Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Krásný autobus Škoda 706 RTO je na prodej. Ve výtečném stavu, ale za hodně...

David Bureš
Diskuze (15)
Nabízený autobus z roku 1972 není nijak levný. Perfektní stav ale tuto cenovku plně obhajuje.

Autobus Škoda 706 RTO nemá smysl blíže představovat, jeho elegantní křivky si jistě pamatují všichni ti, co s ním kdysi jezdili. Dnes už je z něj zajímavý veterán, vždyť jeho výroba odstartovala již v roce 1958. Jeden z vyrobených exemplářů je aktuálně ve Stříbře na prodej. A je to hodně zajímavá nabídka!

Exemplář prvně registrovaný v květnu 1972, tedy v době posledního roku výroby, prošel v minulosti kompletní renovací. Dnes je tak v naprosto perfektním stavu, a to jak zvenku, tak zevnitř. Autobus kombinuje modro-bílý exteriér s červeným interiérem, což bylo jeho charakteristické zbarvení.

Právě vynikající stav je důvodem, proč cenovka může někomu vyrazit dech. Prostřednictvím serveru Mobile.de nabízená Škoda 706 RTO totiž přijde na 179.000 eur, což je v přepočtu bezmála 4,6 milionu korun. Prodávající ale každopádně zdůrazňuje, že je autobus nabízen pro opravdové a seriózní sběratele, pro něž vozidlo může mít vysokou sběratelskou hodnotu.

Škoda 706 RTO patří mezi nejznámější autobusy české výroby. S mladoboleslavskou automobilkou však měla společného jen málo, vlastně jen motor – vodou chlazený vznětový šestiválec se zdvihovým objemem 11.781 cm3. Použití značky Škoda tak mělo hlavně obchodní motiv.

Kompletována byla ve Vysokém Mýtě, v Karose, kde vzniklo celkem 14.451 vozidel. Vedle toho se ale o její výrobu staraly i další podniky. V Holýšově (SVA) vznikaly karoserie jak pro nové autobusy, tak pro generálně opravené – tímto způsobem se karoserie autobusu dosazovala na podvozek dosavadní Škody 706 RO. V Rýnovicích (LIAZ) pak byly vyráběny podvozky.

Zajímavostí je fakt, že se autobus v licenci vyráběl i v polském městě Jelcz, podle něhož získalo jméno tamější provedení. V Polsku vznikaly i speciální přívěsy s designem ve stylu autobusu, které byly hojně používány třeba v Ostravě.

Kvůli ušetření nákladů autobus dostal shodný základ jako nákladní vůz 706 RT, což vyplývá i z jeho názvu. Písmena za číselným označením jsou zkratkou pro rámový, trambusový, osobní. Design obou vozidel je ale svébytný, u autobusu byla karoserie mnohem oblejší.

David Bureš
Diskuze (15)
8. 11. 2017 21:01
RTO
Pěkně to opravili
5. 11. 2017 21:42
Re: Nádherný kousek, ale předražený
Ten výkon som vyčítal z dobových tabuliek, tak neviem, možno je to chybný údaj, možno nie. Ešte môže byť, že motor nebol pre všetky vozidlá, kam sa montoval, naladený rovnako.
5. 11. 2017 18:57
Re: Nádherný kousek, ale předražený
Neměl motor řady 630 jen 132 kW? Vyšší výkon měl až 634. To ale nic nemění na tom, že uváděný výkon nesedí vůbec na nic.
5. 11. 2017 11:34
Re: 706 RTO
Píšeš to celkom dobre, len upresním, že typ 043 bol Poliakmi dosť upravený, a síce nemal pneumatické dvere, ale mechanické (búchacie) a naviac boli dvoje - druhé dorobili do zadného previsu, vyžadovali to poľské predpisy [odkaz] [odkaz] . K nám sa doviezlo len pár kusov. Viac bolo autobusov typu 041 (ten mal jedny pneumatické dvere, čiže viac zodpovedal českej predlohe)[odkaz] a MEX272 [odkaz] , čo bola mestská verzia. Výkonnejší motor dostali tieto autobusy pred polovicou sedemdesiatych rokov, a síce v kombinácii s plechovými diskami namiesto trilexov. [odkaz] , ale konkrétne tieto moderné disky na tomto poľskom veteránovi sú úplne z cesty. Pôvodný originálny dizajn je tento: [odkaz] [odkaz] [odkaz]
5. 11. 2017 11:27
Re: Nádherný kousek, ale předražený
Po mechanickej stránke možno je autobus v poriadku, z pohľadu autentickosti ale nie. V inzerátoch píšu o motore 150 kW (typ M630) a tento motor sa Š706 RTO nikdy nemontoval. Do tohto autobusu patrí výhradne motor M620 s výkonom 117,6 kW pri 1900 otáčkach. Na mobile.de je dokonca uvedený výkon motora 170 kW, čo je už úplný výmysel.
Motor M630 mal výkon 150,4 kW pri 2000 otáčkach a montoval sa do autobusov Š11. Neskôr ho do licečných Jelczov dávali Poliaci, ale to bolo až od roku 1975 (nie 1972, čo má byť rok výroby predávaného autobusu) a bol kombinovaný výhradne s novšími nápravami s plechovými diskami, ani Jelcze sa s týmto motorom s klasickými trilexami nemontovali. Z tohto pohľadu je to teda zlátanina, avizovaný motor v autobuse z roku 1972 nemá vôbec čo robiť.
Ďalšia vec, ktorá v tomto autobuse nemá čo robiť, sú sedadlá. Karoséria je medzimestského typu, ale sedadlá sú z dvojdverovej verzie pre MHD. Správne v tomto autobuse majú byť tieto sedadlá:[odkaz]
Takže keď tak nad tým uvažujem, autobus síce vyzerá pekne, ale nakoniec je to zlátanina poskladaná čiste na kšeft. Historická hodnota mizivá.