Krásný autobus Škoda 706 RTO je na prodej. Ve výtečném stavu, ale za hodně...
Autobus Škoda 706 RTO nemá smysl blíže představovat, jeho elegantní křivky si jistě pamatují všichni ti, co s ním kdysi jezdili. Dnes už je z něj zajímavý veterán, vždyť jeho výroba odstartovala již v roce 1958. Jeden z vyrobených exemplářů je aktuálně ve Stříbře na prodej. A je to hodně zajímavá nabídka!
Exemplář prvně registrovaný v květnu 1972, tedy v době posledního roku výroby, prošel v minulosti kompletní renovací. Dnes je tak v naprosto perfektním stavu, a to jak zvenku, tak zevnitř. Autobus kombinuje modro-bílý exteriér s červeným interiérem, což bylo jeho charakteristické zbarvení.
Právě vynikající stav je důvodem, proč cenovka může někomu vyrazit dech. Prostřednictvím serveru Mobile.de nabízená Škoda 706 RTO totiž přijde na 179.000 eur, což je v přepočtu bezmála 4,6 milionu korun. Prodávající ale každopádně zdůrazňuje, že je autobus nabízen pro opravdové a seriózní sběratele, pro něž vozidlo může mít vysokou sběratelskou hodnotu.
Škoda 706 RTO patří mezi nejznámější autobusy české výroby. S mladoboleslavskou automobilkou však měla společného jen málo, vlastně jen motor – vodou chlazený vznětový šestiválec se zdvihovým objemem 11.781 cm3. Použití značky Škoda tak mělo hlavně obchodní motiv.
Kompletována byla ve Vysokém Mýtě, v Karose, kde vzniklo celkem 14.451 vozidel. Vedle toho se ale o její výrobu staraly i další podniky. V Holýšově (SVA) vznikaly karoserie jak pro nové autobusy, tak pro generálně opravené – tímto způsobem se karoserie autobusu dosazovala na podvozek dosavadní Škody 706 RO. V Rýnovicích (LIAZ) pak byly vyráběny podvozky.
Zajímavostí je fakt, že se autobus v licenci vyráběl i v polském městě Jelcz, podle něhož získalo jméno tamější provedení. V Polsku vznikaly i speciální přívěsy s designem ve stylu autobusu, které byly hojně používány třeba v Ostravě.
Kvůli ušetření nákladů autobus dostal shodný základ jako nákladní vůz 706 RT, což vyplývá i z jeho názvu. Písmena za číselným označením jsou zkratkou pro rámový, trambusový, osobní. Design obou vozidel je ale svébytný, u autobusu byla karoserie mnohem oblejší.