Američané prověřili systémy zabraňující střetu s chodcem, výsledky jsou tristní
Americká automobilová asociace, známá pod zkratkou AAA, nedávno vyzkoušela čtyři vozy vybavené systémem automatického brzdění, který by měl řidiči pomoci předejít srážce s chodcem. Výsledky testů však ukazují, že k dokonalosti mají tyto systémy ještě daleko.
K testům systémů automatického brzdění a jejich schopnosti předejít srážce s chodcem si odborníci z AAA vybrali čtyři středně velké sedany: Chevrolet Malibu, Hondu Accord, Teslu Model 3 a Toyotu Camry. A i když se jedná o vozy populární především v USA, na českém trhu seženete jak Toyotu Camry, tak nově (oficiálně) i Teslu Model 3.
Každý vůz pak odborníci podrobili sérii testů, během kterých simulovali chůzi člověka před vozem, vběhnutí dítěte před auto zpoza dvou zaparkovaných automobilů, odbočení vozu na silnici s přecházejícím chodcem nebo průjezd automobilu kolem dvojice osob stojících u krajnice. V podstatně se tak jednalo o nejběžnější situace, kdy by měl systém pomoci zachraňovat životy.
Jak se ale záhy ukázalo, systémy mají k dokonalosti ještě daleko. Nejlepší výsledky, kdy systém automatického nouzového brzdění dokázal zabránit srážce v 40 % případů, byly zaznamenány u testu s chodcem kráčejícím před automobilem jedoucím rychlostí do 32 km/h. Jakmile se ale rychlost vozu zvýšila na cca 48 km/h, většina systémů už nedokázala srážce s postavou zabránit.
Možná nejděsivější výsledky však přinesla simulace vběhnutí dítěte pod auto, což je noční můra většiny řidičů. Během tohoto scénáře totiž došlo ke srážce v 89 % případů. Většina systémů se také ukázala být neefektivní krátce po odbočení vozu. Během nočních pokusů se pak systémy měly ukázat jako zcela neefektivní, což je ale podle AAA alarmující. Až 75 % smrtelných střetů auta s chodcem se totiž podle AAA odehraje právě po setmění.
Navzdory nepříliš uspokojivým výsledkům však organizace AAA stále podporuje masovější zavádění automatických asistenčních systémů do nových automobilů a hlavně zvýšení jejich funkčnosti. Tento test však v praxi ukazuje, proč by se na ně řidiči neměli příliš spoléhat.