Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Z4: Oficiální informace a velká fotogalerie

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
Na místo roadsteru a kupé bude v příchozí generaci řady Z4 dosazen roadster se skládací pevnou střechou. První svého druhu se značkou BMW.

Výroba první generace roadsteru BMW Z4 skončila v září letošního roku. Před jeho koncem uvolnila mnichovská automobilka první oficiální fotografie nástupce a samozřejmě i informace o nové generaci.

Naživo novinku uvidí poprvé návštěvníci lednového autosalonu v Detroitu, navzdory místu premiéry se ovšem nebude vyrábět ve Spartanburgu, nýbrž v německém Řezně (Regensburg).

Design nového roadsteru se trochu umírnil oproti výraznému stylu předchůdce. Móda skládacích pevných střech se odrazila i zde – nová Z4 už nemá klasickou plátěnou, následuje svého úhlavního konkurenta, stuttgartský roadster SLK. Při konstrukci střechy bylo štědře využito hliníku, je složena ze dvou částí a její otevření a následné zavření trvá 20 sekund. Na vzhledu zádě se přítomnost mechanismu a rozměrných střešních dílu naštěstí neprojevila.

Novinkou je systém značení modelů s pohonem zadních kol, který má nyní vzor sDriveXXx, kde za písmena XXx dosazuje BMW označení motorizace.

Pod dlouhou kapotou se v Evropě objeví tři řadové šestiválce. Základem je jednotka se zdvihovým objemem 2,5 l a 150 kW, nad ní jsou pak dva třílitrové motorizace, slabší agregát s označením sDrive30i má 190 kW, silnější sDrive35i s dvojitým přeplňováním 225 kW. Verze M se údajně do výroby nedostane. Pro trh USA plánují v Mnichově pouze třílitry.

Standardem je dnes u BMW systém EfficientDynamics zahrnující všelijaká konstrukční opatření ovlivňující spotřebu paliva. Patří sem systémy upravující funkci ventilového rozvodu (Valvetronic), přímé vstřikování paliva, pneumatiky s sníženým valivým odporem, částečná rekuperace pohybové energie při brzdění, řízení pomocných agregátů z hlediska odběru výkonu motoru, ukazatel vhodného okamžiku přeřazení atp. Všechny agregáty plní emisní normu Euro 5.

Modely řady Z4 jsou k dispozici standardně s šestistupňovými přímo řazenými převodovkami, do slabších variant bude možné objednat také automat se stejným počtem rychlostních stupňů. Nejsilnější sDrive35i pak může být vybavena dvouspojkovou samočinnou skříní se sedmi stupni, u obou samočinných převodovek bude k dispozici i volba převodů pomocí pádel pod volantem.

Hliník se uplatnil nejen při konstrukci střechy. Tento lehký materiál najdeme i na podvozku. Obzvláště pyšní jsou u BMW na přední nápravu s dvojitými trojúhelníkovými rameny, která se spolu s elektromechanickým řízením a polohou posádky až těsně před zadní nápravou má zasloužit o charakteristické jízdní zážitky.

Rozložení hmotnosti na obě nápravy se u každé verze liší, blíží se ale ideálu 50 : 50. Díky Dynamic Drive Control si pak může řidič vybrat ze třech jízdních režimů (Normal, Sport a Sport +) pouhým stiskem tlačítka. Elektronikou je samozřejmě vůz prošpikován, nechybí ani několika stupňový stabilizační systém nebo nová generace iDrive (poprvé u roadsteru), který může být kombinován i s navigačním systémem.

BMW Z4 - srovnání generací
RozměrNová generacePředchozí generaceRozdíl
Délka [mm]42394091148
Šířka [mm]179017819
Výška [mm]12911299-8
Rozvor [mm]249624951

Rozměry nové generace se příliš nezměnily s výjimkou celkové délky, ta narostla takřka o 15 cm, roadster je ale také nižší. Interiér je všemi směry o několik jednotek až desítek milimetrů rozměrnější než u předchůdce. Díky většímu prosklení karoserie je interiér vzdušnější a podstatně lepší je také výhled z vozu. O 30 kg (na 330 kg) se zvýšila užitečná hmotnost. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání při složené střeše 180 l, máte-li střechu nad hlavou, je vzadu 310 l pro kufry.

Nová Z4 se začne prodávat v květnu příštího roku. Ceny pro německý trh a základní technická data jsou v tabulce.

BMW Z4 - Přehled motorizací
MotorsDrive23isDrive30isDrive35i
PřevodovkaM6 (A6)M6 (A6)M6 (A7)
Zdvihový objem [cm3]249729962979
Válce/ventily6/46/46/4
Největší výkon [kW/ot/min]150/6400190/6600225/5800
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]250/2750310/2600400/1300-5000
Max. rychlost [km/h]242 (239)250 (250)250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,6 (7,3)5,8 (6,1)5,2 (5,1)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]8,5 (8,2)8,5 (8,3)9,4 (9,0)
Pohotovostní hmotnost [kg]1480 (1505)1470 (1500)1580 (1600)
Cena v Německu [Euro]35.90042.90047.450

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/WkR1iPSZZP8&hl=en&fs=1" style="auto"}

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/t-pA88vi4aU&hl=en&fs=1" style="auto"}

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/ocAj3h3g8NM&hl=en&fs=1" style="auto"}

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/00nK5NrAiJk&hl=en&fs=1" style="auto"}

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/kQ1aLJJiqE4&hl=en&fs=1" style="auto"}

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
Avatar - Dinar
15. 12. 2008 17:13
Re: moc pekne
Já jsem o tom nikdy neslyšel ani slovo, a pokud vím, ani u dvou passatů, co mám ve firmě, se podobný problém nevyskytl. Ale jestli je to obecné, jak říkáš, určitě o tom bude debata na nějakém, třeba německém, VW fóru, jestli to najdeš, dej odkaz.
Avatar - Dinar
15. 12. 2008 17:10
Re: Roudstr roudstrů!
"predna cast kapoty je cista 6er" nerozumím, vždyť 6er má předek mnohem zkosenější, z profilu je to úplně jiný tvar.
ad1) počkej naživo, budeš mluvit jinak,
ad2) zvláštní uspořádání? To je akt. look BMW, má ho jak sedma tak koncept X1 i pětka bude mít podobné uspořádání.
ad3) s tou váhou počkej na svezení, auto je větší a opravdu víc GT, ale odpověď na otázku, jaký vliv to bude mít na jízdní vlastnosti, se nedozvíš než se svezeš, BMW tvrdí, že jde o těžiště a rozložení váhy, které je údajně lepší než u Mk.1 a auto bude míň tricky, v tomto si všimni, pro BMW dost netypického většího předního převisu.
Avatar - Dinar
15. 12. 2008 17:02
Re: moc pekne
Mamina sefka? No, vždyť říkám, jedna paní... >:D ;-) Ale vážně, tohle je záležitost konkrétního auta, s obecným fungováním el. brzdy to nemá co dělat, passaty pár slabých míst mají, ale tohle mezi ně nepatří.
15. 12. 2008 15:01
Re: A kde je dýzl ?
Proč by to měli spravovat? Copak se to už rozbilo? >:D
15. 12. 2008 14:59
hnus fialovej
-To je ale hnus, velebnosti!
-Nic zvláštního, Cecilko. Takhle přece vypadá každé nové BMW od roku 2001. Výjimku tvoří jen jednička coupé a kabriolet.
-Co vzali toho Bangela, jejich design kráčí do pekla.
-Spíš do pr...le. Z krásného roadsteru Z3 se postupem času stala ošklivka, navíc teď jako skládací plechovka... :no: