Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi SQ8 TDI quattro – Když obří SUV umí jezdit jak hot hatch

David Bureš
Diskuze (184)

Od naftového SUV kupé byste asi nečekali jízdní zázraky. Osmiválcové Audi SQ8 TDI quattro ale jezdí fantasticky!

Design, interiér


Audi se vstupem do segmentu SUV kupé značně váhalo, vstoupilo do něj až v roce 2018 prostřednictvím velkého modelu Q8, a to dávno potom, co konkurenční BMW a Mercedes měly každý hned dva takové vozy ve své kategorii. Q8 ale přišlo ve velkém stylu, na rozdíl od jiných takových modelů je to opravdu krásný kus auta a navíc navzdory sportovní siluetě stále poskytuje prostorný interiér.

Ke sportovně střiženému vozu ale logicky patří nějaká sportovní varianta a právě té jsme se dočkali v letošním roce. Jmenuje se Audi SQ8 TDI quattro a stává se prozatímním vrcholem nabídky tohoto modelu. A to do doby, než přijde opravdový vrchol v podobě Audi RS Q8.

Sportující gentleman

Právě s ohledem na to, že ten „skutečný“ vrchol teprve přijde, byl design SQ8 TDI oproti výchozímu modelu zostřen jen velice decentně. Ostatně už základní provedení je vcelku výrazné, a tak nebylo potřeba nějakých odvážných designérských šíleností. U „eSkových“ modelů Audi navíc poměrně nenápadný styl bývá vždy zvykem.

Příď tak upravuje vlastně jen výraznější nárazník a svébytná maska chladiče. Osmiúhelníkový single frame tvoří zdvojené lišty a je ohraničen masivním matně stříbrným orámováním. Záď zase opticky snižuje horizontálně členěný nárazník s dvěma zdvojenými kulatými koncovkami výfuku. Nechybí ani větší kola, SQ8 TDI už v základu stojí rovnou na jednadvacítkách! Testovaný exemplář pak měl dokonce ještě o palec větší obutí.

Vnitřek kráčí v obdobném duchu jako zevnějšek, jeho styl bychom mohli nazvat jako decentní sportovec. Za velkou část prvků si však musíte připlatit. To platí jak pro karbonový dekor na palubní desce a středové konzoli (+11.600,-), tak pro sportovní kožená sedadla s integrovanou opěrkou hlavy (+65.200,-). Ta mimochodem díky parádnímu vedení obstojně podrží tělo v zatáčkách, vyšším postavám ale integrovaná opěrka hlavy bude krátká.

Z hlediska kvality zpracování nebo použitých materiálů není SQ8 co vytknout. Už výchozí model je v tomto ohledu šampion a u vrcholné verze tomu není jinak. Potěší také poskytovaný vnitřní prostor. Jasně, SQ8 je pět metrů dlouhé auto, jenže silueta SUV kupé obvykle znamená jisté kompromisy. V tomto případě je ale silueta karoserie šikovně navržena tak, že i pasažéři vzadu mají dostatek místa nad hlavou. Daní je jedině níže usazená lavice – v Q7 zadní sedadla podpírají stehna lépe.

Rychle se zorientujete také v multimediálním systém tvořeném dvěma obrazovkami na středovém panelu. Ta horní má úhlopříčku 10,1“ a rozlišení 1540 x 720 pixelů, zatímco spodní 8,6“ a 1280 x 640 pixelů, obě tak nabízejí ostrý a jasný obraz. Techničtí hračičkové ocení nejen možnost individualizace dlaždicového menu, ale také třeba nastavení reakce displejů na dotek. Nabízejí totiž haptickou odezvu, aby připomínala klasická tlačítka.

Audi SQ8 TDI quattro Audi SQ8 TDI quattro

V základu najdete obrazovku také v kapličce přístrojů před řidičem. Pro SQ8 má svébytnou „sportovní“ grafiku, ve výsledku to ale nijak zvláštní sportovní feeling nenavozuje. Už jen kvůli tomu, že červené pole kvůli turbodieselu pod kapotou začíná v 5000 otáčkách.

Také poskytovaný komfort je na nejvyšší úrovni. Nabídka příplatkové výbavy je opravdu široká a vy si tak můžete připlácet za všechny ty ventilované sedačky, masáž, čalounění z jemné kůže, čtyřzónovou klimatizaci, vyhřívaný volant nebo třeba vyhřívání čelního skla.

A myslelo se také na praktičnost. Zadní lavice je posuvná, sklopná v poměru 40:20:40. Samotný zavazadelník poskytuje velkorysý objem 605 litrů, bagáž pak můžete uchytit pomocí poctivých háčků nebo za příplatek prostřednictvím kolejnicového systému a dalších šikovných úchytných prvků. Chválíme též elektrické stahování krycí roletky kufru nebo možnost snížit si záď pro snadnější nakládání zavazadel.

Motor, jízdní vlastnosti


Tlukoucí dieselové srdce

Jak z názvu vyplývá, Audi SQ8 TDI quattro je poháněno vznětovým motorem. Jedná se tak o součást strategie značky, kdy sportovní řada S postupně přezbrojuje na silné turbodiesely – naftového agregátu se postupně dočkaly i modely S4, S5, SQ5, S6 nebo S7. Konkrétně SQ8 ale navazuje na již dříve nabízenou SQ7, která měla vznětový osmiválec už od svého uvedení v roce 2016.

Právě z SQ7 SUV kupé přebírá trojitě přeplňovaný osmiválec 4.0 TDI, který se spoléhá na kombinaci dvou turbodmychadel a elektřinou poháněného kompresoru. Doplňuje jej však kvůli snížení spotřeby o mildhybridní ústrojí, kterého se SQ7 dočkala až v rámci letošního faceliftu. To znamená elektrickou síť s napětím 48 V, jejíž energie se ukládá do lithium-iontových baterií s kapacitou 0,5 kWh.

V praxi mildhybrid znamená především to, že Audi umí jezdit se zcela vypnutým spalovacím motorem, a to až po dobu 40 sekund. Ve sportovně laděném vozu ale stejně raději budete sledovat, jak funguje třikrát přeplňovaný osmiválec, který by měl mít minimální turbodíru. Eliminovat ji má právě elektřinou poháněný kompresor, který doplňuje dvě sekvenčně pracující turbodmychadla pracujících až s tlakem 2,4 baru (to větší se přidává až při 2200 otáčkách).

V praxi se nicméně ukazuje, že se prodlevu zcela vymazat nepovedlo. Je to ale spíše otázka převodovky než motoru. Dobře známý osmistupňový automat od ZF je totiž naladěn spíše tak, aby nechával využít točivého momentu motoru, než že by zbytečně podřazoval, což však ve výsledku znamená, že toho elánu je někdy o chlup méně, než byste očekávali.

Když už se ale motor naladěný na 320 kW jednou nadechne k životu, táhne neskutečně. Sešlápněte pedál, počkejte tu chvilku, než automat najde ten správný převod, SQ8 si přidřepne na zadní kola a s neskutečným zápalem vystartuje kupředu. Zátah těch 900 N.m dostupných od 1250 do 3250 otáček je opojný a zatlačí vás do sedačky, skoro jako když startuje letadlo. A pak znovu a znovu, protože toho pocitu si budete chtít dozajista užívat.

Audi SQ8 TDI quattro Audi SQ8 TDI quattro

To všechno doprovází příjemné hutné tóny, to když auto přepnete do sportovního režimu. Ve výchozím nastavení je naopak zvuk motoru potlačen, aby nerušil na dlouhých cestách – uslyšíte jen jemné vrnění. Jen si nestahujte okénka, to dá V8 TDI hned najevo svůj dieselový klapot, zvlášť když motor ještě není zahřátý.

Samotná převodovka řadí hladce a jemně, za běžné jízdy změnu převodu poznáte jen podle jiných otáček. Při sportovním tempu je ale vhodnější převzít otěže. Audi rychle reaguje na pokyn páčkou pod volantem, a tak je manuální změna vhodnější než automatika. Jak už jsme uvedli, občas by se hodilo, aby podřadila dříve.

A spotřeba? Od pět metrů dlouhého SUV vážícího 2,4 tuny samozřejmě nelze čekat zázraky, zvlášť když má osmiválec pod kapotou, ve výsledku to ale vlastně není tak špatné. S SQ8 TDI quattro se dá jezdit průměrně za zhruba 10 l/100 km, což nám u takového auta přijde jako akceptovatelná hodnota.  Vězte ale, že když zrychlíte, spotřeba roste strmě vzhůru.

Zatáčky miluje

Rychlé tempo byste od Audi SQ8 TDI quattro možná očekávali primárně na dálnicích. Přece jen je to velké těžké SUV, od něhož přece nelze čekat nějaké zázraky v zatáčkách. Jenže už při mezinárodní jízdní prezentaci ve francouzských Pyrenejích nás Audi šokovalo svou agilitou v horských vlásenkách a po týdenní zkušenosti jsme se jen v našem přesvědčení utvrdili.

Audi totiž vytáhlo ty nejtěžší zbraně a SQ8 TDI quattro vyzbrojilo tou nejlepší možnou technikou. Už v základu využívá důmyslný podvozek s pětiprvkovým zavěšením vpředu i vzadu, pohonem všech kol (rozdělujícím standardně hnací sílu mezi nápravy v poměru 40:60) a aktivním vzduchovým odpružením, které u testovaného kousku navíc doplňovalo příplatkové natáčení zadních kol, sportovní diferenciál s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi zadní kola a také aktivní stabilizace náklonu karoserie, prostřednictvím elektromotorů na obou nápravách vložených mezi obě části stabilizátorů.

Audi SQ8 TDI quattro Audi SQ8 TDI quattro

Tato kombinace znamená, že SQ8 TDI quattro není v obloucích ani trochu tak těžkopádné, jak byste odhadovali. Naopak je nečekaně hbité, skoro jak nějaký hot hatch. Auto rychle reaguje na pokyn, jeho karoserie se v obloucích i díky aktivní stabilizaci prakticky nenaklání. Jen po zkušenostech s karbon-keramickými brzdami z jízdní prezentace bychom do nich investovali, byť stojí závratných 246.100 korun. Přece jen dodají větší jistotu a nevadnou ani v náročnějších podmínkách.

Zároveň však SQ8 TDI quattro zůstává nadmíru pohodlným automobilem. Ano, podvozek je poněkud tužší, a tak při pohybu ve městě přece jen dá najevo ta obří dvaadvacetipalcová kola. V českých městech jsou přece jen slyšet někdy více, než by se nám líbilo, hlavně při překonávání příčných nerovností, jinak ale vůz poskytuje vysoký komfort. A to je nejdůležitější, protože v praxi bude Audi SQ8 TDI quattro jistě působit spíše jako dálkový křižník než jako řezač zatáček.

Závěr


Závěr

Můžete namítat, že pět metrů dlouhé SUV se sportovním střihem a čtyřlitrovým dieselovým osmiválcem pod kapotou nikdo nepotřebuje. A máte vlastně i pravdu. Jenže stačí jedna krátká jízda s Audi SQ8 TDI quattro a máte jasno, proč tohle auto existuje. Je totiž naprosto fantastické!

Již při prvních jízdách ve francouzských Pyrenejích jsme žasli nad tím, jak se konstruktérům povedlo tohle pět metrů dlouhé SUV naladit tak, že se chová skoro jak nějaký hot hatch. A po týdenním soužití jsme se v našem názoru jen utvrdili. I v utažených zatáčkách je nečekaně agilní, obratné a fantasticky rychlé. Ano, ta prodleva po sešlápnutí plynu tu zůstává, jakmile však jednou osmiválec zatáhne, už nikoho nepustí ke slovu.

Audi SQ8 TDI quattro Audi SQ8 TDI quattro

Zároveň však Audi SQ8 TDI zůstává tím komfortním SUV, které bylo od počátku věků. Je tak fantastický univerzál, který poskytne naprostý komfort při každodenní jízdě do práce, tak neskutečnou zábavu, když se s ním zrovna rozhodnete vyrazit třeba na klikaté silničky v šumavských hvozdech.

Bohužel Audi dobře ví, jak skvělý produkt v podobě SQ8 TDI quattro nabízí. Už základní cenovka 2.759.900 Kč je poměrně vysoká, vždyť za tolik už skoro pořídíte Porsche 911 (základní Carrera stojí 2.825.000 Kč), příplatky navíc cenu testovaného kousku zvýšily o další více než milion, na výsledných 3.793.200 korun. A to už je opravdu hodně, byť za to SQ8 TDI bezesporu stojí.

Nejlevnější verze modelu 1.886.900 Kč (Q8 45 TDI quattro/170 kW)
Základ s testovaným motorem 2.759.900 Kč (SQ8 TDI quattro/320 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 2.759.900 Kč (SQ8 TDI quattro/320 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.793.200 Kč (SQ8 TDI quattro/320 kW)


 

Plusy

  • Povedený vzhled
  • Luxusní interiér
  • Bohatá výbava
  • Výtečné jízdní vlastnosti
  • Poskytovaný komfort
  • Skvělý motor

Minusy

  • Občasné bouchání od 22palcových kol
  • Závratná pořizovací cena
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (184)

Doporučujeme

Audi SQ8 TDI quattro
Cena základní sestavy 2 759 900 Kč
Výbava základní sestavy 21“ litá kola, dvouzónová automatická klimatizace, adaptivní pneumatický podvozek, šest airbagů, parkovací senzory vpředu a vzadu, alarm, ambientní osvětlení, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, hudební systém s 10 reproduktory o výkonu 180 W, digitální přístrojový štít s 12,3“, bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, elektricky ovládané víko zavazadelníku, bezklíčové odemykání, diodové světlomety, navigace MMI s dvěma dotykovými obrazovkami, multifunkční kožený volant, progresivní řízení, elektricky nastavitelná přední sedadla, sada na opravu pneumatik, sportovní přední sedadla s vyhříváním, tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu, elektricky nastavitelná a sklopná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, zadní parkovací kamera. Kč
Cena testované sestavy 3 793 200 Kč
Výbava testované sestavy Oranžová Dragon (+36.500,-), 22“ kola Audi Sport (+50.700,-), vyhřívaný volant (+6.400,-), elektricky nastavitelný volant (+11.600,-), kolejnicový systém v zavazadelníku (+8.200,-), sklopná zadní sedadla v poměru 40:20:40 (+6.400,-), střešní ližiny z eloxovaného hliníku (+11.600,-), vyhřívání předních a zadních sedadel (+11.600,-), funkce odvětrávání a masáže vpředu (+44.900,-), vyhřívání čelního skla (+17.100,-), zadní boční airbagy (+11.600,-), komfortní středová loketní opěrka vpředu (+5.500,-), prvky interiérové výbavy rozšířené z kůže (+95.800,-), karbonový dekor (+11.600,-), čtyřzónová automatická klimatizace (+23.200,-), adaptivní stěrače s integrovaným ostřikem skel (+12.200,-), asistent nočního vidění (+62.300,-), vstupní osvětlení s logy Audi (+7.000,-), hudební systém Bang & Olufsen se 17 reproduktory o výkonu 730 W a prostorovým zvukem (+33.300,-), Audi phone box (+14.500,-), servomechanické dovírání dveří (+18.600,-), head-up displej (+40.300,-), červeně lakované brzdové třmeny (+11.600,-), asistenční paket Tour – adaptivní tempomat s funkcí stop & go, rozpoznávání dopravních značek, asistent pro jízdu v pruzích (+46.100,-), kamery snímající okolí vozidla (+22.000,-), asistenční paket 1 – hlídání mrtvého úhlu, asistent varování při vystupování, asistent pro výjezd z parkovacího místa (+17.400,-), komfortní klíček (+28.700,-), paket podvozku Advanced – elektromechanická aktivní stabilizace náklonu karoserie, aktivní rozdělování momentů mezi přední a zadní nápravou, dynamické řízení kol (+173.700,-), nezávislé topení (+48.400,-), čalounění stropu černou alcantarou (+35.600,-), přední sedadla s funkcí paměti (+15.700,-), Matrix LED světlomety (+40.000,-), sportovní sedadla plus čalouněná kůží Valcona (+65.200,-), ambientní a konturní osvětlení interiéru (+7.300,-), digitální příjem rádia (+12.500,-), Audi music interface – dva dodatečné USB sloty (+4.400,-), dvojitá akustická skla pro boční okna (+14.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 320 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 900 / 1250 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 7.2 / 7.8
Emise CO2: 204
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 0
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2365 / 660
Rozměr pneu: 285/45 R21
Audi SQ8 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5006
b) šířka (mm): 1995
c) výška (mm): 1708
d) rozvor (mm): 2996
e) rozchod vpředu (mm): 1679
f) rozchod vzadu (mm): 1687
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1560
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - rokyta.p
5. 10. 2019 20:47
minimálně zaujmout umí
V reálu a v téhle barvě je to hodně impozantní vůz. Občas jeden potkávám a vždycky se za tím otočím. :-! :yes: Jak se s tím jezdí a jaký to bude dar jako ojetina nevím. Trošku mám strach aby to nebylo něco, jak ve své době bílá X6. Wau všichni a za pár let je to pro smích. :-|
5. 10. 2019 10:43
Re: Kde nechal motor...
Bude jistě RS s V8 biturbo...
Avatar - spitfirecz
4. 10. 2019 17:38
Re: a zase ten titulok
To co píšete bude zcela jistě pravda, měl jsem jak normální Q7, tak i SQ7 na které jsem měl keramické brzdy a aktivní stabilizátory + zatáčení zadní nápravy a jsou to totálně jiná auta, jedno je pohodlné suv, které se v zatáčkách naklání, druhé si v dynamickém režimu sedne blízko k zemi a do zatáček se nenaklání téměř vůbec.

Stejně tak věřím, jak píšete, že X5M comp. bude asi jiná, než normální X5 - na té mi vadilo, jak při velmi vysoké rychlosti na dálnici byla nestabilní a nervozní. Byla to motorizace 50D a nejnovější generace.

Co se týče rychlosti, teď mám M5 a nemyslím si, že bych na té okresce byl o tolik rychlejší, než s tou SQ7. Jasně, to auto rychlejší je jak do zatáček, tak na rovině, taky má skoro o 200 koní víc. Nicméně - většinou o tolik rychleji do zatáčky stejně najet nemůžete, protože už to fakt bezpečné není ani trochu a alespoň pro mě už ani komfortní, jízdu po okreskách si chci užít a né se bát, kdy mi to uletí v zatáčce v rychlosti, při které se zabiju.

A na to na co je sq7/sq8 stavěná - dálnice, na to je to zcela ideální auto.
4. 10. 2019 17:03
Re: Čo na to Greta Thunberg?
mas niekde link na podiel emisii z automobilovej dopravy ? viem, ze to bolo dost male cislo, ale nikde sa neviem dopatrat podielu. mne prave preto pride cela tato hysteria okolo aut absurdna. samozrejme, maju sa riesit emisie aj z automobilovej dopravy, ale v pomere k celkovej produkcii znecistenia je to proste maly podiel. ak by sa staty zamerali hoc len na vyletne lode, tak by sa dosiahol vyrazne lepsi vysledok pre planetu ... ale je to ako vzdy, osobnu dopravu zaplatia hlavne vodici ...