Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X3 xDrive30d – I s novou technikou je to parádní kousek

David Bureš
Diskuze (34)

BMW X3 letos dorazí v modernizované podobě. Než se tak stane, je tu technická novinka uvedená loni, mildhybridní naftový šestiválec. Jak jezdí?

Středně velké SUV BMW X3 je dnes už nedílnou součástí nabídky mnichovského výrobce. První generace byla uvedena v roce 2003, jako tehdejší menší bratr X5, a tak se aktuálně nabízí už její třetí generace. Přestože už najdeme v nabídce BMW i menší SUV, vybudovala si X3 za ta léta klíčovou pozici, když patří mezi nejžádanější modely značky. Každá provedená změna je tak důležitá a může mít vliv na odbyt.

Výraznější modernizace X3 je naplánovaná na modelový rok 2022, kdy se X3 dočká upravené přídě, vylepšené výbavy i optimalizované struktury výbav, BMW však své modely vedle výraznějších faceliftů inovuje i postupně. A právě v loňském roce se X3 dočkala nové generace populárního naftového šestiválce xDrive30d, který se nám nyní dostal do ruky. Jaký je?

Nástup elektrifikace

Populární obchodní označení xDrive30d sice zůstává stále stejné, od loňského léta však nově značí výrazně přepracovaný motor nové generace. Nejvýraznější novinkou je doplnění o 48V mildhybridní ústrojí, když šestiválcový motor doplňuje elektrický startér-generátor pomáhající při akceleraci a umožňující zcela vypnout spalovací motor během zpomalování.

Optimalizován však byl i samotný spalovací motor. Objem tří litrů a řadovou koncepci si sice uchoval, hliníkový agregát však dostal optimalizovaný systém vícestupňového přeplňování s nízkotlakým turbem s proměnnou geometrií sání a novou generaci systému přímého vstřikování piezo vstřikovači, která pracuje až s maximálním tlakem 2700 bar. Emise pak pomáhá snižovat i dvojité vstřikování kapaliny AdBlue.

Tyto úpravy znamenají, že řadový šestiválec nově dosahuje výkonu 210 kW, zatímco nejvyšší točivý moment činí 650 N.m, když je dostupný v pásmu od 1500 do 2500 otáček. X3 se díky tomu rozpohybuje z 0-100 km/h za 5,7 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 245 km/h.

Hlavním poselstvím nicméně zůstává fakt, že jde pořád o výtečný motor. A tak vůbec nevadí, že v rámci nadcházejícího faceliftu budou elektrifikovány i další jednotky v nabídce X3. Šestiválec nadále zůstává kultivovaným agregátem se zajímavým zvukem a hlavně neskutečnou silou. Ta přitom lineárně nastupuje už od nízkých otáček, těsně nad volnoběhem, a slušný zápal pokračuje i ve vysokých otáčkách.

BMW X3 xDrive30d BMW X3 xDrive30d

 

Pohonné ústrojí je přitom perfektně sladěné. O vypnutí motoru nebo vyřazení na neutrál tak prakticky nevíte. A tak vlastně ani nevadí, že start-stop systém už nelze vypnout – ani by vás to nenapadlo udělat. To samé platí také o spolupráci s převodovkou, osmistupňový automat mění převod nadále hladce i rychle.

A optimální je rovněž spotřeba. Ta dlouhodobá u testovaného exempláře činila 7,7 l/100 km, s tím, že ve městě se dá klidně jezdit za 6,5 l/100 km. I při vyšším tempu na okreskách jsem se pak vešel do 11 l/100 km, zatímco při „německém“ přeletu dálnicí 160km/h tempem i vyšším jsem se snadno vešel do 10 litrů. 

Jezdí skvěle, SUV ale nezapře

Právě na dálnici si však uvědomíte koncepci SUV. Ve vysokých rychlostech kolem 180 km/h už zjistíte, že by klasická řada 3 byla přece jen stabilnější, vyšší stavba SUV už se chtě nechtě při větru projeví, byť samozřejmě při běžné 130 km/h je však v naprostém pořádku.

To samé pak platí při ostřejší jízdě na okresních silnicích. X3 podobně jako jiné bavoráky skvěle jezdí, přece jen jsou však náklony karoserie v některých obloucích přece jen vyšší. Budu se opakovat, ale klasická řada 3 by si za daných podmínek vedla určitě lépe. Obecně ale daný exemplář není drtič okresek, přece jen v utažených obloucích se nastupující nedotáčivostí plně projeví naftový šestiválec pod kapotou. S tím ale pomáhá čitelně fungující elektronika.

BMW X3 xDrive30d BMW X3 xDrive30d

 

Tohle všechno ale platí už v extrémnějších podmínkách, za běžné jízdy budete vnímat hlavně skvělou práci adaptivního podvozku. Ten perfektně zvládá i klasické české rozbité okresky, příliš nezaváhá ani na pražských kostkách, snad jen při opravdu pomalém popojíždění pocítíte, jak 19“ kola zapadají do děr. To samé platí pro pečlivé odhlučnění. O motoru prakticky nevíte, a když už, uslyšíte utlumené příjemné tóny. I ve 160km/h rychlosti pak na palubě vládne naprostý klid, s jen jemňoučkým šuměním vzduchu kolem karoserie. Že se kvůli tomu hůře odhaduje rychlost a že i díky silnému agregátu mnohdy jedete rychlostí vyšší, než si myslíte, je už věc druhá…

Příkladný interiér

Jinak je to už dobře známá X3, jejíž vzhled bude teprve upraven v rámci modelového roku 2020. Mně osobně současný styl X3 příliš nesedí, zároveň ale není ničím odrazující, jen zkrátka ve výsledku takový nijaký.

To uvnitř BMW jako již pravidelně zaslouží pochvalu za příkladnou ergonomii a přehledné ovládání. Současný multimediální systém zkrátka patří mezi to nejlepší na trhu, není-li vůbec ten nejlepší, ať už z hlediska snadnosti ovládání, rychlosti reakcí nebo nabízených funkcí. Konkrétní kus z fotek se mimochodem spoléhá na tzv. BMW Live Cockpit Professional za 49.318 korun, který zahrnuje 12,3“ digitální přístrojový štít a kontrolní displej multimediálního systému s úhlopříčkou 10,25“.

BMW X3 xDrive30d BMW X3 xDrive30d

 

Zpracování a výběr materiálů pak konečně odpovídá ceně vozidla, která v případě zkoušeného naftového šestiválce startuje lehce nad hranicí 1,5 milionu korun, což víceméně odpovídá konkurenci z řad Audi či Mercedesu. Na druhou stranu, cenově dostupnější trojcípá hvězda u GLC v této výkonové kategorii dnes používá naftový čtyřválec…

BMW X3 – cenové srovnání testovaného motoru s konkurencí
Model BMW X3 Audi Q5 Jaguar F-Pace Mercedes-Benz GLC
Motor xDrive30d 50 TDI quattro D300 300 d
Zdvihový objem [cm3] 2993 2967 2996 1950
Válce/ventily 6.IV 6.IV 6.IV 4.IV
Největší výkon [kW/min] 210/4000 210/3500-4000 221/4000 180/-
Točivý moment [N.m/min]  650/1500-2500 620/1750-3000 650/1500-2500 500/-
Převodovka 8A 8A 8A 9A
Max. rychlost [km/h] 245 240 230 231
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,7 5,7 6,4 6,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,2 8,1 7,4 6,4
Základní cena [Kč] 1.507.900 1.588.900 1.761.263 1.397.550

V rámci „modelu M Sport“ u konkrétně testovaného kousku nechybějí vybrané doplňky sportovní divize M, ať už M aerodynamický paket, sportovní multifunkční volant nebo třeba sportovní přední sedadla. Právě k těm bych měl ale výtku, sice perfektně podrží tělo, na delších trasách už mi ale přišla úzká. Trochu navíc omezují prostor pro zadní sedadla, byť tam místa nadále zůstává dostatek i pro dospělého. Navíc se sedákem poctivě podpírajícím stehna posádky. Pochvalu zaslouží také zavazadelník, se svými pravidelnými tvary a udávaným objemem 550 litrů.

Závěr

Kategorie středně velkých SUV luxusních značek je dnes opravdu nabitá. Audi Q5, BMW X3 i Mercedes-Benz GLC jsou skvělými automobily, a tak je potřeba je hodnotit podle těch nejpřísnějších měřítek.

Jenže také optikou přísného oka je BMW X3 v testované verzi xDrive30d skvělým automobilem. Pohodlným, s luxusním interiérem nebo dostatečně prostornou kabinou. Také testovaný řadový šestiválec xDrive30d je i v nejnovější mildhybridní formě prostě skvělým motorem, s kultivovaným chodem, závratnou silou, optimální spotřebou i skvělým sladěním.

Pokud tedy hledáte ve vodách středně velkých SUV luxusních značek, BMW X3 je rozhodně doporučení hodná volba. Mně osobně vadily přece jen těžkopádnější charakter než třeba u konvenční řady 3. Fyziku ale zkrátka člověk neočaruje…

Nejlevnější verze modelu 1.208.900 Kč (X3 xDrive20i/135 kW)
Základ s testovaným motorem 1.507.900 Kč (X3 xDrive30d/210 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.671.700 Kč (X3 xDrive30d/210 kW M Sport)
Testovaný vůz s výbavou 2.294.998 Kč (X3 xDrive30d/210 kW M Sport)

Plusy

  • Silný motor s optimální spotřebou
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Komfortní podvozek
  • Přehledné ovládání

Minusy

  • Přece jen těžkopádnější charakter
  • Užší přední sedačky
David Bureš
Diskuze (34)

Doporučujeme

BMW X3 xDrive30d (210 kW)
Cena základní sestavy 1 671 700 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat, diodové světlomety, dešťový a světelný senzor, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, třízónová automatická klimatizace, automatické otevírání víka zavazadelníku, palubní počítač, BMW Live Cockpit – 5,7“ přístrojový panel, 8,8“ dotykový displej infotainmentu, bluetooth, M Sport – 19“ kola z lehkých slitin, M sportovní brzdy, variabilní sportovní řízení, síťka oddělující zavazadelník, sportovní sedadla vpředu, ambientní osvětlení, LED mlhovky, M sportovní podvozek, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket. Kč
Cena testované sestavy 2 294 998 Kč
Výbava testované sestavy Vyhřívaný volant (+6.786,-), elektricky ovládané tažné zařízení (+29.796,-), protisluneční ochrana oken (+13.546,-), příprava pro mobilní telefon s bluetooth a bezdrátovou nabíječkou (+12.194,-), elektronické nastavení tuhosti tlumičů (+16.250,-), kožená přístrojová deska (+17.602,-), parking assistant plus (+16.224,-), M sportovní sedadla vpředu (+26.832,-), paket First Class (+63.206,-), hudební systém Harman Kardon (+20.930,-), BMW Live Cockpit Professional – 12,3“ přístrojový štít, 10,25“ kontrolní displej, navigace (+49.218,-), paket Business Class – komfortní přístupový systém, akustická izolace předních bočních oken, elektrické nastavení předních sedadel (+55.796,-), paket Innovation – adaptivní LED světlomety s asistentem dálkových světel, head-up displej, zrcátka s automatickým zacloňováním, driving assistant – hlídání mrtvého úhlu, automatické brzdění, asistent pro jízdu v pruzích (+66.742,-), galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky (+5.408,-), Driving Assistant Plus – systém automatizovaného řízení, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, (+41.600,-), metalický lak Phytonic Blue (+27.092,-), kůže Vernasca Black (+36.582,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.6 / 5.2
Emise CO2: 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1600
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1930 / 620
BMW X3 xDrive30d (210 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4708
b) šířka (mm): 1891
c) výška (mm): 1676
d) rozvor (mm): 2864
e) rozchod vpředu (mm): 1620
f) rozchod vzadu (mm): 1636
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1040 / 1230
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - fOE
20. 7. 2021 00:02
Re: Měli jsme X1, máme X3 jako nástupce
Puvodni X1 mela Aisin? Ja ziju v tom ze k 25d jako ke vsemu jinemu se to parovalo po vzoru vsech jinych baworaku s klasickou koncepci a zastavbou se ZF, nejdriv 6hp pak 8hp.
Avatar - hugino
18. 7. 2021 18:58
Re: Srovnání
Pozri si napr. test na ACZ z 26.7.2020 na BMW X3 xDrive30e kde sa jasne v závere píše že " X 3 zústava TYPICKÝM bavoráckym SUV s pněkud tužším podvozkem ".A zase ty porovnávaš vzduchový s obyčajným tak tam za ten príplatok bude asi dosť rozdiel.
18. 7. 2021 18:20
Re: X3 je fajn
Rozhodovat se, je to opravdu těsné a rozhodne nabídkový souboj a osobní preference. Mně už ten starší MB interiér moc nelahodí, takže nehledě na ceny, tohle by u mě rozhodlo. Sportovněji laděný podvozek X3 je taky pravda a nemusí to být pro každého. Za obě auta jsem na trhu rád.
18. 7. 2021 16:54
Měli jsme X1, máme X3 jako nástupce
Obě kupoval táta.
Původní X1 byla 2.5d 170 kW. Kouzelný auto, ale je to mizerně zpracovaný lowcost hrkáč. Výhodou byla velikost a obratnost, jezdila za 6.7 při 80% město. Motoricky bez chyby, jelo to, problémy byly s převodovkou. Ten Aisin dělal problémy při parkování (resp. při vyparkovávání) a nebyl tak dobrý jako je ZF. Problémem byla i prostornost, starší člověk, který se hůř hýbe, prostor okolo sebe holt už ocení.
Náš "nový" před facelift X3 M40d je ale někde úplně jinde a nemyslím jen motor. Jezdí těch svých 80% město za 7.7, samozřejmě piánko ale to jezdil i předtím s X1, nehoní to, mimo město v klidu pod 7 a to se občas i sveze a sveze se setsakra dobře! Je to lokomotiva, táhne a táhne. Zvuk a kultivovanost někde úplně jinde. Skvělá prostornost, uspořádání interiéru, lepší materiály, lepší světla (myslím) - holt půl mega navíc je znát, na detailech se u BMW holt tolik nešetřilo. Úplně někde jinde je odhlučnění interiéru. Máme ještě verzi s klasicky vypadajícíma malovanýma budíkama, koupil bych starší verzi už jen kvůli tomu - ty nový jsou naprosto příšerný, neautový a je to softwarovej omyl, dlouhodobě tolerovanej a nedostatečně kritizovanej žurnalistama.
Co se týče pohodlí, tak obě to jsou tvrdý auta (obě byly na nastavitelným podvozku). Jen ta X3 to nějak tak tlumí, že je to jakoby zdálky, těžko se to vysvětluje. Máte z toho pocit, že si s tím dal někdo víc práce, hází to s vámi stejně, ale to ducnutí je takový kultivovanější. Při rozhodování jsme měli možnost přímýho srovnání. Sedačky jsme nechali hadrový kvůli praktičnosti, ale čistě za mě jsou tuhý až příliš v podsedáku. Kožený jsou subjektivně ještě tužší, přišlo mi, že to dělá ta kůže.
18. 7. 2021 12:54
Re: Srovnání
Treba skúsiť osobne.

Mám skúsenosť s dvoma novými X5 a dvoma X1 a žiadnu tvrdosť, ktorá je údajne vytýkaná BMW SUV som nespozoroval. Je pravda, že X3 nemám skúsenost, ale napr. X5 so vzduchovým podvzokom, ale aj na 22” pohoda, komfort. X1 ani ja ani rodina nepostrehla problém ani na dlhšej ceste rôznej kvality.