Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Luxusní automobilky v roce 2020: Jak si vedly Audi, BMW a Mercedes?

Audi e-tron Sportback 55 quattro
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Audi e-tron Sportback 55 quattro
55 Fotogalerie
Diskuze (3)

Souboj německé prémiové trojky o titul největšího výrobce luxusních aut pokračoval i v roce 2020. V čele se však nic nemění.

Rok 2020 a probíhající pandemie koronaviru byl náročný pro všechny automobilové výrobce. Obecně se však dá říci, že lépe se s krizí potýkají luxusní značky, což se loni potvrdilo i mezi automobilkami. Odbyt Audi, BMW i Mercedesu tak v minulém roce sice klesal, nikoliv však takovým způsobem jako u některých mainstreamových značek.

Ze souboje německé prémiové trojky o titul největší luxusní automobilky na světě přitom i loni vyšel vítězně Mercedes-Benz. Ten na celém světě dosáhl na 2.164.187 prodaných automobilů, což bylo o 7,5 % méně než o rok dříve. Jeho prodeje se tak zhruba vrátily na úroveň roku 2016, kdy značka poprvé překonala hranici dvou milionů prodaných aut v jediném roce (tehdy s 2.083.888 vozy). Dva miliony aut za dvanáct měsíců tak Mercedes překonal již pátý rok v řadě.

Druhé se drží BMW. Také mnichovské značce prodeje meziročně klesly o více než sedm procent, také v jejím případě se však navzdory situaci na trhu podařilo překonat hranici dvou milionů prodaných aut. S výsledkem 2.028.659 automobilů.

Audi je pak nadále s odstupem třetí. Čtyřem kruhům prodeje klesaly rychleji než německé konkurenci, o 8,3 %, výsledkem je tak 1.692.773 prodaných automobilů.

*Včetně Mini
Prodeje luxusních automobilek v roce 2020
ZnačkaAudiBMWMercedes-Benz
Prodej celkem 2020 (ks)1.692.7732.028.6592.164.187
Meziroční změna (%)-8,3-7,2-7,5
Prodej Evropa (ks)619.723912.621*748.183
Meziroční změna (%)-19,5-15,7-16,4
Prodej USA (ks)186.620306.870*274.916
Meziroční změna (%)-16,7-18,0-13,0
Prodej Čína (ks)727.358777.379*774.382
Meziroční změna (%)+5,4+7,4+11,7
Prodej Německo (ks)214.427287.143*286.108
Meziroční změna (%)-21,1-13,4-10,1
Prodej Česko (ks)244949097023
Meziroční změna (%)-5,8-8,9-4,1

Výsledky na jednotlivých trzích přitom dokazují, že Audi silně ztratilo v domovském Německu, kde jeho prodeje meziročně spadly o 21,1 %. To mělo vliv i na celoevropský propad značky o 19,5 %.

Naopak v Číně, kde světová pandemie koronaviru odstartovala, naopak německé prémiové značky loni silně rostly. Mercedes dokonce o 11,7 %, což naznačuje, že se čínský trh s luxusními  automobily už vzpamatoval. U výsledku BMW je pak nutné zmínit, že na klíčových trzích do svých prodejů zahrnuje i prodeje značky Mini.

Co se týče jednotlivých modelů, tak třeba Mercedes-Benz vyzdvihuje prodeje elektrifikovaných automobilů. Plug-in hybridů a elektromobilů loni trojcípá hvězda prodala více než 160.000, o 228,8 % více než o rok dříve. Zhruba 87.000 z nich však bylo prodáno až v posledním čtvrtletí roku.

Dařilo se nicméně také stuttgartským kompaktním modelům (asi 691.000 prodaných kusů, o 3,6 % více než o rok dříve) a SUV (885.000 exemplářů, meziročně +12,9 %). U nich měl největší vliv růst GLE (+32,3 %) a GLS (+21,1 %). Nejprodávanějším Mercedesem vůbec se pak v roce 2020 stalo GLC se zhruba 320.000 prodanými kusy.

Podobně je na tom také BMW, které hlásí meziroční růst elektrifikovaných modelů značek BMW a Mini o 31,8 % na výsledných 192.646 elektromobilů a plug-in hybridů. Konkrétně v Evropě tvoří takové vozy už 15 % prodejů mnichovské automobilky.

BMW nicméně upozorňuje také na růst prodejů v luxusním segmentu o 12,4 % na celkových 115.420 vozů, což zajistily řady 7, 8 a SUV X7. Bodovala také divize BMW M GmbH, která loni prodala 144.218 aut. To bylo nejvíce v její historii a o šest procent více než v roce 2019.

Audi pak upozorňuje na meziroční nárůst prodejů elektrického SUV e-tron o 79,5 % na výsledných 47.324 kusů, díky čemuž se prezentuje jako nejprodávanější elektrovůz německé prémiové značky na světě. Dařilo se mu hlavně v Norsku, pozitivní vliv na prodeje mělo i rozšíření nabídky o karosářskou variantu Sportback. Z konvenčních modelů pak ingolstadský výrobce zmiňuje meziroční nárůst řad Q3 (+18,1 %) a A6 (+11,8 %).

Vstoupit do diskuze (3)