Český trh v březnu 2020: Koronavirus znamená obří propad, Tesla však mezi nejlepšími
Na březen 2020 nebudeme vzpomínat v dobrém. Kvůli pandemii koronaviru registrace nových aut na českém trhu výrazně klesly.
Očekávané se stalo skutečností, registrace nových automobilů na českém trhu v březnu z očekávaných důvodů klesly. Výsledkem je pouhých 13.685 registrovaných vozů, o 36,3 % méně než před rokem. Je to tudíž nejhorší březen od roku 2009. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Registrace nových automobilů na českém trhu klesaly už v předchozích měsících roku, v březnu ale pád podle očekávání zrychlil. Vláda kvůli prevenci před dalším šířením koronaviru mimo jiné zavřela prodejny s automobily, stejně tak významně omezily svůj provoz úřady, kde se nová auta registrují. Pád prodejů navíc jistojistě bude trvat i v dalších měsících, karanténa nadále trvá, což ovlivní i dubnové statistiky. Zavřené továrny nejen evropských výrobců a nejistota spotřebitelů pak bude mít negativní vliv i na prodeje v dalších měsících.
Březnový pád prodejů je znát už na největším hráči na trhu. Domácí Škoda má za březen na svém kontě 5.368 registrovaných vozů, o čtvrtinu méně než před rokem. Ještě výraznější pokles pak hlásí druhý Volkswagen, jehož 1.128 registrovaných aut je o meziroční pád o 40,6 %. Nic to ale není proti Dacii, která se propadla dokonce o 55,5 %.
Ve jmenování propadů bychom mohli pokračovat, protože v top 10 není žádná značka, které by v březnu počet registrací meziročně vzrostl. V top 20 je pak pouze jediná. Je jí Tesla, která se poprvé prodrala do nejlepší dvacítky. Otevření českého zastoupení a první oficiální dodávky Modelu 3 znamenají, že na svém kontě má za letošní březen 99 registrovaných automobilů. Před rokem jich přitom byly jen dva. Americký výrobce elektromobilů díky tomu uzavírá top 20 s tím, že má za březen na svém kontě více registrovaných aut než taková Honda (84 automobilů), Fiat (77 vozů), Nissan (39 aut) nebo Subaru (34).
Český trh – registrace nových aut v březnu 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 3/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 5368 | -25,0 | 39,23 |
2. | Volkswagen | 1128 | -40,6 | 8,24 |
3. | Hyundai | 1121 | -23,8 | 8,19 |
4. | Dacia | 632 | -55,5 | 4,62 |
5. | Peugeot | 589 | -37,5 | 4,30 |
6. | Kia | 564 | -23,9 | 4,12 |
7. | Toyota | 547 | -26,9 | 4,00 |
8. | Mercedes-Benz | 465 | -14,2 | 3,40 |
9. | Renault | 441 | -50,3 | 3,22 |
10. | Citroën | 335 | -36,3 | 2,45 |
11. | BMW | 332 | -24,4 | 2,43 |
12. | Seat | 281 | -54,1 | 2,05 |
13. | Ford | 279 | -63,2 | 2,04 |
14. | Opel | 204 | -61,6 | 1,49 |
15. | Suzuki | 184 | -58,4 | 1,34 |
16. | Audi | 160 | -21,5 | 1,17 |
17. | Mitsubishi | 143 | -43,9 | 1,04 |
18. | Volvo | 142 | -27,2 | 1,04 |
19. | Mazda | 128 | -68,9 | 0,94 |
20. | Tesla | 99 | +4850 | 0,72 |
- | CELKEM | 13.685 | -36,3 | - |
Naopak na výsledcích nejprodávanějšího auta na trhu březnový pád registrací znatelný není. Škoda Octavia totiž meziročně rostla! Jejích 1.742 registrovaných kusů je o 2,2 % více než před rokem, což má s velkou pravděpodobností souvislost s rozjezdem prodejů nové generace tohoto vozu.
Naopak druhá Fabia klesla o 50,5 %, třetí Karoq pak o 25,7 %. Moc se pak nedařilo Scale, která s 448 registracemi skončila až sedmé příčce. Meziroční nárůst o 19,5 % má co dočinění pouze s tím, že před rokem se Scala ještě oficiálně neprodávala, a tak tehdy registrované kusy patřily automobilce nebo prodejcům.
Dařilo se však celkově páté Škodě Superb (+23,7 %) nebo dvanáctému Hyundaii i20 (+65,1 %). Většina modelů však logicky hlásí meziroční pokles.
Český trh – registrace nových aut v březnu 2020 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 3/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 1742 | +2,2 | 12,73 |
2. | Škoda Fabia | 1000 | -50,5 | 7,31 |
3. | Škoda Karoq | 551 | -25,7 | 4,03 |
4. | Škoda Kamiq | 529 | - | 3,87 |
5. | Škoda Superb | 486 | +23,7 | 3,55 |
6. | Hyundai i30 | 463 | -27,3 | 3,38 |
7. | Škoda Scala | 448 | +19,5 | 3,27 |
8. | Škoda Kodiaq | 400 | -14,9 | 2,92 |
9. | Hyundai Tucson | 280 | -15,9 | 2,05 |
10. | VW Tiguan | 239 | -39,2 | 1,75 |
11. | Kia Ceed | 236 | -20,0 | 1,72 |
12. | Hyundai i20 | 180 | +65,1 | 1,32 |
13. | Renault Clio | 177 | -50,4 | 1,29 |
14. | Dacia Dokker | 170 | -44,6 | 1,24 |
15. | Toyota Corolla | 168 | - | 1,23 |
16. | Dacia Duster | 161 | -68,2 | 1,18 |
17. | VW Touran | 152 | -16,5 | 1,11 |
18.-19. | Citroën Berlingo | 147 | -35,2 | 1,07 |
18.-19. | VW Passat | 147 | -34,1 | 1,07 |
20. | Dacia Sandero | 146 | -49,1 | 1,07 |
Březnové výsledky pak již ovlivnily statistiky registrací za první čtvrtletí roku 2020. Od ledna do března bylo podle SDA na českém trhu evidováno 50.194 osobních vozů, o 15,8 % méně než před rokem. Najdou se ale značky, kterým se zatím dařilo. Třetí Hyundai vyskočil o 11,1 %, na čtvrtou příčku se pak kvůli pádu Dacie probojovala Toyota s nárůstem o 4,2 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje 1-3/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 20038 | -2,7 | 39,92 |
2. | Volkswagen | 4467 | -21,8 | 8,90 |
3. | Hyundai | 4408 | +11,1 | 8,78 |
4. | Toyota | 2124 | +4,2 | 4,23 |
5. | Kia | 2074 | +0,9 | 4,13 |
6. | Dacia | 1958 | -51,2 | 3,90 |
7. | Peugeot | 1909 | -32,0 | 3,8 |
8. | Mercedes-Benz | 1692 | +12,0 | 3,37 |
9. | Renault | 1506 | -34,6 | 3,00 |
10. | BMW | 1318 | +9,7 | 2,63 |
11. | Ford | 1173 | -44,7 | 2,34 |
12. | Seat | 1132 | -26,9 | 2,26 |
13. | Citroën | 1121 | -28,4 | 2,23 |
14. | Opel | 718 | -45,6 | 1,43 |
15. | Audi | 580 | -1,7 | 1,16 |
16. | Suzuki | 576 | -48,6 | 1,15 |
17. | Mitsubishi | 464 | -19,2 | 0,92 |
18. | Volvo | 462 | -23,9 | 0,92 |
19. | Mazda | 375 | -61,7 | 0,75 |
20. | Fiat | 351 | -18,4 | 0,7 |
- | CELKEM | 50.194 | -15,8 | - |