Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh s auty 2005: Jaký je stav v poločase?

Ondřej Láník
Diskuze (56)
Polovina roku 2005 je za námi a tak vám nabízíme první článek z minisérie věnované českému trhu s novými auty.

Polovina roku 2005 je za námi a tak vám nabízíme první článek ze série věnované českému trhu s novými auty. V celé analýze jsou použity součty osobních a lehkých užitkových verzí.

V první tabulce je zachyceno pořadí registrací podle jednotlivých automobilek, tak jak byly v prvním pololetí automobily těchto značek přihlášeny k provozu v ČR.

Domácí automobilka se drží na první příčce, když si meziročně polepšila o 2409 vozů. Podíl na tomto růstu má zavedení verzí s odpočtem DPH, ale také příchod nové Octavie. Osobních Fabií se přitom za první půlrok letos prodalo o 1510 kusů méně než v minulém roce, jenže necelá tisícovka malých Škodovek naopak přibyla mezi lehkými užitkovými vozy. Osobních Octavií se prodalo o 2305 více, lehkých užitkových o 818 navíc.

Za nepřehlédnutelným úspěchem Renaultu stojí nabídka cenově výhodných vozů ve třídě malých vozů. Clio a Thalia se dobře prodávaly již před rokem (celkem 1680 ks), letošní první pololetí s sebou ale přineslo zásadní zvýšení odbytu (Clio+Thalia 2624 ks).

Třicetiprocentní nárůst odbytu Hyundaie je výsledek atraktivní cenové politiky v segmentech malých vozů (Getz) a v nižší střední třídě (Accent, Elantra), ale také rozšíření nabídky terénních vozů o model Tucson, který je na špičce trhu mezi vozy SUV.

Na stejné vlně se svezla i Kia, která nabízí vedle Sorenta také sourozence Tucsonu, model Sportage. Lví podíl na růstu Kie má model Picanto-tvoří třetinu prodeje značky Kia v ČR.

Úspěch značky Dacia asi není třeba dlouho vysvětlovat (Logan), Audi si polepšilo díky řadě A3/A3 Sportback, ale zejména díky nové A6, které se letos prodalo o 180 ks více než v minulém roce.

Závěr statistiky značek obsazují exotické vozy. Nechtěně se mezi Ferrari (10 ks) a Maserati (6 ks) dostal také Saab (pouze 7 ks). Perličkou je také 5 vozů Bentley a 5 ks Lamborghini.

Nejprodávanější značky na českém trhu, leden-červen 2005, Zdroj: SDA
    OA+LUV 2005 OA+LUV 2004 rozdíl meziročně [ks] rozdíl meziročně [%]
1. Škoda 32986 30577 2409 7,88%
2. Renault 5869 4615 1254 27,17%
3. Volkswagen 5794 5269 525 9,96%
4. Ford 5261 5540 -279 -5,04%
5. Peugeot 4413 4928 -515 -10,45%
6. Hyundai 3705 2848 857 30,09%
7. Citroën 3065 3059 6 0,20%
8. Opel 2928 2684 244 9,09%
9. Toyota 2413 2430 -17 -0,70%
10. Fiat 2010 2223 -213 -9,58%
11. Kia 1498 964 534 55,39%
12. Dacia 1449 372 1077 289,52%
13. Seat 1444 1693 -249 -14,71%
14. Mercedes-Benz 1425 1427 -2 -0,14%
15. Audi 1283 947 336 35,48%
16. Nissan 1279 1474 -195 -13,23%
17. Chevrolet 1158 1292 -134 -10,37%
18. Mazda 1051 1457 -406 -27,87%
19. Honda 1031 848 183 21,58%
20. BMW 883 582 301 51,72%
21. Suzuki 838 510 328 64,31%
22. Volvo 581 438 143 32,65%
23. Subaru 397 214 183 85,51%
24. Mitsubishi 325 330 -5 -1,52%
25. Alfa Romeo 209 75 134 178,67%
26. Iveco 196 157 39 24,84%
27. Land Rover 150 140 10 7,14%
28. Lada 94 155 -61 -39,35%
29. Chrysler 81 49 32 65,31%
30. Smart 78 87 -9 -10,34%
31. Porsche 72 42 30 71,43%
32. Jeep 45 41 4 9,76%
33. Mini 38 34 4 11,76%
34. Renault Trucks 36 56 -20 -35,71%
35. Jaguar 26 36 -10 -27,78%
36. Lexus 23 29 -6 -20,69%
37. Ssangyong 13 0 13 -
38. Ferrari 10 8 2 25,00%
39. Saab 7 23 -16 -69,57%
40. Maserati 6 7 -1 -14,29%
41. Cadillac 6 0 6 -
42. Hymermobil 6 6 0 0,00%
43. Kaipan 5 2 3 150,00%
44. Bentley 5 3 2 66,67%
45. Lamborghini 5 6 -1 -16,67%
  Celkem 84404 77691 6713 8,64%

Pořadí v následujících tabulkách je sestaveno na základě počtu prodaných vozů v prvním pololetí roku, v jednotlivých třídách. Hned ta první zatím nepřináší příliš dobré zprávy pro nová kolínská trojčata. Bratrovražedný boj se zřejmě naplno rozbouří až na podzim, zatím se prodalo nejvíce Peugeotů. Soubor Sparku s kolínskými vyhrál v červnu jednoznačně Chevrolet s nástupcem populárního Matize. Třídu vede s výrazným náskokem Fiat Panda. Ze 648 vozů odebraných v prvním pololetí bylo 46 dodáno s pohonem všech kol.

Mini vozy (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA
    červen 2005 [ks] leden-červen 2005 [ks]
1. Fiat PANDA 114 648
2. Kia PICANTO 47 447
3. Hyundai ATOS 62 320
4. Chevrolet MATIZ 4 149
5. Suzuki WAGON 22 119
6. Renault TWINGO 20 106
7. Citroën C2 18 103
8. Opel AGILA 10 97
9. Chevrolet SPARK 72 74
10. Peugeot 107 32 61
11. Ford KA 26 57
12. Smart 10 38
13. Toyota AYGO 5 27
14. Citroën C1 13 17

Polovina všech obchodů s osobními vozy se odehraje ve třídě malých vozů, kde kraluje Fabia. I zde došlo v minulých měsících k přesunu části osobních kombi mezi lehké užitkové automobily kategorie N1, a český trh tak v červnu zaznamenal další rekord v podílu užitkových verzí na celkovém objemu trhu: 21,8 %.

Kanibalismus mezi malými auty Toyoty pravděpodobně zapříčinil, že Yaris si odvezlo v červnu 2005 více zákazníků, než ve stejném měsíci roku 2004. Na obzoru však již je nový Yaris, se kterým prý bude problém vyřešen.

Malé vozy (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA
    červen 2005 [ks] leden-červen 2005 [ks]
1. Škoda FABIA 3966 20530
2. Renault THALIA 325 2160
3. Peugeot 206 438 1885
4. Hyundai GETZ 284 1564
5. Volkswagen POLO 235 1046
6. Toyota YARIS 188 1025
7. Citroën C3 269 974
8. Ford FIESTA 211 954
9. Chevrolet KALOS 104 576
10. Ford FUSION 134 512
11. Renault CLIO 100 486
12. Opel CORSA 61 411
13. Seat IBIZA 88 405
14. Suzuki IGNIS 74 389
15. Seat CORDOBA 64 352

Jako na houpačce to vypadá v nižší střední třídě. Mezi dováženými vozy má na kontě několik měsíčních vítězství Logan, celkové pořadí za první pololetí ale nakonec vyhrává Opel se svou Astrou (včetně Classic II). Červnový žebříček dovozových vozů vyhrál Renault Mégane následován Dacií Logan.

Nižší střední třída (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA
    červen 2005 [ks] leden-červen 2005 [ks]
1. Škoda OCTAVIA 2191 10751
2. Opel ASTRA 199 1487
3. Dacia Logan 320 1394
4. Ford FOCUS 228 1235
5. Renault MEGANE 337 1132
6. Volkswagen GOLF 183 1086
7. Peugeot 307 220 991
8. Hyundai ACCENT 124 662
9. Toyota COROLLA 89 550
10. Mazda 3 78 426
11. Citroën C4 93 406
12. Fiat STILO 48 348
13. Audi A3 84 307
14. Seat ALTEA 51 284
15. Nissan ALMERA 46 253

Nový Passat posunuje Volkswagen na špici segmentu manažerských vozů ve střední třídě, a to zatím ještě není v nabídce nové kombi Variant. Od faceliftu Mazdy6 si dovozce slibuje alespoň dílčí vylepšení pozice tohoto modelu, v rámci třídy. Celosvětově jde o nejčastěji pradávanou Mazdu.

Střední třída (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA
    červen 2005 [ks] leden-červen 2005 [ks]
1. Volkswagen PASSAT 319 1040
2. Ford MONDEO 185 614
3. Peugeot 407 75 411
4. Audi A4 73 331
5. Mazda 6 46 311
6. Renault LAGUNA 39 271
7. Opel VECTRA 50 246
8. Toyota AVENSIS 35 209
9. Citroën C5 45 198
10. BMW 3 44 177
11. Mercedes-Benz C 20 147
12. Honda ACCORD 20 137
13. Hyundai SONATA 17 101
14. Nissan PRIMERA 16 93

1252 prodaných Superbů znamená meziroční nárůst +103 ks a tedy lepší výsledek největší Škody na domácím trhu. Zcela nekompromisně přitom vládne nafta (88,3 % odbytu).

Vyšší střední třída (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA
    červen 2005 [ks] leden-červen 2005 [ks]
1. Škoda SUPERB 289 1252
2. Audi A6 84 394
3. BMW 5 49 247
4. Audi ALLROAD QUATTRO 26 105
5. Mercedes-Benz E 12 97
6. Peugeot 607 12 92

Hlavním partnerem luxusního segmentu je letos Mercedes-Benz a jeho čtyřdveřové "kupé" CLS. Pořadím by mohla v nejbližších měsících výrazněji zamíchat snad jen nová generace Mercedesu třídy S.

Luxusní vozy, leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA
    červen 2005 [ks] leden-červen 2005 [ks]
1. Mercedes-Benz CLS 15 81
2. Audi A8 15 58
3. BMW 7 4 50
4. Volkswagen PHAETON 2 16
5. Mercedes-Benz S 4 13
6. Jaguar XJ 0 5

Značně okrajovýnm segmentem jsou sportovní vozy (kupé, kabriolety, roadstery). Vede Mégane CC, z novinek se brzy prosadí nový Opel Tigra se zajímavou základní cenou 499.000,-Kč.

Sportovní vozy, leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA
    červen 2005 [ks] leden-červen 2005 [ks]
1. Renault MEGANE CC 17 48
2. Hyundai COUPE 11 42
3. Mercedes-Benz SLK 7 36
4. Nissan 350 Z 7 25
5. BMW 6 3 20
6. Mazda RX8 3 20
7. Peugeot 307 CC 5 20
8. Opel TIGRA 1 19
9. Citroen C3 PLURIEL 2 16
9. Mercedes-Benz CLK 5 16

Mezi deseti nejžádanějšími terénními vozy jsou čtyři korejská SUV, koncern Hyundai-Kia zkrátka ví jak na korejského, amerického i českého zákazníka v této třídě. Vznětový motor a odpočty DPH pomáhají Hondě k úspěchu CR-V.

Terénní vozy, leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA
    červen 2005 [ks] leden-červen 2005 [ks]
1. Hyundai TUCSON 71 392
2. Honda CR-V 68 274
3. Kia SPORTAGE 56 224
4. Kia SORENTO 25 211
5. Toyota RAV4 48 206
6. Volkswagen TOUAREG 22 180
7. Suzuki GRAND VITARA 22 174
8. Subaru FORESTER 32 170
9. Volvo XC90 29 165
10. Hyundai SANTAFE 21 150
11. BMW X 3 34 149
12. BMW X 5 25 129
13. Toyota LAND CRUISER 26 112
14. Nissan MURANO 28 79
15. Hyundai TERRACAN 11 76

Značně širokému pelotonu velkoprostorových automobilů dominují rodinné modely střední MPV-třídy. Na evropské vozy nejvýrazněji útočí Toyota Corolla Verso, Honda FR-V a Nissan Almera Tino.

MPV, leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA
    červen 2005 [ks] leden-červen 2005 [ks]
1. Renault MEGANE SCENIC 64 361
2. Ford Focus C MAX 66 279
3. Volkswagen TOURAN 39 255
4. Renault MODUS 30 188
5. Citroën XSARA PICASSO 33 176
6. Toyota COROLLA VERSO 28 161
7. Mercedes-Benz A 20 140
8. Opel MERIVA 16 137
9. Honda FR-V 22 107
10. Nissan ALMERA TINO 20 105

Ondřej Láník
Diskuze (56)
22. 7. 2005 23:14
Re: TREFA NA SOLAR TREFA NA SOLAR
21. 7. 2005 20:59
Re: TREFA NA SOLAR TREFA NA SOLAR
Pěkně ses rozjel... Jo, Thalia, to tu bylo téma už mnohokrát. Já tu už opakovaně žádal, aby nějaký spokojený vlastník Thalie napsal, jak to přišlo, že se zamiloval... tak dodnes čekám... P.S. jestli ty nejsi utajený vlastník Thalie ...
21. 7. 2005 20:53
Re: GRIPEN
To jsem vlastně 15 let tady neviděl... auto na laně. Poruchovost je úsměvné téma... vždyť každý jen jezdíme, a pokud se něco objeví, tak to rádi v servisu opraví. já vlastně nechápu zaklínače hadů. Ty to nejsi... hledáš teď jen reakce na tu VW smršť Takže - já tvrdím - jiná cesta vlastně není... P.S. Kdes koupil, že VW je poruchovej?