Aditiva v praxi: Na proplach stačí 15 minut
Kvalitní a čistý olej má pro moderní přímovstřikové motory zásadní vliv. Aditiva jsou levnou a rychlou cestou, jak motor vyčistit. Ani samotná výměna oleje za nový totiž obvykle nestačí.
Krátké jízdy a kolísající kvalita paliva způsobují rychlou degradaci olejové náplně, přičemž samotný údaj o kilometrovém nájezdu nemusí být podstatný. Pomoci mohou dodatečně přidávaná aditiva. Kromě aditiv zaměřených na čistění vstřikovačů existují i speciální na mazací soustavu – dokážou zevnitř vypulírovat motor i olejové kanály ještě předtím, než se vymění olej za čerstvý. Společně se starou náplní se tak vyplaví i letité úsady a kaly, které jinak v motoru zůstávají. „Aditivum Engine Clean se aplikuje do starého oleje při volnoběžných otáčkách a nechá se v motoru proběhnout deset až patnáct minut. Následně se vypustí starý olej, kam se v procesu čištění vyplaví nečistoty, kaly, oxidační filmy, produkty stárnutí a degradace. Po výměně olejového filtru se napustí nový motorový olej a tím je procedura dokončena,“ vysvětluje aplikaci Lukáš Bělín ze společnosti Motul Deutschland GmbH se zastoupením pro ČR a SR, prémiového výrobce olejů, maziv a aditiv s historií dlouhou 165 let.
Prospěšnost aditiv potvrdila řada testů, kterými se Motul pyšní – soustředili se v praxi na vozidla různých značek, druhů vstřikování a s nájezdem většinou 150.000 km a více. „Vždy jsme před vlastní aplikací měřili tlak na válcích, emise, znečištění oleje a u řady motorů i čistotu komponent, jako jsou písty nebo zanesení pístních kroužků. Stejné bylo opakováno po aplikaci aditiva na správnou výměnu oleje a i následným přídavkem aditiv na čištění palivového systému, vstřikovačů a trysek,“ vypočítává Bělín a na příkladu dvacetiletého Seatu Toledu 1.6 16V s nájezdem 170.000 km deklaruje zvýšení tlaku ve slabších válcích. Následně se tlaky dorovnaly na stejnou hodnotu pro všechny čtyři válce. „Došlo i k úpravě složení spalin, kdy motor po aplikaci aditiv vykazoval nižší obsah oxidů dusíku a zároveň nevykazoval obsah nespáleného paliva. Celkově lze tedy shrnout, že aplikací a kombinací těchto dvou aditiv si uživatel toleda pomohl k odstranění nečistot v motorové sekci, pročištění některých klíčových komponent, lepšímu výkonu motoru a lepším emisním parametrům,“ končí Bělín.
České testování
Společnost Motul aktuálně připravuje testování na několika motorech v Čechách a na Slovensku, které jezdí v denním provozu. Vybrala jak naftové, tak i moderní benzinové motory s přímým vstřikem:
Model | Alfa Romeo 166 2.4 JTDM 20V | Škoda Superb 2.0 TFSI | Peugeot 407 1.8 16V | Škoda Superb 3.6 FSI V6 | Škoda Fabia 1.2 HTP AWY |
Zdvihový objem [cm3] | 2387 | 1749 | 3598 | 1198 | |
Max. výkon | 129 kW při 4000 min-1 | 206 kW při 5100-6500 min-1 (380 Nm) | 86 kW při 5500 min-1 | 191 kW při 6000 min-1 | 40 kW při 4750 min-1 |
Kód motoru | Q5L - CJXA/CJXB | ||||
Nájezd [km] | 310 000 | 59 000 | 183 540 | 221 850 | 17 000 |
Rok výroby | 2005 | 2019 | 2007 | 2011 | 2005 |
Chcete víc?
Více informací na app.motul.gat.international. Kompletní sortiment aditiv Motul dostanete nejvýhodněji na e-shopu Intercars.com.