19.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Wartburg v nové době: Rychlý konec a krátká naděje na návrat

 

Německou továrnu v Eisenachu v devadesátých letech převzal Opel, který se dokonce snažil značku Wartburg oživit. K realizaci plánů nakonec nedošlo.

Wartburg patří mezi vůbec nejstarší automobilové značky světa, toto označení odkazující na hrad u města Eisenach bylo na automobilu poprvé použito už v roce 1898. Největší období slávy značky ale přišlo až po druhé světové válce. V nové době se však neuchytila, pozdější snaha o oživení přišla nazmar.

První poválečný wartburg přišel v roce 1956, kdy se tehdejší Wartburg 311 stal nástupcem modelu IFA F9. O výrobu se starala automobilová továrna v Eisenachu, která v té době měla už spletitou historii. Jednalo se o třetího nejstaršího výrobce aut v Německu (po Daimleru a Benzu), který v roce 1898 začal pod názvem Wartburg vyrábět licenční verzi francouzského Decauvillu. Později se vozy v Eisenachu vyráběly pod značkou Dixi. Po převzetí továrny BMW se z nich nakrátko staly BMW-Dixi, než jméno Dixi zmizelo.

Po druhé světové válce se továrna ve východním Německu dostala do sovětské okupační zóny, přičemž výroba vozů se značkou BMW pokračovala. Ke změně názvu došlo až v roce 1952, a to kvůli žalobě od „mnichovského“ BMW. Výsledkem byla značka EMW, samotný závod se přejmenoval na Eisenacher Motorenwerk. Logo zůstalo shodné, jen modrou vrtulku nahradila červená. V druhé polovině padesátých let ale označení EMW zaniklo, místo toho byla oživena někdejší značka Wartburg.

Wartburg 311 sice dostal na svoji dobu elegantní karoserii, z hlediska techniky byl ale už v té době archaický, základ se datoval do meziválečného období, vycházel totiž z DKW F8. V útrobách pracoval dvoutaktní tříválec o objemu 900 cm3. Od sedanu byly postupně odvozeny i další karosářské verze. Vedle luxusního modelu (311/1), kombíku (311/9) mezi nimi byl i kabriolet (311/2) a kupé (311/3). Na jaře 1957 pak přišel dvoumístný roadster Wartburg 313/1 Sport s motorem posíleným z 27 kW na 37 kW, na jehož produkci se podílela drážďanská karosárna KWD.

K tématu: Legendy východního bloku – Dvoutakty z NDR

Legenda jménem 353

Nejdelší etapa značky Wartburg je ale spojena s modelem 353, který do výroby vstoupil v roce 1966. S různými vylepšeními totiž v produkci zůstal až do roku 1991, vedle sedanu se vyráběl také jako kombi a pick-up.

Auto sice použilo rámovou konstrukci předchůdce, na ni ale nabalilo hranatou karoserii podle tehdejší módy, kterou navrhl Clauss Dietel. Byla dlouhá 4.220 mm, široká 1.640 mm a 1.490 mm, rozvor činil 2.450 mm. Před přední nápravou byl umístěn dvoudobý tříválcový vodou chlazený motor s objemem válců 992 cm3 a maximálním výkonem 33 kW, který poháněl přední kola pomocí čtyřstupňové převodovky.

„Varťas“ se rychle stal oblíbeným, mimo jiné díky své síle a prostornosti. Ve východní Evropě nebylo moc konkurence, a tak konstruktéři nebyli příliš tlačeni k změnám. Na ně ani nebylo tolik finančních prostředků.

To se nejprve ukázalo na začátku sedmdesátých let. To začal společný zajímavý projekt značek Wartburg, Trabant a Škoda na vývoji aut se společnou architekturou, z níž však východoněmecká strana rychle vystoupila. Jako důvod byl uváděn nedostatek finančních prostředků na vývoj, problémem ale byla hlavně logistická náročnost celého projektu. Automobily měly vznikat ve třech různých továrnách, přičemž mezi nimi by se převážely i různé komponenty, což v době reálného socialismu zkrátka neřešitelná záležitost.

Modernizace přišla pozdě

Výrazněji se konstruktéři rozhodli Wartburg modernizovat až na konci osmdesátých let, kdy bylo stále jasnější, že zastaralý dvoutaktní motor nestačí ani v NDR. Z toho důvodu byla navázána spolupráce se Západem, jmenovitě se západoněmeckým Volkswagenem, který Wartburgu (a také Trabantu) nabídl modernější čtyřtaktní motory. Zatímco trabant dostal litrový čtyřválec o výkonu 30 kW z tehdejšího pola, „varťas“ využil služeb zážehové třináctistovky o výkonu 43 kW, který se začal v licenci vyrábět v závodě Barkasu.

Video

Montáž napříč uloženého motoru si vyžádala úpravu přední části rámu a motorového prostoru. Zvětšil se rozchod kol (vpředu o 100 mm, vzadu o 60 mm), což mělo příznivý vliv na jízdní vlastnosti. Model oficiálně pojmenovaný Wartburg 1.3 se od předchůdce odlišoval také velkými plastovými nárazníky, lemy podběhů a novou přídí s integrovanými světlomety a směrovkami.

Pád Berlínské zdi ale inovovaný wartburg pojmenovaný podle objemu motoru (1272 cm3) dlouho nepřežil. V nové době nestačí svojí už historickou konstrukcí na mnohem modernější konkurenty ze Západu, a tak je výroba Wartburgu ukončena již 10. dubna 1991. Konec Wartburgu tak nastává o pár týdnů dříve než u jiné dvoutaktní legendy, Trabantu, jehož produkce skončila 30. dubna téhož roku.

Konec Wartburgu 353 a jeho modernizované verze 1.3 ale neznamenal konec pro samotnou továrnu v Eisenachu. Závod oficiálně pojmenovaný VEB Automobilwerk Eisenach (AWE) totiž převzala západoněmecká automobilka Opel, která se na spolupráci s Wartburgem dohodla už v roce 1990. 5. října tehdejšího roku Opel dokonce začal v Eisenachu montovat model vectra.

Modernější technika si ale vyžádala nové výrobní prostory, a tak Opel za jednu miliardu marek začal v Eisenachu budovat novou továrnu. Její základní kámen byl položen 9. září 1991, samotná výroba tam začala 23. září následujícího roku.

V době restrukturalizace Opelu v roce 2012 reagující na tehdejší finanční problémy se spekulovalo o uzavření továrny, k tomu ale na rozdíl od konce produkce v Bochumi a Antverpách nedošlo. Výroba opelů v Eisenachu tak pokračuje dodnes, jestliže na začátku devadesátých let se tam vyráběly modely astra a corsa, dnes odtamtud po boku corsy vyjíždí adam.

Návrat?

V roce 2009 se objevily zprávy, že se Opel snaží značku Wartburg oživit. Německého výrobce zaujal úspěch konkurenčního Renaultu a jeho levné značky Dacie, který chtěl následovat. „Existují pracovní skupiny, které uvažují o automobilu za méně než 9000 eur (zhruba 240.000 Kč). Hovořilo se i o jménu Wartburg,“ přiznal tehdejší šéf závodní rady Opelu v Eisenachu Harald Lieske.

Pohled do archivu: Opel prý uvažuje o vzkříšení značky Wartburg

Jak ale tyto plány vyšly rychle na veřejnost, tak se po nich zase rychle slehla zem. Před dvěma lety se sice o řadě levných opelů hovořilo opět, a to v souvislosti s ukončením prodeje chevroletů v Evropě (Opel i chevrolet jsou součástí koncernu GM), tehdy už ale bez jakéhokoliv odkazu na značku Wartburg.

Odborníci ostatně pochybovali nad smysluplností oživení značky Wartburgu, zvlášť jako levné značky. Na východoevropských trzích, kde měla největší jméno, totiž byla známá spíše jako výrobce aut střední třídy než producent co nejlevnějších modelů. Že to s plány nebylo až tak horké, dokazoval i fakt, že se Opel ani nesnažil získat právě na značku. Wartburg tudíž zůstal v propadlišti dějin, což se patrně nezmění ani v nejbližších letech.

Spolupracujeme s TipCars.com
Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
 

Přidat názorDiskuse: Wartburg v nové době: Rychlý konec a…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…