Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
34 Fotogalerie

Atmosféra, 525 koní a řešení z motorsportu. Nové Porsche 911 GT3 RS je venku!

Porsche konečně představuje novou 911 GT3 RS. A jeho parametry vypadají velice zajímavě...

Začít můžeme netradičně hmotností, lehká konstrukce totiž k verzím RS patří. Novinka váží slušných 1450 kilogramů, a to zejména díky použití polymerových kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP). Z těch jsou vyrobeny nejen části karoserie (dveře, přední blatníky, střecha a přední kapota), ale uplatnění našly také v interiéru, tvoří například konstrukci standardních sedadel.

Na pohled pak 911 GT3 RS zaujme množstvím aerodynamických prvků. Nejvýraznějším z nich je zadní křídlo ve tvaru „labutího krku“, které se skládá z pevného hlavního křídla a horního, hydraulicky nastavitelného prvku. A mimochodem - poprvé u sériového Porsche je horní okraj zadního křídla vyšší než střecha vozu.

Video placeholder
Porsche 911 GT3 RS • Porsche

Příď postrádá klasický spoiler, místo toho je vybavena předním splitterem, který rozděluje vzduch proudící přes něj a pod ním. Boční lišty přesně směrují vzduch ven. Větrání předních podběhů zajišťují žaluzie v předních blatnících, vstupy vzduchu za předními koly snižují aerodynamický tlak v podbězích. Boční lišty za sáním zajišťují, že vzduch proudí na bok vozu.

Zajímavým prvkem jsou dále „nozdry“ v přední kapotě. Těmi proudí vzduch z centrálně umístěného chladiče. Porsche sáhlo po řešení z motorsportu, které bylo poprvé použito u vítězného speciálu 911 RSR z Le Mans a následně v modelu 911 GT3 R. Namísto uspořádání se třemi chladiči, které známe z předchozích vozů, nové Porsche 911 GT3 RS spoléhá na velký šikmý centrální chladič v přídi. Je umístěn tam, kde je u běžných modelů 911 zavazadlový prostor. Toto řešení umožnilo využít zbylý prostor po stranách k integraci aktivních aerodynamických prvků.

Žebrování na střeše dále odvádí vzduch ven a zajišťuje chladnější teplotu sání v zádi vozu. Otvory v zadním bočním panelu se používají výhradně ke zlepšení aerodynamiky a nikoliv k nasávání vzduchu do motoru. Zadní podběh je také vybaven sáním pro optimalizované proudění vzduchu. Zadní difuzor pochází z 911 GT3 a byl mírně upraven.

Poprvé v sériovém voze Porsche se v 911 GT3 RS objevuje systém redukce odporu vzduchu (DRS). Po stisku tlačítka systému DRS se křídla v určitém provozním rozsahu zploští a díky nižšímu odporu vzduchu je dosahovaná rychlost na rovných úsecích vyšší. Nechybí ani funkce aerodynamické brzdy: prvky předního a zadního křídla se nastaví na maximum tak, aby byl odporem vzduchu vytvořen co největší zpomalovací efekt.

A jak pokročilá aerodynamika pomáhá? Porsche se chlubí, že plynule nastavitelné segmenty předního a dvoudílného zadního křídla v kombinaci s řadou dalších aerodynamických opatření znamenají celkový přítlak 409 kg při rychlosti 200 km/h. To znamená, že nové Porsche 911 GT3 RS generuje dvakrát větší přítlak než jeho předchůdce (generace 991.2) a třikrát větší než současný typ 911 GT3. Při rychlosti 285 km/h je pak celkový přítlak 860 kg.

Aerodynamické požadavky reflektuje také odpružení. Protože se počítá s tím, že podběhy kol budou vystaveny silnému proudění vzduchu, jsou komponenty přední nápravy s dvojitým lichoběžníkovým závěsem navrženy v kapkovitém profilu. Tyto aerodynamicky účinné články zvyšují přítlak na přední nápravě až o 40 kg. Vzhledem k širšímu rozchodu kol (+ 29 mm proti 911 GT3) jsou dvojitá ramena přední nápravy odpovídajícím způsobem delší.

Inženýři se dále soustředili na to, aby byl zajištěno, že rovnováha přítlaku mezi přední a zadní nápravou bude zachována i při brzdění z vysokých rychlostí. Auto má proto kloub ramene umístěn níže a modifikována byla rovněž zadní víceprvková náprava, která dostala jiné dráhy odpružení. Upraveno bylo chování asistenčních systémů a řízení zadní nápravy.

Porsche 911 GT3 RS nabízí tři jízdní režimy: Normal, Sport a Track. V módu Track lze samostatně nastavit odskok a kompresi předních i zadních tlumičů, nastavit lze také zadní diferenciál - a to pomocí otočných ovládacích prvků na volantu.

O pohon se stará atmosféricky plněný čtyřlitrový šestiválec, který poskytuje maximální výkon 386 kW (525 k). Zvýšení výkonu proti GT3 bylo dosaženo především novými vačkovými hřídeli s upravenými profily, technologie sání a pohonu ventilů pochází z motorsportu. Sedmistupňová dvouspojková převodovka má kratší stálý převod než 911 GT3 a Porsche zdůrazňuje, že vydrží i extrémní zatížení při častém používání na trati. Nová 911 GT3 RS zrychluje z klidu na 100 km/h za 3,2 sekundy a na sedmý rychlostní stupeň dosahuje maximální rychlosti 296 km/h.

Podívat se můžeme i na brzdy: na přední nápravě jsou použity hliníkové monoblokové brzdy s pevným třmenem a šesti pístky, kotouče mají průměr 408 mm. Ve srovnání s 911 GT3 se průměr pístku zvýšil z 30 na 32 mm, tloušťka kotoučů byl zvýšena z 34 na 36 mm. Zadní náprava je i nadále vybavena brzdovými kotouči o průměru 380 mm a čtyřpístkovými brzdami s pevným třmenem. Za příplatek je k mání keramická kompozitní brzdová soustava se 410mm kotouči vpředu a 390mm kotouči vzadu.

Vůz standardně jezdí na kovaných kolech s centrální maticí z hliníku, silniční sportovní pneumatiky mají rozměr 275/35 R20 vpředu a 335/30 R21 vzadu.

Interiér má nabídnout puristické a sportovní prostředí. Paket Clubsport (k mání bez příplatku) přidá ruční hasicí přístroj, šestibodové bezpečnostní pásy pro řidiče a ocelový ochranný rám. Balíček Weissach, který bude k dispozici za příplatek, zahrnuje přední kapotu, střechu, části zadního křídla a kryty vnějších zpětných zrcátek z karbonu, ochranné prvky z CFRP, pádla řazení s magnetickou technologií odvozenou z motorsportu a volitelně jsou s paketem Weissach k dispozici hořčíková kovaná kola, která ušetří osm kilogramů.

Jestli se vám nové Porsche 911 GT3 RS líbí, můžete už objednávat. Cena v Německu začíná na částce 229.517 eur, což je v přepočtu asi 5,63 milionu korun.