BMW má dalšího partnera z řad rivalů. Spolupracovat bude s Jaguarem
Mnichovská automobilka již dříve začala spolupracovat s německým rivalem, Mercedesem. A nyní ohlašuje dalšího partnera z řad konkurence.
Až revoluční změny v automobilovém průmyslu si stále častěji vyžadují spolupráci mezi konkurenčními automobilkami, o kterých byste to ještě před pár lety neřekli. Ford začal spolupracovat s Volkswagenem, BMW zase s Mercedesem a dokonce také s Maserati. A právě mnichovský výrobce nyní oznamuje spolupráci s dalším konkurentem, britskou automobilkou Jaguar Land Rover (JLR).
BMW a Jaguar Land Rover potvrdily, že spolu budou pracovat na vývoji nové generace techniky potřebné pro elektromobily. Obě strany přitom do spolupráce mají co říci, BMW od roku 2013 nabízí elektromobil i3, Jaguar zase loni uvedl oceňovaný elektrický crossover I-Pace.
Společnosti budou konkrétně pracovat na dalším vylepšování páté generace elektrického ústrojí eDrive z dílny BMW, která bude uvedena v příštím roce, v připravovaném elektrickém SUV iX3. I kvůli tomu bude vývoj probíhat v Mnichově, o výrobu potřebných komponentů pro své elektromobily se však už postará každá z firem sama. Konkrétně JLR si svá elektrická ústrojí bude vyrábět v motorárně Wolverhampton.
Spolupráce má být výhodná pro obě strany. Automobilky tím ušetří, rozloží své náklady, ať už společným vývojem, společným nákupem potřebných výrobních dílů nebo společným produktovým plánováním. Zároveň však zdůrazňují, že ve společných projektech se budou snažit dodržovat své vlastní návrhy odpovídající charakteru té které značky.
„Automobilový průmysl prochází prudkou transformací. Spolupráce je klíčem k úspěchu i v oblasti elektrifikace. Ve společnosti Jaguar Land Rover jsme našli partnera, jehož požadavky na budoucí generaci elektrických pohonných jednotek výrazně odpovídají našim,“ vysvětluje začátek spolupráce s JLR vedoucí vývoje BMW Klaus Fröhlich.
Podobně mluví i jeho protějšek. „Dokázali jsme, že zvládneme postavit skvělý elektromobil, nicméně nyní musíme tuto techniku rozšířit tak, abychom podpořili novou generaci produktů Jaguaru a Land Roveru. Z diskuzí s BMW bylo jasné, že požadavky obou firem na novou generaci elektrického pohonného ústrojí se výrazně protínají, což vyústilo ve vzájemně prospěšnou spolupráci,“ říká technický ředitel automobilky Jaguar Land Rover Nick Rogers.
Zpráva o spolupráci s BMW přichází v době, kdy se spekuluje o tom, zda Jaguar Land Rover nebude koupen Skupinou PSA. Kooperace v oblasti elektromotorů přitom nemusí být jediná. Spekuluje se o tom, že BMW bude do budoucna dodávat Jaguar Land Roveru osmiválcové motory. Britský výrobce totiž končí s pětilitrovým, kompresorem přeplňovaným osmiválcem, který má stále větší problémy splnit emisní normy, přičemž podle některých zpráv je nahradí 4,4litrovou V8 s dvěma turbodmychadly dodávanou mnichovskou značku.