Audi v Le Mans: 10 zajímavých čísel
Audi zrekapitulovalo své úspěchy v závodě 24 hodin Le Mans. Od roku 2000 v tomto vytrvalostním závodě speciály Audi zvítězily jedenáctkrát, pouze v letech 2003 a 2010 je dokázal někdo porazit. V roce 2003 to bylo Bentley, o šest let později Peugeot.
Ingolstadtský výrobce se při svém tažení zaměřil na novou techniku. V roce 2001 jeho auto poprvé zvítězilo s motorem TFSI, v roce 2006 mělo vítězné Audi jako první v historii turbodiesel pod kapotou a letos bylo R18 e-tron quattro prvním vítězem s hybridním pohonem a pohonem všech kol.
Audi se zúčastnilo 14 ročníků, přičemž 11 z nich vyhrálo. Díky tomu výrobce zvítězil v 78,57 % případů. Pouze Porsche má více celkových vítězství než Audi – 16.
Pouze ve 14 z 80 ročníků slavného závodu obsadila jedna značka celé stupně vítězství. Audi se to povedlo hned pětkrát – v letech 2000, 2002, 2004, 2010 a 2012. To loni Audi zvítězilo v kvalifikaci i v závodě a navíc mělo nejrychlejší kolo závodu.
Vítězové letošního a loňského ročníku – Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer – v letošním roce zvládli během 24 hodin ujet vzdálenost dlouhou 5.151,762 km s průměrnou rychlostí 214,468 km/h. To v roce 2011 zvládli ujet 4.838,295 km s průměrnou rychlostí 201,266 km/h.
Letošní vítěz R18 e-tron quattro měl hybridní pohon, oproti loňské jedničce, R18 TDI se vznětovým motorem, se i proto chlubil lepší průměrnou spotřebou paliva. Ta ve srovnání s R18 TDI klesla o desetinu na 33,34 litru paliva na 100 km.
Během letošního ročníku zajel vítězný automobil, jezdci přezdívaný Electra, ke svým mechanikům celkem 33krát. Díky tomu během závodu strávil v boxech 40 minut a 59,968 sekund. Během této doby mu bylo doplňováno palivo, měněny pneumatiky a opravovány poničené díly.
Tom Kristensen, jeden z továrních jezdců Audi, v Le Mans stál na pódiu už dvanáctkrát, z toho osmkrát zvítězil. Letos byl se svými kolegy Allanem McNishem a Rinaldem Capellem stříbrný.
Dlouholetým partnerem Audi je gumárenská firma Michelin. Pneumatiky této francouzské společnosti obouvalo 21 vítězů závodu Le Mans. Od roku 1998 vítězný vůz pokaždé používal gumy Michelin.