Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2010: Ve třídě velkých MPV kraluje Ford, má přes polovinu trhu

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 7. 8. 2010 • 01:58
11
34
Zobrazit náhledy (11)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Po vyškrtnutí luxusních dodávek typu VW Multivan a M-B Viano se vládcem tohoto segmentu stal Ford s čistokrevnými MPV S-Max a Galaxy.

Celkový objem trhu v kategorii velkých MPV za prvních šest měsíců roku 2010 klesl o 7,8 %, ze 438 na 404 vozů. O tyto vozy již není ani jinde v Evropě tak velký zájem, jako ve druhé polovině devadesátých let. Jejich roli převzaly kompaktnější modely, které ovšem předchozí generace těch velkých již dorostly. Spousta výrobců tuto třídu opustila, či v ní živoří, její evropský průkopník Renault Espace zřejmě ani nedostane nástupce.

Ve statistice od ledna vede Ford S-Max (154 aut, podíl 38,1 %) s obrovským náskokem před ostatními. Na druhém místě se objevilo jeho dvojče Galaxy (65, 16,1 %), které si prohodilo umístění se Seatem Alhambra (47, 11,6 %). Čtvrtý je Renault Espace (36, 8,9 %) a páté pořadí patří s minimální ztrátou Chrysleru Voyager (35, 8,7 %). Ford tedy ovládá přes polovinu trhu, přesně 54,2 %.

Ve srovnání od začátku roku si Top 5 vede takto: S-Max získal +11,6 % (prodalo se jich o 16 více), Galaxy má +75,7 % (+28), Alhambra +95,8 % (získala 23 kusů), Espace se má úplně totožný výsledek s loňskem a Voyager je zatím na +9,4 %, své počty navýšil o 3 exempláře.

Skokanem roku je tak překvapivě Alhambra, která čeká na novou generaci a z měsíčního žebříčku již zmizela, podobně jako její sourozenec Sharan. Propadák musíme hledat ve spodní části tabulky, je jím Peugeot 807 se ztrátou -83,8 %. Místo 37 za polovinu roku 2009 se jich prodalo jen šest. Druhá generace tzv. Eurovanů ze společné líhně Fiatu a PSA je již za zenitem.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20101-6/2009[ks][%]1-6/2010
1.Ford S-MAX1541381611,6%38,1%
2.Ford GALAXY65372875,7%16,1%
3.Seat ALHAMBRA47242395,8%11,6%
4.Renault ESPACE363600,0%8,9%
5.Chrysler VOYAGER353239,4%8,7%
6.Kia CARNIVAL2346-23-50,0%5,7%
7.Mercedes-Benz R2232-10-31,3%5,4%
8.Volkswagen SHARAN1146-35-76,1%2,7%
9.Peugeot 807637-31-83,8%1,5%
10.Citroën C843133,3%1,0%
-Ostatní modely17-6-85,7%0,2%
-CELKEM404438-34-7,8%100,0%

Objem trhu velkých vanů oproti červnu 2009 dokonce stoupl o 11,1 %, získal 10 kusů. Před rokem se jich prodalo devět desítek, letos tedy rovná stovka.

Nejúspěšnějším z pouhé sedmičky (!) modelů aktuálního žebříčku byl znovu Ford S-Max s poměrně značnými 55 vozy. Následuje jej jak jinak, dvojče Galaxy s 22 kusy. Třetí příčku okupuje Chrysler Voyager (9), čtvrtá skončila Kia Carnival (5) o toto umístění se však musí podělit s Renaultem Espace.

V nejlepší pětce najdeme pouhý jeden pokles. Vedoucí S-Max ovšem získal 96,4 % (+ 27 aut), Galaxy vykazuje o 43,8 % více (+ 7 kusů ze 16). Skokanem roku je Voyager, respektive jeho prodloužená verze Grand, která má +200 % (+6), Jediným modelem, který v Top 5 ztratil, je Kia Carnival (-58,3 %, -7 vozů). Renault Espace má naopak +14,3 %, což značí o jednu registraci více.

Propadákem je Mercedes-Benz třídy R. Toho jsme sice do konce loňského roku řadili mezi luxusní auta, do této třídy se ale hodí více. Pohoršil si o tři čtvrtiny, místo osmi našly nové majitele jen dva.

V červnu měly stoprocentní podíl vznětových motorů dva členové nejlepší pětice: Chrysler Voyager a Kia Carnival. U Fordu S-Max činil 81,8 %, celkem 10 z 55 kusů mělo zážehový agregát. Jeho kolega Galaxy vykazuje v tomto ohledu 95,7 %, benzinový byl pouze jeden, turbodieselů 22. U Renaultu Espace je poměr 4 jednotky dCi ku jediné spalující Natural, tedy 80 %.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v červnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20101-6/20106/20101-6/2010
1.Ford S-MAX5515455,0%38,1%
2.Ford GALAXY236523,0%16,1%
3.Chrysler VOYAGER9359,0%8,7%
4.Kia CARNIVAL5235,0%5,7%
4.Renault ESPACE5365,0%8,9%
6.Mercedes-Benz R2222,0%5,4%
7.Citroën C8141,0%1,0%
-Ostatní modely0650,0%16,1%
-CELKEM100404100,0%100,0%

Témata
Avatar - Barrichello
11. 8. 2010 11:28
Re: Voyager těsně za Espace
Jejiž, co bys za tím chtěl tahat asi? Jachtu nebo snad za tím mít platák a tahat na tom káry? Si kup Jeep Grandčíro nebo Dodge RAM, za tím jdou táhnout 3 tuny!
Když máš tu potřebu.

Není tvuj bratr ten, co tahal za Pontasem Firebird vozejk s míchačkou? Jednoho takovýho sem vídal >:D

Užitečná hmotnost 600 kg je myslím dostatečná. Samo se snižuje s další výbavou no, že konkurence má víc bude tím, že tam žádná výbava není no. Za to cena je o 300 táců větší popř je to předělanej mikrobus tvářící se jako luxus - zdravím Multivan, až budu chtít dodávku, koupím si Gazelle, vyjde levněji o půlku a 4x4 verze si dá v terénu slavnej Multivan/Transporter k snídani. Voyager ze žádný dodávky nevychází, je to od základu konstrované MPV. A průkopník třídy, před 25 lety měl VW akorát tak ten Bus pro hipíky nebo T3 s motorem z Brouka a s karoserií, která se při crash testu zbortila až půl metru za přední sedačky....
A další konkurenti ještě ani neexistovali.

Je to rodiný vůz - počítejmě - průměrný muž 90 kg, prům žena 65, 3 děti v různém věku dohromady tak max 200.
Suma sumárum 355 kg.
Zbyde mi 240 kg na bágly.

Co bys v tom chtěl táhnout jako těžšího? Na dovču 150 konzerv do chorvatska, 10 kg řízků, 3 sudy piva, skládací nábytek, 10 míčů, gril, telku, kytaru s basou a 6 golfovejch sad?

Nebo s tím vozit na chalupu rodinný zásoby, sekačku, televizi, a půl domácnosti z prahy jako někteří čecháčci?
Pak je autobus Karosa popř. Líza 110 optimální volba, jdou sehnat levně.

A k brždění - když vidíš stav brzd na autech v českých bazarech s kterýma lidi do tý doby museli jezdit, tak do toho Voyageru, když bude mít nový brzdy můžeš naložit o 800 kg víc a pořád to bude brzdit líp než ty verky co maj sílu destiček 0,4 cm a kotouče sjetý až za limit a celý je to zrezlý jak titanic.
10. 8. 2010 11:24
Re: Voyager těsně za Espace
:yes:
10. 8. 2010 11:21
Re: Voyager těsně za Espace
pre upresnenie:

1) priestornost tohoto vozidla nespochybnujem
2) vacsina vozidiel uvezie viac ako je napisane v papieroch, ale ma to jeden drobny hacik. Zasadne sa zmenia jazdne vlastnosti vozidla (naklananie, stabilita, brzdna draha atd...., okrem ineho aj bezpecnost v pripade havarie). Druhym hacikom je ako vysvetlit pri cestnej kontrole (napriklad vazenie na hraniciach), ze vozidlo je pretazene s argumentom, ze ferdo z hornej dolnej vozi 3x viac ako je v papieroch.
3) tahat maly prives asi neuvidis pre smiesnu max. hmotnost nebrzdeneho privesu, predpokladam, ze malo ludi chce nafasovat pokutu, kedze je jedno ci je prives prazdny, poloprazdny atd, vzdy plati max. hmotnost uvedena v tp.Argument, ze ty si ho nevidel neobstoji, ten parameter je mizerny.
Avatar - white label
10. 8. 2010 10:12
Re: Voyager těsně za Espace
Ty si myslíě, že užitečná hmotnost je o tom, kolik to auto dokáže uvézt kg z místa A do místa B? >:D
Víš kolik lidí se může vejít jen do pětimístného auta... a viděl si někdy opravdu maximálně naložený autobus, nebo náklaďák třeba někde v Africe...? >:-[]

P.S. Pro tebe je asi užitečná hmotnost nepodstatný údaj, který souvisí s tak "nepodstanými" věcmi jako je délka brzdné dráhy apod.. 8-s
Avatar - Barrichello
10. 8. 2010 09:55
Re: Voyager těsně za Espace
Jedna věc je papírová hmotnost a druhá kolik to uveze v reálu. 300C má taky papírovou hmotost pár kg ale ta kára ti odveze 3,5x tolik :-)

Znám lidi co maj starší verze a vozí v tom všechno - jeden má čalounictví a vozí v tom sedačky, druhý dřevo a dlaždičky (ano používá to jako pracovní stroj, je řemeslník) atd.

GrandVoyager je právě jedno z mála aut, kam těch 7 lidí naložíš v pohodě a zbyde ti ještě místo v kufru, vše ostatní má už kufr akorát an dipolomatku.
A vlečkák za Voyagrem sem opravdu ještě neviděl, a že jsem viděl hodně. Nechápu co na něm vozit, možná tak vodáci b ymohly táhnout lodičky, jinak se ti všechno vejde dvonitř popř. na box na střechu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku