Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A8 čtvrté generace bude umět řídit samo

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 24. 10. 2014 • 21:24
15
21
Zobrazit náhledy (15)
Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8 Audi A8
Nemusí se nám to líbit, ale osobní vozy s plně autonomním řízením jsou za dveřmi. Nejdříve ty luxusní, jako například Audi A8.

Elektronika v luxusních limuzínách dospěla daleko. Ne každý má na Mercedes-Benz S v plné výbavě včetně všech jízdních asistentů, ale pokud se dostanete za jeho volant na dálnici, zjistíte, že už jej prakticky nemusíte ani držet. Není to sporťák, ale obývák na kolečkách, který slouží k rychlému překonávání dlouhých vzdáleností, takže proč ne? Úhlavní konkurent z bavorského Ingolstadtu chce však zajít ještě dál. Čtvrtá generace Audi A8 s kódem D5 nabídne klientům plně autonomní řízení.

19. října jej výrobce otestoval v prototypu RS7. Dokonce i na závodním okruhu Hockenheimring, který ostrý sportback v plné délce trati zajel těsně nad dvě minuty. Sám, nikdo v něm neseděl. Ovšem za ideálních povětrnostních podmínek. To už je závodní rychlost. Ale pochopitelně tam nebyl žádný další provoz. Podle šéfa produktové a technické komunikace Audi Stefana Mosera musí „autopilot“ fungovat všude, nejen na uzavřeném okruhu. A za každého počasí včetně tuhých zim. Systém použitý v nové A8 bude ještě lepší, vývoj jde stále kupředu. Dostane kromě již používaného GPS také pokročilejší 3D kamery, lasery a snímače a zároveň i druhou záložní řídicí jednotku, kdyby první odešla... Moser v rozhovoru pro australský server Motoring tak trochu vtipkoval: „Bude vždy lepší než lidské bytosti. Nic ho nerozptýlí, ani telefonování, ani hezké holky.“ Dodal však také důležitou věc: „Kamery nejsou všemocné. S lasery uvidíte i v mlze.“ První zvěsti se objevily už letos v lednu, teď je tedy máme potvrzené. Zatím ale chybí příslušná legislativa, například v Německu, kde je povoleno autonomní řízení zatím jen po dobu deseti sekund. Software bez chyb rovněž ještě nikdo nevymyslel.

Příští generace A8 se představí v závěru roku 2016, možní že to stihne ještě do Paříže. Tvary budoucích vozů Audi budou dynamičtější a ostřejší, což nasvědčují i počítačové retuše jak z tištěných, tak online médií. Nastíní je ještě větší koncept A9, který uvidíme již letos v listopadu v Los Angeles. A8 D5 si tedy budou ti movití z nás moci koupit někdy začátkem roku 2017. Je zřejmé, že tato vychytávka bude v nabídce příplatků, ale i tak... Nemá být však příliš drahá. Audi chce vyrvat světové prvenství v tomto ohledu všem konkurentům. Zatím se počítalo spíše s rokem 2020, alespoň u levnějších a menších aut.

Čtvrtá A8 dostane platformu z hliníku, vysokopevnostní oceli a kompozitů. Zatím se ví o osmistupňových samočinných převodovkách, nebude chybět ani pohon všech kol. Čtyřlitrový zážehový vidlicový osmiválec nabídne 343 kW, šestilitr W12 pak 421 kW. Trojice turbodieselů bude dávat v rozmezí od 203 do 372 kW. Downsizing se tedy tak úplně nekoná, prioritou je snížení hmotnosti. Vzduchové odpružení bude plavnější, trakci v zatáčkách napomůže torque vectoring.

My řídíme pochopitelně rádi, ale v luxusní třídě se „autopilot“ opravdu může hodit. Po několikasetkilometrové cestě vystoupíte z vozu pěkně odpočatí s neunavenýma očima a namasírovanými zády (ano, to už umějí tahle auta dávno). Nebo případně v minivozech do města. Už žádné zácpy! Vy nechcete, aby byly systémy včetně komunikace mezi dopravními prostředky a infrastrukturou tak vyspělé, že pojem „dopravní nehoda“ zcela vymizí? Snaží se o to skoro všichni včetně švédského Volva. Autopilotům v našich čtyřkolových miláčcích, které s těmito představami úzce souvisí, se prostě nevyhneme. Ale elektronika zatím není úplně všemocná, nástup těchto vozidel nadělá vrásky pojišťovnám, pokud přece jen k havárii dojde... Kdo bude zodpovědný?

Související články

Témata
Avatar - peV
25. 10. 2014 19:16
Re: Proč ne?
V době kdy v autech prakticky žádná elektronika nebyla a ABS bylo horkou novinkou, mohli taky mnozí brečet, že už auta nejsou tím, čím bývala - tak jako někteří v téhle diskusi. Dnes je ABS a moře dalších systému v každém autě a nikomu to nepřijde. Podobně to za x let bude s autopilotem. Jen nechápu tu hysterii některých tady, nic víc v tom není. (Samozřejmě za předpokladu, že to půjde vypnout, což lze předpokládat).
Avatar - twistedTSD
25. 10. 2014 16:33
Re: Proč ne?
Nějak nechápu, kde jsi přišel na srovnání s ABS. To ti nijak nebere požitek z řízení, jen ti chrání zádel v krizových situacích.
25. 10. 2014 14:01
Re: smutná budoucnost
opravdu se toho nebojim, sak adaptivni tempomat je na trhu odkdy? 98.....? a dodneska se zanej snad priplaci a v beznych autech je odkdy? od lonska-letoska? a porad za priplatek
25. 10. 2014 09:52
Proboha proč ?
Dojedu si na Ring , najedu na dráhu , zapnu autopilota a nechám se vozit jako medvěd ? Proboha proč ????
24. 10. 2014 21:14
no jestli to bude i dodrzovat rychlost
tak to neni nic pro ceske dementy co v tom jezdi

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku