2.6. 2018 Leoš Káňa

Jízdní dojmy s Yamahou Niken: Vesmírné monstrum

 

Revoluční cestovní tříkolka Yamaha Niken vypadá, jako by k nám dorazila z jiné galaxie. My jsme ji vyzkoušeli na klikatých alpských silničkách v okolí rakouského Kitzbühelu.

S tříkolovou konstrukcí jsme se již setkali u některých skútrů, ale nedovedli si představit, jak dvě naklápěcí kola vpředu budou fungovat u silného cestovního stroje. Představitelé Yamahy nám složitou konstrukci podrobně vysvětlili, přesto nejsme o moc chytřejší. Vícekolový podvozek s náklonem (LMW) se skládá z paralelních čtyřúhelníkových ramen, různých táhel, řídicí tyče umístěné ve spodní části a konzolově zavěšeného teleskopického odpružení. Zajistí se tím, že rozchod předních kol 410 mm se nezmění za žádných podmínek a dovolí motorce náklony až 45 stupňů. Lepší má být prakticky vše týkající se jízdní stability.

Jen se zakousnout

Skupina nikenů zaparkovaná před hotelem vypadá jako tlupa predátorů. Široké dopředu skloněné kapotáže se dvěma hlavními světlomety LED a dvěma obrysovými světly nebo vykrojení po stranách, kam se v náklonech schovávají tlumiče, působí, že chtějí všechno živé okolo pozřít. Asi dnes budeme vypadat jako nejdrsnější motorkáři, ale doufáme, že se nestaneme jeho potravou. Specifickým prvkem je i zdvojená vidlice a podle ní Yamaha novou motorku pojmenovala. Ni-ken v japonštině znamená dva meče.

Yamaha Niken: Unikátní tříkolová motorka míří na trh!

Nízko umístěné sedlo a široká řídítka zajišťují přirozený posez i příjemnou pozici pro jízdu. Niken je úplně normální motorka, nepočítejte tedy s nějakou aretací náklonu při zastavení, kterou známe ze skútrů. Pokud ho nepodepřete bočním stojánkem, spadne. Váží 263 kg, takže pro manipulaci na místě je potřeba více síly. Po rozjezdu se ale ovládá lehce a mohutnost stavby není při pomalé jízdě znát.

Vyvážená trojka

Za sérií obcí dáváme volný prostor řadovému tříválci, který najdete také v Traceru 900 nebo naháči MT-09. Disponuje stejným výkonem 84,6 kW i točivým momentem 87,5 Nm. Rychlejší reakce na přidání plynu a výraznější zátah by podle představitelů Yamahy měly zajistit speciální mapa vstřikování paliva, nová kliková hřídel se sníženou setrvačností, a hlavně větší zadní rozeta, čímž se sekundární převod zlehčil z 16-45 na 16-47. Síla ve spodním pásmu je slušná a lineárně stoupá s přibývajícími otáčkami. Ostré zuby motor vycení po překročení 5000 min-1, což doprovází hluboké chroptění. Zrychlení má ale i tak podle nás o chlup lepší MT-09, které je o 70 kg lehčí. Nám však dynamika stačí a na konci 280 km dlouhého okruhu jsme naopak příjemně překvapeni průměrnou šestilitrovou spotřebou – a to jsme niken nijak nešetřili.

Video

Rychlý společník

S přibývajícími kilometry se s motorkou sžíváme a dovolujeme si čím dál víc. Pokud se nám na první pohled zdál být niken těžkopádný, nyní na něj zcela měníme pohled, protože se ovládá lehoučce jako pírko. V přímém směru ho nerozhodí vyjeté koleje ani hrboly. Dvě přední kola drží sveřepě zvolený směr a tlumiče pohltí jakoukoliv nerovnost. Minimum vibrací do řídítek zajišťuje i takzvaný Ackermanův systém řízení. Vertikální osa krku totiž není shodná s osou přední vidlice a pokyny od řídítek se přenášejí zprostředkovaně přes táhlo. Spojitost s předním kolem není sice taková jako u normálních motorek, ale to nám vůbec nevadí. Podvozek i při tempu nad 150 km/h sedí jak přilepený a dlouhé táhlé zatáčky si neuvěřitelně užíváme.

Stoupáme do nebes

Ještě více si nás niken získává při stoupání klikatými serpentinami na průsmyk Grossglockner. Celkem hbitě se překlápí z jedné strany na druhou a dovoluje nám před zatáčkou brzdit o chvilku později než u normální motorky. Dvě přední kola neustřelí, ani když sáhnete na brzdu v náklonu. Při výjezdu zase můžeme přidat plyn o chvilku dříve. Podle nastavení trakce TCR se zadní kolo lehce nebo více smýkne, ale dvojice předních stále drží stopu. Nejlepší na tom je, že nikenu je jedno, jestli studený asfalt moc klouže, nebo jsou na něm nečistoty. Jedno z předních kol vás vždy podrží. Při prudkém brzdění motorka nikam neuhýbá, ani se pod námi nevlní. Když jedno z kol najede na povrch s nižší adhezí a zablokuje se, zasáhne tříkanálové ABS a uvolní ho. Zbylá dvě kola přitom dál brzdí maximální silou.

Yamaha Niken: Nezvyklý motocykl s dvěma předními koly

Takový pocit bezpečí jsme na motorce ještě necítili. Postupně zvyšujeme náklony, až nás dorazy na stupačkách brousící o asfalt upozorňují, že 45 stupňů právě nastalo. Zjišťujeme, že jezdit s nikenem je snadné a zábavné. Revoluční podvozek se Yamaze rozhodně povedl a díky třem kolům je neuvěřitelně bezpečný. I proto si niken si zaslouží pozornost každého motorkáře.

Plusy

  • Stabilita přední nápravy
  • Jistější průjezdy zatáčkami
  • Klidné řízení
  • Přirozený posez
  • Působivý vzhled

Minusy

  • Odtažitější řízení
  • Vyšší cena

Yamaha Niken
Motor čtyřdobý řadový tříválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 847
Výkon (kW/min-1) 84,6/10 000
Točivý moment (Nm/min-1) 87,5/8500
Převodovka, sekundární převod 6°, řetěz
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2 x 298/265,6
Pneumatiky P a Z 120/70 R15 a 190/55 R17
Rozvor (mm) 1510
Výška sedla (mm) 820
Provozní hmotnost (kg) 263
Objem nádrže (l) 18
Základní cena (Kč) 389 990
Spolupracujeme s TipCars.com
Vzpomínky pamětníků: Invaze v srpnu 1968 obrátila mnohé životy naruby Vzpomínky pamětníků: Invaze v srpnu 1968 obrátila mnohé životy naruby

Pásy sovětských tanků nevyryly před padesáti lety…

Trump kritizoval měnovou politiku Číny a Evropské unie Trump kritizoval měnovou politiku Číny a Evropské unie

Americký prezident Donald Trump v rozhovoru s agenturou…

Zápisník Daniela Nováka: Kobliha pro Angelu Zápisník Daniela Nováka: Kobliha pro Angelu

Centrální nákup státu ani po čtyřech letech od zavedení…

Bohumil Doležal: Teď nejsou největší hrozbou pro demokracii tanky, ale my sami Bohumil Doležal: Teď nejsou největší hrozbou pro demokracii tanky, ale my sami

Komentátor Bohumil Doležal se zamýšlí nad podobností…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Co všechno se musí na vznětových motorech změnit kvůli přísným normám?

Co všechno se musí na vznětových motorech změnit kvůli přísným normám?

Dnes 08:00

Čtyřválec 2.0 HDi prošel kvůli zpřísňujícím se normám úpravami, které jasně ukazují, s čím vším se musí automobilky popasovat.




Blesk.cz

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

Sebevražda DJe Loutky (†51): Měl zdravotní potíže, měsíc ho ládovali medikamenty!

Sebevražda DJe Loutky (†51): Měl zdravotní potíže,…

Michal Maudr alias DJ Loutka (†51) koncem loňského léta 2016 skončil po náročném víkendu v nemocnici. Strašné…

 

iSport.cz

Dobrý start! Kvitová začala v New Havenu vítězstvím nad Radwaňskou

Dobrý start! Kvitová začala v New Havenu vítězstvím…

Petra Kvitová porazila v prvním kole tenisového turnaje v New Havenu Polku Agnieszku Radwaňskou 6:1, 7:6. Další…

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana budoucnosti: Ukažte se!

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana…

Velké jablko - velká přestavba! V New Yorku staví pro sezonu 2018/19 v mnoha směrech nový mančaft. Pár veteránů…

 

Reflex.cz

Plešivec: Pravěké hradiště na stejnojmenném vrchu je místem obětí a legend

Plešivec: Pravěké hradiště na stejnojmenném vrchu je…

Směrem k Brdům náhle obzoru vévodí výrazná hora. Mohutný křemencový masiv, majestátně se vypínající nad…

Vzpomínky na Srpen 68: Začal střílet ostrými náboji kolem nás a smál se

Vzpomínky na Srpen 68: Začal střílet ostrými náboji…

Cizí vojska vpadla do dětských prázdninových dnů, do výletu v Paříži, výročí svatby, do kasáren či k táboráku.…