Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2020: Koronavirus znamená obří propad, Tesla však mezi nejlepšími

David Bureš
Diskuze (131)

Na březen 2020 nebudeme vzpomínat v dobrém. Kvůli pandemii koronaviru registrace nových aut na českém trhu výrazně klesly.

Očekávané se stalo skutečností, registrace nových automobilů na českém trhu v březnu z očekávaných důvodů klesly. Výsledkem je pouhých 13.685 registrovaných vozů, o 36,3 % méně než před rokem. Je to tudíž nejhorší březen od roku 2009. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Registrace nových automobilů na českém trhu klesaly už v předchozích měsících roku, v březnu ale pád podle očekávání zrychlil. Vláda kvůli prevenci před dalším šířením koronaviru mimo jiné zavřela prodejny s automobily, stejně tak významně omezily svůj provoz úřady, kde se nová auta registrují. Pád prodejů navíc jistojistě bude trvat i v dalších měsících, karanténa nadále trvá, což ovlivní i dubnové statistiky. Zavřené továrny nejen evropských výrobců a nejistota spotřebitelů pak bude mít negativní vliv i na prodeje v dalších měsících.

Březnový pád prodejů je znát už na největším hráči na trhu. Domácí Škoda má za březen na svém kontě 5.368 registrovaných vozů, o čtvrtinu méně než před rokem. Ještě výraznější pokles pak hlásí druhý Volkswagen, jehož 1.128 registrovaných aut je o meziroční pád o 40,6 %.  Nic to ale není proti Dacii, která se propadla dokonce o 55,5 %.

Ve jmenování propadů bychom mohli pokračovat, protože v top 10 není žádná značka, které by v březnu počet registrací meziročně vzrostl. V top 20 je pak pouze jediná. Je jí Tesla, která se poprvé prodrala do nejlepší dvacítky. Otevření českého zastoupení a první oficiální dodávky Modelu 3 znamenají, že na svém kontě má za letošní březen 99 registrovaných automobilů. Před rokem jich přitom byly jen dva. Americký výrobce elektromobilů díky tomu uzavírá top 20 s tím, že má za březen na svém kontě více registrovaných aut než taková Honda (84 automobilů), Fiat (77 vozů), Nissan (39 aut) nebo Subaru (34).

Český trh – registrace nových aut v březnu 2020 podle značek
Poř. Značka Registrace 3/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 5368 -25,0 39,23
2. Volkswagen 1128 -40,6 8,24
3. Hyundai 1121 -23,8 8,19
4. Dacia 632 -55,5 4,62
5. Peugeot 589 -37,5 4,30
6. Kia 564 -23,9 4,12
7. Toyota 547 -26,9 4,00
8. Mercedes-Benz 465 -14,2 3,40
9. Renault 441 -50,3 3,22
10. Citroën 335 -36,3 2,45
11. BMW 332 -24,4 2,43
12. Seat 281 -54,1 2,05
13. Ford 279 -63,2 2,04
14. Opel 204 -61,6 1,49
15. Suzuki 184 -58,4 1,34
16. Audi 160 -21,5 1,17
17. Mitsubishi 143 -43,9 1,04
18. Volvo 142 -27,2 1,04
19. Mazda 128 -68,9 0,94
20. Tesla 99 +4850 0,72
- CELKEM 13.685 -36,3 -

Naopak na výsledcích nejprodávanějšího auta na trhu březnový pád registrací znatelný není. Škoda Octavia totiž meziročně rostla! Jejích 1.742 registrovaných kusů je o 2,2 % více než před rokem, což má s velkou pravděpodobností souvislost s rozjezdem prodejů nové generace tohoto vozu.

Naopak druhá Fabia klesla o 50,5 %, třetí Karoq pak o 25,7 %. Moc se pak nedařilo Scale, která s 448 registracemi skončila až sedmé příčce. Meziroční nárůst o 19,5 % má co dočinění pouze s tím, že před rokem se Scala ještě oficiálně neprodávala, a tak tehdy registrované kusy patřily automobilce nebo prodejcům.

Dařilo se však celkově páté Škodě Superb (+23,7 %) nebo dvanáctému Hyundaii i20 (+65,1 %). Většina modelů však logicky hlásí meziroční pokles.

Český trh – registrace nových aut v březnu 2020 podle modelů
Poř. Model Registrace v 3/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda Octavia 1742 +2,2 12,73
2. Škoda Fabia 1000 -50,5 7,31
3. Škoda Karoq 551 -25,7 4,03
4. Škoda Kamiq 529 - 3,87
5. Škoda Superb 486 +23,7 3,55
6. Hyundai i30 463 -27,3 3,38
7. Škoda Scala 448 +19,5 3,27
8. Škoda Kodiaq 400 -14,9 2,92
9. Hyundai Tucson 280 -15,9 2,05
10. VW Tiguan 239 -39,2 1,75
11. Kia Ceed 236 -20,0 1,72
12. Hyundai i20 180 +65,1 1,32
13. Renault Clio 177 -50,4 1,29
14. Dacia Dokker 170 -44,6 1,24
15. Toyota Corolla 168 - 1,23
16. Dacia Duster 161 -68,2 1,18
17. VW Touran 152 -16,5 1,11
18.-19. Citroën Berlingo 147 -35,2 1,07
18.-19. VW Passat 147 -34,1 1,07
20. Dacia Sandero 146 -49,1 1,07

Březnové výsledky pak již ovlivnily statistiky registrací za první čtvrtletí roku 2020. Od ledna do března bylo podle SDA na českém trhu evidováno 50.194 osobních vozů, o 15,8 % méně než před rokem. Najdou se ale značky, kterým se zatím dařilo. Třetí Hyundai vyskočil o 11,1 %, na čtvrtou příčku se pak kvůli pádu Dacie probojovala Toyota s nárůstem o 4,2 %.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř. Značka Prodeje 1-3/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 20038 -2,7 39,92
2. Volkswagen 4467 -21,8 8,90
3. Hyundai 4408 +11,1 8,78
4. Toyota 2124 +4,2 4,23
5. Kia 2074 +0,9 4,13
6. Dacia 1958 -51,2 3,90
7. Peugeot 1909 -32,0 3,8
8. Mercedes-Benz 1692 +12,0 3,37
9. Renault 1506 -34,6 3,00
10. BMW 1318 +9,7 2,63
11. Ford 1173 -44,7 2,34
12. Seat 1132 -26,9 2,26
13. Citroën 1121 -28,4 2,23
14. Opel 718 -45,6 1,43
15. Audi 580 -1,7 1,16
16. Suzuki 576 -48,6 1,15
17. Mitsubishi 464 -19,2 0,92
18. Volvo 462 -23,9 0,92
19. Mazda 375 -61,7 0,75
20. Fiat 351 -18,4 0,7
- CELKEM 50.194 -15,8 -
David Bureš
Diskuze (131)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
6. 4. 2020 14:52
Re: Tesla
Když si to myslíš :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
6. 4. 2020 14:51
Re: Tesla
jasně, elektromobil je bezpečnější, zejména když začne hořet, ty zase dneska perlíš vid :-) :-) :-) :-)

Mě se zastavit na 4 minuty u benzínky fakt nevadí, dneska sem tankoval 27 litrů N95 :-)
Avatar - Barrichello
6. 4. 2020 14:48
Re: na koronavirus
Kdo? Firmy.....a pár megazbohatlíků co musí mít něco nového aby byli IN a nevybočovali z řady
Avatar - Barrichello
6. 4. 2020 14:45
Re: Dotace
Bavit se s fanatickými zelenými ekomarxisty a neobolševiky nemá smysl, to si ještě nepochopil ? :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
6. 4. 2020 14:44
Re: Dotace
Určitě, někdo si koupí 6-8 let starou Teslu, aby u ní musel za 2-4 roky měnit baterky v hodnotě kolik? 300 litrů?

HAHAHA


Dotace sou socialistický nástroj, je jedno zda dotuješ auta, nabíječky, fotovoltaiku nebo guláš, paneláky, bezúročné půjčky pro mladé, bydlení, vzdělání, zdravotnictví atd

Ale neomarxisti maj dotace rádi, bohužel ty dotace narozdíl od komunistů nejsou pro všechny vid takovej jemnej rozdíl. Když už chcete křivit trh :-)