Budoucnost BMW: Hlavní roli bude hrát elektromotor
Automobilky musejí kvůli stále přísnějším emisním normám hledat způsoby, jak snížit vypouštěné emise svých modelů. BMW se kvůli tomu uchyluje k radikálnímu kroku, v budoucnu jeho vozy vsadí primárně na elektromotory. Informoval o tom britský Autocar.
Pracovníci mnichovského oddělení pokročilé techniky mají za to, že auta s ocelovou karoserií a spalovacími motory poháněnými zadní kola budou již brzy patřit minulosti. Jejich místo mají zajmout vozy s hybridní karoserií (z kombinace oceli, hliníku a plastů) a hybridní technikou. O pohon budoucích BMW se postará elektromotor, zatímco spalovací motor bude fungovat jako generátor elektrické energie.
První ukázku nové lehké karoserie uvidíme již u nové generace řady 7, která má být představena na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Platforma nové sedmičky bude zhotovena z kombinace vysokopevnostní oceli, hliníku a kompozitů. Toto řešení jednak sníží hmotnost konstrukce, jednak zvýší její pevnost.
Podobné lehké platformy se v budoucnu dočká i příští generace řady 3. Do té doby ale bude nutné snížit cenu aktuálně drahých materiálů, aby nová trojka nebyla prodávaná za neúměrně vysoké částky.
Novou generaci pohonného systému nazývanou Power eDrive automobilka prezentovala již v loňském konceptu na základech modelu 5 Gran Turismo. Systém kombinující spalovací motor se dvěma elektromotory u přední a zadní nápravy bude podle informací Autocaru natolik modulární, že jej bude možné použít jak v řadě 3, tak ve vozech značky Rolls-Royce.
Automobily s tímto systémem budou fungovat podobně jako Opel Ampera. O jejich pohon se postará především elektromotor, jehož síla bude posílána na přední kola. Spalovací agregát má fungovat především jako generátor, inženýři BMW navíc Autocaru uvedli, že bude pracovat jen minimálně, zhruba v 10 procentech času celkové jízdy. Díky tomu nebude muset být spalovací motor tolik složitý, dokonce by se mohl obejít bez proměnného zdvihu ventilů nebo turbodmychadla. Jednoduchá konstrukce by mohla kompenzovat vysokou cenu elektromotoru a baterií.
Umístění jednotlivých komponentů má pak zachovat sportovní jízdní vlastnosti typické pro vozy s vrtulkou na kapotě. Akumulátory budou kvůli snížení těžiště umístěny ve středovém tunelu a na místě palivové nádrže, která proti dnešním modelům nebude muset být tak velká. Kompaktnější spalovací motor by pak měl odlehčit přední nápravě.
BMW bude chtít snížit emise a spotřebu budoucích aut také jinými způsoby, než úsporným pohonným systémem. Automobilka bude chtít zlepšit aerodynamiku svých modelů a snížit valivý odpor. Dalšími řešeními bude vyřazení na neutrál při jízdě z kopce, což auto pozná z navigace nebo snížení světlé výšky při rychlé jízdě na dálnici.