Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW se vrací k prodlužovačům dojezdu. Spalovací motor dostane elektrická X5

BMW X5 xDrive50e
BMW X5 xDrive50e
BMW X5 xDrive50e
BMW X5 xDrive50e
47 Fotogalerie
Michal Dokoupil

Sliby elektrické budoucnosti poslední dobou získávají trhliny a hodně automobilek plánuje déle se držet spalovacích motorů. BMW je jedna z mála značek, která je vůbec neplánovala zavrhnout a vrátí se ke konceptu, který pro Evropu uvedla už v roce 2013. 

BMW v roce 2013 ukázalo, že myslí hodně pokrokově. Uvedlo totiž malý elektromobil BMW i3, který zaujal dobrými jízdními vlastnostmi, karosérií postavenou s využitím karbonu a dalšími prvky, které by bez problému obstály i mezi moderní konkurencí. Jednou z nejzajímavějších vlastností je ale možnost spalovacího prodlužovače dojezdu, neboli sériového hybridu. Pod podlahou kufru u zadní nápravy tak mohl být malinký dvouválec ze skútru, který sloužil pouze k dobíjení baterie.

Po ukončení výroby i3 REx v roce 2018 BMW nic podobného nenabízí a v Evropě jde dnes o velmi vzácný pohon. Využívá jej pouze Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, která má pro tento účel jednomotorový wankelův motor. Krom toho už je v Evropě a Česku jen pár čínských modelů, například Voyah Free REV 318 nebo M-Hero 917. Právě v Číně jde dnes o jeden z nejpopulárnějších druhů pohonu a vyrábí nebo plánují je téměř všichni výrobci včetně těch, kteří původně chtěli využívat pouze baterie.

Teď se k nim opět přidá i BMW, které plánuje využít spalovací motor jako prodlužovač dojezdu v nové X5. Vývoj šesté generace už probíhá a na systému sériového hybridu se podílí i dodavatel ZF. Kombinovaný dojezd nového systému by měl být kolem 1000 km. Po X5 by se mohl objevit také v současné generaci X3 nebo chystané druhé X7.

S informací přišel britský web Autocar, podle kterého se v půlce června sešli členové představenstva BMW, aby schválili finální specifikaci nového pohonu, po čemž bude následovat povolení k sériové produkci. Šéf BMW Oliver Zipse přitom donedávna tvrdil, že tato technologie je příliš drahá, protože kombinuje spalovací pohon s velkou baterií. Současné varianty pohonu PHEV, tedy paralelního hybridu, jsou podle něj postačující. Jestli verze REx bude v nabídce figurovat jako náhrada za PHEV, nebo budou fungovat společně, zatím není známo.

ZF nabízí dvě varianty sériového hybridu, nazvané eRE a eRE+. První z nich kombinuje elektromotor, planetovou převodovku a integrovaný měnič. Druhá k tomu přidává spojku a diferenciál, což jí umožňuje fungovat jak jako generátor, tak jako sekundární zdroj pohonu. Výkon spalovacího motoru se pohybuje od 110 kW do 150 kW. BMW jej pravděpodobně zkombinuje se šestou generací svého elektrického pohonu, který využívá 800V architekturu.

Video placeholder
Martin Vaculík: Driftuje lépe BMW nebo Tesla? • Zdroj: auto.cz

Zdroj: Autocat, zdroj foto: BMW, zdroj videa: Auto.cz