AvtoVAZ se propadl do rekordní ztráty, zavede čtyřdenní pracovní režim
Čistá ztráta největší ruské automobilky AvtoVAZ se v loňském roce kvůli propadu prodeje ztrojnásobila na rekordních 74 miliard rublů (více než 22 miliard Kč). Firma dnes rovněž oznámila, že požádá akcionáře o finanční pomoc. Představila také řadu úsporných opatření. Od pondělí například zavede pouze čtyřdenní pracovní týden pro všechny své zaměstnance, včetně vedení.
Tržby společnosti, která vyrábí legendární automobily Lada, loni klesly o osm procent na 176,5 miliardy rublů. Většinovým vlastníkem automobilky je francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan.
Renault uvedl, že kvůli problémům firmy AvtoVAZ musel zaúčtovat mimořádné náklady 620 milionů eur (téměř 17 miliard Kč). Dodal, že zřejmě bude muset ruské automobilce poskytnout další kapitál, aby byla schopná čelit kolapsu poptávky po autech v Rusku.
Celkový prodej nových osobních automobilů v Rusku se v loňském roce podle dřívějších údajů podnikatelského sdružení AEB propadl o 36 % na zhruba 1,6 milionu vozů. Sama značka Lada utrpěla pokles o 31 % na 269.000 vozů.
Lada je přitom na cestě obrody. Pomocí nového sedanu Vesta a crossoveru XRAY zahajuje novou éru. Nové modely s novým designem a technikou chtějí lépe vyhovět požadavkům ruských zákazníků.
Ruský automobilový trh se stal obětí slábnoucí ruské ekonomiky, na kterou doléhají nízké ceny ropy a západní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho postupu v ukrajinské krizi. V letošním roce očekává AEB pokles prodeje o zhruba pět procent na 1,53 milionu vozů.
Ruský premiér Dmitrij Medveděv v lednu oznámil, že vláda letos podpoří automobilový průmysl 50 miliardami rublů (přes 15 miliard Kč). Polovina této částky bude určena na program šrotovného.