BMW G 310 R: Proč je tahle motorka revoluční?
BMW se pouští do nového teritoria maloobjemových strojů pro začínající a méně náročné jezdce. S cenou 130.500 korun je G 310 R suverénně nejlevnější bavorák, s velkým odstupem následuje F 800 R za 241.000 Kč.
Třístovková řada (dorazí ještě enduro G 310 GS) byla vyvinuta ve spolupráci s TVS Motor Company, třetím největším producentem motorek v Indii, u kterého se také vyrábí. To ale není nic výjimečného – lidové modely v Indii produkuje třeba i KTM (390 Duke) nebo Harley-Davidson (Street 750).
Kvalitu si Mnichovští pohlídali, nenašli jsme místa k vyložené kritice. Snad jen páčky vypadají lacině, spíš nám ale vadí nemožnost jejich seřízení. A nepřelakované bojové polepy podléhají častému mytí testovací motorky, takže se na mnoha místech loupají. Jinak je všechno tak, jak od BMW čekáte.
Posez za širšími řídítky je přirozený, decentně nahrbený a hmotnost 15 kg potěší nejen jezdkyně.
Na méně precizní chod převodovky a plynulé rozjíždění jsme se museli zpočátku trochu soustředit – spojka je ostřejší a jednoválec potřebuje přece jen víc otáček. Ve srovnání s jinými třístovkami jsou výkon i točivý moment posazeny o pár tisíc níž, takže při běžném lážo plážo výletování máte neustále k dispozici potřebnou sílu.
Za účelem sportovního svezení je potřeba zavítat nad sedm tisíc otáček, kde sice motor začne dost vibrovat do řídítek i sedla, ale lačně se vytáčí a báječně si s ním užijete v relativně bezpečných rychlostech do 130 km/h. Podvozek je totiž jedním slovem božský. Na dálnici sympaticky stabilní, na rozbité okresce neskutečně komfortní a při ostré jízdě tuhý, stabilní a skálopevně jistý. Že je minibavor nádherně hbitý, je snad jasné každému, schopnost odpružení přitlačovat kola k asfaltu a neodskakovat nás pak vyloženě nadchla a ponoukala tlačit víc a víc na pilu. Jasně že 25 kW a 28 N.m může být leckomu k smíchu, ale zase můžete motor bezpečně vyždímat až dosucha, což na plnotučné mašině moc nejde. S tříkilem se parádně vyřádí i zkušenější jezdec a zanedbatelná spotřeba 4,5 litru jeho úsměv dál protáhne.
Na dálkové přesuny G 310 R není. Je sice slušně pohodlné, ale dlouhé rovinky a dálnice vás unudí. Vyhněte se jim, na mapě najděte nejklikatější silnice a užívejte si dospělé zábavy za juniorské náklady.
Plusy
- Vynikající podvozek
- Nízká spotřeba
- Příznivá cena
Minusy
- Nenastavitelné páčky
- Vibrace motoru nad 7000 otáček
BMW G 310 R | |
Motor | čtyřdobý jednoválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 313 |
Výkon (kW/ot. za min) | 25/9500 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 28/7500 |
Převodovka, sek. převod | 6°, řetěz |
Startování | elektrické |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové s ABS 300/240 |
Pneumatiky P a Z | 110/70 R17 a 150/60 R17 |
Rozvor (mm) | 1374 |
Výška sedla (mm) | 785 mm |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 158,5 |
Maximální rychlost (km/h) | 145 |
Objem nádrže (l) | 11,0 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 3,33 |
Základní cena (Kč) | 130 500 |