Cadillac STS: Konec výroby velkého sedanu v USA
Z továrny Lansing Grand River v americkém Michiganu minulý týden v tichosti vyjel poslední vyrobený kus modelu Cadillac STS. Velká limuzína s pohonem zadních kol se vyráběla souběžně s modelem CTS.
Ukončení výroby nijak neovlivní zaměstnanost – všichni pracovníci zaměstnaní dosud výrobou STS budou pracovat na navýšené produkci modelu CTS. V červnu pak bude zahájena plánovaná šestitýdenní odstávka. Při ní dojde k přestavbě výrobní linky a od července se bude vedle CTS vyrábět nový malý model, zřejmě ATS.
STS se vyráběl od roku 2004 s motory V8 Northstar (atmosférický 4,6 l a kompresorem přeplňovaný 4,4 l ve verzi STS-V). V USA model nyní končí, v Číně bude jeho výroba pokračovat i nadále. Platí to také pro prodlouženou verzi SLS, určenou jen pro čínský trh.
V USA bylo celkem vyrobeno 125 tisíc kusů. Automobilka i odboráři považují tento výsledek za úspěch.
Předchůdcem STS s pohonem zadních kol bylo pět generací Cadillacu Seville s pohonem předních kol (zkratka STS byla označením jedné z verzí – Seville Touring Sedan). V průběhu tří desetiletí tato modelové řada přinesla řadu technických inovací. K nim patří ve své době celohliníkový motor V8 DOHC konstrukční řady Northstar nebo první nasazení adaptivních tlumičů Delphi MagneRide v luxusním automobilu.
Po ukončení výroby STS zůstává v prodeji levnější a větší model DTS, u nějž přední kola pohání také motory V8. DTS s celkovou délkou 5,27 metru je nástupcem legendárního Cadillacu de Ville. Kromě něj nabízí Cadillac v USA ještě modely CTS, CTS Coupé, CTS Sport Wagon a SUV Escalade a SRX.
Modely STS a DTS dostanou společného nástupce. Ten je zatím označován zkratkou XTS a jeho možnou podobu naznačil koncept XTS Platinum.