Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alpine A290 je ostrý elektrický hatchback na bázi Renaultu 5 s výkonem 218 koní

Ondřej Šámal
Diskuze (33)

Francouzská značka Alpine představila svůj druhý model. K parádnímu kupé A110 se přidává hatchback A290. Ten ovšem nedostane spalovací motory, spolehne se totiž pouze na elektřinu.

Podoba ani charakter druhého modelu v portfoliu znovuzrozené značky Alpine není překvapením. Už dlouho dopředu se totiž vědělo, že novinka A290 bude sportovním derivátem nedávno představeného novodobého Renaultu 5 s elektrickým pohonem. Ostatně budoucnost značky Alpine stojí právě na elektřině (pokud si to tedy vedení kvůli pomalu rostoucím prodejům elektromobilů nakonec nerozmyslí).

Necelé čtyřmi metry (3990 mm) dlouhý pětidveřový hatchback má proti sesterskému renaultu svalnatější boky a sportovnější exteriér. Nechybějí například přídavné přední světlomety či standardní 19“ kola. Ta budou k dispozici ve dvou designech. První Iconic odkazuje na ráfky z Alpine A310. Druhý Snowflake (sněhová vločka) zase připomínají původ jména automobilky Alpine.

V rámci uvedení na trh se do nabídky dostane limitovaná série 1955 exemplářů Première Edition, které budou rozděleny do čtyř verzí podle laku exteriéru: Première Edition (tmavě černá), Beta (bílá Nival), La Bleue (modrý lak Alpine Vision Blue) a La Grise s šedým matným exteriérem Tornado.

Video se připravuje ...

Vevnitř na vás čeká sportovní tříramenný volant potažený kůží Nappa s několika tlačítky z hliníku pro specifické funkce. Centrální displej s 10,1“ je natočen k řidiči, potěší fyzické ovladače ventilace, které můžete obsluhovat i za jízdy. Středový tunel mezi předními sedadly s trojicí tlačítek R, N a D se inspiroval u kupé A110.

Sportovní sedadla jsou v základu čalouněná látkou s přídavkem 15 procent recyklovaných plastů a konopného vlákna. Ve verzích GT Premium a GTS dostanete kožené čalounění palubní desky, dveřních panelů a samotných sedadel v kombinaci tmavě modré s šedou kůží Nappa, jež pochází z Evropy.

Platforma AmpR Small s nízkým těžištěm a nižší zátěží na přední nápravě dostala elektromotor o maximálním výkonu 160 kilowattů, díky kterým se A290 na stovku dostane už za 6,4 sekundy. Hmotnost se přitom podařilo udržet pod patnácti metráky. Zavazadlový prostor dosahuje objemu 326 litrů, průměr otáčení pak pouze 10,2 metru, do města tak alpine bude naprosto ideální.

Vybírat si budete moci ze čtyř režimů (Save, Normal, Sport a Personal), které upravují chování řídicí jednotky, odezvu akcelerátoru, posilovače řízení, osvětlení interiéru a zvuk. Alpine A290 totiž není typicky elektricky „tiché“, ale v závislosti na zvoleném módu dokáže emitovat různé zvuky.

Video se připravuje ...

Elektrický hatchback má v nabídce 26 asistenčních systémů. Příjemným doplňkem je tlačítko My Safety Switch na levé straně volantu, kterým řidič může jedním stiskem vyřadit funkci zvolených pomocníků (případně je zase zapnout), nastavit intenzitu jejich zásahů či zvukový projev varování.

Alpine si pro A290 ve spolupráci s francouzským Michelinem připravil hned tři různé druhy pneumatik: Michelin Pilot Sport EV pro běžné jezdění a občasné sportovní hrátky, Pilot Sport S5 s větším důrazem na rychlejší jízdu na mokru i suchu a zimní Pilot Alpin 5.

Multimediální systém je postaven na operačním systému Android, přičemž vedle obvyklých funkcí má zabudovanou i elektronickou telemetriku, jež zaznamenává například příčné a boční přetížení, sleduje údaje o akceleraci a brzdění, teplotu elektromotoru, akumulátoru a brzd, časy na kolo a další informace.

V rámci režimu Coaching si můžete zlepšit své jízdní dovednosti, mód Challenges vás zase bude vyzývat k plnění různých úkolů na běžných i uzavřených silnicích.

Trakční akumulátor má kapacitu 52 kWh (dojezd se má pohybovat až okolo 380 kilometrů), maximální dobíjecí výkon činí 100 kW. Výkonnější modely GT Performance a GTS dostanou zmíněných 160 kilowattů a 300 Nm (0-100 km/h za 6,4 sekundy a maximální rychlost 170 km/h), slabší GT a GT Premium disponují výkonem 130 kW a 285 newtonmetry (7,4 s a 160 km/h). Metu 400 metrů Alpine A29 pokoří za 14,7, respektive 15,5 sekundy, kilometr s pevným startem vozu zabere 27,7 a 29,3 s. Přední brzdové kotouče Brembo mají průměr 320 milimetrů, vzadu 288 mm.

Ondřej Šámal
Diskuze (33)

Doporučujeme

Avatar - del42sa
14. 6. 2024 22:12
Re: Nejkrasnejsi Alpine, navic s cistym pohonem
začíná na 38 tisíc EURO = cca 940.000,-Kč ;-)
14. 6. 2024 18:34
Re: Alpine zkraťák
Hodně blbý vtip. :-O :-( :no:
14. 6. 2024 15:30
Snad ty zvuky půjde vypnout
Ty umělé zvuky motoru pro elektromobily jsou trapné, a doufám, že to půjde vypnout, stejně jako všichni otravní asistenti, což má naopak Renault zpracované výborně do jediného tlačítka.
14. 6. 2024 14:51
Re: Dynamika
Jestli jsi měl nebo neměl klidně neřeš, ale prostě MG4 není v praxi (myšleno v jiném režimu než sprint na stovku) rychlejší než o 100k slabší spalovací hothatche, to stejné platí pro Ioniq5N, který se chlubí 609k, tj. o necelých 200 koní více než má A45, ale není rychlejší vyjma sprintu na stovku (a i ten je srovnatelný).

Tu otázku jsem napsal, protože to poslední co jsem s hh dělal byl sprint z nuly. Ten mě moc nebavil, naopak pružné zrychlení na výjezdu ze zatáček bylo to nejvíc a tam zrovna ty EV maj problém, protože v zatáčce hmotnost a ve vyšší rychlosti výkon uvadá... A to je ten limit o kterém píšu.
Avatar - twistedTSD
14. 6. 2024 13:17
Re: Zkratoshit od Alpine
Samozřejmě mě nepřekvapuje, že Doník si neumí představit jiné využití maximálky nad 170 km/h v autě pro zábavu než autobahn. Co čekat od neřidiče, pro kterého je auto něco jako pračka na kolech.