V USA se za poslední čtvrtletí prodalo víc elektromobilů, než aut s manuálem
Statistiky ze zámoří ukazují, že poptávka po nových elektromobilech už překonala poptávku po nových automobilech s manuálním řazením.
Jistě, většina Američanů si ke spojce nikdy nevytvořila pozitivní vztah, automobily s manuálním řazením se však daly sehnat za přívětivější ceny a tak o poptávku dlouho nouze nebyla. Jenže časy se mění a vozy s manuálním řazením už v prodejích zaostávají dokonce i za elektromobily.
Jak totiž ukázala nově zveřejněná data analytické společnosti J.D. Power, za poslední čtvrtletí se na americkém trhu rozhodlo pro elektromobil 1.9 procenta kupujících, zatímco manuální převodovku si vybralo jen 1.1 procenta zájemců.
Na poklesu zájmu o manuální převodovky se přitom ve velké míře měl postarat samotný trh, ze kterého „zmizely kompaktní a subkompaktní modely, které si zákazníci pořizovali s manuálem především kvůli nižší ceně při pořízení nového vozu,“ uvedl Tyson Jominy z J.D. Power v e-mailu pro AutoBlog. „Elektromobily tak překonaly umírající technologii minulého století,“ kopl si Tyson do manuálu.
Klesající zájem o manuální převodovky tak vedl řadu výrobců k jejich stažení z nabídky. Například nové BMW řady 3 už s manuálem v zámoří zkrátka nekoupíte, stejně jako Mazdu 6 nebo sportovní Corvette C8. Nabídku manuálu by pak mělo v zámoří omezit i Porsche u nového modelu 911, dodává AutoBlog.
Manuální řazení však zažívá těžké časy nejen v zámoří, ale i na starém kontinentu. Ostatně i šéf divize BMW M minulý rok připustil, že manuální převodovky jsou přežitek. Auta jsou s nimi pomalejší a mnohdy i užranější. Letos v létě nás ale Flasch ujistil, že ostré modely M3 a M4 o manuální řazení v blízké budoucnosti nepřijdou. Ne snad kvůli výkonům, ale hlavně kvůli charakteru.
„Manuální převodovka nepřinese lepší výkony, protože automatická převodovka je zkrátka rychlejší, můžete se zeptat kteréhokoliv závodního jezdce. Dává ale vozu charakter a já to rád přirovnávám k lidem, kteří milují mechanické hodinky; nejsou přesnější a nemají žádné výhody, ale je to o jejich charakteru. A stejně tak i manuální řazení,“ uvedl Markus Flasch, šéf divize BMW M, v rozhovoru pro BMW Blog.