Luxusní automobilky v roce 2020: Jak si vedly Audi, BMW a Mercedes?
Souboj německé prémiové trojky o titul největšího výrobce luxusních aut pokračoval i v roce 2020. V čele se však nic nemění.
Rok 2020 a probíhající pandemie koronaviru byl náročný pro všechny automobilové výrobce. Obecně se však dá říci, že lépe se s krizí potýkají luxusní značky, což se loni potvrdilo i mezi automobilkami. Odbyt Audi, BMW i Mercedesu tak v minulém roce sice klesal, nikoliv však takovým způsobem jako u některých mainstreamových značek.
Ze souboje německé prémiové trojky o titul největší luxusní automobilky na světě přitom i loni vyšel vítězně Mercedes-Benz. Ten na celém světě dosáhl na 2.164.187 prodaných automobilů, což bylo o 7,5 % méně než o rok dříve. Jeho prodeje se tak zhruba vrátily na úroveň roku 2016, kdy značka poprvé překonala hranici dvou milionů prodaných aut v jediném roce (tehdy s 2.083.888 vozy). Dva miliony aut za dvanáct měsíců tak Mercedes překonal již pátý rok v řadě.
Druhé se drží BMW. Také mnichovské značce prodeje meziročně klesly o více než sedm procent, také v jejím případě se však navzdory situaci na trhu podařilo překonat hranici dvou milionů prodaných aut. S výsledkem 2.028.659 automobilů.
Audi je pak nadále s odstupem třetí. Čtyřem kruhům prodeje klesaly rychleji než německé konkurenci, o 8,3 %, výsledkem je tak 1.692.773 prodaných automobilů.
*Včetně Mini | |||
Prodeje luxusních automobilek v roce 2020 | |||
Značka | Audi | BMW | Mercedes-Benz |
Prodej celkem 2020 (ks) | 1.692.773 | 2.028.659 | 2.164.187 |
Meziroční změna (%) | -8,3 | -7,2 | -7,5 |
Prodej Evropa (ks) | 619.723 | 912.621* | 748.183 |
Meziroční změna (%) | -19,5 | -15,7 | -16,4 |
Prodej USA (ks) | 186.620 | 306.870* | 274.916 |
Meziroční změna (%) | -16,7 | -18,0 | -13,0 |
Prodej Čína (ks) | 727.358 | 777.379* | 774.382 |
Meziroční změna (%) | +5,4 | +7,4 | +11,7 |
Prodej Německo (ks) | 214.427 | 287.143* | 286.108 |
Meziroční změna (%) | -21,1 | -13,4 | -10,1 |
Prodej Česko (ks) | 2449 | 4909 | 7023 |
Meziroční změna (%) | -5,8 | -8,9 | -4,1 |
Výsledky na jednotlivých trzích přitom dokazují, že Audi silně ztratilo v domovském Německu, kde jeho prodeje meziročně spadly o 21,1 %. To mělo vliv i na celoevropský propad značky o 19,5 %.
Naopak v Číně, kde světová pandemie koronaviru odstartovala, naopak německé prémiové značky loni silně rostly. Mercedes dokonce o 11,7 %, což naznačuje, že se čínský trh s luxusními automobily už vzpamatoval. U výsledku BMW je pak nutné zmínit, že na klíčových trzích do svých prodejů zahrnuje i prodeje značky Mini.
Co se týče jednotlivých modelů, tak třeba Mercedes-Benz vyzdvihuje prodeje elektrifikovaných automobilů. Plug-in hybridů a elektromobilů loni trojcípá hvězda prodala více než 160.000, o 228,8 % více než o rok dříve. Zhruba 87.000 z nich však bylo prodáno až v posledním čtvrtletí roku.
Dařilo se nicméně také stuttgartským kompaktním modelům (asi 691.000 prodaných kusů, o 3,6 % více než o rok dříve) a SUV (885.000 exemplářů, meziročně +12,9 %). U nich měl největší vliv růst GLE (+32,3 %) a GLS (+21,1 %). Nejprodávanějším Mercedesem vůbec se pak v roce 2020 stalo GLC se zhruba 320.000 prodanými kusy.
Podobně je na tom také BMW, které hlásí meziroční růst elektrifikovaných modelů značek BMW a Mini o 31,8 % na výsledných 192.646 elektromobilů a plug-in hybridů. Konkrétně v Evropě tvoří takové vozy už 15 % prodejů mnichovské automobilky.
BMW nicméně upozorňuje také na růst prodejů v luxusním segmentu o 12,4 % na celkových 115.420 vozů, což zajistily řady 7, 8 a SUV X7. Bodovala také divize BMW M GmbH, která loni prodala 144.218 aut. To bylo nejvíce v její historii a o šest procent více než v roce 2019.
Audi pak upozorňuje na meziroční nárůst prodejů elektrického SUV e-tron o 79,5 % na výsledných 47.324 kusů, díky čemuž se prezentuje jako nejprodávanější elektrovůz německé prémiové značky na světě. Dařilo se mu hlavně v Norsku, pozitivní vliv na prodeje mělo i rozšíření nabídky o karosářskou variantu Sportback. Z konvenčních modelů pak ingolstadský výrobce zmiňuje meziroční nárůst řad Q3 (+18,1 %) a A6 (+11,8 %).