Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line
Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line
Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line
Audi Q8 Sportback 55 e-tron quattro S line
86 Fotogalerie

Audi nechce fabriku v Bruselu úplně zavřít. Hledá pro ni nového investora

Ondřej Šámal

Koncern Volkswagen se potýká s nadbytečnými výrobními kapacitami. Jednou z továren na odpis je i ta bruselská, kde vzniká elektrické Audi Q8 e-tron.

Sázka na elektromobilitu se většině výrobců zatím nevyplácí. Příliš vysoké náklady na vývoj, přestavbu továren a nové dodavatelské řetězce se kvůli slábnoucí dynamice prodejů a především velmi silné konkurenci z řad americké Tesly a stále ambicióznějších čínských značek zatím nevracejí. Tradiční výrobci proto musejí ořezávat náklady a šetřit. Nutno ovšem dodat, že viníkem problémů není pouze slabší poptávka po elektrických autech.

Jedním z nejefektivnějších nástrojů je propouštění, které může být zkombinováno s uzavíráním některých nedostatečně vytížených továren. Pro koncern Volkswagen je jedním z takových míst bruselská továrna, v níž aktuálně vzniká Audi Q8 e-tron.

Tohle elektrické SUV ani navzdory předloňskému faceliftu nepatří mezi nejprodávanější lokálně bezemisní auta, vlastní výrobní zařízení je proto v takovém případ příliš drahý luxus. Fabrika v Bruselu tudíž bude jednou z těch, kterých se největší evropská automobilka zbaví. Nástupce Q8 e-tronu totiž bude vznikat v Mexiku po boku dalších audi.

Video placeholder
Audi Q8 e-tron edition Dakar • Audi

Místo prostého uzavření ovšem značka z Ingolstadtu hledá investora, který by v hlavním městě Evropské unie výrobu aut zachoval. Může se jednat o investiční společnost, která fabriku koupí a následně ji pronajme nějakému zájemci. Nebo se do hry přímo zapojí některá ze světových automobilek, přičemž se nabízejí hlavně ty z Číny.

Právě značky z druhé nejlidnatější země světa v poslední době projevují zájem o stavbu výrobních závodů v Evropě. Evropská komise totiž v uplynulých měsících na tamní elektromobily a plug-in hybridy kvůli neférové podpoře ze strany čínské komunistické vlády uvalila dodatečná cla ve výši až 36,3 %. A právě přesunutím výroby na náš kontinent (ideálně do zemí EU) by se Číňané těmto poplatkům vyhnuli.

Podle odborů už Audi, potažmo skupina Volkswagen, s potenciálním zájemcem jedná. Detaily ovšem nejsou známy. Mezitím v Bruselu proti dalšímu propuštění a hrozícímu uzavření fabriky průběžně protestují tisíce lidí. Nedávno dokonce zaměstnanci závodu zabavili klíče ke zhruba dvěma stovkám vyrobených Audi Q8 e-tron s tím, že je vydají až ve chvíli, kdy bude o budoucnosti pracovních míst i samotné továrny jasno.