Budoucnost pražské Severojižní magistrály: stane se z ní bulvár?
Co Češi umí? Například postavit nejkrásnější město světa a pak jeho středem protáhnout dálnici. Ale pražský magistrát pořád neví, co s ní. Přetížená komunikace (denně po ní projede až 100.000 automobilů) je stále velmi důležitá, alespoň podle mnoha názorů. Projekt tunelů, který prosazoval hlavně bývalý primátor Pavel Bém, byl však definitivně novým vedením hlavního města smeten ze stolu. Změnu územního plánu zastupitelé zamítli již v dubnu, proti byli i tentokrát. Ostatně, celá záležitost měla už dříve spoustu kritiků, odmítavé hlasy zaznívaly hlavně z částí metropole, kterých se tato stavba týkala.
Primátor Tomáš Hudeček označil Bémův původní návrh za nesmyslný a drahý, čímž si od něj pochopitelně nevysloužil žádná pochvalná slova, ba právě naopak. Měl stát původně 12 miliard korun, ale víme všichni, jak se prodražil ještě stále nedokončený tunel Blanka... Jak tedy dál? Bém trvá na svém, Hudeček však prosazuje tzv. „humanizaci“. Spočívá v menším množství jízdních pruhů, ale naopak více křižovatkách a přechodech pro chodce. Provoz zde úplně vyloučen nebude. Existují celkem čtyři studie. Transformace magistrály na „pařížský bulvár“ dle vzoru De Magenta, či Saint Germain by měla stát jen několik miliard korun a nikoli přes desítku.
Většina úředníků si ale myslí, že je nejdřív nutné dostavět celý okruh. Iniciativa Auto*Mat, která se pražskou dopravou intenzivně zabývá a mnozí řidiči jí proto nemohou přijít na jméno, připomněla, že to není nutné,stačí jen dostavět a zprovoznit Blanku. Jedna ze studií z roku 2010 totiž tvrdí, že provoz magistrály lze utlumit prakticky okamžitě. Podle Vratislava Fillera totiž neslouží tranzitní dopravě, tři čtvrtiny aut řídí Pražané. Zbude tak jen již zmiňované zúžení vozovky a na mnoha místech se objeví stromy. Například u Národního muzea by mohla vzniknout pěší zóna. K žádnému totálnímu dopravnímu kolapsu prý přitom nedojde.
Auto*Mat však nadále prosazuje kromě jiného i snížení povolené rychlosti v centru, případné úplné vyloučení automobilové dopravy z některých částí, výstavbu cyklostezek a rozšíření chodníků. Ano, nejen obyvatelům Prahy 1 a 2, ale i čtvrtého obvodu by se razantně ulevilo od hluku i exhalací. Ale jak chtějí donutit ty, kdo jsou zvyklí jezdit po metropoli autem, aby přesedli do MHD, nebo dokonce chodili pěšky?
Magistrála v centru města je pochopitelně neštěstím, už jen proto, že jí i její stavbě překáželo několik významných staveb. Když jsme u té hromadné dopravy, zejména ztráta jednoho z nejkrásnějších nádraží v Evropě, Těšnova, je dodnes nenahraditelná. Takřka každá věc na světě má zkrátka dvě strany, rub i líc…