Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Vision Next 100: Autonomní vůz pro radost z jízdy jako dárek k výročí

Jan Mička
Diskuze (17)
Právě dnes je to přesně sto let od založené automobilky BMW. Na výroční tiskové konferenci byl odhalen koncept Vision Next 100, který je autonomní pouze tehdy, kdy si řidič přeje.

V minulosti jsme se již několikrát přesvědčili o tom, že budoucnost techniky až tak neudávají samotní výrobci, ale překvapivě filmoví scénáristé. Pokud si vzpomínáte na sníme Šestý den s bývalým guvernérem Kalifornie v hlavní roli, budete mít jasno. Ledničky samy objednávaly potraviny, vrtulníky samy létaly a automobily vás dopravily kamkoliv, aniž byste museli hnout prstem. Nyní se sci-fi stává skutečností.

Video se připravuje ...

Dnes je tomu přesně sto let od založení automobilky BMW a takový milník si zaslouží pořádnou oslavu. Při příležitosti výroční konference se světu ukázal koncept Vision Next 100, který je sice schopen plně autonomní jízdy, ale zároveň podporuje typickou filozofii BMW – radost z jízdy. Dosáhnul toho jednoduše tím, že dává řidiči na výběr, zda se pouze poveze, nebo převezme situaci do svých rukou.

Středobodem jízdních vlastností jsou režimy Boost a Ease. Jak názvy napovídají, první z nich je orientován na řidiče, který sám udává tempo a vozidlo jej plně podporuje. Sedadlo změní svoji polohu, upraví se pozice středového panelu, a řidič má k dispozici informace pro volbu optimální jízdní stopy, brzdných bodů a rychlosti. Head-up displej narostl do rozměrů celého čelního skla a umí informovat o situaci kolem vozu – například přibližujících se vozech v případě, že jedete v mlze.

Po přepnutí do režimu Ease dojde k přetvoření kabiny pro poskytnutí dokonalého pohodlí (středová konzola a volant ustoupí do pozadí, aby nezabíraly cenný vnitřní prostor). Vůz převezme kontrolu nad jízdou, sedadla se propojí s výplněmi dveří a head-up displej zobrazí individuální obsah. Ať už zábavní, nebo informační.

Video se připravuje ...

V konceptu Vision Next 100 navíc řidič nikdy nebude sám. Součástí vozu je totiž takzvaný Společník symbolizovaný malou broušenou soškou. Podle BMW je symbolem inteligence a konektivity, učí se poznávat zvyky řidiče a vykonávat některé rutinní úkony. Společník je dostupný v režimu Ease, aby řidiče nerozptyloval při řízení. Navíc nekomunikuje pouze s řidičem – zelenou barvou například chodcům na přechodech indikuje, že mohou přejít vozovku.

Koncept Vision Next 100 je 4,9 metru dlouhé a 1,37 metru vysoké kupé, jehož futuristická karoserie má koeficient odporu vzduchu cx 0,18. Základní komunikační kanál mezi řidičem a vozem zajišťuje systém Alive Geometry tvořený osmi sty pohybujícími se trojúhelníky v přístrojové desce a výplních dveří. Umějí se pohybovat ve třech dimenzích a dokážou tak spojit analogový svět s digitálním.

Jan Mička
Diskuze (17)
Avatar - praděda7
8. 3. 2016 17:44
Re: Radost z jízdy?
Měkký podvozek? Adaptivní?
Avatar - praděda7
8. 3. 2016 17:09
Re: Konečně v cíli
Jo, jako zrovna tady....[odkaz] ;-)
Avatar - praděda7
8. 3. 2016 17:07
Re: Radost z jízdy?
Proč jen dvoulitr, proč ne zrovna třílitr?
8. 3. 2016 09:49
Re: Radost z jízdy?
Po najetých prvních tisíci km s 330i F30 - dvoulitr, turbo, manuál - můžu říct, že je to naprosto stejně zábavné BMW jako všechny co jsem měl předtím. Krásný zvuk, hutný, auto agilní, turbo-efekt velmi mírný, na rozdíl od dieselových motorů, až s manuálem jsem to mohl zřetelně posoudit. Do toho spotřeba 8,5 litru a dynamika velmi, velmi slušná. Co mi vadí je podvozek, který je na můj vkus velmi měkký a budu ho záhy měnit. Zvažuju zvýšení výkonu na 310 koní, ale ne dříve než po 15 tkm. Moje první BMW s manuálem, a zatím nelituju, bude to víkendovka, takže to nebude vadit. Časem zplodím recenzi s fotkama, ale nejdřív si ho trochu upravím k obrazu svému i opticky.
7. 3. 2016 22:57
100 leté výročí
Jsem velký fanda BMW a na tento den sem se opravdu těšil a to nejen proto,že mám svátek,ale že se konečně dočkám.....čeho?.....čekal jsem na 100 let založení nějakou pecku,ve stylu reinkarnace BMW M1(jsem naivka,já vím)....,prostě něco ultimativního,co si asi přeje každý skalní fanda BMW. Mluvilo se něco o I8S se silnějším motorem a nižší váhou a místo toho jsem dostal vizi dalšího megaTabletu.Fak jsem smutnej... ;-\