Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i3 dojede dále, díky lepším bateriím až 300 km

David Bureš
Diskuze (25)
V případě zájmu si majitelé již pořízených i3 mohou vyměnit dosavadní baterie za nové s vyšší kapacitou.

BMW rozšiřuje nabídku svého ekologického modelu i3 o novou verzi. Ta se jmenuje 94 Ah a svým názvem odkazuje na nové lepší baterie. Novinka bude k dispozici počínaje letošním létem.

Nové baterie se díky vyšší energetické hustotě lithium-iontových článků chlubí kapacitou 33 kWh, což je o významných 11 kWh více než ty stávající. BMW toho ve spolupráci s dodavatelem akumulátorů, firmou Samsung, dosáhlo optimalizací jednotlivých článků, u nichž došlo k přizpůsobení materiálů a doplnění více elektrolytu. Akumulátor se skládá z osmi modelů po 12 článcích, přičemž má stejné rozměry jako ten dosavadní, díky čemuž nezabírá více místa. Jeho vyšší hmotnost však znamená, že je novinka o 50 kg těžší než nynější provedení.

Díky vyšší kapacitě baterií nově nabízená i3 (94 Ah) dojede v evropském normovaném cyklu až 300 kilometrů. Dosavadní i3 přitom podle oficiálních čísel zvládá jen 190 kilometrů. Přestože v reálném světě bude dojezd na jedno nabití nižší (automobilka hovoří o 200 kilometrech za nepříznivého počasí nebo při zapnutém topení/klimatizace), je jisté, že se můžeme těšit na výrazně vyšší dojezd než dosud.

Zvýšení kapacity obvykle vede k prodloužení doby nabíjení baterií, BMW však vyvinulo nový systém rychlonabíjení střídavým proudem, které nabije baterie i3 (94 Ah) za méně než tři hodiny, což je stejná doba jako u nynější i3 (60 Ah). Při nabíjení je totiž možné používat výkonnější třífázový nabíjecí proud s 11 kW (dosud 7,4 kW). Dobíjení z běžné domácí zásuvky se ale prodloužilo, a to na 10 hodin. Stejně tak rychlonabíjení stejnosměrným proudem se natáhlo na 40 minut (na 80 % kapacity baterií).

Parametry elektromotoru zůstaly nezměněny, což znamená, že i vylepšená i3 má výkon 125 kW a točivý moment 250 N.m. Model s lepšími bateriemi se ale chlubí nižší spotřebou elektrické energie. Ta činí 12,6 kWh/100 km, což je o 0,3 kWh/100 km méně než u dosavadní varianty.

BMW i3 (94 Ah) bude možné poznat díky exkluzivně nabídnutému modrému laku Protonic, který byl dosud vyhrazen plug-in hybridnímu supersportu i8.

Také novou variantu i3 (94 Ah) je možné pořídit spolu s prodlužovačem dojezdu ve formě 650 cm3 benzinového dvouválce o výkonu 28 kW, který navyšuje dojezd o dalších 150 kilometrů. V nabídce zůstává i stávající verze s nižší kapacitou baterií, což znamená, že zájemci o i3 mohou vybírat hned ze čtyř variant tohoto modelu – i3 (94 Ah), i3 (94 Ah) REX, i3 (60 Ah) a i3 (60 Ah) REX. Auto je navíc chytře konstruované také, že si dosavadní zákazníci na vybraných trzích budou moci vyměnit baterie ze stávajících aut za nové, s vyšší kapacitou. Staré akumulátory následně budou použity k sestavení stacionárních bateriových modulů.

BMW i3 – technické údaje elektrických verzí
Verzei3 (94 Ah)i3 (60 Ah)
Největší výkon [kW]125125
Točivý moment [N.m]250250
Kapacita baterií [kWh]3322
Využitelná kapacita baterií [kWh]2918,8
Komb. spotřeba [kWh/100 km]12,612,9
Normovaný dojezd [km]300190
Doba nabíjení [hod]0,66-100,5-8,0
Max. rychlost [km/h]150150
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,37,2
Pohotovostní hmotnost [kg]12451195

David Bureš
Diskuze (25)
5. 5. 2016 11:08
Těžší auto má nižší spotřebu?
Co se asi stalo, že má těžší auto nižší spotřebu ?

Přibyvších 11 kWh o hmotnosti 50 kg odpovídá co do energie 1 litru benzínu s hmotností 0,8 kg. Oněch 50 kg by měla hmotnost slušná nádrž benzínu s dosahem vozu 1000 km (bez elektriky).

Kdyby měl aku jen 11 kWh a byl trvale dobíjený stabilně běžícím oním benzíňáčkem, tak by s nádrží do 30 litrů a oním čistě el. pohonem dojel 1000 km !
4. 5. 2016 19:22
Re: Norma vs. relaita.
Mě se zdá, že mi to prostě nevychází :-) u nového modelu se píše, že využitelná kapacita je 29 kw/h. spotřeba normovaná (ať už je jakkoliv reálná/nereálná) je 12,6 kwh/100 takže dojezd 230km. Ale ještě jinak - nárust využitelné kapacity baterie je podle výrobce o 10,2Kw/h (29 vs 18,8). Pokud auto spotřebuje nově 12,6 kwh/ na 100 km, tak se dojezd nemůže zvýšit o oněch 110km, ale naprosto konkrétně o 79km) To je jakobych řekl, že auto má o 10,2 litrů větší nádrž, žere 12,6 l/100km, takže se prodlouží dojezd o 110km? To asi ne.
3. 5. 2016 21:19
Re: Elektromobily
Nevymřou, rozhodně ne v blízké budoucnosti. Ale i3 je super městské vozidlo. Pro lidi s běžným rádiusem kolem 100 km je to supervůz. A ten pocit, že kdykoliv předjedete cokoliv...
3. 5. 2016 21:18
Re: Norma vs. relaita.
Normálně se dá jezdit za 16 kWh. Za 12,6 nikdo nejezdí.
3. 5. 2016 21:17
Re: Měststký a příměstský přibližovadlo...
Zajímavý. My jeli ve 4 lidech na běžky a v pohodě. Prostě jsme ty lyže složili dovnitř. Vešly se tam v pohodě. A kůže na sedačkách to přežila bez újmy.