BMW Z4: Oficiální informace a velká fotogalerie
Výroba první generace roadsteru BMW Z4 skončila v září letošního roku. Před jeho koncem uvolnila mnichovská automobilka první oficiální fotografie nástupce a samozřejmě i informace o nové generaci.
Naživo novinku uvidí poprvé návštěvníci lednového autosalonu v Detroitu, navzdory místu premiéry se ovšem nebude vyrábět ve Spartanburgu, nýbrž v německém Řezně (Regensburg).
Design nového roadsteru se trochu umírnil oproti výraznému stylu předchůdce. Móda skládacích pevných střech se odrazila i zde – nová Z4 už nemá klasickou plátěnou, následuje svého úhlavního konkurenta, stuttgartský roadster SLK. Při konstrukci střechy bylo štědře využito hliníku, je složena ze dvou částí a její otevření a následné zavření trvá 20 sekund. Na vzhledu zádě se přítomnost mechanismu a rozměrných střešních dílu naštěstí neprojevila.
Novinkou je systém značení modelů s pohonem zadních kol, který má nyní vzor sDriveXXx, kde za písmena XXx dosazuje BMW označení motorizace.
Pod dlouhou kapotou se v Evropě objeví tři řadové šestiválce. Základem je jednotka se zdvihovým objemem 2,5 l a 150 kW, nad ní jsou pak dva třílitrové motorizace, slabší agregát s označením sDrive30i má 190 kW, silnější sDrive35i s dvojitým přeplňováním 225 kW. Verze M se údajně do výroby nedostane. Pro trh USA plánují v Mnichově pouze třílitry.
Standardem je dnes u BMW systém EfficientDynamics zahrnující všelijaká konstrukční opatření ovlivňující spotřebu paliva. Patří sem systémy upravující funkci ventilového rozvodu (Valvetronic), přímé vstřikování paliva, pneumatiky s sníženým valivým odporem, částečná rekuperace pohybové energie při brzdění, řízení pomocných agregátů z hlediska odběru výkonu motoru, ukazatel vhodného okamžiku přeřazení atp. Všechny agregáty plní emisní normu Euro 5.
Modely řady Z4 jsou k dispozici standardně s šestistupňovými přímo řazenými převodovkami, do slabších variant bude možné objednat také automat se stejným počtem rychlostních stupňů. Nejsilnější sDrive35i pak může být vybavena dvouspojkovou samočinnou skříní se sedmi stupni, u obou samočinných převodovek bude k dispozici i volba převodů pomocí pádel pod volantem.
Hliník se uplatnil nejen při konstrukci střechy. Tento lehký materiál najdeme i na podvozku. Obzvláště pyšní jsou u BMW na přední nápravu s dvojitými trojúhelníkovými rameny, která se spolu s elektromechanickým řízením a polohou posádky až těsně před zadní nápravou má zasloužit o charakteristické jízdní zážitky.
Rozložení hmotnosti na obě nápravy se u každé verze liší, blíží se ale ideálu 50 : 50. Díky Dynamic Drive Control si pak může řidič vybrat ze třech jízdních režimů (Normal, Sport a Sport +) pouhým stiskem tlačítka. Elektronikou je samozřejmě vůz prošpikován, nechybí ani několika stupňový stabilizační systém nebo nová generace iDrive (poprvé u roadsteru), který může být kombinován i s navigačním systémem.
BMW Z4 - srovnání generací | |||
Rozměr | Nová generace | Předchozí generace | Rozdíl |
Délka [mm] | 4239 | 4091 | 148 |
Šířka [mm] | 1790 | 1781 | 9 |
Výška [mm] | 1291 | 1299 | -8 |
Rozvor [mm] | 2496 | 2495 | 1 |
Rozměry nové generace se příliš nezměnily s výjimkou celkové délky, ta narostla takřka o 15 cm, roadster je ale také nižší. Interiér je všemi směry o několik jednotek až desítek milimetrů rozměrnější než u předchůdce. Díky většímu prosklení karoserie je interiér vzdušnější a podstatně lepší je také výhled z vozu. O 30 kg (na 330 kg) se zvýšila užitečná hmotnost. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání při složené střeše 180 l, máte-li střechu nad hlavou, je vzadu 310 l pro kufry.
Nová Z4 se začne prodávat v květnu příštího roku. Ceny pro německý trh a základní technická data jsou v tabulce.
BMW Z4 - Přehled motorizací | |||
Motor | sDrive23i | sDrive30i | sDrive35i |
Převodovka | M6 (A6) | M6 (A6) | M6 (A7) |
Zdvihový objem [cm3] | 2497 | 2996 | 2979 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/ot/min] | 150/6400 | 190/6600 | 225/5800 |
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] | 250/2750 | 310/2600 | 400/1300-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 242 (239) | 250 (250) | 250 (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,6 (7,3) | 5,8 (6,1) | 5,2 (5,1) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 8,5 (8,2) | 8,5 (8,3) | 9,4 (9,0) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1480 (1505) | 1470 (1500) | 1580 (1600) |
Cena v Německu [Euro] | 35.900 | 42.900 | 47.450 |
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/WkR1iPSZZP8&hl=en&fs=1" style="auto"}
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/t-pA88vi4aU&hl=en&fs=1" style="auto"}
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/ocAj3h3g8NM&hl=en&fs=1" style="auto"}
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/00nK5NrAiJk&hl=en&fs=1" style="auto"}
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/kQ1aLJJiqE4&hl=en&fs=1" style="auto"}