Český trh v říjnu 2020: Další pád, VW se však díky Golfu dostal před Hyundai
Registrace nových automobilů v říjnu opět zažily pád. Některým značkám se ale dařilo. Patří mezi ně Volkswagen, Toyota, Dacia nebo Suzuki.
Český trh s novými automobily je v roce 2020 silně ovlivněn pandemií koronaviru. Platilo to i v říjnu, kdy kvůli druhé vlně šíření koronaviru opět musely zavřít autosalony. Výsledkem je 16.835 registrovaných automobilů, o 15,5 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik svazu dovozců automobilů.
Jestliže se tak v září zdálo, že je útrapám konec, to počet registrací na českém trhu meziročně vzrostl o 7,2 %, v říjnu opět nastal silnější pád. A jelikož automobilové showroomy nadále zůstávají zavřené, když možností je jen online prodej, a dopravní úřady fungují v omezeném provozu, dá se předpokládat, že tento trend bude pokračovat také v listopadu.
Také v tomto měsíci pádu se však našly značky, kterým se dařilo. Mezi ně se dá jistě řadit Volkswagen, který díky meziročnímu růstu o 3,5 % na výsledných 1.581 registrovaných aut, tentokrát překonal Hyundai. Ten meziročně spadl o 23,9 % na 1.237 registrací, výsledkem čehož je třetí příčka mezi značkami.
Na čtvrtou příčku se tentokrát vyšvihla Toyota, s meziročním růstem o 11,6 % na 838 registrací. Loňská čtyřka, Peugeot, se tentokrát musela smířit až s osmým místem, kvůli meziročnímu pádu o 21,6 %. Páté místo obsadila Dacia se „šťastnými“ 777 registracemi, což bylo o významných 38,5 % více než před rokem. Silný růst pak zažilo také celkově patnácté Suzuki, o 31,6 % na 225 registrovaných automobilů. A zapomenout nesmíme ani na Audi, 252 registrací díky 14% růstu mu vyneslo 14. místo.
Nejvýše každopádně zůstává Škoda, jejích 6.102 registrovaných aut je ale o 23,7 % méně než před rokem. To je mimochodem druhý největší pád z top 10 značek.
Český trh – registrace nových aut v říjnu 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje 10/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6102 | -23,7 | 36,25 |
2. | Volkswagen | 1581 | +3,5 | 9,39 |
3. | Hyundai | 1237 | -23,9 | 7,35 |
4. | Toyota | 838 | +11,6 | 4,98 |
5. | Dacia | 777 | +38,5 | 4,62 |
6. | Kia | 760 | -5,3 | 4,51 |
7. | Renault | 752 | +1,4 | 4,47 |
8. | Peugeot | 646 | -21,6 | 3,84 |
9. | Ford | 633 | -4,7 | 3,76 |
10. | Mercedes-Benz | 610 | -11,8 | 3,62 |
11. | BMW | 429 | -17,3 | 2,55 |
12. | Citroën | 330 | -19,9 | 1,96 |
13. | Seat | 298 | -48,7 | 1,77 |
14. | Audi | 252 | +14,0 | 1,5 |
15. | Suzuki | 225 | +31,6 | 1,34 |
16. | Opel | 209 | -24,0 | 1,24 |
17.-18. | Mazda | 169 | -55,7 | 1,00 |
17.-18. | Volvo | 169 | -16,3 | 1,00 |
19. | Mitsubishi | 124 | +3,3 | 0,74 |
20. | Honda | 111 | -27,4 | 0,66 |
CELKEM | 16835 | -15,5 | - |
Výsledky mladoboleslavské značky ovlivnily Octavia a Fabia. Sice zůstávají nejprodávanějšími automobily na trhu, obě se však v říjnu propadly o více než 20 %. To samé platí i pro celkově čtvrtý Karoq. Kamiq si pak sice meziročně pomohl o 57 % (loni v říjnu se teprve rozjížděly jeho prodeje), v celkovém pořadí modelů je ale tentokrát až desátý.
Naopak úspěšný měsíc to byl pro Volkswagen Golf. Meziročně si pomohl o neskutečných 183 %, což mu vyneslo pátou příčku mezi modely. Po delší době tak byl opět nejžádanějším vozem zahraniční značky u nás. Jeho rival v podobě Hyundaie i30 byl v říjnu sedmý, kvůli meziročnímu pádu o 21,1%.
Český trh – registrace nových aut v říjnu 2020 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 10/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 1481 | -29,8 | 8,8 |
2. | Škoda Fabia | 1297 | -22,3 | 7,7 |
3. | Škoda Scala | 930 | -9,5 | 5,52 |
4. | Škoda Karoq | 697 | -21,9 | 4,14 |
5. | Volkswagen Golf | 677 | +183,3 | 4,02 |
6. | Škoda Kodiaq | 620 | -23,0 | 3,68 |
7. | Hyundai i30 | 614 | -21,1 | 3,65 |
8. | Škoda Superb | 484 | -33,0 | 2,87 |
9. | Dacia Duster | 470 | +51,6 | 2,79 |
10. | Škoda Kamiq | 452 | +57,0 | 2,68 |
11. | Renault Clio | 413 | +166,5 | 2,45 |
12. | Hyundai Tucson | 399 | -10,1 | 2,37 |
13. | Kia Ceed | 384 | +26,3 | 2,28 |
14. | Volkswagen Passat | 270 | +76,5 | 1,60 |
15. | Toyota Yaris | 237 | +51,9 | 1,41 |
16. | Renault Captur | 207 | +6,7 | 1,23 |
17. | Peugeot Rifter | 184 | +67,3 | 1,09 |
18. | Toyota Corolla | 171 | -22,3 | 1,02 |
19. | Citroën Berlingo | 163 | -0,6 | 0,97 |
20. | Seat Leon | 152 | +40,7 | 0,9 |
Pohled na dosavadní prodeje v letošním roce pak ukazuje 165.154 registrací za deset měsíců roku, což je o 21,7 % méně než za stejné období loňského roku. První je Škoda s takřka 38% podílem na trhu, následovaná Hyundaiem a Volkswagenem.
Všechny značky v nejlepší desítce si letos pohoršily, výjimkou je pouze celkově osmý Mercedes-Benz. Jeho kulatých 6.000 registrací je čtyřprocentní meziroční nárůst.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje 1-10/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 62749 | -13,6 | 37,99 |
2. | Hyundai | 13176 | -17,5 | 7,98 |
3. | Volkswagen | 12430 | -29,0 | 7,53 |
4. | Dacia | 8105 | -37,4 | 4,91 |
5. | Toyota | 7717 | -9,7 | 4,67 |
6. | Peugeot | 7039 | -26,6 | 4,26 |
7. | Kia | 6918 | -15,8 | 4,19 |
8. | Mercedes-Benz | 6000 | +4,0 | 3,63 |
9. | Renault | 5772 | -30,5 | 3,49 |
10. | Ford | 4884 | -36,9 | 2,96 |
11. | BMW | 4216 | -8,7 | 2,55 |
12. | Citroën | 3630 | -36,5 | 2,2 |
13. | Seat | 3278 | -44,3 | 1,98 |
14. | Opel | 2730 | -34,7 | 1,65 |
15. | Suzuki | 1966 | -48,9 | 1,19 |
16. | Audi | 1955 | -9,8 | 1,18 |
17. | Mitsubishi | 1604 | -19,1 | 0,97 |
18. | Volvo | 1551 | -17,9 | 0,94 |
19. | Mazda | 1484 | -53,9 | 0,9 |
20. | Honda | 1165 | -29,6 | 0,71 |
CELKEM | 165.154 | -21,7 | - |