Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q3 vs. Q5 v.s Q7: Designový trojboj

Jakub Sochor
Diskuze (59)

Automobily dnešního trojboje mají stejný druh karoserie, totožného výrobce, reprezentují však tři odlišné designérské postupy. Řeč je o sportovně-užitkové trojici Q3, Q5 a Q7 od Audi.

Porovnávaná trojice skýtá vozidla tří různých velikostních segmentů a na každém je zřetelný stylistický záměr automobilky v kontextu s dobou vzniku toho kterého modelu.

Q7 je ze skupinky vozů nejstarší (2005), představuje odlišné estetické pojetí od obou modelů.

Nejnovější Q3 se od středně velkého Q5 odlišuje typickými rysy soudobého trendu Audi, který ovlivnil zejména čelní masku chladiče, jež se zříká jednoduchosti a experimentuje s tvarem šestiúhelníku.

Velikostní rozdíly jsou mezi všemi třemi modely výrazné. Nejvýraznější jsou přirozeně mezi Q3 a Q7, přičemž větší model je o celých 701 mm delší, než kompaktní vůz.








Audi Q3, Q5 a Q7 - srovnání rozměrů
Model Audi Q3 Audi Q5 Audi Q7 Rozdíl
Délka [mm] 4385 4629 5086 +701/+457
Šířka [mm] 1831 1880 1983 +152/+103
Výška [mm] 1590 1653 1737 +147/+84
Rozvor [mm] 2603 2807 3002 +399/+195

Q3 tvoří nejmenší automobil třídy SUV firmy Audi. Jde o vůz, oficiálně představený letos v Šanghaji, který je konkurencí například pro BMW X1, z hlediska mainstreamové oblasti je model sokem pro Volkswagen Tiguan (který je však koncernovým sourozencem Q3).

Jak bylo řečeno úvodem, čelní partie reprezentují nejnovější tvarový styl Audi. Nutno však říci, že jeho základ (jednotná maska chladiče či pokusy o kreativní ztvárnění optiky světlometů) je již řadu let etablován. Jde spíše jeho o obměnu, provedenou v evolučním smyslu. Dominantou čelní partie je zmíněná maska, jež je ohraničena šestiúhelníkem. Zpestřením jsou linky, plynoucí od A-sloupků přes kapotu a ústící v dolní části nárazníku.

Poměrně tradiční proporce, vynikající při bočním pohledu na karoserii, jsou ozvláštněny zadní části profilu. Zde dochází k výraznému sklonu, který evokuje styl automobilů karoserie kupé. Křivka, protínající vůz po jeho délce, je oživením hladké plochy s minimem karosářských zásahů.

Záď vykazuje značnou míru vizuální dynamiky. Tvarově sportovnímu sklonu zadního okna, který je na poměry kategorie SUV nadprůměrný, sekundují svítilny dravé vnitřní optiky a atypického tvaru.

Nový trend Audi pronikl i do interiéru, kde došlo ke zřetelnému dělení přístrojové desky na dvě části. Hladké a čisté plochy jsou zde zpestřovány poměrně masivními lištami dekoru, na palubě panuje lehce sportovní atmosféra, která je doplněna apelem na útulnost.

O třídu větší model Q5 se oficiálně představil v roce 2008 na autosalonu v Pekingu. Jde o autentického zástupce středně velkých SUV, jehož oponenty jsou BMW X3, Mercedes-Benz GLK či Volvo XC60.

Podstatným rozdílem v porovnání s Q3 je ztvárnění masky chladiče. Namísto šestiúhelníkového tvaru je u většího SUV k vidění čistý tvar se zaměřením na jednoduchost. A zatímco stěžejní linky kapoty přecházejí do spodní části přídě přes světlomety, u Q5 tyto útvary plynou vedle jejich vnitřní strany. I zde se však pracuje s optikou světlometů, ačkoli u Q5 je kladen důraz na samostatné bodové diody, oproti plynulým pásům v případě Q3.

Profil již není tak sportovní jako u předchozího modelu. Podstata tvarů je založena na pravidelnosti a věrnosti tradicím, což mimo jiné dokládá sklon zadního skla, který není tak intenzivní jako u Q3. Čistota a nekomplikovanost tvarů je zde na vyšší úrovni.

Přejdeme-li k zádi, je zde patrné specifikum, které Q5 podědila po vyšší Q7 (o které bude řeč později). Je jím integrace všech podstatných prvků do víka zavazadlového prostoru, jež zasahuje do boční části modelu. Kreativně vyhlíží prohlubeň pro registrační značku, která je velmi široká. Jde však o ryze estetický prvek, který nemá praktický význam.

Kabina je jedním z míst, kde je poměrně znatelně vidět mezigenerační rozdíl s vozem Q3. Přístrojová deska, ač disponuje jistými rysy sportovního charakteru (např. lištami dekoru, vyvedenými v nepravidelném tvaru), je orientována na komfort, čemuž odpovídá její obecné estetické ztvárnění. Avšak jeden z podstatným rozdílů oproti Q3 spočívá v absenci horizontálním členění desky na dvě části.

Nejstarší vůz dnešního srovnání je s ostatními konfrontován jako poslední. Jde o model Q7, největší SUV značky, které bylo představeno v roce 2005 ve Frankfurtu.

Q7 je průkopníkem designu pro modely SUV značky Audi. Stěžejním rysem vozu jako celku je mohutnost, která je znát ze všech úhlů pohledu. Příď je vysoká a na její muskulatuře vyniká dominantní prvek designu Audi, jednotná maska chladiče (oproti Q5 však s tenkým chromovým okrajem a v porovnání s Q3 s čistým tvarem čtyřúhelníku).

Mohutnost vyniká i při pohledu na profil, kde je nejvíce patrná výška přídě a její kolmost (což umocňuje objem karoserie). I přes facelift je zde cítit starší tvarový trend značky, jehož součástí je rovná, přímá linka, protínající bok modelu a navazující na horní linku zadních světlometů.

Q7 představila řešení, kterým se ubírají (byť v modifikovaných podobách) oba menší modely SUV značky. Je jím víko zavazadlového prostoru, v němž jsou sdruženy nosné prvky designu zádě. Svítilny kombinují přímě linky a křivky, čímž se Q7 odlišuje od obou menších SUV téže značky (zvláště od Q3).

Které SUV od Audi se vám líbí nejvíc?
  • Q3
    38,9%
  • Q5
    33,1%
  • Q7
    28%
Děkujeme za váš hlas.
Celkem hlasovalo 2440 čtenářů.

Jakub Sochor
Diskuze (59)
25. 7. 2011 07:52
Re: Účel
Jakej narcis??? To bylo pouze holé konstatování skutečnosti... Navíc, v dané chvíli jsem nenašel lepší přirování... >:D
edit: Jinak úvodní věta vyzněla asi jinak než by měla...
Avatar - Hammunasakra
24. 7. 2011 21:37
Re: O7-zdaleka nejhnusnější prasopes na trhu
Mám sousedku "o tři domy vedle" s Q7, musím jí "vaši představu" dát přečíst ;-)
PS: A znám i jeden milý sympatický pár co má MB M - a tam to takhle také NEprobíhalo... :-)
Avatar - Hammunasakra
24. 7. 2011 21:31
Re: Q3
:yes: :-)
Avatar - Hammunasakra
24. 7. 2011 21:31
Re: Účel
ad PS: Já nejsem nějaká "zarytá fanynka" Infiniti (byť je mi značka celkem sympatická), ale tuhle u nás stálo Infinniti FX v "stříbrno-platinové" barvě, na pěkných velkých 20?ti palcových kolech - a prostě působilo ... "pěkně" ;-)
Jinak vím že "jsem (trochu) divná", já na vzhled až tak moc nedám - snad jen ten RR Evoque, ten se mi opravdu LÍBÍ (přiznávám :-)
(a zkuste krom X1 a Q3 nabídnout i Evoque a "schválně" ;-)
ad PS (2): hrany LR/RR mne dříve nikdy až tak NE"zajímaly", poslední dobou "se něco děje" :-)
Ach a co se týče těch bmw/audi SUV srovnání - vlastně se SHODUJEME (kam "se" nám "ztratitil" Mercedes?
Avatar - Hammunasakra
24. 7. 2011 21:18
Re: Účel
Musím se přiznat, že ... TAKOVÉHLE SEBEVĚDOMí (nemám ani já) ;-)