Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW vyvíjí nové rychlonabíjení pro elektromobily

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 23. 3. 2014 • 19:17
17
Mnichovská automobilka se vrhla na elektromobily a chce je zbavit jednoho z jejich neduhů. Potřebný čas k naplnění kapacity baterií je stále v řádu několika hodin.

Elektřinou poháněná vozidla mají stále omezený dojezd, jsou (až na výjimky) nekřesťansky drahá a dobíjení baterií trvá několik hodin. U BMW cenu příliš řešit nemusí, o jejich futuristický malý hatchback i3 je poměrně značný zájem, i když základní verze stojí u nás skoro milion. Akční rádius může zvýšit ještě dražší hybridní verze, ale i ta je pochopitelně kompromisem. BMW i3 je tak určen hlavně „zeleně“ smýšlející klientele, a to jak soukromé, tak i firemní. Po více než čtyřiceti letech vývoje představuje první sériový počin mnichovské automobilky v tomto ohledu. A jako ukázka technické vyspělosti, kterou si lze za patřičný obnos postavit do garáže, také funguje velmi dobře.

Problémem je zatím délka nabíjení, která praktickou využitelnost dosti omezuje. Stojany, které dodávají akumulátorům potřebnou „šťávu“, totiž používají střídavý elektrický proud. Řešením je použití stejnosměrného. Na tom se právě v Mnichově pracuje. Šéf oddělení korporátní komunikace divize BMW i Weiland Bruch byl zatím v tomto ohledu na slovo velmi skoupý, vývoj takového zařízení ale připustil. Dobu potřebnou k naplnění akumulátorů na 100 % zkrátí na několik minut místo hodin. Oficiálně, bohužel bez dalších detailů, Bruch prohlásil: „Tiskovou zprávu vydáme již brzy“.

Evropská poptávka po i3 překvapila samotné vedení výrobce. V továrně v Lipsku vzniká sedm desítek vozů denně a produkce je vyprodána na půl roku dopředu. A to se ještě nenabízí v USA, ani v Číně, Američané se dočkají příští měsíc, zákazníci v Říši středu pak v létě. Bruch k tomu podotkl: „Pochopitelně nechceme, aby lidé čekali na svá auta pět, nebo šest měsíců. Po uvedení vozu na další trhy budeme zvažovat navýšení jeho výroby.“

Související články

Témata
24. 3. 2014 16:49
Re: ježíííš BMW
Také to beru jako šťouchání do autora článku. Ten tu prezentuje nějakou myšlenku. A může si přečíst reakce.
24. 3. 2014 15:25
Re: ježíííš BMW
zde bych to shrnul ciste na ty "novinare" :-) ovsem i zdejsi diskuteri/stamgasti jiz asi musi vedet co od tech zdejsich "novinaru" maji cekat za bludy ktere se strati v prekladu z prekladu co prelozil nejlepsi nejlepsich zvany to po pravu Google translator :-)
24. 3. 2014 12:42
Re: ježíííš BMW
Otázkou není inteligence a schopnosti inženýrů, ale kvalita informací po té, co si je vezmou do parády věci neznalí novináři a lidé z PR.
24. 3. 2014 12:16
Re: co to je za blbost??
Samozřejmě, že jsou. Z technického hlediska jsou dnes problémem jističe, ne měniče. A pak jsou dražší, takže se spíš používají tam, kde jsou třeba. V Evropě tedy například pro podmořské linky, v USA pro spojení různých rozvodných sítí (východ-západ). V Číně mají například +-800 kV (tedy 1,6 MV) linku dlouhou přes dva tisíce km (2 Mm ;-) ). Ze starších je tu rekordman z DRK, +-500 kV, 1700 km a rok dokončení 1982.

HVDC linek rozhodně přibývá. A do budoucna podle mne jen bude. Spotřeba DC jen roste a stejně tak produkce. Přitom má své výhody. Jen v Číně vím o třech +-800 kV linkách v provozu, třech ve výstavbě a šesti plánovaných. K tomu plánují i +-1,1 MV linku. Na druhé straně se začínají objevovat DC rozvody v budovách, nebo třeba univerzitních kampusech.
24. 3. 2014 11:15
Re: co to je za blbost??
ještě jste zapomneli na Edisona, ten propagoval stejnosmerne napeti, tesla stridave
Články odjinud