Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS 6 Avant – Golf R Variant pro bohaté

David Bureš
Diskuze (120)

Audi RS 6 Avant nás vždycky fascinovalo. Milovali jsme kombinaci jeho praktické karoserie s luxusním interiérem a supersilným agregátem. Změnilo se v tomto ohledu něco u jeho nové generace?

Design, interiér


Nabídka Audi má už nějakou dobu jasnou hierarchii. Základní řadou je „A,“ respektive „Q“ v případě SUV. Nad nimi stojí sportovně laděná řada S, která zdůrazňuje především cestovní charakter a v poslední době se přes mezidobí s naftovými motory tak nějak opět vrací k benzinu. Na vrcholu jsou pak vrcholné modely RS. Ty v poslední době zažily rozsáhlé inovace, když vedle modernizací stávajících aut (RS 5) dorazily i nové generace (RS 7) nebo zcela nový model (RS Q8). Mezi ty nové generace patřilo i Audi RS 6 Avant, které jsme měli možnost vyzkoušet v rámci tradičního týdenního testu.

Aktuální Audi RS 6 Avant je v pořadí už čtvrtou generací tohoto velkého rychlého kombíku, který je součástí nabídky od roku 2002. Zatímco sedan z nabídky po příchodu třetí generace vypadl, kombi je tu už od počátku této řady – ostatně první RS 6 sedan dorazil až s několikaměsíčním zpožděním po Avantu. Superrychlé kombíky totiž k RS patří už od počátku věků, však vůbec prvním zástupcem této řady bylo v roce 1995 Audi RS2 Avant.

Rozšířená karoserie, těžkopádnější záď

Novinka přitom dokazuje, že v Ingolstadtu zkrátka kombíky umějí, minimálně co do vzhledu. Však podívejte se na něj, RS 6 Avant vypadá prostě fantasticky a vedle něj stojící A6 najednou vyhlíží naprosto obyčejně. Ostře řazené tvary už na první pohled jasně dávají najevo, že máte co dočinění se sakra rychlým autem. Vyboulená kapota, svébytná maska s nárazníkem doplněným o nápadné boční otvory pro přívod vzduchu nebo na každé straně o 40 mm vytažené blatníky přibližují tento vůz spíš sporťákům než praktickému kombi.

Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro (441 kW) Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro (441 kW)

Těch změn je opravdu hodně, ostatně sama automobilka hovoří o tom, že z výchozího modelu byly zachovány jen přední dveře, střecha a zadní výklopné víko. Výsledkem je tak fakt, že je RS 6 Avant rozhodně nápadnějším vozem než dříve, což mně osobně nijak zásadně nevadí. Šedý lak Nardo z něj pořád dokáže na první pohled udělat sleepera, což bylo vždy předností RS 6. Já osobně mám jen trochu problém se zadní partií. Specificky tvarovaný nárazník s difusorem a pro modely RS charakteristickými oválnými koncovkami výfuku na mě kvůli svému zdobení působí přece jen trochu těžkopádně. To je ale snad jen jediná výtka k vzhledu.

Spíše luxusní, než vyložené sportovní

Ani k vnitřku nějaké zásadní výtky nalézt nelze. I přes sportovní sedačky s logem RS nebo karbonový dekor je kabina spíše luxusní než vyloženě sportovní. Plusem je každopádně skvělý výběr materiálů i jejich perfektní zpracování.

Sportovní volant s dole zploštělým věncem se parádně drží, já osobně bych ale ocenil výraznější řadicí pádla místo těch decentních tlačítek. Líbí se mně ale tlačítko RS mode, které umožní přímo na volantu zvolit jeden ze dvou uložených individuálně nastavených jízdních režimů.

Samotnou koncepci s dvěma dotykovými obrazovkami na středovém panelu, s 10,1“ horní a 8,6“ dolní, známe již z A6. Standardem RS 6 Avant je však digitální přístrojový štít s 12,3" obrazovkou nabízející specifické grafické zobrazení s centrálně umístěným otáčkoměrem. Nechybí ani údaje o výkonu, přetížení nebo třeba času na kolo. Připomeňme jen, že na ovládání dvojicí obrazovek se rychle zvyká. Plusem je vedle přehledné grafiky také detailní rozlišení nebo možnost individuální úpravy menu. Oceňuji též možnost nastavení haptické odezvy dotykové obrazovky, díky čemuž opravdu víte, že jste na displej klikli.

Naopak s příplatky už je to horší. Když za Audi RS 6 Avant dáte v základu přes 3,1 milionu korun, mohli byste si myslet, že naprostou většinu prvků budete mít už v ceně a připlácet si budete leda tak za jinou barvu kůže nebo odlišný dekor. Jenže ono tomu tak není, ne že by nebyla základní výbava špatná, stále tu jsou ale detaily, u nichž překvapí, že se za ně připlácí.

Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro (441 kW) Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro (441 kW)

Připlácet si tak musíte za automaticky zatmavitelná vnější zpětná zrcátka s pamětí, dva dodatečné USB sloty pro zadní část vozu nebo dokonce adaptivní tempomat. Dobře, to jsou prvky v řádech tisíců, jenže pak je tu spoustu detailů, které jsou všechno, jen ne levné. Počítejte se mnou, čalounění stropu černou alcantarou, to je 50.200 Kč, hudební systém Bang & Olufsen s 19 reproduktory (mimochodem skvěle hrající) pak 176.000 Kč a třeba paket červených detailů uvnitř zase 55.100 korun. Jasně, jsou to věci, bez nichž se obejdete, pohled do ceníku RS 6 Avant ale dokáže zamotat hlavu.  Příplatkové prvky totiž umí významně zvýšit cenu auta, testovaný exemplář tak ve výsledku přišel na 4.552.000 korun. Na výbavu na přání tak v jeho případě padl více než milion.

Motor, jízdní vlastnosti


Famózní motor

Tak už to ale ve světě luxusních automobilek bývá, v tomto případě navíc v útrobách dostanete opravdu vycizelovanou techniku. Audi RS 6 mívalo ve své druhé generaci vidlicový desetiválec, ostatní generace ale sázely vždy na osmiválcové motory, což je i případ nejnovějšího provedení. Motor však prošel důležitou úpravou, a to teď nemám ani tak na mysli zvýšení výkonu na rovných 600 koní (441 kW), nýbrž spárování s elektromotorem do mildhybridního ústrojí s 48V elektrickou sítí.

Dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 3996 cm3 (u předchůdce 3993 cm3) tak doplňuje řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče. Cílem bylo v tomto případě především snížení spotřeby paliva. Při mírném zpomalování lze rekuperovat kinetickou energii (při výkonu až 12 kW) a ukládat ji do samostatného lithium-iontového akumulátoru. Díky tomu auto při uvolnění pedálu plynu vybírá ze dvou možností, buď brzdí rekuperací, nebo naopak jede setrvačností při zcela vypnutém spalovacím motoru, a to až po dobu 40 sekund. Při nízkém zatížení pak motor deaktivuje válce 2, 3, 5 a 8 vypnutím vstřikování a zapalování a uzavřením sacích a výfukových ventilů.

Audi RS 6 Avant  – srovnání s konkurencí
Model Audi RS 6 Avant Alpina B5 Touring AWD Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Porsche Panamera Turbo S Sport Turismo
Motor 4.0 TFSI V8 quattro 4.4 V8 biturbo AWD 4.0 V8 biturbo 4Matic+ 4.0 V8 biturbo 4WD
Zdvihový objem [cm3] 3996 4395 3982 3996
Válce/ventily 8/4 8/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 441/6000-6250 457/5500-6500 450/5750-6500 463/6000
Točivý moment [N.m/min]  800/2050-4500 800/2000-5000 850/2500-4500 820/2300-4500
Převodovka 8A 8A 9A 8DS
Max. rychlost [km/h] 250 (305)* 322 290 315
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,6 3,6 3,5 3,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 11,5 11,2 11,9 11,0
*Bez omezovače

Výsledkem toho je fakt, že ve výchozím komfortním režimu RS6 působí vlastně jako obyčejná A6. Je to naprosto pohodlný automobil, který pohodlně filtruje nerovnosti a skvěle ukrývá, co v něm třímá. Síla pod kapotou je sice pořád znatelná, reakce na pokyn pedálu jsou ale váhavé, stejně jako pomalejší, ale naprosto hladké řazení, u něhož si přece jen všimnete výraznější prodlevy. Ono to má ale v každodenním provozu smysl. V takovém případě se totiž náramně hodí, že je auto utlumené a ne výbušné.

Pak totiž spustíte nějaký ostřejší režim, třeba prostřednictvím tlačítka RS mód na volantu umožňujícího přednastavit dva individuálně zvolené režimy, a najednou zjistíte, jaká bestie v RS 6 Avant třímá.

Auto okamžitě ožije. Jednotlivé kvalty převodovka sází důrazněji a rychleji, reakce na plyn je najednou okamžitá, bez prodlevy. Překonejte hranici 2000 otáček a osmiválec vám poskytne neuvěřitelný zátah, který nekončí ještě u hranice 6000 otáček. A na manuální pokyn páčkou pod volantem převodovka najednou okamžitě reaguje. Podržení plynu na podlaze a proklikání pár převodovými stupni rázem znamená, že se pohybujete rychlostmi, za které se bez diskuze odebírají papíry.

Ztuhnout může samozřejmě také řízení a podvozek. RS6 nicméně nadále zůstává komfortním autem. Sériově dodávané adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči a podvozek tvořený vpředu i vzadu pětiprvkovým zavěšením zkrátka dělá divy. Oproti standardnímu A6 Avant je mimochodem dílo Audi Sport o nemalých 20 mm snížené, v rychlostech nad 120 km/h se pak podvozek ještě automaticky sníží o dalších 10 mm. Režim lift naopak zvýší světlou výšku o 20 mm, avšak jen při pomalé jízdě, což se může hodit třeba při překonávání zpomalovacích prahů.

Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro (441 kW) Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro (441 kW)

Zpět ale k dynamickému režimu. V něm se totiž plně odhalí duše supersportu. Ta RS6 Avant opravdu nechybí, byť jde o pět metrů dlouhé kombi s 565litrovým zavazadelníkem. Však z 0-100 km/h zrychlí z 0-100 km/h za 3,6 sekundy a při objednání paketu RS Dynamik plus za 116.000 Kč dostanete vedle sportovního diferenciálu a natáčení zadní nápravy také maximální rychlost posunutou z obligátních 250 km/h na 305 km/h. A to jsou hodnoty, za které by se ještě před pár lety superauta rozhodně nestyděla.

Při takovém stylu každopádně rychle roste spotřeba paliva, která se snadno dostává přes hranici 20 l/100 km a mnohem výše. Když se ale budete krotit, dá se s lehkou nohou dostat pod 10 l/100 km.

Neskutečně účinný nástroj

Audi RS 6 Avant však za všech okolností stále zůstává pohodlným nástrojem. Není to žádná řvoucí bestie, která by děsila okolí. Vidlicový osmiválec sice poskytuje hutný brumlavý zvuk (pravda, trochu uměle působící), stále je ale decentně odhlučněný, aby na dlouhých cestách nerušil posádku.

Zároveň se ale RS 6 Avant v průběhu let naučilo i výtečně zatáčet, už dávno to tak není ta nedotáčivá bestie jako kdysi. Využití pohonu všech kol pak znamená, že je automobil v oblouku naprosto jistý, a to jak na suché vozovce, tak když lehce naprší. Příplatkové natáčení zadních kol pak přispívá i k vzhledem k vnějším rozměrům neskutečné agilitě.

Příplatkový systém Dynamic Ride Control (DRC) za 36.300 korun zase znamená, že se karoserie vozu ani při prudkých průjezdech obloukem nenaklání. Využívá totiž ocelové pružiny a třístupňově nastavitelné tlumiče diagonálně vzájemně propojené olejovým potrubím s centrálně umístěným ventilem. Ventily přitom ovlivňují průtok oleje v tlumiči vnějšího předního kola, a to právě tak, že minimalizují nežádoucí náklon karoserie v příčném i podélném směru. Zároveň to však umožňuje zvýšit rozdíly v chování auta mezi jednotlivými jízdními režimy.

Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro (441 kW) Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro (441 kW)

Audi RS 6 Avant zkrátka jako předchůdce jezdí fantasticky. Opět se ale v tomto směru vrátím k již zmíněným příplatkům. Testovaný exemplář byl dovybaven technickými příplatky až po střechu (však mrkněte do přiloženého seznamu příplatkové výbavy), což chování auta musí neskutečně ovlivňovat. O to víc tak musím zdůraznit, že tahle konkrétní RS 6 Avant, se svým sportovním diferenciálem, systémem DRC nebo karbon-keramickými brzdami jezdí fantasticky. Jak ale jezdí základní model, bez těchto prvků, vám nepovím. Logicky se ale bude chovat těžkopádněji.

Závěr


Závěr

Jak už jsem psal v úvodu, Audi RS 6 Avant nás vždycky fascinovalo a milovali jsme ho. V minulosti bylo možná těžkopádné v zatáčkách, to už se ale změnilo a současná generace je naprosto účinným strojem i na klikaté okresce. Tomuhle autu je zkrátka málo co vytknout. Mně osobně se tolik nelíbí záď, což je otázkou vkusu, naopak vysoké ceny příplatků a množství prvků nutných si dokoupit je zkrátka objektivní slabina. Když ale na RS 6 Avant máte, asi těch 4.400 korun za dodatečné USB porty nebo automaticky zatmavitelná vnější zpětná zrcátka za 2.900 Kč hodíte za hlavu. Já osobně si ale myslím, že by klidně takové prvky mohly být už v základu, stejně jako adaptivní tempomat. Příplatky navíc hodně ovlivňují i chování, na přání dodávané karbon-keramické brzdy, sportovní diferenciál nebo systém DRC jistě udělají hodně, a tak je potřeba se pečlivě ujistit, zda jste na něco zásadního při objednávce nezapomněli zaškrtnout.

Titulek, respektive přirovnání ke Golfu R Variant, tak rozhodně neberte jako výtku nebo snad kritiku. Ba naopak, zdůrazňuje to tu univerzálnost, která je až neskutečná. Za běžného dne se RS 6 chová jako obyčejná A6 v základu, když jí však chytnete trochu pod krkem, je to auto, které nejen na dálnici prožene pár sporťáků. Něco takového umí právě i Golf R Variant, jen v nižších rychlostech a za nižší cenu. A právě pro ty, kterým schopnosti Golfu R nestačí nebo mají zkrátka více peněz na utracení, má tu pro něj koncern RS 6 Avant. Hierarchie je zkrátka jasně stanovená.

Nejlevnější verze modelu 1.452.900 Kč (A6 Avant 35 TDI/120 kW)
Základ s testovaným motorem 3.104.900 Kč (RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro/441 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 3.104.900 Kč (RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro/441 kW)
Testovaný vůz s výbavou 4.552.000 Kč (RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro/441 kW)  

Plusy

  • Parádní vzhled
  • Silný motor
  • Neskutečně jisté jízdní vlastnosti
  • Luxusní interiér

Minusy

  • Množství prvků za příplatek
  • Vysoká pořizovací cena
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (120)

Doporučujeme

Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro (441 kW)
Cena základní sestavy 3 104 900 Kč
Výbava základní sestavy 21" kola z lehkých slitin, ambientní osvětlení, asistent dálkových světel, hudební systém s 10 reproduktory, 12,3" digitální přístrojový štít, bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, šest airbagů, dvojitá akustická skla, elektricky nastavitelný volant, elektricky nastavitelná přední sportovní sedadla RS s pamětí u řidiče, elektricky ovládané víko zavazadelníku, čtyřzónová automatická klimatizace, koncová LED světla, multimediální systém s dvěma obrazovkami včetně navigace, parkovací senzory vpředu a vzadu, progresivní řízení, adaptivní pneumatický podvozek, čalounění alcantara/kůže, diodové světlomety, tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu, vyhřívaná přední sedadla. Kč
Cena testované sestavy 4 552 000 Kč
Výbava testované sestavy 22" kola z lehkých slitin (+66.700,-), noční vidění (+62.400,-), asistenční paket City - asistent průjezdu křižovatkou, sledování mrtvého úhlu, varování při vystupování z vozidla (34.800,-), asistenční paket Tour - adaptivní tempomat, asistent nouzového zastavení, asistent pro jízdu v kolonách, asistent vyhýbání, asistent odbočování (+37.800,-), Audi music interface - dva dodatečné USB sloty (+4.400,-), bezdrátové nabíjení Audi phone box (+14.500,-), hudební systém Bang & Olufsen s 19 reproduktory (+176.000,-), boční airbagy vzadu a osvětlené spony bezpečnostních pásů (+12.800,-), karbon-keramické brzdy (+260.900,-), dálkové ovládání garážových vrat (+7.300,-), head-up displej (+40.600,-), vyhřívané čelní sklo (+17.200,-), kolejnicový systém v zavazadelníku (+5.100,-), bezklíčové odemykání (+24.400,-), detaily v leskle černé barvě (+8.700,-), černé kryty vnějších zpětných zrcátek (+3.100,-), paket karbonové/černé optiky (+129.000,-), panoramatické střešní okno (+54.800,-), parkovací kamery snímající okolí vozidla (+33.400,-), paket RS Dynamik plus - maximální rychlost posunutá na 305 km/h, pohon všech kol se sportovním diferenciálem, dynamické natáčení zadní nápravy (+116.000,-), sportovní podvozek Dynamic Ride Control s ocelovými vinutými pružinami s nastavitelnými tlumiči vzájemně propojenými olejovým vedením (+36.300,-), sportovní výfukový systém (+40.600,-), červený designový paket (+55.100,-), sportovní sedadla RS vpředu v perforované kůži Valcona s funkcí odvětrávání vpředu (+50.800,-), servomechanické dovírání dveří (+18.600,-), světlomety HD Matrix s laserovými světly (+69.600,-), automaticky zatmavitelná vnější zpětná zrcátka s pamětí (+2.900,-), zatmavená skla (+13.100,-), čalounění stropu černou alcantarou (+50.200,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 441 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 800 / 2050 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 305
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.2 / 8.9 / 11.5
Emise CO2: 268
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 0
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2075 / 665
Rozměr pneu: 285/30 R22
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4995
b) šířka (mm): 1951
c) výška (mm): 1487
d) rozvor (mm): 2930
e) rozchod vpředu (mm): 1668
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 630 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 9. 2020 19:25
Re: Lehce off-topic: Kolik je adekvatni cena za auto?
Můj nedozírný vzor bydlí ob jeden dům. Bydlení za 80M a k tomu Passat B5. Ale připouštím, že tohle už je opravdu extrém:)
17. 9. 2020 19:23
Re: Re: 4,5 mio
Nikdo z lidí, kteří si pořizují takové auto ho nebude mít deset let. Po dvou-třech letech musí mít nové, aby nebyli out.
Avatar - Markus1
17. 9. 2020 18:45
Re: rs6
Samozrejme to sa ani nesnazim povedat... je to o osobnej preferencii.... co hovorim je ze audi je v ramci konkurencie ,,dynamicky,, najhorsie auto a ze stratilo dlhorocnu vyhodu awd.... poznam mnoho ludi (a som jeden z nich) ktori audi z tohoto dovodu opustili a sli ku konkurencii
Avatar - white label
17. 9. 2020 15:33
Re: rs6
Já bych si takové auto podle nějakých nepatrných rozdílů v dynamice určitě nevybíral.
Avatar - Markus1
17. 9. 2020 13:50
Re: rs6
a presne to som povedal hned v prvom prispevku ze rs6 je uzastne auto....ale ked sa vezme do uvahy aj konkurencia tak je to auto najpomalsie z daneho tria.....a chcel som tym povedat ze minula rs6 ( s ktorou som stravil krasny vikend v spa) bola z daneho tria najrychlejsia..a to iste je aj u rs4 ....v teste ho ,,dynamicky,, takmer poraza ,,bezna,, m340i xdrive