Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi SQ5 Sportback TDI je tady: Sportovní SUV kupé sází na turbodiesel

David Bureš
Diskuze (54)

Audi Q5 Sportback se ještě neprodává a už avizuje rozšíření nabídky. Vrchol v podobě SQ5 Sportback TDI bude sdílet techniku s nedávno modernizovaným SQ5.

Automobilka Audi letos rozšířila svoji modelovou řadu o další SUV kupé, respektive CUV – crossover utility vehicle. Q3 Sportback, e-tron Sportback a Q8 doplňuje Q5 Sportback. Jak z názvu vyplývá, jeho základem je model Q5 a stejně jako on se i tento model bude prodávat ve sportovně orientované verzi SQ5. Už se představuje světu.

Automobil oficiálně nazvaný Audi SQ5 Sportback TDI bude hrát (minimálně prozatím) roli vrcholu nabídky. Jestliže u velkých „eSkových“ SUV čtyři kruhy opět přezbrojily na benzinové motory, v případě SQ5 zůstaly věrné turbodieselu. SQ5 Sportback TDI tudíž stejně jako výchozí, nedávno modernizované SQ5 TDI, vsadí na třílitrový vznětový šestiválec vyladěný na výkon 251 kW a točivý moment 700 N.m.

Tato síla vozu umožní zrychlit z 0-100 km/h za 5,1 sekundy, což je stejně jako v případě výchozího SUV. Maximální rychlost je pak v obou případech elektronicky omezena na obligátních 250 km/h. Poháněná jsou všechna kola prostřednictvím osmistupňového automatu, za příplatek je k dispozici i zadní sportovní diferenciál.

Šestiválec s označením 3.0 TDI sice není žádnou neznámou, v tomto případě však mluvíme o novém derivátu, uvedeném už v modernizovaném SQ5 TDI. To konkrétně znamená písty z kované oceli místo hliníku pro snížení tepelných ztrát. Díky své pevnosti navíc nejsou těžší než ty dosavadní. Vstřikovače paliva s elektromagneticky ovládanými ventily navíc pracují precizněji, protože na uzavírání vstřikovací jehly dohlíží nový piezoelektrický senzor. Celkové množství vstřikovaného paliva lze v každém pracovním cyklu rozdělit do až osmi dílčích dávek. Maximální vstřikovací tlak je 2500 barů.

Změn je ale ještě vícero. Chlazení stlačeného vzduchu přešlo z chladiče vzduch-vzduch, uloženého za nárazníkem, na nepřímý chladič kapalina-vzduch, jenž je umístěn mezi oběma řadami válců vidlicového motoru. Zkrácené dráhy proudění vzduchu v sacím traktu totiž zrychlují nárůst plnícího tlaku. Kolo kompresoru turbodmychadla je pak menší a lehčí, díky čemuž snáze dosahuje vysokých otáček. Proto může točivý moment rychle spontánně růst. Vedle výfukového turbodmychadla je tu navíc i elektricky poháněné dmychadlo, pomáhající konvenčnímu turbu v době, kdy výfukové plyny mají pro jeho pohon ještě málo energie.

Motor je pak s ohledem na dnešní dobu samozřejmě mildhybrid. Doplňují ho tak řemenem poháněné zařízení BSG s funkcemi spouštěče a generátoru, lithium-iontové akumulátory pro přechodné ukládání elektrické energie nebo měnič napětí 48 V/12 V. Výfukové plyny pak pomáhá čistit technologie Twindosing s dvěma katalyzátory.

SQ5 Sportback TDI se ale samozřejmě od ostatních derivátů liší také svým vzhledem. Větší chladicí otvory v předním nárazníku dělají auto výraznější, stejně jako záď se čtyřmi kruhovými koncovkami výfuku. Sportovní podvozek pak auto snižuje o 30 mm blíže k zemi proti Q5 Sportback. Standardem jsou diodové světlomety, připlatit si pak lze za řešení LED Matrix. Připlatit si pak lze i zadní OLED světla.

Audi SQ5 Sportback se stejně jako výchozí model bude pro Evropu vyrábět v mexickém závodě San José Chiapa. Do prodeje se dostane v první polovině roku 2021.

Video se připravuje ...

David Bureš
Diskuze (54)

Doporučujeme

27. 11. 2020 22:16
Re: Obecně nic proti
A myslis ze to v realu nekdo hlida a resi? Pri tom mnozstvi aut co v takovych garazich stoji? Tim bych se fakt netrapil.
Avatar - white label
27. 11. 2020 18:17
Re: Do prémiového gazíku
Slovo "primitivní" nemá pouze/výhradně (lidově známější) negativní konotaci.
Avatar - white label
27. 11. 2020 18:12
Re: Správná vobla
Nj, to se hned pozná bohatý stát... :D ;-)
Avatar - white label
27. 11. 2020 18:10
Re: Re: Re: Správná vobla
V rámci SUV má jízdně Stelvio nejblíž k Macanu.
Avatar - pradeda777
27. 11. 2020 17:40
Mě se líbí.........
......ale V6 benzin bych v tom viděl raději....možná plus "malá baterka", když už by to muselo být... ;-)