Autosalon Ženeva 2019 živě: Cupra Formentor je opravdový odvaz!
Na letošním ročníku ženevského autosalonu sice chybí mnozí tradiční vystavovatelé, alespoň částečně je ale nahradili menší výrobci, tuningoví úpravci nebo nově založené značky. Do poslední skupiny patří i Cupra, nová značka Seatu vzniklá na bázi jeho dřívější sportovní divize, která se v Palexpu vystavuje své nové dílo Formentor. A je to vážně odvaz!
Jestliže z Cupry Ateca jsme byli poněkud v rozpacích, přece jen až příliš dávala najevo svůj původ ve stejnojmenném Seatu, Formentor je jiný příběh. Nízká silueta, agresivní vizáž, to je přesně něco, co bychom si od nové sportovní značky představovali! Přitahuje to pozornost a navíc to vypadá vážně skvěle! Design je totiž opravdu svébytný, konzervativnější verze s logy Seatu totiž patrně teprve dorazí.
Zpět ale ke Cupře Formentor, SUV o chlup delší, ale nižší než Seat Ateca. V tuto chvíli zůstává prototypem, když si ale vůz detailně prohlédnete, uvědomíte si, že sériové verzi bude mít opravdu blízko, však i takové čalounění zavazadelníku už je realistické. A opravdu, ředitel strategie Cupry Antonino Labate, s nímž jsme si v Ženevě měli možnost krátce popovídat, přiznal, že se auto bude prodávat. Příští rok ještě patrně ne, očekávejme ho spíše v roce 2021.
Právě interiér je také zcela jiný než v dnešních Seatech. Jeho středobodem je volně stojící desetipalcová obrazovka multimediálního systému, která je pěkně na očích. Nechybí tu ani digitální přístrojový štít, s detailním rozlišením a možností přepínání mezi několika zajímavými grafikami. A aby toho nebylo málo, digitální je i vnitřní zpětné zrcátko, Formentor využívá obdobné řešení z Toyoty RAV4 s možností výběru mezi konvenčním zrcátkem a obrazem ze zpětné kamery.
Na poměry SUV se sedí nízko, tělo navíc objímají sportovní sedačky s výrazným bočním vedením a zadní částí z karbonových vláken, které bychom si spojili spíše se sporťákem než s SUV. Slušné je to i s vnitřním prostorem, navzdory nízké siluetě je místa nad hlavou vzadu dostatek, před koleny je pak velkorysá rezerva.
Co se pak týče pohonu, tak prototyp Formentor je plug-in hybridem s výkonem 181 kW a padesátikilometrovým dojezdem v elektrickém režimu. V souvislosti s Formentorem se však hovoří také o zástavbě pětiválcového motoru. Labate se při otázce na tuto verzi usmál a řekl, že to není špatný nápad, příchod pětiválce ale nevyvrátil...
O něco sdílnější byl Labate k budoucnosti značky. Už brzy máme očekávat ostřejší Cupru Atecu R s posíleným motorem a dalšími úpravami. Právě sázka na SUV může u sportovně zaměřené značky překvapit, Labate ale tvrdí, že kombinace sportovních vlastností a schopností mimo zpevněné cesty je hodně zajímavá a zároveň něco, čím by se značka ráda odlišila od konkurence. Na trzích milujících sportovní modely, jako je Německo nebo velká Británie, se navíc Cupře zatím daří, a tak se považuje za úspěšně uvedenou. Mezi klíčové trhy navíc patří také Mexiko.