého výrobce zaujal úspěch konkurenčního Renaultu a jeho levné značky Dacie, který chtěl následovat. „Existují pracovní skupiny, které uvažují o automobilu za méně než 9000 eur (zhruba 240.000 Kč). Hovořilo se i o jménu Wartburg,“ přiznal tehdejší šéf závodní rady Opelu v Eisenachu Harald Lieske.

Pohled do archivu: Opel prý uvažuje o vzkříšení značky Wartburg

Jak ale tyto plány vyšly rychle na veřejnost, tak se po nich zase rychle slehla zem. Před dvěma lety se sice o řadě levných opelů hovořilo opět, a to v souvislosti s ukončením prodeje chevroletů v Evropě (Opel i chevrolet jsou součástí koncernu GM), tehdy už ale bez jakéhokoliv odkazu na značku Wartburg.

Odborníci ostatně pochybovali nad smysluplností oživení značky Wartburgu, zvlášť jako levné značky. Na východoevropských trzích, kde měla největší jméno, totiž byla známá spíše jako výrobce aut střední třídy než producent co nejlevnějších modelů. Že to s plány nebylo až tak horké, dokazoval i fakt, že se Opel ani nesnažil získat právě na značku. Wartburg tudíž zůstal v propadlišti dějin, což se patrně nezmění ani v nejbližších letech.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude

Pražská rada dnes nebude projednávat společný podnik…

Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v…

Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média

Americký prezident Donald Trump zašel na summitu v…

Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla

Ženám v Saúdské Arábii se letos poprvé otevře letecká…

 

Štítky Opel Video

 

Přidat názorDiskuse: Wartburg v nové době: Rychlý konec a…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Dnes 08:00

Dlouhých 24 let figuroval pod kapotami mnoha větších evropských vozů motor označený PRV. Pod trojicí písmen se však za ta léta ukrývala celá rodina různorodých agregátů.




Blesk.cz

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku Peake a velké drzosti

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku…

Bývalý ministr dopravy za Věci veřejné a později strany LIDEM Pavel Dobeš se pokouší o politický návrat. Loni na…

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Otec vévodkyně Meghan (36) si nechal zaplatit tučnou sumu za nafocení naaranžovaných snímků a nevynechá jedinou…

 

iSport.cz

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o čas s Vaněčkem

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o…

Jádro týmu Washington Capitals zůstane po premiérovém vítězství ve Stanley Cupu pro příští rok stejné, nicméně…

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil malého fanouška

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Chorvatský Záhřeb v pondělí zažil erupci národní hrdosti a nadšení. Více než půl milionu lidí…

 

Reflex.cz

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi „fjordů a pohlavní nemoci“

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi…

Na hlavním železničním nádraží v Oslu se v minulých dnech objevila kontroverzní reklama na kondomy, která…

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje proti stereotypizaci ženského těla

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje…

Teprve třiadvacetileté bloggerce a nyní také spisovatelce Chideře Eggerue se v zahraničních médiích dostává čím…