Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i4 za rohem. Odhaluje zákulisí vývoje

David Bureš David Bureš 23. 1. 2021 • 05:54
36
17
Zobrazit náhledy (36)
BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4 BMW i4

BMW se pomalu chystá na rozšíření nabídky druhé generace řady 4 o čtyřdveřový model Gran Coupé. Ten dorazí i v čistě elektrické formě jako BMW i4.

BMW stejně jako další automobilky postupně rozšiřuje svoji nabídku elektromobilů, byť na tento trend reaguje o něco pomaleji než konkurence. Léta sice již prodává městský model i3, třeba elektrické SUV iX3 ale oficiálně debutovalo až loni. Už letos však dorazí další elektrická BMW, již odhalená „technologická“ vlajková loď iX a model i4.

Právě vývoj BMW i4 nyní několik měsíců před svoji světovou premiérou dospěl do fáze, kdy jsou dokončovány dynamické jízdní testy. To znamená, že vývojáři kladou důraz na integrované použití všech komponentů pohonu a podvozku tak, aby vůz naladili podle představ. Snahou inženýrů je přitom zajistit, aby vůz nabídl precizní ovladatelnost, stejně jako skvělou trakci za všech povětrnostních a jízdních podmínek, při zachování vyvážených jízdních vlastností.

„BMW i4 nabízí vše, co BMW ztělesňuje, a přitom je plně elektrické,“ říká odhodlaně na adresu prvního Gran Coupé značky s elektrickým pohonem vedoucí projektu David Alfredo Ferrufino Camacho. 

Základem osobitého charakteru už je samotná koncepce automobilu, který má být dostupný i se spalovacími motory, v podobě BMW 4 Gran Coupé. Mluvíme tu o karoserii s vysokou torzní tuhostí, nízkým těžištěm a vyvážením rozložením hmotnosti. Vliv ale mají i dlouhý rozvor náprav, široké rozchody kol nebo specifické odklony kol.

Kvůli dosažení charakteristických schopností pro BMW se vůz dočkal specificky navržených tlumičů, které v okamžiku rozjezdu omezují pohyby karoserie, což v kombinaci s vyvinutou technologií ARB (blízko sebe umístěné regulační prvky protiprokluzového systému) a tedy rychlými reakcemi má zajistit prvotřídní trakci a stabilitu i na kluzkém povrchu.

Právě to se u elektromobilů stává v posledních letech potíží, vždyť kvůli vysokému točivému momentu jejich elektromotorů často hrabou koly i dávno po rozjezdu. Ostatně konkrétně u BMW i4 se počítá s nasazením elektrické pohonné jednotky s maximálním výkonem 390 kW.

„Všechny elektromobily jsou schopné rychlé akcelerace v přímém směru. Ale pouze to nám v BMW nestačí,“ říká k tomu Camacho. Proto se detailně pracuje na řízení, které má být rychlé a precizní, s vynikající zpětnou vazbou, stejně jako na brzdách, které mají být zase skvěle dávkovatelné. To elektrovozů nebývá samozřejmé, a tak jsme zvědavi, jak se automobilce podaří dosáhnout svých cílů.

BMW i4 nicméně nemá být jen rychlé a skvěle ovladatelné, což si ještě budeme muset vyzkoušet v praxi, ale také praktické. Potíží pro elektromobily je hlavně dojezd, a tak i4 dostane vysokonapěťový akumulátor s nejnovější technologií bateriových článků, který bez bližších podrobností o kapacitě má zajistit dojezd 600 kilometrů podle metodiky WLTP.

Vedle samotného vývoje jsou dokončovány také přípravy na zahájení sériové výroby. Ta bude probíhat v domovské továrně BMW v Mnichově, která se tak uzpůsobuje produkci elektromobilů. Kvůli tomu tu dokonce loni v létě byla na čas zcela zastavena výroba, aby továrna byla flexibilně schopna na jedné montážní lince vyrábět vozy se spalovacím i elektrickým motorem. I přes tento rozdíl mohlo BMW v karosárně využít 90 % stávajících výrobních zařízení. Aktuálně prochází každý jednotlivý výrobní krok validací, než BMW i4 dostane finální potvrzení o souladu s kvalitativními standardy výrobce.

Související články

Témata
24. 1. 2021 20:54
Re: Nedávno jsem se na to ptal
Elektrifikace stávajících spalováků je nahov_no. Nevyužiješ všechny benefity, které ti nabízí elektropohon a je to fakt kočkopes. Nedá se to moc míchat... To je zatím má zkušenost s auty, která jsou od začátku navržena pouze jako EV a auty, co vychází z nebo sdílejí platformu ze spalováků.
24. 1. 2021 14:50
Re: Kdyby mi někdo před 20ti lety
:D :*)
24. 1. 2021 00:09
Re: Nedávno jsem se na to ptal
Kdyz zacnou michat platformu spalovaku s EV tak vis, ze na to EV proste jeste hazi bobek.

Budto das baterky do podlahy a tudiz je ta platforma na nic pokud tam das spalovak, anebo to michas a vyrabis prasopes.
24. 1. 2021 00:04
Re: Kdyby mi někdo před 20ti lety
Co placas, pred 20 lety uz byla X5 davno na trhu.
Ses starej a uz si nepamatujes, jen samy jooo tenkraaat... :-)
23. 1. 2021 23:58
Re: Nedávno jsem se na to ptal
Nadsázka : ok, já mluvil o autech :)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku