Audi e-tron GT oficiálně: První elektrické RS dá stovku za 3,3 sekundy! Známe i české ceny
Čtyři kruhy představují svůj další moderní elektromobil e-tron GT s karoserií čtyřdveřového kupé a třešničkou v podobě ostré verze RS.
Po SUV s prostým označením e-tron se nabídka čistě elektrických modelů Audi rozšiřuje o jeden, respektive dva nové kousky. Pod štítky e-tron GT a RS e-tron GT se ukrývají elektrické limuzíny se dvěma páry dveří, avšak svažující se zádí ve stylu kupé. „Ereso“ je samozřejmě sportovní a výkonnější verzí představující vrchol nabídky, zároveň jde o úvodní elektromobil samotného Audi Sport. První kusy novinky se na silnici mají objevit v průběhu jara letošního roku.
Aerodynamika je klíčem
Designéři Audi e-tron GT vyzdvihují především skvělou aerodynamiku elektromobilu s koeficientem odporu vzduchu Cx 0,24. Vůz je samozřejmě vybaven aktivními lamelami otevírajícími otvory pro přívod vzduchu k brzdám a dalším komponentům dle potřeby. K dosažení co nejnižšího odporu dále pomáhá nízká stavba vozu, stejně jako zadní spoiler, zakrytovaný podvozek a široký difuzor.
Světelná technika navazuje na ostatní moderní vozy značky. Vyjma standardních LED světlometů jsou dostupné i příplatkové Matrix LED světlomety (pro RS standard), případně můžete rovnou upgradovat na laserovou světelnou techniku Audi (za příplatek pro obě varianty), která zdvojnásobuje dosah dálkových světel. Vzadu se svítilny propojené vodorovnou linkou nechávají inspirovat například poslední generací Audi A7, také tady se můžeme těšit na efektní animace dělající spoustu parády.
Sbohem, kůže
Rovněž interiér se nese v duchu ostatních modelů čtyř kruhů, přesto vás tu jistě jedna věc zaujme. Audi totiž v modelu e-tron GT nedostává dvě dotykové obrazovky na středové konzole pod sebou, ale pouze jednu, která je doplněná o tradiční fyzická tlačítka. Alespoň z prvních fotografií je tak patrné, že třeba teplotu nastavíte bez otravného ťapkání na displej, což jednoznačně chválíme.
Audi hrdě hlásí, že interiér je zaměřený především na řidiče a rozmístění jednotlivých prvků nasměrované na člověka sedícího za volantem to jen potvrzuje. Vyjma zmíněného displeje multimediálního systému (10,1 palce) si můžeme všimnout také plně digitálního přístrojového štítu (12,3 palce), který lze doplnit volitelným head-up displejem promítajícím důležité informace přímo na čelní sklo. Zaujalo nás ovládání multimediálního systému MIB 3 na středové konzole pro spolujezdce, které se inspirovalo menším Audi A3.
Rychlé a superrychlé
Jak prozrazují první odhalené parametry, o dynamiku nebudou mít majitelé těchto elektromobilů nouzi. Standardní provedení má dva elektromotory tvořící pohon všech kol quattro. Ten přední disponuje výkonem 175 kW, zadní pak 320 kW. Dohromady produkují systémový výkon 350 kW, případně 390 kW v režimu boost po dobu 2,5 sekundy s aktivním launch controlem. Točivý moment má hodnotu 630 newtonmetrů. V praxi to znamená zrychlení z klidu na stovku za 4,1 sekundy a maximální rychlost až 245 km/h.
Komu by to snad přišlo málo, ten může sáhnout po plnotučném „eresu“. Elektromotor vpředu má stejný výkon, avšak ten zadní disponuje silou 335 kW, což znamená systémový výkon 440 kW a točivý moment 830 newtonmetrů. Také tady lze maximální výkon krátkodobě zvýšit na 475 kW, takže akcelerace z klidu na stovku trvá pouze 3,3 sekundy a pokračovat lze na maximální rychlost 250 km/h. Obě varianty jsou vybavené dvourychlostní převodovkou vzadu, stejně jako pohonem všech kol quattro.
Akumulátory umístěné mezi oběma nápravami co možná nejníže pomáhají k ideálnímu rozložení hmotnosti (téměř 50:50). Baterie mají kapacitu 93 kWh (využitelných 85 kWh) a díky šikovnému uspořádání nikterak neubírají z místa pro posádku. Ochranné části akumulátoru jsou tvořený z lehkého hliníku, což výrazně nezvyšuje hmotnost, zároveň je však zaručena dostatečná tuhost a tím i bezpečnost celého balíku. Kromě 800V palubní sítě stojí za vypíchnutí i čtyři samostatné chladicí okruhy pro vysokonapěťové komponenty a interiér. Vůz je dále vybaven tepelným čerpadlem a teplotu v interiéru lze třeba před jízdou nastavit na dálku prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu.
Kromě standardního odpružení mohou zájemci sáhnout po adaptivním řešení (pro RS standard). Tříkomorové vzduchové odpružení umí snížit světlou výšku o 22 milimetrů, případně ji naopak zvýšit o 20 milimetrů. K lepším jízdním vlastnostem pak dále přispívá uzávěrka zadního diferenciálu či na přání dodávaná natáčecí zadní náprava, kterou známe z dalších velkých audin.
A co cena?
Předprodej nového elektromobilu Audi odstartuje v České republice ve druhé polovině února. Není tedy divu, že automobilka shodně s odhalením e-tronu GT přispěchala s prvními českými cenovkami. Standardní verze začíná na částce 2.774.900 Kč včetně DPH, sportovně střižená varianta RS e-tron GT stojí minimálně 3.756.900 Kč. V obou případech je zahrnuta prodloužená záruka na 4 roky nebo 120.000 km a servisní balíček na 5 let nebo 120.000 km.