Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Omlazené Audi SQ5 TDI oficiálně: Je ještě ostřejší a plné nové techniky

Stanislav Kolman
Diskuze (16)

Audi na český trh uvádí sportovní SUV SQ5 TDI a kromě výčtu inovací prozrazuje také první českou cenu.

Proti standardní Audi Q5 se sportovnější provedení liší třeba velkými krajními otvory pro přívod vzduchu v přední nárazníku či specifickou mřížkou osmiúhelníkové masky s hliníkovými voštinami. Vzadu je poznávacím znamením matná hliníková lišta, difuzor a hlavně čtveřice chromovaných oválných koncovek výfuku. Standardně vůz dostává plně diodovou světelnou techniku, za příplatek můžete vpředu dostat světlomety Matrix LED s dynamickými blinkry. Vůz standardně přijíždí na dvacetipalcových kolech, k mání jsou však i příplatkové jednadvacítky.

Kabina má černou nebo tmavě šedou barvu a osvětlené prahové lišty z hliníku s logem S. Sedačky se nastavují elektricky a zákazník má na výběr ze tří druhů čalounění - kůže a umělá kůže, kůže a Dinamica (vyráběna z recyklovaného plastu, nahrazující Alcantaru), případně jemná kůže Nappa s kosočtvercovým prošíváním v odstínu červený Magma. Na přání můžete mít masážní funkce se třemi programy a ventilaci sedadel.

V ceníku můžete najít také variantu zadních sedadel „plus“, což v praxi znamená posuvnou zadní lavici s nastavitelným sklonem opěradel. Tím lze upravit objem zavazadlového prostoru, jenž pojme od 520 do 1520 litrů. Již v sériové výbavě je zahrnuto elektrické ovládání víka kufru. Na „kouli“ pak můžete připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 2,4 tuny.

Multimediální prostředí zaštiťuje 10,1“ dotyková obrazovka uprostřed standardně doplněná o 12,3“ digitální přístrojový štít se třemi grafickými uspořádáními – dynamické, sportovní a klasické. Za příplatek vám Audi milerádo přihodí i head-up displej promítající informace o jízdě na čelní sklo.

Naftová supertechnika

O pohon SQ5 TDI se i nadále stará třílitrový turbodiesel V6 s výkonem 251 kW (341 k) a točivým momentem 700 newtonmetrů. Z klidu na stovku to esúvéčku čtyř kruhů trvá rovných pět sekund a pokračovat může na maximální rychlost 250 km/h. Z nějakého důvodu nasazuje Audi také generátor zvuku, jímž byla vybavena už první generace modelu.

I když pro nás agregát 3.0 TDI není žádnou neznámou, dočkal se celé řady úprav. Místo hliníkových pístů používá písty z kované oceli, čímž snižuje tepelné ztráty. A vzhledem k vyšší pevnosti nemají nové písty proti předchozím žádnou nevýhodu z hlediska hmotnosti. Stupňovitě tvarované dno pístu zvyšuje účinnost a rychlost spalování. Vstřikovače paliva s elektromagneticky ovládanými ventily zvládají pracovat precizně, neboť na uzavírání vstřikovací jehly dohlíží nový piezoelektrický senzor. Celkové množství vstřikovaného paliva lze v každém pracovním cyklu rozdělit do až osmi dílčích dávek. Maximální vstřikovací tlak je 2500 barů.

Chlazení stlačeného vzduchu přešlo z chladiče vzduch-vzduch, uloženého za nárazníkem, na nepřímý chladič kapalina-vzduch, jenž je umístěn mezi oběma řadami válců vidlicového motoru. Zkrácené dráhy proudění vzduchu v sacím traktu zrychlují nárůst plnícího tlaku. Nepřímý chladič stlačovaného vzduchu je výkonnější a krátce po nastartování motoru v chladném prostředí dokáže nasávaný vzduch dokonce ohřívat, aby se rychleji dosáhlo ideálních teplot spalování. S tím je spojena i výhoda rychlejšího spuštění procesu čištění výfukových plynů.

Stále nemáte dost? Tak pokračujeme. Ve výfukovém turbodmychadle se nyní otáčí menší a lehčí kolo kompresoru, které dosahuje vysokých otáček rychle. To je důležité pro spontánní nárůst točivého momentu motoru. Sběrné výfukové potrubí dále obdrželo lepší izolaci. Díky tomuto opatření dosáhnou výfukové plyny po studeném startu dříve optimální teploty.

Nezapomnělo se ani na snahu o co nejnižší spotřebu, respektive emise CO2. Audi SQ5 TDI je vybaveno 48voltovou sítí. Je to tedy mild-hybrid, který integruje řemenem poháněné zařízení BSG s funkcemi spouštěče a generátoru, lithium-iontové akumulátory pro přechodné ukládání elektrické energie a měnič napětí. Při zpomalování získává systém MHEV zpět výkon až 8 kW a SUV zvládne jet setrvačností s vypnutým motorem až 40 sekund. Podle techniků sníží systém spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,7 litru na 100 km.

Druhým technickým pomocníkem je elektricky poháněné dmychadlo (EAV). Toto zařízení podporuje výfukové turbodmychadlo v situacích, kdy výfukové plyny mají pro jeho pohon ještě příliš málo energie. Kompaktní elektromotor, používající ke svému napájení kompaktní elektrickou síť s napětím 48 V, zrychlí kolo kompresoru EAV na 65.000 otáček za asi 300 milisekund. EAV je nyní používáno častěji a ve větším rozsahu provozních podmínek. Podporuje spontánnější reakce motoru při rozjezdu a zrychlování z nízkých otáček. V praxi bychom se tak mohli zbavit neduhu v podobě prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu.

Aby toho nebylo málo, nechybí ani technologie Twindosing, u které spolupracují dva katalyzátory SCR. První je uložen hned za sběrným výfukovým potrubím a slouží současně jako filtr pevných částic. Ten druhý je umístěn ve větší vzdálenosti od motoru, pod podlahou vozidla. Oba katalyzátory se vzájemně doplňují, protože pokrývají různé provozní situace a rozsahy teplot výfukových plynů. Nechybí nádržka na močovinu AdBlue, která v tomto případě pojme 24 litrů. Průměrná tabulková spotřeba má hodnotu 7 litrů a emise CO2 185 gramů na kilometr.

Jediná konfigurace

Příliš nepřekvapí, že SQ5 TDI přijíždí v jediné možné konfiguraci, v níž se motor 3.0 TDI pojí s osmistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic a pohonem všech kol. Automat byl přizpůsoben modifikovanému motoru. Při setrvačné jízdě se vypnutý motor odpojí od převodovky rozepnutím příslušné spojky.

Za běžných podmínek rozděluje trvalý pohon všech kol quattro hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. V náročnějších situacích může na přední kola směřovat maximálně 70 %, na zadní pak až 85 %. Ovladatelnost při průjezdu zatáčkou optimalizuje selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola drobnými brzdnými zásahy na odlehčených vnitřních kolech.

Na přání může být SQ5 vybavena sportovním diferenciálem pro zadní nápravu, jenž při sportovní jízdě aktivně rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola zadní nápravy. Na kolo na vnější straně zatáčky přenáší větší hnací sílu, protože má větší adhezi. Vůz je tím doslova vtlačen do zatáčky a současně se výrazně eliminuje nedotáčivost. I při zrychlování na výjezdu z ostré zatáčky je vnějšímu kolu přidělován větší točivý moment pro další zvýšení dynamiky.

Nezapomnělo se ani na podvozek. Každé kolo je vybaveno pětiprvkovým zavěšením. Komu by nestačilo klasické řešení, ten může sáhnout po příplatkovém vzduchovém odpružení se sedmi jízdními režimy. A opomenout nesmíme ani plejádu asistenčních systémů. Nechybí asistent pro odbočování, asistent pro vyhýbací manévry a upozorňování na nebezpečí při vystupování. Prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu zase podporuje řidiče v jeho snaze o předvídavou jízdu a snížení spotřeby paliva.

Modernizované Audi SQ5 TDI se vyrábí v mexickém závodě San José Chiapa a do České republiky a dalších evropských zemí přijede v prvním čtvrtletí roku 2021. Základní cena modelu pro české zákazníky je vyčíslena na 1.858.900 Kč včetně tovární prodloužené záruky na čtyři roky nebo 120.000 kilometrů. Předprodej vozu bude zahájen počátkem příštího roku.

Stanislav Kolman
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - white label
13. 11. 2020 16:44
Re: Nikdo nemůže pochybovat,
Máš závodní auto?
Avatar - white label
13. 11. 2020 15:24
Re: Ve srovnání se Včerejším BMW...
Já nepsal o X3, ale o Q5. Za mě je obecně lepší povedená evoluce, než zpackaná revoluce.
Co se týče nové X3, tak ta (dle mě) zároveň nevypadá ani moderně, ani krásně, na druhou stranu pořád lépe, než iX_. :-)
13. 11. 2020 09:51
Re: Nikdo nemůže pochybovat,
nepochybuju o tom, že někoho může problikávání Oktávek přivádět do extáze, ale osobně dávám přednost jinému druhu zábavy za volantem:)
Avatar - Dinar
13. 11. 2020 08:49
Re: Ve srovnání se Včerejším BMW...
Já vím, právě proto píšu o X3, protože článek je o Q5, pro níž je konkurencí X3 ane iX. Jinými slovy, nesmyslné vlákno...
Avatar - _Karel_
13. 11. 2020 08:30
Re: Ve srovnání se Včerejším BMW...
Řekl bych, že měl na mysli iX , ne X3.