Ferrari SF90 Stradale: Osmiválcový plug-in hybrid má 1.000 koní
Zapomeňte na LaFerrari, je tu nový vrchol maranellské nabídky. Ferrari SF90 Stradale kombinuje vidlicový osmiválec hned se třemi elektromotory.
Dlouhé čekání skončilo. Ferrari konečně odhalilo napjatě očekávaný hypersport, který nakonec dostal jméno SF90 Stradale. Nejvýkonnější, nejrychleji akcelerující a technicky nejvyspělejší silniční Ferrari historie (alespoň podle slov automobilky) je plug-in hybrid.
Jeho srdcem je dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec s interním označením F154, který vychází z 3,9litrové jednotky v modelu 488 Pista. Na rozdíl od něj je však v SF90 Stradale převrtán na 3990 cm3, jiné je navíc sání i výfukový systém, stejně jako užší hlava válce nebo přímé vstřikování pracující s tlakem 350 bar. Sám o sobě poskytuje 574 kW a 800 N.m.

To už však v dnešní době v tomto segmentu nestačí, a tak spalovací motor doplňují hned tři elektromotory, dva vpředu a jeden vzadu, mezi osmiválcem a převodovkou, kterou je nový osmistupňový dvouspojkový automat. Energii čerpají z relativně malé lithium-iontové baterie s kapacitou 7,9 kWh. V novince jsou tak poháněna všechna kola.
Plug-in hybridní pohon je tu hlavně pro jízdní schopnosti než pro snížení spotřeby. Ostatně výsledkem tohoto ústrojí je výkon 1.000 koní (735 kW). Ten Ferrari SF90 Stradale umožní zrychlit z 0-100 km/h za pouhé 2,5 sekundy, což je nejkratší doba ze všech sériových Ferrari historie. Na dvoustovce je vůz za 6,7 sekundy, maximální rychlost činí 341 km/h. Automobilka uvádí i dojezd v elektrickém režimu, činící 26 kilometrů. Kdo by ale s Ferrari jezdil jen na elektřinu, když může poslouchat ten osmiválec, který podle výrobce nabízí hutnější sound.
S plug-in hybridním pohonem souvisí i nový ovladač přejmenovaný na eManettino, který umožňuje vybírat ze čtyř jízdních režimů. Hybrid kombinující síly všech jednotek je výchozím nastavením, zatímco eDrive je čistě elektrický režim. Performance udržuje nabití baterií, zatímco Qualify poskytne maximum síly ze všech motorů.
Moderní pohon si vyžádal také novou architekturu. Kombinuje hliník s karbonovými vlákny, což pomohlo snížit suchou hmotnost na 1.570 kilogramů. To je o 15 kg méně než v případě LaFerrari, které už též bylo hybridem.
Plug-in hybrid si vyžádal i nový brzdový systém, který kombinuje jak využití hydraulických brzd, tak rekuperace brzdné energie. Při extrémním brzdění hydraulické brzdy fungují pouze jako podpora rekuperace. Nechybí ani systém vektorování točivého momentu na přední nápravě.
Karoserii navrhl ředitel designu Ferrari Flavio Manzoni. Auto přitom nabídne dvě verze. Tu výchozí doplní paket Assetto Fiorano s větším zadním spoilerem pro lepší přítlak, odstrojeným interiérem a karbonovými komponenty, které sníží hmotnost vozu o 30 kilogramů. Výchozí pneumatiky Pirelli P Zero pak nahradí obutí Michelin Cup 2.
Vnitřek auta pojmenovaného s odkazem na letošní monopost Ferrari ve Formuli 1 je pak též nově pojatý, u maranellského výrobce vůbec poprvé nabídne head-up displej. Pomocí volantu s množstvím tlačítek pak lze prý ovládat 80 % funkcí vozu, přesně podle motta oči na silnici, ruce na volantu.
Na rozdíl třeba od LaFerrari nebo předchozích vlajkových lodí typu Enza a spol. nebude výroba SF90 Stradale limitována určitým počtem. To je dobrá zpráva pro zájemce, protože jak je u Ferrari zvykem, zákazníci se o novinku hodně zajímají. Na odhalení bylo pozváno na 2.000 klientů značky, přičemž údajně skoro všichni si jedno objednali. První si své auto mají převzít na začátku roku 2020, cena zatím veřejně odhalena nebyla. Odhaduje se ale minimálně na 500.000 liber (14,6 milionu korun).
Automobilka má navíc dobrou zprávu i pro ty, co třeba SF90 Stradale nezaujalo. Ještě v letošním roce chystá představit ještě další tři novinky.