Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V USA se za poslední čtvrtletí prodalo víc elektromobilů, než aut s manuálem

Ondřej Mára
Diskuze (33)

Statistiky ze zámoří ukazují, že poptávka po nových elektromobilech už překonala poptávku po nových automobilech s manuálním řazením.

Jistě, většina Američanů si ke spojce nikdy nevytvořila pozitivní vztah, automobily s manuálním řazením se však daly sehnat za přívětivější ceny a tak o poptávku dlouho nouze nebyla. Jenže časy se mění a vozy s manuálním řazením už v prodejích zaostávají dokonce i za elektromobily.

Jak totiž ukázala nově zveřejněná data analytické společnosti J.D. Power, za poslední čtvrtletí se na americkém trhu rozhodlo pro elektromobil 1.9 procenta kupujících, zatímco manuální převodovku si vybralo jen 1.1 procenta zájemců.

Na poklesu zájmu o manuální převodovky se přitom ve velké míře měl postarat samotný trh, ze kterého „zmizely kompaktní a subkompaktní modely, které si zákazníci pořizovali s manuálem především kvůli nižší ceně při pořízení nového vozu,“ uvedl Tyson Jominy z J.D. Power v e-mailu pro AutoBlog. „Elektromobily tak překonaly umírající technologii minulého století,“ kopl si Tyson do manuálu.

Klesající zájem o manuální převodovky tak vedl řadu výrobců k jejich stažení z nabídky. Například nové BMW řady 3 už s manuálem v zámoří zkrátka nekoupíte, stejně jako Mazdu 6 nebo sportovní Corvette C8. Nabídku manuálu by pak mělo v zámoří omezit i Porsche u nového modelu 911, dodává AutoBlog.

Manuální řazení však zažívá těžké časy nejen v zámoří, ale i na starém kontinentu. Ostatně i šéf divize BMW M minulý rok připustil, že manuální převodovky jsou přežitek. Auta jsou s nimi pomalejší a mnohdy i užranější. Letos v létě nás ale Flasch ujistil, že ostré modely M3 a M4 o manuální řazení v blízké budoucnosti nepřijdou. Ne snad kvůli výkonům, ale hlavně kvůli charakteru.

Manuální převodovka nepřinese lepší výkony, protože automatická převodovka je zkrátka rychlejší, můžete se zeptat kteréhokoliv závodního jezdce. Dává ale vozu charakter a já to rád přirovnávám k lidem, kteří milují mechanické hodinky; nejsou přesnější a nemají žádné výhody, ale je to o jejich charakteru. A stejně tak i manuální řazení,“ uvedl Markus Flasch, šéf divize BMW M, v rozhovoru pro BMW Blog.

Ondřej Mára
Diskuze (33)

Doporučujeme

Avatar - mariov8
11. 11. 2019 09:16
Re: A co tak EV s manualom?
Obecně rozšířený omyl, všechny elektromobily ve skutečnosti převodovku mají. Většinou však pouze jednostupňovou (tady se opravdu nemusí řadit), případně dvoustupňovou (protože už jsou praktické zkušenosti, že co je O.K. ve městě, není O.K. na dálnici). Je to jednoduché, většina používaných elektromotorů je vysokootáčková, maximální výkon třeba při 10 000/min.
Avatar - .StenLi.
10. 11. 2019 22:10
Re: A co tak EV s manualom?
V ICE znamenaju vyssie otacky vacsi objem paliva vstreknuty v jednej minute. Elektromotor ma siroke spektrum otacok v ktorych ma maximalnu ucinnost. V elektromotore sa zvysuje frekvencia impulzov, nie ich vykon, tak nahrubo povedane :)
Avatar - palix
10. 11. 2019 19:56
Re: manualna prevodovka
Mám rád manuálne prevodovky, ale tiež sa pripájam k tomu, že automat je dnes povedzme na vysokej úrovni a väčšine vodičov vyhovuje viac. Pre väčšinu ľudí je dnes auto len vec na presúvanie sa.
Tiež je rozdiel medzi manuálom napr od koncernu PSA, kde páka má nedefinovateľné polohy (alebo kedysi mala) a prevodovkou od VW alebo Mazdy, kde si radenie človek môže aj užiť.
Avatar - palix
10. 11. 2019 19:33
Re: usa
Automat je pohodlnejší a "Amíci" boli vždy celkom pohodlní. Nevedel by som si ale predstaviť, žeby som nedokázal jazdiť s manuálnou prevodovkou.
Avatar - palix
10. 11. 2019 19:32
Re: No, ono
Dnes idú nároky viditeľne dole. Sú rodičia, ktorí stále hovoria, aké preťažené sú dnešné deti... Ja mám siedmaka a piatačku na ZŠ. Ak sa pozriem, čo sa učia, tak toho je podstatne menej, ako sme sa učili my a požiadavky sú nižšie. O prijatí na VŠ ani nehovorím. Ja som bol na ZŠ v 80-tých rokoch a bolo to náročnejšie, mali sme rešpekt k učiteľom... čo si pamätám :).

Manuálna prevodovka dnes do áut nepasuje tak ako automat - vzhľadom na moderné asistenčné systémy. V každom prípade, je nás ešte stále dosť, ktorí máme manuálnu prevodovku v obľube. Raz možno tiež vymeníme, pre mňa je ale momentálne šoférovanie s manuálom celkom zážitkom :). Ak už vymeniť za automat, tak niečo zmysluplné - napr. hybridnú Toyotu.