Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X2 xDrive20d M Sport X – Chci být sportovec!

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 23. 1. 2019
48
94
Zobrazit náhledy (48)
bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover bmw testy crossover
BMW v posledních letech hledá všechny možné díry na trhu. Jednu takovou se snaží „ucpat“ i svým nejmenším crossoverem – modelem X2.


Design, interiér


Až budete mít chvilku, schválně se podívejte na internetové stránky BMW a na počet modelových řad, které aktuálně nabízí. Pokud zahrneme i dva elektrifikované modely z rodiny i, napočítáme osm řad (z nichž většina má několik karosářských verzí, přičemž některé jsou velice odlišné, například řady 2 Coupé a 2 Gran Tourer se velmi liší i koncepcí), sedm vozů v partě SUV s označením X a také roadster Z4. To už je slušný počet.

X2 přitom patří k těm nejmladším „bavorákům“. Cílí na zákazníky, kteří touží po kompaktním prémiovém crossoveru, ale nechtějí obyčejné a usedlé SUV s konvenčními tvary. Raději by doma parkovali něco atraktivnějšího, sportovnějšího.

Tím se dostáváme k tomu, kam v nabídce BMW novou X2 zařadit. Leccos napoví samozřejmě už označení, jehož logika je stejná jako u ostatních SUV značky. Takže zatímco X5 má sportovnější ekvivalent v podobě X6, X3 v modelu X4, tak X2 má být stylovější alternativou k X1.

A pravdou je, že i když obě auta sdílejí platformu se stejným rozvorem náprav (2760 mm), nespletete si je. X2 opravdu vypadá sportovněji, připomíná spíš přifouklý hatchback než tradiční SUV. Design oživuje také několik zajímavých detailů, například netradičně tvarované ledvinky, výrazné mlhovky, úzká boční okna či svalnaté boky.

Testované auto bylo navíc vybaveno M Sport X exteriérovým paketem, který přidává stříbrné a šedé doplňky. Všimněte si také velkých koncovek výfuku. Mají průměr devět centimetrů, tedy stejný jako u X6 M. Akorát, že v našem případě vykukují z vozu s naftovým čtyřválcem.

Ještě jeden detail asi stojí za vypíchnutí, určitě jste si ho už všimli sami – X2 dostala loga BMW na C-sloupcích. Jde o odkaz na legendární kousky 2000 CS a 3.0 CSL.

O blízké příbuznosti s X1 už byla řeč, sluší se ale doplnit ještě srovnání velikosti. X2 je o něco menší, konkrétně je o 79 milimetrů kratší (měří 4360 milimetrů) a o 72 milimetrů nižší.

Klasika od BMW

Menší rozměry společně s odlišnými proporcemi, které více než na praktičnost kladou důraz na sportovní postoj, znamenají v porovnání s X1 také drobné zhoršení prostornosti interiéru. Ale opravdu jen drobné. V podélném směru jsou kabiny obou vozů srovnatelné, takže i v X2 je vzadu dostatek místa na nohy. Rozdíl však zaznamenají cestující vyšších postav (zhruba od 190 centimetrů), ti už mohou hlavou leštit stropnici. Na vině je svažující se střecha.

Jinak je ale nejmenší crossover od BMW dostatečně prostorný, i čtyřčlenná dospělá posádka se uvnitř bude cítit dobře. Ve třech bych už vzadu sedět nechtěl, ale to je v tomhle segmentu naprosto normální.

Sportovnější tvary způsobily ve srovnání s X1 také menší kufr. Ten má základní objem 470 litrů (v X1 má 505 litrů) a v komparaci se svým nejbližším příbuzným ztrácí v délce podlahy i hloubce prostoru. Zajímavé je, že X2 má také o sedm centimetrů výš nákladovou hranu – je 77 cm nad zemí. Po sklopení opěradel zadních sedadel přepravní kapacita vzroste na 1355 litrů.

bmw testy crossover bmw testy crossover
 

Pojetí a zpracování interiéru se neliší od toho, co od BMW už známe a co od něj očekáváme. Tohle je pořád starý dobrý bavorák se středovým panelem natočeným k řidiči. Panel má navíc fyzické ovladače, což je podle mě stále nepřekonaný způsob ovládání, a jeho horní část patří médiím, spodní klimatizaci.

Na vrchu palubní desky pak ční dotyková obrazovka infotainmentu, na níž ale nemusíte ani sáhnout. Systém se dá totiž obsluhovat i ovladači ze středové konzole – a podle mě je i tohle dobře, snaha trefit se prstem na zvolený kus displeje prostě odvádí pozornost od řízení víc než manipulace s ovládacími prvky umístěnými hezky po ruce mezi sedadly.

Vyzdvihnout musím i samotný systém iDrive, který sice při první zkušenosti možná působí složitě, ale brzy si na něj zvyknete. Jeho prostředí fakt dává smysl.

Líbí se mi také, že v době, kdy některé automobilky vymýšlejí novoty pro novoty, asi aby se odlišily, BMW se drží svého. Například volant má dokonale tlustý věnec, a hlavně je jednoduše kulatý. Nebo se podívejte na přístrojový štít. Využívá sice digitální technologie, ale nepřehání to, budíky jsou zpracované vkusně minimalisticky a jsou dokonale přehledné a čitelné.

Testované auto bylo vybaveno sportovními sedadly, v nichž se sedí skvěle. Díky velkému rozsahu nastavení navíc můžete za volantem zaujmout sportovnější polohu, než byste u crossoveru čekali.

Uvnitř X2 tak není mnoho věcí, které by se daly kritizovat. Použité materiály jsou příjemné na dotek, zpracování je výtečné, ovladače máte hezky po ruce. Výtku zaslouží snad jen horší výhled šikmo vzad, to je daň za design zadních partií.

Motor, jízdní vlastnosti


Silný a úsporný

BMW pro X2 nabízí aktuálně pět motorizací: benzin spalují verze sDrive18i (103 kW) a sDrive20i (141 kW), naftu polykají varianty sDrive18d (110 kW), xDrive18d (110 kW) a xDrive20d (140 kW).

Jak určitě víte, označení sDrive patří vozům s jednou hnanou nápravou, v případě X2 je to náprava přední. Provedení xDrive má pohon všech kol. Všechny motorizace můžete mít s automatickou převodovkou – kromě verzí sDrive18i a sDrive18d dokonce musíte mít, manuál pro jiné než základní varianty k dispozici není.

Testované auto bylo v provedení xDrive20d, což je v aktuálním ceníku nejvýkonnější diesel. Dvoulitrový čtyřválec dává 140 kW ve 4000 otáčkách za minutu, točivý moment dosahuje 400 N.m v rozmezí 1750 až 2500 ot/min.

Už tahle čísla napovídají, že motor nemá s rozpohybováním téměř 1700 kilogramů vážícího auta sebemenší problém. Jestli vás zajímají papírové údaje, pak vězte, že akcelerace z klidu na stovku zabere 7,7 sekundy a maximální rychlost činí 221 km/h.

Turbodiesel je však příjemný také pocitově, má možná trochu hrubší charakter, zvlášť při rozjezdech je více slyšet, ale nejde o nic vyloženě rušivého. Navíc v běžných cestovních rychlostech se zklidní. Důležitější je skutečnost, že motor vyniká pružností a potěší také plynulým nárůstem výkonu. Samozřejmě nemá moc smysl jej vytáčet až k omezovači, stejně jako další přeplňované vznětové čtyřválce pracuje nejlépe hlavně ve středním pásmu otáček.

Skvěle se BMW povedlo motor sladit s osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem (vyrábí ho Aisin). Nepamatuji si na okamžik, kdy by převodovka (v případě zkoušeného vozu šlo o variantu, kterou BMW v ceníku označuje jako sportovní automatickou převodovku, připlácí se za ni 4.056 Kč) jakýmkoli způsobem zaváhala. Navíc se dokáže přizpůsobit vaší jízdě – a projev mění i podle zvoleného jízdního režimu. Zatímco v tom normálním řadí jemně a hladce, ve sportovním jí jde hlavně o rychlost přeřazení. A při něm lehounce cukne.

bmw testy crossover bmw testy crossover
 

Silnou stránkou testované motorizace je spotřeba paliva. Při troše snahy se mimo město můžete dostat někam k 6 l/100 km, v kombinovaném provozu by neměl být problém jezdit za 7 litrů na sto. Mimochodem, zkoušený vůz byl vybaven o 10 litrů větší palivovou nádrží (za 1.352 Kč), díky čemuž se celkový dojezd na jedno natankování blíží k hranici 1.000 km.

Jak je to s tou sportovností?

Jak už jsme si řekli, X2 stojí na platformě UKL s motorem uloženým napříč, která je určena pro vozy s pohonem předních, případně všech kol. Stejný základ najdeme u BMW X1 a Mini Countryman. Tahle koncepce napovídá, že X2 nejezdí jako typické BMW. Ale nejezdí ani jako nejbližší příbuzný X1.

Výrobce se totiž snažil dát autu sportovnější projev, který by korespondoval s dravějším exteriérem. X2 má proto jinak naladěné komponenty podvozku, dále dostala nové tlumiče, pružiny a stabilizátory. Ve srovnání s X1 má X2 navíc nižší těžiště.

A protože testované auto bylo v provedení M Sport X, byly ve výbavě prvky, které mají důraz na „sportovnost“ ještě podtrhnout, konkrétně sportovní řízení a sportovní podvozek. Ten je oproti standardu o 10 mm nižší, a má tužší tlumiče (jsou aktivní, nastavit se dají ve dvou stupních) i pružiny. Upravena byla také ložiska stabilizátoru. U našeho exempláře vše doplňují dvacetipalcová kola s obutím typu Runflat.

Tahle kombinace znamená především dvě věci: zaprvé, auto se skvěle řídí na hladké silnici. Zadruhé, na rozbitém povrchu už to taková sláva není.

bmw testy crossover bmw testy crossover
 

Začněme u ideálních podmínek. Na rovné vozovce X2 vyniká, rozhodně patří mezi nejlépe jezdící malé crossovery, svým bezprostředním chováním se podobá spíš hatchbackům. BMW se povedlo potlačit nedotáčivost, auto v zatáčkách dokáže spolehlivě držet zvolenou stopu a ani se moc nenaklání. I řízení je povedené, přesné a tak akorát strmé.

Výborný dojem z jízdních vlastností bohužel trochu pokazí projev na nedokonalé silnici, na níž se můžete dočkat zřetelného „podrncávání“, občas i tlučení do dorazů a někdy i hlasitých ran. A přestože jsem neměl pocit, že by kola na rozbitém povrchu ztrácela kontakt s povrchem, asi bych zvolil obutí menší. Na něm by jízda měla být přeci jen pohodlnější.

Závěr


Dražší než X1

A cena? Nejlevnější X2 sDrive18i aktuálně stojí 850.200 Kč, testovaná motorizace vyjde bez příplatků na 1.098.500 Kč, což není málo. Zajímavé je srovnání s X1, která se stejným pohonným ústrojím stojí 1.059.500 Kč. Větší a praktičtější crossover je tak levnější. U X2 se holt připlácí za styl.

Mně osobně pak připadá interesantní pohled také na cenu řady 3, zvlášť kombíku. Ten v provedení 320d xDrive Touring stojí 1.243.294 Kč, a to už není tak velký rozdíl. Je mi jasné, že zájemce o crossover či SUV asi kombi chtít nebude, ale trojka je jak praktičtější, tak „víc BMW“.

Ale to už si musí každý rozhodnout sám. Pokud to je X2, proč ne, coby stylový crossover není tenhle model vůbec špatný.

bmw testy crossover bmw testy crossover
 

Nejlevnější verze modelu850.200 Kč (BMW X2 sDrive18i)
Základ s testovaným motorem1.098.500 Kč (BMW X2 xDrive20d)
Testovaný vůz bez příplatků1.275.300 Kč
Testovaný vůz s výbavou1.518.638 Kč (BMW X2 xDrive20d M Sport X)

Plusy

  • Celkové sladění pohonného ústrojí
  • jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu
  • Kvalitní interiér

Minusy

  • Horší komfort na rozbité silnici
  • Vyšší cena

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Témata
BMW X2 xDrive20d M Sport X
Cena základní sestavy 1 275 300 Kč
Výbava základní sestavy Multifunkční volant, bezpečnostní šrouby kol, ukazatel tlaku v pneumatikách, velurové koberečky, přední loketní opěrka, odkládací paket, BMW Emergency Call (automatické/manuální volání v případě nouze), Teleservices, ConnectedDrive Services - přístup na BMW Online portál a integrace aplikací, černá vnější zrcátka, dojezdové pneumatiky Runflat, M sportovní řízení, automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru, Sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, vnitřní obložení Aluminium Hexagon Anthracite, vysokotlaké ostřikovače světlometů, automatická klimatizace, systém pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí, světelný paket, LED mlhová světla, LED světlomety s rozšířenými funkcemi, parkovací asistent pro samočinné parkování, M sportovní podvozek, M sportovní kožený volant, M Sport X exteriérový paket, BMW Individual černé vysoce lesklé okenní lišty, BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu, česká jazyková verze, manuál a servisní knížka v ČJ, komfortní přístupový systém, nastavení sedadel, elektrické s pamětí pro sedadlo řidiče, elektricky nastavitelné bederní opěrky vpředu, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, alarm, BMW Head-Up Display, Real Time Traffic Information (informace o hustotě provozu), Concierge Services (telefonický informační servis), Remote Services (dálkové ovládání vybraných funkcí vozu mobilem), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth včetně bezdrátového dobíjení, navigační systém Plus, WiFi hotspot, paket vnějších zrcátek, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým tlumením odrazivosti, Driving Assistant, Service Inclusive - 5 let / 100 000 km Kč
Cena testované sestavy 1 518 638 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak "Sunset Orange" (18.980 Kč), palivová nádrž se zvětšeným objemem 1.352 Kč),sportovní automatická převodovka 4.056 Kč, zadní kamera Kč 10.842 Kč, protisluneční ochrana oken (9.490 Kč), kotvicí body pro dětskou sedačku Isofix (2.444 Kč), CD přehrávač (2.704 Kč), HiFi systém (7.852 Kč), 20palcová M kola z lehké slitiny Double-spoke 717 M, Runflat, Orbit Grey (23.036 Kč), přední a zadní parkovací asistent (9.490 Kč), paket Business Class (36.426 Kč), paket ConnectedDrive Plus (17.420 Kč), paket Innovation (80.288 Kč), paket zrcátek (9.958 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 221
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.3 / 4.6
Emise CO2: 121
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1355
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1675 / 0
Rozměr pneu: 225/40 R20
BMW X2 xDrive20d M Sport X
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4360
b) šířka (mm): 1824
c) výška (mm): 1526
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1562
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry

Diskuse: Přidat názor

Kvalita bmw
Saab
| 30. 1. 2019
No asi takhle. V německém testu na 100.000 km patří BMW 218 k tomu nejhoršímu co kdy testovali. Během těch 100tis km jim odešlo ložisko klikové hřídele a těsně před koncem museli vyměnit celý motor (tříválec 1.5turbo) a karoserie už jim začala hezky korodovat :-)

Statistika J.D. Power v Německu za rok 2018 říká, že nejhorší je právě BMW resp. majitelé BMW jsou nejvíce nespokojení s vozy.

Když se podíváš na statistiku "spolehlivosti" motorů britského Reliability Indexu, tak BMW patří taktéž na chvost.

Když se koukneš na testy BMW X5, tak zjistíš, že jejich xDrive za moc nestojí. Stačí si trochu zablbnout ve sněhu, systém se přehřeje a odpojí ti přední nápravu a jseš v pr... Koukni se třeba na slovenský test, tam jim dokonce párkrát pomohlo vypnout a zapnout motor, asi tam mají Windows XP >:D
Avatar - praděda7
Dobrán volba...
praděda7
| 25. 1. 2019
Tož, pokud implantují do nové 1er v nějaké verzi i ten připravovaný 300 k motor, tak by to mohla být konkurence CTR.... ;-) Jo, ale musí být i v manuálu.... ;-)
Avatar - praděda7
Kvalita bmw
praděda7
| 25. 1. 2019
lamal...ty voe....auta, ne skřeti.... >:D
Avatar - lamal
Kvalita bmw
lamal
| 24. 1. 2019
haha, okrem USA a Ruska mate o dilemmu viac... to mi len pripomina jak je dnes politicky vyhrotena doba :-) z kazdej strany drb drb, som zvedavy kam to dojde
Avatar - white label
Kvalita bmw
white label
| 24. 1. 2019
Kdyby to byla narážka na Číňany, tak už by to Zeman z YT dávno nechal odstranit...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku