Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 let Lamborghini Huracán: Ohlédnutí za posledním neelektrifikovaným lambem

Lamborghini Huracán
Lamborghini Huracán
Lamborghini Huracán
Lamborghini Huracán
101 Fotogalerie
Lukáš Volšický

Desetiválcové Lamborghini Huracán se stalo historicky posledním ryze spalovacím supersportem značky bez elektrifikace. Pojďme si připomenout deset let jeho evoluce.

Po dlouhých deseti letech se letos s automobilovým světem rozloučí Lamborghini Huracán. Ten nejdostupnější supersport z dnešního portfolia automobilky se vyrábí už od roku 2014 a je historicky posledním neelektrifikovaným supersportovním vozem legendární značky s rozzuřeným býkem ve znaku. Už letos jej nahradí nový pokračovatel z rodu se zcela novým elektrifikovaným osmiválcem. Lamborghini už připravuje jeho oficiální debut a současně se loučí i se svým posledním mohykánem.

Evoluce Lamborghini Huracán oficiálně odstartovala už v roce 2014, když jej automobilka poprvé představila veřejnosti na autosalonu v Ženevě. Duchovní nástupce úspěšného Lamborghini Gallardo přijel s výrazně modernějším designem a jménem, které ve španělštině znamená „hurikán“. Nejmenuje se však po klimatickém jevu, ale vzdává hold bojovému býku jménem Huracán, jež v roce 1879 projevil velkou kuráž ve španělských býčích zápasech. Ty jsou pro automobilku největší inspirací při hledání nových modelových jmen.

Evoluce vidlicového desetiválce

Lamborghini Huracán se současně začalo prodávat s vylepšeným vysokootáčkovým atmosférickým vidlicovým desetiválcem. Modernější evoluce motoru se zdvihovým objemem 5,2 litru poprvé kombinovala nepřímé i přímé vstřikování paliva a pro snížení emisí škodlivin i spotřeby paliva se standardem modelu stal i tehdy ještě kontroverzní systém stop-start. Dnes už je v automobilovém světě standardem.

Video placeholder
Lamborghini Huracán Sterrato vs Huracán STO Nürburgring Nordschleife • Zdroj: Lamborghini

S moderní sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou LDF i pohonem všech kol byl základní Huracán LP610-4 o 610 koních ideálním supersportem pro každodenní život, včetně zimních měsíců, ale automobilová média mu už od prvních testů vyčítala jednu chybějící vlastnost, jakou má být charakteristické každé Lamborghini. Dokonce i Richard Hammond v Top Gearu řekl, že Huracán je prostě málo dramatický na to, aby byl opravdu vzrušující.

A Lamborghini se následně rozhodlo jednat a dotáhnout Huracán k dokonalosti. Když v roce 2016 uvedlo řidičsky zábavnější variantu LP580-2, sice ji omezilo maximální výkon na „pouhých“ 580 koní, ale vylepšilo ji purističtějším pohonem zadních kol. To však byl teprve začátek.

V následujícím roce totiž nový Huracán Performante vyvolal velký poprask, když objel německý závodní okruh Nürburgring v čase 6 minut a 52 sekund a připsal si nový traťový rekord. O pravosti tohoto času se sice ještě chvíli spekulovalo, ale o kvalitách nejmodernější evoluce nemohlo být pochyb. Lamborghini zvýšilo výkon Huracánu na 640 koní, výrazně vylepšilo podvozek, přidalo spoustu karbonu, a hlavně také inovativní aktivní aerodynamiku ALA (Aerodinamica Lamborghin Attiiva). A když se už od začátku Huracán vyráběl jako kupé i otevřený Spyder, továrna vyráběla první okruhovou verzi i s nekonečným nebem nad hlavou.

Facelift s větší špetkou dramatičnosti

V moderní éře Lamborghini je standardem, že modely mají dlouhé životní cykly, a tak se během roku 2019 Huracán dočkal výrazného faceliftu. Původní design od Felippa Periniho nově přepracoval Mitja Borkert, dnešní šéfdesignér značky, a začal mu přidávat na dramatičnosti. V Huracánu se navíc poprvé objevil i inovativní systém řízení všech kol nebo nový infotainment s 8,4“ dotykovou obrazovkou s konektivitou Apple CarPlay a Android Auto.

Vůbec prvním novým Huracánem byla verze Evo. Technicky vycházela s rekordního Performante a disponovala desetiválcem o 640 koních a vylepšenou aerodynamikou. Hned v následujícím roce 2020 se dokonce představila i už tradiční verze s nižším výkonem o 610 koních a pohonem zadních kol, ale až v dalším roce se teprve začaly dít věci.

V Lamborghini se totiž rozhodli vypustit závodní speciál z továrního šampionátu Super Trofeo na veřejné silnice a uvedli extrémní Lamborghini Huracán STO (Super Trofeo Omologato). Rychlá zadokolka s obrovskými aerodynamickými prvky byla natolik nekompromisní, že dokonce neměla klasickou kapotu. Celá přední část se po vzoru závoďáku vyklápěla směrem dopředu. Chtěli jste se mrknout na motor? Museli jste odjistit upevňovací zámky, zvednout kryt motoru a celý jej dát na stranu.

A tady nastává začátek konce, protože z okruhového STO v roce 2022 vycházela poslední evoluce standardního Huracánu, jakožto běžného silničního modelu. Lamborghini oficiálně představilo variantu Tecnica, která se zařadila mezi základní Evo s pohonem zadních kol a okruhové STO. Ponechala si desetiválec o 640 koních i pohon zadních kol a přijela s vylepšenou aerodynamikou – měla o 35 procent vyšší přítlak a o 20 procent nižší odpor vzduchu než výchozí Evo.

Proč se trochu neumazat?

Nepochybně nejbláznivějším počinem v historii Huracánu je nepochybně terénní verze Sterrato. Tenhle nápad prostě musel vzniknout někde u piva, protože Lamborghini ze svého základního supersportu udělalo crossover a s vysokootáčkovým desetiválcem a pohonem všech kol jej vyslalo do lehkého terénu. Inspirace světem rallye je viditelná už na první pohled a oproti standardnímu Huracánu Evo je světlá výška vyšší o 47 milimetrů.

Vůbec poslední verzí desetiválcového Huracánu se letos v dubnu stala finální rozlučková edice STJ (Super Trofeo Jota). Vychází z okruhového Huracánu STO a továrna ji vyrobí v pouhých deseti kusech. I nadále má standardních 640 koní, ale inženýři zapracovali na nastavení magnetoreologických tlumičů, díky nimž je STJ rychlejší než STO.

Jenže nic není věčné a éra atmosférických desetiválcových Lamborghini v letošním roce definitivně končí. Italská automobilka už letos v létě uvede nového hybridního osmiválcového nástupce a od toho okamžiku bude mít kompletně elektrifikované modelové portfolio. Malé „baby lambo“ se tak vydává vstříc moderním trendům a další budoucnosti, v níž mohou spalovací supersporty ještě chvíli přežít.