Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A8 - první jízdní dojmy!

Ondřej Šuch
Diskuze (3)
První desítky kilometrů se "státnickým" A8 ukázaly: jednoduché ovládání složitých funkcí, komfort pro všechny, tuhý podvozek a úspěšně vylepšený motor.

Do prvních exemplářů, které český dovozce připravil pro novináře, jsme usedali s čerstvou mediální zkušeností - A8 je pro člověka bezpečné, ale ve 240km/h se s ním odbočovat z dálnice prostě nedá... (To by možná zasluhovalo poznámku: Myslete si, co chcete, ale dotyčný profesionální řidič může mluvit o štěstí, protože chybu udělal zjevně on a auto jej zachovalo při životě).

Přiznám, že první desítky testovacích kilometrů jsme absolvovali s o poznání lehčí nohou, než bývá při těchto příležitostech mezi novináři zvykem. Na hloubku dojmů z vozu to doufám podstatný vliv nemělo.

K více než pětimetrové limuzíně jsme přistupovali se směsí zvědavosti a respektu. Respekt vzbuzuje už vzhled vozu, kdy relativně dlouhé převisy a mohutná kola ukrývají ještě téměř třímetrový rozvor. Zvědavi jsme byli kromě jízdních vlastností především na ovládání doplňkových funkcí vozu přes Multi Media Interface. Koneckonců, podstatná část diskuse o BMW sedmičkové řady se (kromě vzhledu) vede kolem složitosti ovládání systému I-Drive.

Ale popořadě: Po nástupu do vskutku komfortních sedadel (lhostejno zda vpředu či vzadu) obklopí pasažéra luxus a světlo. Zatímco VIP vpravo vzadu si může užívat jen těchto dvou atributů (doplněných ještě čtyřzónovou klimatizací, špičkovým audiem, elektrickou zadní sluneční clonou a podobnými příjemnostmi), řidič musí celý ten komplex uvést do pohybu.

Existují dva způsoby. Buď vsunete klíček do zapalování a tradičním postupem nastartujete. Pokud chcete být sexy a neodírat si nohavici o přívěšek na klíčku, stačí jen dvakrát stisknout snímač otisku prstu na středové konzole a i s klíči v kapse nastartujete také. Je ale důležité vědět, že jakkoli sofistikovaně je systém snímání otisku prstu navržen, nelze jej považovat za bezpečnostní ochranu, ale jen za jakési paměťové rozhraní. Výhoda je ta, že skrze bříško vašeho prstu si A8 zapamatuje nejen polohu sedadel, bezpečnostních pásů volantu a zrcátek, ale třeba i nastavení audia, oblíbené stanice, styl jízdy a trasy v navigátoru.

Vše se dá ovládat pomocí již zmíněného systému Multi Media Interface. Výstupy systému se zobrazují jednak na malém displeji mezi kruhovými přístroji, jednak na výsuvné devítipalcové obrazovce na palubní desce. Ovládání všech funkcí mají na starost kromě otočného spínače naštěstí také stálá a kontextová tlačítka a v menu se dá celkem pohodlně vyznat. Systém je chráněn proti extrémům a nedovolí například nastavení nejnižší světlé výšky v kombinaci s nejměkčím pérováním. Z jízdy se MMI dá ovládat vcelku pohodlně, díky existenci stálých kláves je možno nacvičit ruku a řadů úkonů lze absolvovat bez ztráty pozornosti při řízení.

I když, řízení jde v podstatě samo. Mohutný čtyřramenný volant padne skvěle do ruky, levá ruka bez problémů zapíná na velmi velmi velmi tradičním ovladači potkávací světla, masivní volič je přesunut na D a můžeme vyrazit.

Mohutný zátah osmiválce 4.2 je dobře utlumen, k uším posádky doléhá pouze lehký šum, odvalování pneumatik a asi občas i siréna doprovodného policejního vozu...

Přes rozměry a hmotnost je řízení bezproblémové, quattro propůjčuje vozu neutralitu i při extrémních manévrech. Ve chvíli, kdy se kolegovi daří v ostré mokré a lehce zablácené serpentině přivést brutálním manuálním podřazením a sešlápnutím plynu vůz do lehounkého náznaku přetáčivého smyku, zabere ESP a pokračujeme dál, jako by se nic nestalo. Nastavitelné vzduchové odpružení se chová předvídatelně a při překročení určitých rychlostí se samo mění - jako například v Allroadu Quattro. Šestistupňový Tiptronic spolupracuje vzorně a vzhledem k výkonu motoru zvládá i ostrá zrychlení často i bez kick-downu.

Při jízdě za kolegy oceňujeme také skvělou viditelnost diodového systému zadních svítilen - kromě významně zkrácené reakční doby je jejich výhodou především neoslňující jas.

Palubní počítač nám po hodinové jízdě kombinací 30% dálnice / 70% okresní silnice ukázal průměrnou spotřebu 13,8 litru. Ale zajímá tahle hodnota ještě v této kategorii někoho?

Klasický redakční test plánujeme až na příští rok. Státníci odjedou, hlavy po Silvestru vychladnou a co by to bylo za limuzínu, která by se neuměla chovat i v únorových kalamitách :-)

Ondřej Šuch
Diskuze (3)