Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV
92 Fotogalerie

Jak jezdí první elektromobil Škoda? Vyzkoušeli jsme nové Citigoe iV

Během nedávné prezentace prvních elektrických modelů Škoda jsme si mohli kromě hybridního Superbu iV vyzkoušet i první čistě elektrický model s okřídleným šípem ve znaku, kterým je Škoda Citigoe iV. Jak tedy jezdí a jaký dojem na nás zanechala?

Škoda Citigoe iV, první produkční elektromobil ve 124leté historii automobilky Škoda, je již na první pohled koncipován jako ideální společník do města. Stejně jako model se spalovacím motorem, i čistě elektrické Citigoe iV slibuje snadné parkování, skvělou manévrovatelnost a především dostatek prostoru pro čtyřčlennou posádku.

Na první pohled přitom elektrického prcka prozrazuje pouze pozměněná maska, jejíž vyplněná mřížka chladiče je lakována v barvě karoserie, upravený přední nárazník a plaketka iV na zadních dveřích. Elektrické Citigoe iV bude dostupné pouze s pětidvéřovou karoserií, kterou mohou zdobit jednoduché, metalické i vícebarevné laky. V podbězích pak mohou být ukryta 14 až 16 palcová kola.

Trakční baterie o rozměrech 1,1 x 1,7 x 0,3 m je uložena v podlaze pod sedadly a středovým tunelem, takže nijak nezasahuje do prostoru posádky. Jediným drobným ústupkem v oblasti praktičnosti je zmenšení zavazadlového prostoru, ovšem pouze o jeden litr a to na výsledných 250 litrů. Díky bohaté standardní výbavě však Citigoe nabídne i dvojité dno zavazadlového prostoru a po sklopení sedadel naroste celkový objem až na 923 litrů.

Trakční baterie o maximální kapacitě 36.8 kW, z nichž je však řidiči dostupných pouze 32.3 kWh, je složena z celkem 168 článků a napájí synchronní elektromotor o maximálním výkonu 61 kW s točivým momentem až 212 Nm, který přes jednorychlostní převodovku roztáčí přední kola.  Jak už je vám asi z pohledu na parametry jasné, Citigoe iV zkrátka není žádný sportovec. Ostatně zrychlení z 0 na 100 km/h mu trvá 12.3 sekundy a maximální rychlost se nepřehoupne přes 130 km/h.

Podstatně důležitější hodnotou je zde však udávaný dojezd až 260 km na jedno nabití, a to údajně při „každodenním stylu používání,“ dodává automobilka. Jenže v praxi to nebude tak snadné. Dojezd totiž výrazně ovlivní zvolený jízdní režim (Normal, Eco a Eco+) a optimální využívání rekuperace, která má čtyři stupně nastavení.

Začněme ale jízdními režimy, které se přepínají tlačítkem před voličem převodovky. V základním režimu Normal máte k dispozici plný výkon elektromotoru (výše uvedené parametry) i všech komfortních spotřebičů, jako je klimatizace. Aktivací režimu Eco klesne výkon elektromotoru na 50 kW (točivý moment 167 Nm), sníží se účinnost klimatizace, maximální rychlost klesne na 120 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se protáhne na 14,3 s.

V režimu Eco+ pak výkon elektromotoru klesne dokonce až na 40 kW (točivý moment 133 Nm) a maximální rychlost se omezí na 95 km/h. Navíc dojde ke kompletnímu vypnutí klimatizace. Právě při tomto nastavení by pak měl dojezd činit až 252 km dle standardizovaného testu WLTP. Potěší však skutečnost, že v případě plného sešlápnutí plynového pedálu se opět odemkne plný výkon a řidič tak může snadno předjíždět bez předchozího přepínání/vypínání Eco režimů.

Dojezd však může příznivě ovlivnit i využívání rekuperace, která je dostupná ve čtyřech stupních intenzity. První tři se volí vyklápěním páky převodovky do stran, kdy při prvním stupni vůz víceméně plachtí. Při druhém stupni už je cítit lehké brzdění a při třetím stupni začne vůz citelně zpomalovat.

Video placeholder
Škoda Citigoe iV • Škoda Auto

Nejsilnější stupeň rekuperace, kdy se při sundání nohy z plynového pedálu rozsvěcí i brzdová světla a Citigoe iV je schopno téměř zastavit, se aktivuje zatažením páky voliče převodovky do zadní polohy. Pokud tedy budete chtít dostat z Citigoe iV maximální dojezd, budete se muset trochu snažit a přemýšlet.

Jak už jsme ale naznačili v úvodu, Citigoe iV není stavěno na překonávání dlouhých vzdáleností. Nejlíp se s ním budete cítit v městském provozu, kde oceníte slušný výhled do všech stran a okamžitý nástup maximálního točivého momentu. Při prudkých akceleracích dokáže Citigoe překvapivě svižně odstartovat z křižovatky, prohrábnout kolem na mokrém asfaltu i zacloumat krkem nic netušícího spolujezdce.

Osobně bych sice ocenil možnost teleskopicky nastavitelného volantu, ovšem to už bych chtěl od malého, městského a cenově dostupného elektromobilu asi moc. Navzdory takřka všudypřítomným tvrdým plastům totiž interiér působí celkem příjemným dojmem. Příliš nadšení jsme však nebyli z  infotainmetu Move & Fun, který kombinuje jednoduché rádio s mobilním telefonem. Aplikace totiž padala a stále nebyla schopna nabídnout všechny funkce. Pevně však věříme, že do zahájení dodávek zákazníkům se podaří tyto problémy odstranit.

A spotřeba elektrické energie? Na cca 25 kilometrů dlouhém městském okruhu jsme se pohybovali se spotřebou cca 18 kWh/100 kilometrů. Vzhledem k chladnému a deštivému počasí je však důležité zmínit, že jsme měli ve voze zapnutou klimatizaci, stěrače, vyhřívání sedadel a občas i systém vyhřívání skla. Navíc jsme se kvůli zmatené navigaci několikrát dostali do míst, ze kterých jsme se snažili co nejrychleji dostat. Rozhodně bych tedy z této hodnoty nedělal předčasné závěry, ačkoliv stále nepatří k nejhorším. Elektromobil jsme navíc nedostali plně nabitý, čímž se dostáváme k poslednímu důležitému bodu - nabíjení.

Pod klasickým víčkem palivové nádrže se ukrývá kombinovaný nabíjecí konektor CCS, který podporuje nabíjení střídavým proudem (AC) přes kabel Mennekes (Type 2) i rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC). Rozdíly v časech nabíjení jsou přitom poměrně výrazné. Pokud se rozhodnete Citigoe iV nabíjet z klasické domácí 220V zásuvky o výkonu 2.3 kW, potrvá nabití z 0 na 80 % zhruba 12 hodin a 43 minut. Při využití wallboxu/veřejné nabíječky se stejnosměrným proudem (AC) o výkonu 7.2 kW potrvá nabití z 0 na 80 % cca 4 hodiny a 15 minut. Při využití veřejné nabíječky se stejnosměrným proudem (DC) a výkonem 40 kW lze však baterii nabít z 0 na 80 % již během hodiny.