Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi v Le Mans: 10 zajímavých čísel

David Bureš
Diskuze (5)
Audi se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans poprvé zúčastnilo v roce 1999. Od té doby zaznamenali týmoví statistici řadu zajímavých údajů.

Audi zrekapitulovalo své úspěchy v závodě 24 hodin Le Mans. Od roku 2000 v tomto vytrvalostním závodě speciály Audi zvítězily jedenáctkrát, pouze v letech 2003 a 2010 je dokázal někdo porazit. V roce 2003 to bylo Bentley, o šest let později Peugeot.

Ingolstadtský výrobce se při svém tažení zaměřil na novou techniku. V roce 2001 jeho auto poprvé zvítězilo s motorem TFSI, v roce 2006 mělo vítězné Audi jako první v historii turbodiesel pod kapotou a letos bylo R18 e-tron quattro prvním vítězem s hybridním pohonem a pohonem všech kol.

Audi se zúčastnilo 14 ročníků, přičemž 11 z nich vyhrálo. Díky tomu výrobce zvítězil v 78,57 % případů. Pouze Porsche má více celkových vítězství než Audi – 16.

Pouze ve 14 z 80 ročníků slavného závodu obsadila jedna značka celé stupně vítězství. Audi se to povedlo hned pětkrát – v letech 2000, 2002, 2004, 2010 a 2012. To loni Audi zvítězilo v kvalifikaci i v závodě a navíc mělo nejrychlejší kolo závodu.

Vítězové letošního a loňského ročníku – Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer – v letošním roce zvládli během 24 hodin ujet vzdálenost dlouhou 5.151,762 km s průměrnou rychlostí 214,468 km/h. To v roce 2011 zvládli ujet 4.838,295 km s průměrnou rychlostí 201,266 km/h.

Letošní vítěz R18 e-tron quattro měl hybridní pohon, oproti loňské jedničce, R18 TDI se vznětovým motorem, se i proto chlubil lepší průměrnou spotřebou paliva. Ta ve srovnání s R18 TDI klesla o desetinu na 33,34 litru paliva na 100 km.

Během letošního ročníku zajel vítězný automobil, jezdci přezdívaný Electra, ke svým mechanikům celkem 33krát. Díky tomu během závodu strávil v boxech 40 minut a 59,968 sekund. Během této doby mu bylo doplňováno palivo, měněny pneumatiky a opravovány poničené díly.

Tom Kristensen, jeden z továrních jezdců Audi, v Le Mans stál na pódiu už dvanáctkrát, z toho osmkrát zvítězil. Letos byl se svými kolegy Allanem McNishem a Rinaldem Capellem stříbrný.

Dlouholetým partnerem Audi je gumárenská firma Michelin. Pneumatiky této francouzské společnosti obouvalo 21 vítězů závodu Le Mans. Od roku 1998 vítězný vůz pokaždé používal gumy Michelin.

David Bureš
Diskuze (5)
25. 6. 2012 11:24
Re: Parááda
treba si uvedomit ake su nastavene pravidla na diesel a benzin...
podla aktualnych pravidiel nemoze benzin vyhrat ani keby sa akokolvek snazil
ale je tiez pravda ze diesel je uspornejsi a pravdepodobne aj vzdy bude...
24. 6. 2012 14:12
Re: Parááda
No ono s nema Ferrari 458 jezdi a nestihaji :-)

Pred Audi ale klobouk dolu. Takle dlouho jezdit na spici to je obdivuhodny :yes: . Dr. Ulrich a Tom Kristensen to jsou pro me mistri nad mistry.
Snad Toyota pristi rok dojede a bude to super zavodeni jak letosni prvni 3h.
24. 6. 2012 13:36
Parááda
Ta spotřeba je doslova ůžasná. Nechápu jak může jezdit závodák za 33l/100 to mě hlava nebere. To by si měly přečíst všichni příznivci rádoby sportovních benzinových aut. Jezdit tam s nima nějaký Ferrari tak nejen že by jim nestačilo ale ještě by žralo min o 20 litrů víc. BRAVO DIESEL POWER !!!
Avatar - czacom
23. 6. 2012 23:29
Re: Spotřeba
Píšou tam o desetinu menší než mělo to TDIčko a ja na počty jsem levej >:D
23. 6. 2012 22:22
Spotřeba
Ta spotřeba vypadá celkem solidně, na to že průměrná rychlost byla 214 km/h. Nenašlo by se někde ještě srovnání s loňským vítězem, nebo s letošním typem R18 Ultra (nehybrid)?