Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X1 xDrive25i (170 kW) – Není to už moc?

David Bureš David Bureš 31. 5. 2017
31
96
Zobrazit náhledy (31)
bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover
Nejmenší SUV od BMW bývalo takovým autem pro manželky a přítelkyně. S vrcholným motorem v podobě benzinového dvoulitru se 170 kW je to ale nečekaná střela.


Design, interiér


Vstup do světa SUV se automobilce BMW nadmíru vyplatil, od roku 2000 a tehdejšího příchodu první generace X5 se mnichovská nabídka v tomto segmentu široce rozkročila a čítá hned pět modelů. Nejmenší z nich je X1, které bylo za loňský rok nejprodávanější SUV značky a třetí nejprodávanější model vůbec (po řadě 3 a 5). Jestliže X1 považujete hlavně za auto pro partnerku, BMW vás chce vyvést z omylu.

Vůz sice nenabízí pravověrnou „eMkovou“ verzi jako větší modely X5 MX6 M, i dosavadní vrchol v podobě modelu xDrive25i je ale kus silné techniky, vždyť toto provedení zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 6,5 sekundy, což byla ještě před pár lety i ve světě sporťáků slušná hodnota. A právě vrcholnou variantu X1 jsme vyzkoušeli v redakčním testu, při kterém jsme se ptali hlavně na to, zda už to v takovém autě není až moc velká síla.

Z crossoveru SUV

Jestliže v předchozí generaci (E84), vyráběné mezi lety 2009 a 2015, byla X1 podivně tvarovaným křížencem kombíku a SUV, v dnešní generaci (F48), nabízené od roku 2015, se z auta stal typický zástupce segmentu SUV. Zvýšení stavby, respektive navýšení karoserie o 53 mm sice X1 opticky více přiblížilo větším SUV značky, s nimiž je najednou zaměnitelné, zároveň ale auto působí ladněji a elegantněji než předchůdce. Třeba charakteristické kulaté mlhovky ale X1 zůstaly, stejně tak se tolik neměnila délka – 4.454 mm je o 15 mm více než dosud. X1 tak nadále zůstává konkurentem pro Audi Q3, Mercedes-Benz GLA nebo Range Rover Evoque.

Po vzoru ostatních členů rodiny BMW je i X1 nabízena v několika verzích, které se navzájem liší svým vzhledem. Základní „sériové provedení“ doplňuje model Advantage s rozšířenou výbavou o automatickou klimatizaci, zadní parkovací senzory, tempomat a elektricky ovládané víko, nad nimiž stojí modely Sport Line, xLine a M Sport.

bmw testy crossover bmw testy crossover
 

Testovaná verze xLine za příplatek 89.700 Kč proti Advantage konkrétně znamená ledvinky masky chladiče s chromovaným orámováním a matnými svislými příčkami nebo detaily z matného hliníku. O ozdobení celku se starají též hliníkové střešní nosníky nebo 18palcová kola z lehkých slitin. Standardem této varianty jsou též diodové světlomety.

Palubní deska z dvojky

Po nástupu dovnitř si u verze xLine všimnete předních hliníkových prahů s nápisem BMW nebo specifického obložení interiéru s kontrastním prošíváním. Základem je též sportovní volant s perfektně se držícím věncem nebo čalounění kombinující látku s kůží. V našem testovaném exempláři ale bylo celokožené čalounění za příplatek 27.092 korun. Ani samotná přední sedadla nebyla standardní, nahradily je sportovní sedačky s nastavitelnou délkou sedáku a především elektricky nastavitelnou šířkou opěradla dodávané za 13.286 korun. Jejich pořízení můžeme rozhodně doporučit, jelikož perfektně podrží v zatáčkách a zůstávají pohodlné i na delších cestách. A navíc by bez možnosti prodloužení sedáku byly docela krátké a nepodpíraly by tak dobře stehna.

Palubní deska odpovídá podobně velké řadě 2, která je postavena na stejném základu jako X1 (na mysli máme samozřejmě MPV, nikoliv zadokolkové kupé a kabrio), tedy platformě UKL pro pohon primárně přední nápravy. Ve srovnání s předchozí generací nepůsobí tak mohutně a především byly na její zhotovení použity hodnotněji působící materiály. Ovladače jsou logicky umístěny, jak je u BMW zvykem. Přehledná je i práce s multimediálním systémem, byť s větším otočným ovladačem se u větších modelů značky přece jen pracuje snáze.

Jestliže předchozí „x-jednička“ byla na štíru se svým vnitřním prostorem, v aktuálním provedení je všechno v pořádku, a to přestože se rozvor náprav mezigeneračně nečekaně zkrátil o výrazných 90 mm na 2.670 mm. Důvod hledejme ve změně platformě a související proměnou koncepce. Jestliže původní X1 byla zadokolkou s motorem vpředu podélně, aktuální generace využívá prostorově méně náročný napříč uložený motor vpředu pohánějící přední kola.

bmw testy crossover bmw testy crossover
 

Uvnitř je to znát, protože v autě je najednou dostatek místa všemi směry. Vzadu si ale s ohledem na vnější rozměry musíte trochu pohrát s příplatkovou posunovací lavicí za 9.490 mm, která zadní sedačky posunuje v podélném směru o 13 centimetrů a umožňuje nastavit sklon jejich opěradla. Jestliže ji posunete zcela vzad, sednou si dozadu i dlouháni, zatímco posunutí zcela vpřed bude vyhovovat jen dětem. Výchozí poloha je tak ideálním kompromisem mezi velikostí kufru a prostorem pro posádku.

Vedle této variability pomáhá praktičnosti X1 také velký zavazadelník. Jeho objem činí 505 litrů, což je o závratných 85 litrů více než u předchozí generace a navíc je to více než u konkurence z řad prémiových značek. Sedadla se sklápějí elektricky pomocí tlačítka, po jejich sklopení sice díky dvojitému dnu nevznikne schod. Ložná plocha ale není zcela rovná.

Motor, jízdní vlastnosti


Je to silák

Aktuální nabídka motorů pro X1 čitá tři zážehové a čtyři vznětové jednotky. Většina českých zákazníků sice u X1 volí turbodiesel (za první čtyři měsíce roku odpovídá 328 naftových na 55 benzinových aut), doba brojení pro těmto agregátům ale znamená probíhající změnu zákaznických preferencí, a tak se stále více klientů zajímá o benzinový motor. A v případě testovaného čtyřválce s obchodním označením 25i je rozhodně o co se zajímat.

Řadový čtyřválec o objemu 1998 cm3 se spoléhá na variabilní časování ventilů Valvetronic a variabilní časování vačkového hřídele Double Vanos, přičemž je přeplňovaný turbodmychadlem typu twin-scroll. To ve výsledku znamená výkon 170 kW a točivý moment 350 N.m, který je dostupný v širokém pásmu od 1250 do 4000 otáček. A to jsou na poměry segmentu slušné hodnoty, byť konkurence se v tomto výkonovém spektru též pohybuje.

Hned po nastartování nás benzinový dvoulitry potěšil sametovým chodem, který ani ty nejkultivovanější naftové čtyřválce zkrátka neumí nabídnout. Na výbornou hodnotíme i neúnavný zátah, byť je otázkou, zda v tomto typu auta takovou sílu vůbec potřebujete. Akcelerace z 0-100 km/h za 6,5 sekundy je asi něco, co v rodinně orientovaném voze tak často využívat nebudete. Hodně rychle X1 jezdí i se slabšími jednotkami, u nichž je výkonová rezerva také více než dostatečná, a tak už se toho výkonu zdá občas více, než je potřeba. S ohledem na standardní použití pohonu všech kol je ale přenos síly motoru na silnici bezproblémový.

bmw testy crossover bmw testy crossover
 

Ideální však není spolupráce s převodovkou. Vrcholný benzinový dvoulitr je standardně spárován s osmistupňovým automatem od Aisinu pro příčnou zástavbu, který je součástí technické spolupráce mezi BMW a Toyotou. Práce převodovky nedosahuje kvalit automatické převodovky od ZF, používané u větších modelů mnichovské značky, když změna převodu občas není tak hladká, jak bychom si představovali. Jemnější přeřazení bychom uvítali zvlášť při popojíždění. Jestliže ale zrychlíte, spolupráce techniky se zlepší. Automat klidně motor vytočí k omezovači, v manuálním režimu pak hbitě reaguje na pokyn. Přeřadí však s lehkým škubnutím pro „sportovní“ pocit.

Pokud se ale pro tento silný motor přece jen rozhodnete, u čerpací stanice toho nebudete litovat. Výsledná průměrná hodnota 8,6 l/100 km je s ohledem na kombinace vysoké stavby, automatu nebo sílu pod kapotou více než slušná. Výrazně pod osm litrů se ale každopádně budete dostávat jen málokdy, a to i když zapnete apatický režim Eco Pro, který utlumí reakce motoru jen na nezbytné minimum. Naopak ve městě musíte počítat s 11 litry. Navzdory slušné spotřebě kvitujeme, že je k 25i dodávána větší palivová nádrž o objemu 61 litrů. Slabší jednotky a turbodiesely mají nádrž 51litrovou, což nám s ohledem na velikost auta nepřijde moc.

BMW X1 – srovnání s konkurencí
ModelBMW X1Audi Q3Mercedes-Benz GLARange Rover Evoque
MotorxDrive25i2.0 TFSI quattro250 4Matic2.0 Si4
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1998198419911999
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]170/5000-6000162/4500-6200155/5500177/5800
Točivý moment [N.m/min]350/1250-4500350/1500-4400350/1200-4000340/1750
Převodovka8A7DS7DS9A
Max. rychlost [km/h]235233230217
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,56,46,67,6
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,76,47,8
Základní cena [Kč]1.116.7001.032.9001.012.7701.182.896

Jezdí skvěle

Silnému motoru pod kapotou plně odpovídá i podvozek, o kterém rozhodně nelze prohlásit, že by snad vrcholnému zážehovému dvoulitru nestačil. Ba naopak, tužší odpružení začne lépe fungovat až ve vyšším tempu. Při pomalém popojíždění se zdá podvozek až tvrdý, ve vyšším tempu je poddajnější. Auto ale spíše kopíruje nerovnosti, než aby je tlumil.


Od náprav se každopádně neozývají žádné hlučné rány, v tomto ohledu je zadní víceprvková náprava znát. Hluk od pracujícího zavěšení a valících se kol ale pořád znatelný je, podobný problém ostatně zaregistrujete u MPV 2 Active Tourer. Testované auto navíc mělo pneumatiky typu runflat, které jsou u X1 dodávané za příplatek. Silnější bočnice zajišťující to, že auto může pokračovat v jízdě i po ztrátě tlaku, komfort zkrátka nevylepší.

V zatáčkách ale automobil úžasně sedí, perfektní je i stabilita ve vysoké rychlosti, nedotáčivost je patrná až na limitu, kdy se ale už pohybujete v rychlostech, které nejsou pro tento druh vozu zrovna typické. X1 tak rozhodně i nadále patří mezi nejlépe jezdící SUV na trhu, v tomto ohledu nelze BMW vytýkat, že by snad nějak vyměklo. Auto toho navíc hodně nechá na řidiči, protože elektronika mu do práce mluví jen velice jemně. Co by však zasloužilo vylepšit, je odtažité řízení.

Závěr


Závěr

Druhá generace X1 se BMW povedla. Už není tak bachratá jako předchůdce, má prostornou kabinu, skvěle jezdí a přechod od pohonu zadní nápravy k předokolce cílové klientele rozhodně vadit nebude. Ba naopak, sloužit jí bude lépe než předchůdce.

Je ale otázkou, zda k takovému typu auta volit tak silný agregát jako testovaný čtyřválec se 170 kW. Ten je sice nadmíru silný a ve finále ani nijak žravý, průměrných 8,6 litrů je vlastně dobrý výsledek, k celkovému charakteru X1 jako hlavně rodinnému přibližovadlu se nám ale stejně hodí nějaký jiný motor. Jmenovitě třeba dříve testovaný turbodiesel 20d (140 kW).

Otázkou je i cena, která sice mezi auty luxusních značek nehraje takovou roli jako v mainstreamu, i tak je základních 1.125.700 Kč za testovaný čtyřválec 25i hodně, a to přestože už v základu dostanete i zadní parkovací senzory, automatickou klimatizaci, elektrické víko kufru nebo tempomat.

bmw testy crossover bmw testy crossover
 

Nejlevnější verze modelu789.000 Kč (X1 sDrive18i/100 kW sériové provedení)
Základ s testovaným motorem1.125.700 Kč (X1 xDrive25i/170 kW Model Advantage)
Testovaný vůz bez příplatků1.215.400 Kč (X1 xDrive25i/170 kW Model xLine)
Testovaný vůz s výbavou1.341.968 Kč (X1 xDrive25i/170 kW Model xLine)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Stabilita ve vysoké rychlosti
  • Silný motor
  • Prostorná kabina
  • Velký zavazadelník

Minusy

  • Při běžné jízdě tvrdý podvozek
  • Hlučnější podvozek
  • Váhající automatická převodovka
  • Vysoká pořizovací cena

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
BMW X1 xDrive25i (170 kW)
Cena základní sestavy 1 215 400 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin,šest airbagů, podélné hliníkové střešní nosníky, sada na opravu pneumatik, asistent pro jízdu z kopce, zadní parkovací čidla, tempomat, mlhové světlomety, asistent pozornosti, dešťový a světelný senzor, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, automatická klimatizace, elektricky ovládané víko kufru, diodové světlomety. Kč
Cena testované sestavy 1 341 968 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+18.694,-), kožené čalounění (+27.092,-), přední a zadní parkovací asistent (+9.490,-), nastavitelná zadní sedadla (+9.490,-), sportovní sedadla vpředu (+13.286,-), elektrické nastavení bederní opěrky u sedadel vpředu (+6.240,-), navigace (+25.740,-), CD přehrávač (+2.704,-), dojezdové pneumatiky Runflat (+7.046,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.7 / 6.4
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1550
Objem nádrže (l): 61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1540 / 600
Rozměr pneu: 225/50 R18
BMW X1 xDrive25i (170 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4439
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1598
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1561
f) rozchod vzadu (mm): 1562
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 480 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650

Diskuse: Přidat názor

:-)
memorex31
| 8. 6. 2017
Tu je úplná vojna BMW vs. no-BMW >:D
Z určitého dôvodu som mal budget a "musel" som si vybrať BMW.
Mám 192cm, X1 sa mi páčila veľmi, sadol som a cítil som sa ako vo Fiate 500. Štandardné sedačky sú otrasné... cítil som sa ako v IKEA byte (štýl bývame na 35m2 štyria a máme sa dobre >:D )
Takže jazdím na 320d... áno, auto je pekné... podvozok je skvelý... motor a spotreba sú fajn až na ten otrasný zvuk (fakt asi najhorší zvuk 2.0 diesla čo poznám)... dal by som za to auto 40tis. €? Určite nie... stále mi tam chýba nejakých 7-10tis. EUR, ktoré platím za logo na volante :-)
Pri drahších BMW to bude ešte viac. A to nerátam príplatky... to by to logo stálo ešte viac.
Avatar - white label
mizerný posez a nevyužitelné sedačky + pár postřehů po roce
white label
| 7. 6. 2017
Že by to auto nemělo výkonově žádnou (třídní) konkurenci si nemyslím, Q3 (i nový Tiguan) má jen o 8 kW méně, nemluvě o Q3 RS, nebo AMG 45 GLA.
Avatar - white label
mizerný posez a nevyužitelné sedačky + pár postřehů po roce
white label
| 7. 6. 2017
Že by tohle auto nemělo výkonově žádnou (třídní) konkurenci si nemyslím, Q3 (i nový Tiguan) má jen o 8 kW méně, nemluvě o Q3 RS, nebo AMG 45 GLA.
pekne
maca02
| 7. 6. 2017
> Jinak v testu je řada hloupostí

Který přesně?
Valvetronic
6B6
| 7. 6. 2017
Autoři článečků zde by toho měli nastudovat mnohem více.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku