2.6. 2018 Leoš Káňa

Jízdní dojmy s Yamahou Niken: Vesmírné monstrum

 

Revoluční cestovní tříkolka Yamaha Niken vypadá, jako by k nám dorazila z jiné galaxie. My jsme ji vyzkoušeli na klikatých alpských silničkách v okolí rakouského Kitzbühelu.

S tříkolovou konstrukcí jsme se již setkali u některých skútrů, ale nedovedli si představit, jak dvě naklápěcí kola vpředu budou fungovat u silného cestovního stroje. Představitelé Yamahy nám složitou konstrukci podrobně vysvětlili, přesto nejsme o moc chytřejší. Vícekolový podvozek s náklonem (LMW) se skládá z paralelních čtyřúhelníkových ramen, různých táhel, řídicí tyče umístěné ve spodní části a konzolově zavěšeného teleskopického odpružení. Zajistí se tím, že rozchod předních kol 410 mm se nezmění za žádných podmínek a dovolí motorce náklony až 45 stupňů. Lepší má být prakticky vše týkající se jízdní stability.

Jen se zakousnout

Skupina nikenů zaparkovaná před hotelem vypadá jako tlupa predátorů. Široké dopředu skloněné kapotáže se dvěma hlavními světlomety LED a dvěma obrysovými světly nebo vykrojení po stranách, kam se v náklonech schovávají tlumiče, působí, že chtějí všechno živé okolo pozřít. Asi dnes budeme vypadat jako nejdrsnější motorkáři, ale doufáme, že se nestaneme jeho potravou. Specifickým prvkem je i zdvojená vidlice a podle ní Yamaha novou motorku pojmenovala. Ni-ken v japonštině znamená dva meče.

Yamaha Niken: Unikátní tříkolová motorka míří na trh!

Nízko umístěné sedlo a široká řídítka zajišťují přirozený posez i příjemnou pozici pro jízdu. Niken je úplně normální motorka, nepočítejte tedy s nějakou aretací náklonu při zastavení, kterou známe ze skútrů. Pokud ho nepodepřete bočním stojánkem, spadne. Váží 263 kg, takže pro manipulaci na místě je potřeba více síly. Po rozjezdu se ale ovládá lehce a mohutnost stavby není při pomalé jízdě znát.

Vyvážená trojka

Za sérií obcí dáváme volný prostor řadovému tříválci, který najdete také v Traceru 900 nebo naháči MT-09. Disponuje stejným výkonem 84,6 kW i točivým momentem 87,5 Nm. Rychlejší reakce na přidání plynu a výraznější zátah by podle představitelů Yamahy měly zajistit speciální mapa vstřikování paliva, nová kliková hřídel se sníženou setrvačností, a hlavně větší zadní rozeta, čímž se sekundární převod zlehčil z 16-45 na 16-47. Síla ve spodním pásmu je slušná a lineárně stoupá s přibývajícími otáčkami. Ostré zuby motor vycení po překročení 5000 min-1, což doprovází hluboké chroptění. Zrychlení má ale i tak podle nás o chlup lepší MT-09, které je o 70 kg lehčí. Nám však dynamika stačí a na konci 280 km dlouhého okruhu jsme naopak příjemně překvapeni průměrnou šestilitrovou spotřebou – a to jsme niken nijak nešetřili.

Video

Rychlý společník

S přibývajícími kilometry se s motorkou sžíváme a dovolujeme si čím dál víc. Pokud se nám na první pohled zdál být niken těžkopádný, nyní na něj zcela měníme pohled, protože se ovládá lehoučce jako pírko. V přímém směru ho nerozhodí vyjeté koleje ani hrboly. Dvě přední kola drží sveřepě zvolený směr a tlumiče pohltí jakoukoliv nerovnost. Minimum vibrací do řídítek zajišťuje i takzvaný Ackermanův systém řízení. Vertikální osa krku totiž není shodná s osou přední vidlice a pokyny od řídítek se přenášejí zprostředkovaně přes táhlo. Spojitost s předním kolem není sice taková jako u normálních motorek, ale to nám vůbec nevadí. Podvozek i při tempu nad 150 km/h sedí jak přilepený a dlouhé táhlé zatáčky si neuvěřitelně užíváme.

Stoupáme do nebes

Ještě více si nás niken získává při stoupání klikatými serpentinami na průsmyk Grossglockner. Celkem hbitě se překlápí z jedné strany na druhou a dovoluje nám před zatáčkou brzdit o chvilku později než u normální motorky. Dvě přední kola neustřelí, ani když sáhnete na brzdu v náklonu. Při výjezdu zase můžeme přidat plyn o chvilku dříve. Podle nastavení trakce TCR se zadní kolo lehce nebo více smýkne, ale dvojice předních stále drží stopu. Nejlepší na tom je, že nikenu je jedno, jestli studený asfalt moc klouže, nebo jsou na něm nečistoty. Jedno z předních kol vás vždy podrží. Při prudkém brzdění motorka nikam neuhýbá, ani se pod námi nevlní. Když jedno z kol najede na povrch s nižší adhezí a zablokuje se, zasáhne tříkanálové ABS a uvolní ho. Zbylá dvě kola přitom dál brzdí maximální silou.

Yamaha Niken: Nezvyklý motocykl s dvěma předními koly

Takový pocit bezpečí jsme na motorce ještě necítili. Postupně zvyšujeme náklony, až nás dorazy na stupačkách brousící o asfalt upozorňují, že 45 stupňů právě nastalo. Zjišťujeme, že jezdit s nikenem je snadné a zábavné. Revoluční podvozek se Yamaze rozhodně povedl a díky třem kolům je neuvěřitelně bezpečný. I proto si niken si zaslouží pozornost každého motorkáře.

Plusy

  • Stabilita přední nápravy
  • Jistější průjezdy zatáčkami
  • Klidné řízení
  • Přirozený posez
  • Působivý vzhled

Minusy

  • Odtažitější řízení
  • Vyšší cena

Yamaha Niken
Motor čtyřdobý řadový tříválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 847
Výkon (kW/min-1) 84,6/10 000
Točivý moment (Nm/min-1) 87,5/8500
Převodovka, sekundární převod 6°, řetěz
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2 x 298/265,6
Pneumatiky P a Z 120/70 R15 a 190/55 R17
Rozvor (mm) 1510
Výška sedla (mm) 820
Provozní hmotnost (kg) 263
Objem nádrže (l) 18
Základní cena (Kč) 389 990
Spolupracujeme s TipCars.com
Investice do bytu je dnes jistota Investice do bytu je dnes jistota

Pokud nemáte finanční vzdělání, jste v podstatě vydáni na…

Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní

Pokud si opravdu myslíte, že japonská dvojčata GT 86 a…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 





 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Včera

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

 

iSport.cz

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká Kotal. Chválil i Tunisko

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká…

Zápas mezi Anglií a Tuniskem se mu líbil. Zkušený trenér a expert deníku Sport Václav Kotal ocenil hru afrického…

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit klíčového hráče

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit…

Baník hlásí problém. Po odchodu Marka Hlinky do Gruzie klub intenzivně shání náhradu na klíčový post…

 

Reflex.cz

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a indiáni chováni jako zvěř. Podívejte se

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a…

Od doby, kdy se Evropané chodili dívat na černochy, ale i indiány nebo eskymáky zavřené v klecích, neuplynulo…