Český trh s auty 2005: Jaký je stav v poločase?
Polovina roku 2005 je za námi a tak vám nabízíme první článek ze série věnované českému trhu s novými auty. V celé analýze jsou použity součty osobních a lehkých užitkových verzí.
V první tabulce je zachyceno pořadí registrací podle jednotlivých automobilek, tak jak byly v prvním pololetí automobily těchto značek přihlášeny k provozu v ČR.
Domácí automobilka se drží na první příčce, když si meziročně polepšila o 2409 vozů. Podíl na tomto růstu má zavedení verzí s odpočtem DPH, ale také příchod nové Octavie. Osobních Fabií se přitom za první půlrok letos prodalo o 1510 kusů méně než v minulém roce, jenže necelá tisícovka malých Škodovek naopak přibyla mezi lehkými užitkovými vozy. Osobních Octavií se prodalo o 2305 více, lehkých užitkových o 818 navíc.
Za nepřehlédnutelným úspěchem Renaultu stojí nabídka cenově výhodných vozů ve třídě malých vozů. Clio a Thalia se dobře prodávaly již před rokem (celkem 1680 ks), letošní první pololetí s sebou ale přineslo zásadní zvýšení odbytu (Clio+Thalia 2624 ks).
Třicetiprocentní nárůst odbytu Hyundaie je výsledek atraktivní cenové politiky v segmentech malých vozů (Getz) a v nižší střední třídě (Accent, Elantra), ale také rozšíření nabídky terénních vozů o model Tucson, který je na špičce trhu mezi vozy SUV.
Na stejné vlně se svezla i Kia, která nabízí vedle Sorenta také sourozence Tucsonu, model Sportage. Lví podíl na růstu Kie má model Picanto-tvoří třetinu prodeje značky Kia v ČR.
Úspěch značky Dacia asi není třeba dlouho vysvětlovat (Logan), Audi si polepšilo díky řadě A3/A3 Sportback, ale zejména díky nové A6, které se letos prodalo o 180 ks více než v minulém roce.
Závěr statistiky značek obsazují exotické vozy. Nechtěně se mezi Ferrari (10 ks) a Maserati (6 ks) dostal také Saab (pouze 7 ks). Perličkou je také 5 vozů Bentley a 5 ks Lamborghini.
Nejprodávanější značky na českém trhu, leden-červen 2005, Zdroj: SDA | |||||
OA+LUV 2005 | OA+LUV 2004 | rozdíl meziročně [ks] | rozdíl meziročně [%] | ||
1. | Škoda | 32986 | 30577 | 2409 | 7,88% |
2. | Renault | 5869 | 4615 | 1254 | 27,17% |
3. | Volkswagen | 5794 | 5269 | 525 | 9,96% |
4. | Ford | 5261 | 5540 | -279 | -5,04% |
5. | Peugeot | 4413 | 4928 | -515 | -10,45% |
6. | Hyundai | 3705 | 2848 | 857 | 30,09% |
7. | Citroën | 3065 | 3059 | 6 | 0,20% |
8. | Opel | 2928 | 2684 | 244 | 9,09% |
9. | Toyota | 2413 | 2430 | -17 | -0,70% |
10. | Fiat | 2010 | 2223 | -213 | -9,58% |
11. | Kia | 1498 | 964 | 534 | 55,39% |
12. | Dacia | 1449 | 372 | 1077 | 289,52% |
13. | Seat | 1444 | 1693 | -249 | -14,71% |
14. | Mercedes-Benz | 1425 | 1427 | -2 | -0,14% |
15. | Audi | 1283 | 947 | 336 | 35,48% |
16. | Nissan | 1279 | 1474 | -195 | -13,23% |
17. | Chevrolet | 1158 | 1292 | -134 | -10,37% |
18. | Mazda | 1051 | 1457 | -406 | -27,87% |
19. | Honda | 1031 | 848 | 183 | 21,58% |
20. | BMW | 883 | 582 | 301 | 51,72% |
21. | Suzuki | 838 | 510 | 328 | 64,31% |
22. | Volvo | 581 | 438 | 143 | 32,65% |
23. | Subaru | 397 | 214 | 183 | 85,51% |
24. | Mitsubishi | 325 | 330 | -5 | -1,52% |
25. | Alfa Romeo | 209 | 75 | 134 | 178,67% |
26. | Iveco | 196 | 157 | 39 | 24,84% |
27. | Land Rover | 150 | 140 | 10 | 7,14% |
28. | Lada | 94 | 155 | -61 | -39,35% |
29. | Chrysler | 81 | 49 | 32 | 65,31% |
30. | Smart | 78 | 87 | -9 | -10,34% |
31. | Porsche | 72 | 42 | 30 | 71,43% |
32. | Jeep | 45 | 41 | 4 | 9,76% |
33. | Mini | 38 | 34 | 4 | 11,76% |
34. | Renault Trucks | 36 | 56 | -20 | -35,71% |
35. | Jaguar | 26 | 36 | -10 | -27,78% |
36. | Lexus | 23 | 29 | -6 | -20,69% |
37. | Ssangyong | 13 | 0 | 13 | - |
38. | Ferrari | 10 | 8 | 2 | 25,00% |
39. | Saab | 7 | 23 | -16 | -69,57% |
40. | Maserati | 6 | 7 | -1 | -14,29% |
41. | Cadillac | 6 | 0 | 6 | - |
42. | Hymermobil | 6 | 6 | 0 | 0,00% |
43. | Kaipan | 5 | 2 | 3 | 150,00% |
44. | Bentley | 5 | 3 | 2 | 66,67% |
45. | Lamborghini | 5 | 6 | -1 | -16,67% |
Celkem | 84404 | 77691 | 6713 | 8,64% |
Pořadí v následujících tabulkách je sestaveno na základě počtu prodaných vozů v prvním pololetí roku, v jednotlivých třídách. Hned ta první zatím nepřináší příliš dobré zprávy pro nová kolínská trojčata. Bratrovražedný boj se zřejmě naplno rozbouří až na podzim, zatím se prodalo nejvíce Peugeotů. Soubor Sparku s kolínskými vyhrál v červnu jednoznačně Chevrolet s nástupcem populárního Matize. Třídu vede s výrazným náskokem Fiat Panda. Ze 648 vozů odebraných v prvním pololetí bylo 46 dodáno s pohonem všech kol.
Mini vozy (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA | |||
červen 2005 [ks] | leden-červen 2005 [ks] | ||
1. | Fiat PANDA | 114 | 648 |
2. | Kia PICANTO | 47 | 447 |
3. | Hyundai ATOS | 62 | 320 |
4. | Chevrolet MATIZ | 4 | 149 |
5. | Suzuki WAGON | 22 | 119 |
6. | Renault TWINGO | 20 | 106 |
7. | Citroën C2 | 18 | 103 |
8. | Opel AGILA | 10 | 97 |
9. | Chevrolet SPARK | 72 | 74 |
10. | Peugeot 107 | 32 | 61 |
11. | Ford KA | 26 | 57 |
12. | Smart | 10 | 38 |
13. | Toyota AYGO | 5 | 27 |
14. | Citroën C1 | 13 | 17 |
Polovina všech obchodů s osobními vozy se odehraje ve třídě malých vozů, kde kraluje Fabia. I zde došlo v minulých měsících k přesunu části osobních kombi mezi lehké užitkové automobily kategorie N1, a český trh tak v červnu zaznamenal další rekord v podílu užitkových verzí na celkovém objemu trhu: 21,8 %.
Kanibalismus mezi malými auty Toyoty pravděpodobně zapříčinil, že Yaris si odvezlo v červnu 2005 více zákazníků, než ve stejném měsíci roku 2004. Na obzoru však již je nový Yaris, se kterým prý bude problém vyřešen.
Malé vozy (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA | |||
červen 2005 [ks] | leden-červen 2005 [ks] | ||
1. | Škoda FABIA | 3966 | 20530 |
2. | Renault THALIA | 325 | 2160 |
3. | Peugeot 206 | 438 | 1885 |
4. | Hyundai GETZ | 284 | 1564 |
5. | Volkswagen POLO | 235 | 1046 |
6. | Toyota YARIS | 188 | 1025 |
7. | Citroën C3 | 269 | 974 |
8. | Ford FIESTA | 211 | 954 |
9. | Chevrolet KALOS | 104 | 576 |
10. | Ford FUSION | 134 | 512 |
11. | Renault CLIO | 100 | 486 |
12. | Opel CORSA | 61 | 411 |
13. | Seat IBIZA | 88 | 405 |
14. | Suzuki IGNIS | 74 | 389 |
15. | Seat CORDOBA | 64 | 352 |
Jako na houpačce to vypadá v nižší střední třídě. Mezi dováženými vozy má na kontě několik měsíčních vítězství Logan, celkové pořadí za první pololetí ale nakonec vyhrává Opel se svou Astrou (včetně Classic II). Červnový žebříček dovozových vozů vyhrál Renault Mégane následován Dacií Logan.
Nižší střední třída (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA | |||
červen 2005 [ks] | leden-červen 2005 [ks] | ||
1. | Škoda OCTAVIA | 2191 | 10751 |
2. | Opel ASTRA | 199 | 1487 |
3. | Dacia Logan | 320 | 1394 |
4. | Ford FOCUS | 228 | 1235 |
5. | Renault MEGANE | 337 | 1132 |
6. | Volkswagen GOLF | 183 | 1086 |
7. | Peugeot 307 | 220 | 991 |
8. | Hyundai ACCENT | 124 | 662 |
9. | Toyota COROLLA | 89 | 550 |
10. | Mazda 3 | 78 | 426 |
11. | Citroën C4 | 93 | 406 |
12. | Fiat STILO | 48 | 348 |
13. | Audi A3 | 84 | 307 |
14. | Seat ALTEA | 51 | 284 |
15. | Nissan ALMERA | 46 | 253 |
Nový Passat posunuje Volkswagen na špici segmentu manažerských vozů ve střední třídě, a to zatím ještě není v nabídce nové kombi Variant. Od faceliftu Mazdy6 si dovozce slibuje alespoň dílčí vylepšení pozice tohoto modelu, v rámci třídy. Celosvětově jde o nejčastěji pradávanou Mazdu.
Střední třída (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA | |||
červen 2005 [ks] | leden-červen 2005 [ks] | ||
1. | Volkswagen PASSAT | 319 | 1040 |
2. | Ford MONDEO | 185 | 614 |
3. | Peugeot 407 | 75 | 411 |
4. | Audi A4 | 73 | 331 |
5. | Mazda 6 | 46 | 311 |
6. | Renault LAGUNA | 39 | 271 |
7. | Opel VECTRA | 50 | 246 |
8. | Toyota AVENSIS | 35 | 209 |
9. | Citroën C5 | 45 | 198 |
10. | BMW 3 | 44 | 177 |
11. | Mercedes-Benz C | 20 | 147 |
12. | Honda ACCORD | 20 | 137 |
13. | Hyundai SONATA | 17 | 101 |
14. | Nissan PRIMERA | 16 | 93 |
1252 prodaných Superbů znamená meziroční nárůst +103 ks a tedy lepší výsledek největší Škody na domácím trhu. Zcela nekompromisně přitom vládne nafta (88,3 % odbytu).
Vyšší střední třída (OA+LUV), leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA | |||
červen 2005 [ks] | leden-červen 2005 [ks] | ||
1. | Škoda SUPERB | 289 | 1252 |
2. | Audi A6 | 84 | 394 |
3. | BMW 5 | 49 | 247 |
4. | Audi ALLROAD QUATTRO | 26 | 105 |
5. | Mercedes-Benz E | 12 | 97 |
6. | Peugeot 607 | 12 | 92 |
Hlavním partnerem luxusního segmentu je letos Mercedes-Benz a jeho čtyřdveřové "kupé" CLS. Pořadím by mohla v nejbližších měsících výrazněji zamíchat snad jen nová generace Mercedesu třídy S.
Luxusní vozy, leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA | |||
červen 2005 [ks] | leden-červen 2005 [ks] | ||
1. | Mercedes-Benz CLS | 15 | 81 |
2. | Audi A8 | 15 | 58 |
3. | BMW 7 | 4 | 50 |
4. | Volkswagen PHAETON | 2 | 16 |
5. | Mercedes-Benz S | 4 | 13 |
6. | Jaguar XJ | 0 | 5 |
Značně okrajovýnm segmentem jsou sportovní vozy (kupé, kabriolety, roadstery). Vede Mégane CC, z novinek se brzy prosadí nový Opel Tigra se zajímavou základní cenou 499.000,-Kč.
Sportovní vozy, leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA | |||
červen 2005 [ks] | leden-červen 2005 [ks] | ||
1. | Renault MEGANE CC | 17 | 48 |
2. | Hyundai COUPE | 11 | 42 |
3. | Mercedes-Benz SLK | 7 | 36 |
4. | Nissan 350 Z | 7 | 25 |
5. | BMW 6 | 3 | 20 |
6. | Mazda RX8 | 3 | 20 |
7. | Peugeot 307 CC | 5 | 20 |
8. | Opel TIGRA | 1 | 19 |
9. | Citroen C3 PLURIEL | 2 | 16 |
9. | Mercedes-Benz CLK | 5 | 16 |
Mezi deseti nejžádanějšími terénními vozy jsou čtyři korejská SUV, koncern Hyundai-Kia zkrátka ví jak na korejského, amerického i českého zákazníka v této třídě. Vznětový motor a odpočty DPH pomáhají Hondě k úspěchu CR-V.
Terénní vozy, leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA | |||
červen 2005 [ks] | leden-červen 2005 [ks] | ||
1. | Hyundai TUCSON | 71 | 392 |
2. | Honda CR-V | 68 | 274 |
3. | Kia SPORTAGE | 56 | 224 |
4. | Kia SORENTO | 25 | 211 |
5. | Toyota RAV4 | 48 | 206 |
6. | Volkswagen TOUAREG | 22 | 180 |
7. | Suzuki GRAND VITARA | 22 | 174 |
8. | Subaru FORESTER | 32 | 170 |
9. | Volvo XC90 | 29 | 165 |
10. | Hyundai SANTAFE | 21 | 150 |
11. | BMW X 3 | 34 | 149 |
12. | BMW X 5 | 25 | 129 |
13. | Toyota LAND CRUISER | 26 | 112 |
14. | Nissan MURANO | 28 | 79 |
15. | Hyundai TERRACAN | 11 | 76 |
Značně širokému pelotonu velkoprostorových automobilů dominují rodinné modely střední MPV-třídy. Na evropské vozy nejvýrazněji útočí Toyota Corolla Verso, Honda FR-V a Nissan Almera Tino.
MPV, leden-červen 2005, Zdroj dat: SDA | |||
červen 2005 [ks] | leden-červen 2005 [ks] | ||
1. | Renault MEGANE SCENIC | 64 | 361 |
2. | Ford Focus C MAX | 66 | 279 |
3. | Volkswagen TOURAN | 39 | 255 |
4. | Renault MODUS | 30 | 188 |
5. | Citroën XSARA PICASSO | 33 | 176 |
6. | Toyota COROLLA VERSO | 28 | 161 |
7. | Mercedes-Benz A | 20 | 140 |
8. | Opel MERIVA | 16 | 137 |
9. | Honda FR-V | 22 | 107 |
10. | Nissan ALMERA TINO | 20 | 105 |