BMW i3 dojede dále, díky lepším bateriím až 300 km
BMW rozšiřuje nabídku svého ekologického modelu i3 o novou verzi. Ta se jmenuje 94 Ah a svým názvem odkazuje na nové lepší baterie. Novinka bude k dispozici počínaje letošním létem.
Nové baterie se díky vyšší energetické hustotě lithium-iontových článků chlubí kapacitou 33 kWh, což je o významných 11 kWh více než ty stávající. BMW toho ve spolupráci s dodavatelem akumulátorů, firmou Samsung, dosáhlo optimalizací jednotlivých článků, u nichž došlo k přizpůsobení materiálů a doplnění více elektrolytu. Akumulátor se skládá z osmi modelů po 12 článcích, přičemž má stejné rozměry jako ten dosavadní, díky čemuž nezabírá více místa. Jeho vyšší hmotnost však znamená, že je novinka o 50 kg těžší než nynější provedení.
Díky vyšší kapacitě baterií nově nabízená i3 (94 Ah) dojede v evropském normovaném cyklu až 300 kilometrů. Dosavadní i3 přitom podle oficiálních čísel zvládá jen 190 kilometrů. Přestože v reálném světě bude dojezd na jedno nabití nižší (automobilka hovoří o 200 kilometrech za nepříznivého počasí nebo při zapnutém topení/klimatizace), je jisté, že se můžeme těšit na výrazně vyšší dojezd než dosud.
Zvýšení kapacity obvykle vede k prodloužení doby nabíjení baterií, BMW však vyvinulo nový systém rychlonabíjení střídavým proudem, které nabije baterie i3 (94 Ah) za méně než tři hodiny, což je stejná doba jako u nynější i3 (60 Ah). Při nabíjení je totiž možné používat výkonnější třífázový nabíjecí proud s 11 kW (dosud 7,4 kW). Dobíjení z běžné domácí zásuvky se ale prodloužilo, a to na 10 hodin. Stejně tak rychlonabíjení stejnosměrným proudem se natáhlo na 40 minut (na 80 % kapacity baterií).
Parametry elektromotoru zůstaly nezměněny, což znamená, že i vylepšená i3 má výkon 125 kW a točivý moment 250 N.m. Model s lepšími bateriemi se ale chlubí nižší spotřebou elektrické energie. Ta činí 12,6 kWh/100 km, což je o 0,3 kWh/100 km méně než u dosavadní varianty.
BMW i3 (94 Ah) bude možné poznat díky exkluzivně nabídnutému modrému laku Protonic, který byl dosud vyhrazen plug-in hybridnímu supersportu i8.
Také novou variantu i3 (94 Ah) je možné pořídit spolu s prodlužovačem dojezdu ve formě 650 cm3 benzinového dvouválce o výkonu 28 kW, který navyšuje dojezd o dalších 150 kilometrů. V nabídce zůstává i stávající verze s nižší kapacitou baterií, což znamená, že zájemci o i3 mohou vybírat hned ze čtyř variant tohoto modelu – i3 (94 Ah), i3 (94 Ah) REX, i3 (60 Ah) a i3 (60 Ah) REX. Auto je navíc chytře konstruované také, že si dosavadní zákazníci na vybraných trzích budou moci vyměnit baterie ze stávajících aut za nové, s vyšší kapacitou. Staré akumulátory následně budou použity k sestavení stacionárních bateriových modulů.
BMW i3 – technické údaje elektrických verzí | ||
Verze | i3 (94 Ah) | i3 (60 Ah) |
Největší výkon [kW] | 125 | 125 |
Točivý moment [N.m] | 250 | 250 |
Kapacita baterií [kWh] | 33 | 22 |
Využitelná kapacita baterií [kWh] | 29 | 18,8 |
Komb. spotřeba [kWh/100 km] | 12,6 | 12,9 |
Normovaný dojezd [km] | 300 | 190 |
Doba nabíjení [hod] | 0,66-10 | 0,5-8,0 |
Max. rychlost [km/h] | 150 | 150 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,3 | 7,2 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1245 | 1195 |