Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW připomíná jedinečné X5 Le Mans, SUV s V12 mělo přes 700 koní

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Extrémní SUV s 6,1litrovým motorem V12 je skutečné monstrum mezi nadupanými SUV.

Automobilka BMW se ve svém nejnovějším videu ze série BMW Group Classic rozhodla připomenout stroj, který je skutečným unikátem. Na začátku videa se sice kamera soustředí na McLaren F1, jenže hlavním tématem je ještě vzácnější stroj, který s ikonickou F1 sdílí dvanáctiválcový motor. A překvapivě je to SUV.

Konkrétně jde o unikátní vůz s označením BMW X5 Le Mans, který vznikl již v roce 2000. Tedy v době, kdy měli technici volné ruce a od vedení automobilek dostávali svolení ke stavbě projektů, které by dnes nejspíš neprošly. Konkrétně v tomto případě si pak technici chtěli ověřit schopnosti a především možnosti nového modelu X5. A to téměř 10 let před prvním modelem X5 M.

K tomu ovšem technici potřebovali pořádný motor, kterým se stala dvanáctiválcová pohonná jednotka s označením P75. Ve značení motorů BMW přitom písmenko P vždy symbolizuje pohonné jednotky pro motorsport, odkud vlastně pochází i název modelu. Stejný motor totiž dostala i speciální závodní „placka“ BMW V12 LMR, která v roce 1999 zvítězila ve vytrvalostním závodu Le Mans.

Závodní BMW však mělo výkon „pouze“ okolo 580 koní, zatímco BMW X5 Le Mans nabízelo výkon přes 700 koní. Důvod je absence jakýchkoliv omezení v systému sání vzduchu a kombinace s „extrémním“ výfukovým systémem. A slovo extrémní dokonale potvrzuje ukázka zvuku na konci videa.

Video se připravuje ...

Motor také nabízel nejvyšší točivý moment až 720 N.m a 2130 kilogramů vážící SUV dokázal vystřelit z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Extrémní SUV se samozřejmě objevilo na Nürburgringu, kde na několik let zajelo rekordní čas mezi SUV s hodnotou 7 minut a 49 sekund. Na úseku Döttinger Höhe se pak maximální rychlost vyšplhala až na 311 km/h.

Nadupané SUV dostalo také extrémní bodykit, podvozek byl snížen o 20mm a do podběhů se nastěhovala 20“ kola BBS LM s pneumatikami 315/35 nebo 275/40 vpředu a 315/35 vzadu. Za zmínku ovšem stojí také skutečnost, že navzdory extrémnímu motoru vpředu se podařilo dosáhnout téměř ideálního rozložení hmotnosti mezi nápravami 51:49.

Do kapličky přístrojů byly umístěny budíky z BMW e39 M5, řidič dostal závodní sedačku s vícebodovými pásy, kolem jeho sedadla byla postavena ochranná klec, přibyl hasicí přístroj a nechybí pár nových ovladačů a ukazatelů. Sedadlo spolujezdce bylo zachováno, ze zadní části vozu však byly sedačky odstraněny. Zůstaly ale koberce a obložení.

Jak je tedy patrné, BMW X5 Le Mans je skutečně úchvatný stroj z úchvatné doby, který by rozhodně neměl upadnout v zapomnění. Svým způsobem totiž předcházel modelům X5 M, které se drží jeho vzoru. Ostatně nejnovější model s 4,4litrovým M TwinPower osmiválcem nabízí výkon 625 koní, 750 N.m a z 0 na 100 km/h sprintuje za 3,8 sekundy.

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Doporučujeme

19. 4. 2021 21:26
Re: Bože
SUV bez zadních sedaček a s klecí je na houby protože... má manuál. Hlásím, že rozumím :-)
19. 4. 2021 20:26
Re: Bože
40 s reklama 15 s zvuk 12 valca na konci videa...ale zvuk paradny. To muselo zrat aj ten asfalt na ceste.
Avatar - Allo
19. 4. 2021 13:00
Bože
Manuál v SUV no hnus, ale motor dobrý :yes: