Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jakým autům se letos daří? Tohle jsou nejprodávanější modely za první tři čtvrtiny roku

David Bureš
Diskuze (10)

Pandemie koronaviru letos silně ovlivňuje prodeje aut na českém trhu. Ne u všech modelů je ale pokles prodejů způsoben tímto důvodem.

Český trh s novými automobily letos zatím nezažívá šťastné období. Důvodem je logicky pandemie koronaviru, která už na jaře silně ovlivnila prodeje nových vozů. Registrace aut ale klesaly už před jejím vypuknutím. I tak se však najdou modely, kterým se i v takovém období daří. Proto jsme se podívali na nejžádanější vozy v jednotlivých segmentech za první tři čtvrtletí letošního roku, přičemž jsme vycházeli ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Nejprodávanější minivozy

Škoda Citigo byla po svém příchodu v Česku dlouhodobým králem nejmenších modelů na trhu. Letos ale do prodeje vstoupilo čistě elektrické provedení Citigoe iV, které zájem zákazníků silně ovlivnilo. Přestože se elektrickému Citigo na poměry elektroaut poměrně daří, jeho registrace po devíti měsících roku meziročně propadly z 2525 na 820 kusů, s čímž souvisí ale i konec příjmu objednávek na tento model z důvodu blížícího se ukončení výroby.

O někdejší pozice Citigo ale bojují jiní. Nadále se u nás daří Hyundaii i10, kterému registrace i díky příchodu nové generace na začátku roku meziročně vzrostly z 578 na 673 exemplářů. Letos pak bodují také celkově třetí Toyota Aygo a páté Mitsubishi Space Star.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. Škoda Citigo 820 2525
2. Hyundai i10 673 578
3. Toyota Aygo 377 319
4. Suzuki Ignis 338 524
5. Mitsubishi Space Star 197 151

Nejprodávanější malá auta

Hegemonem segmentu B je podle očekávání i letos Škoda Fabia, meziroční propad z 15.618 na 12.265 registrovaných kusů ale vedle pandemie koronaviru může být způsoben i stářím tohoto vozu, který se v příštím roce dočká nástupce.

Druhý se drží Renault Clio, na třetí příčku se vyšvihla Toyota Yaris, které pomáhají fleetové exempláře carsharingové služby Anytime a také příchod nové generace. Z top 10 naopak vypadl kdysi úspěšný Ford Fiesta. Nejlepší desítku po třech čtvrtinách roku uzavírá Opel Corsa, jeho sourozenec v podobě Peugeotu 208 je o dvě příčky nad ním.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. Škoda Fabia 12265 15618
2. Renault Clio 2192 2519
3. Toyota Yaris 1695 1526
4. Dacia Sandero 1498 2068
5. Hyundai i20 1414 1152
6. Kia Rio 854 894
7. Volkswagen Polo 825 1096
8. Peugeot 208 818 1023
9. Citroën C3 808 1041
10. Opel Corsa 550 382

Nejprodávanější kompaktní vozy

Nejžádanějším vozem v nižší střední třídě a nejprodávanějším autem na českém trhu vůbec zůstává Škoda Octavia. Její prodeje ale letos ovlivňuje i nástup nové generace, jejíž dodávky byly na čas zastaveny kvůli problémům se softwarem. I proto meziročně klesla z 16.288 na 15.041 registrovaných kusů. Druhá se drží Škoda Scala, jejíž slušný meziroční nárůst z 4385 na 6508 kusů je však částečně způsoben tím, že se loni na jaře teprve rozjížděly její prodeje.

Hned za Škodovkami se seřadily korejští sourozenci vyrábění v továrnách někdejšího Československa – nošovický Hyundai i30 a žilinská Kia Ceed. Konkrétně i30 si meziročně pomohla z 4987 na 5164 registrací, na což měl vliv facelift auta a zajímavá cenová nabídka. Vysoko se drží také pátá Toyota Corolla, která předstihla šestý Volkswagen Golf, jehož prodeje silně ovlivnil nástup nové generace. Také v jeho případě byly dodávky na čas pozastaveny kvůli problémům se systémem e-Call. Nejen kvůli covidu-19 je tak Golf na polovině loňských registrací. Nutno pak zmínit úspěchy kompaktních Mercedesů – dohromady třída A a CLA měly přes tisíc registrací.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. Škoda Octavia 15041 16288
2. Škoda Scala 6508 4385
3. Hyundai i30 5164 4987
4. Kia Ceed 2748 3194
5. Toyota Corolla 1602 1789
6. Volkswagen Golf 1504 3007
7. Dacia Logan 1330 1351
8. Seat Leon 1233 2564
9. Ford Focus 829 1553
10. Renault Mégane 811 1460

Nejprodávanější vozy střední třídy

Střední třída už možná není tak úspěšná jako kdysi, tuzemská jednička segmentu, Škoda Superb, si však meziročně pomohla z 4.173 na 4.639 registrací. Před rokem totiž její prodeje ovlivňovala modernizace auta. Třetí BMW 3 s meziročním nárůstem o jednu registraci je pak důkazem, že i střední třída je dnes důležitým hřištěm prémiových značek. Prodejům mnichovské trojky mimochodem letos pomohl nástup kombíku.

Daří se také Mercedesu C nebo Volvu S60/V60, které v počtu registrací překonaly Mazdu 6 nebo Ford Mondeo. Nejlepší desítku uzavírá Peugeot 508, hned před ním je Subaru Outback, které oba naznačují, že netradiční ztvárnění střední třídy má úspěch. V pořadí mimochodem porazily Toyotu Camry (101 registrací), která se velikostně dnes už řadí do střední třídy, nebo Opel Insignia a Audi A4 (po 91 kusech).

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. Škoda Superb 4639 4173
2. Volkswagen Passat 1393 1499
3. BMW 3 444 445
4. Volkswagen Arteon 371 432
5. Mercedes-Benz C 212 524
6. Volvo S60/V60 189 183
7. Mazda 6 162 357
8.-9. Ford Mondeo 151 298
8.-9. Subaru Outback 151 158
10. Peugeot 508 119 356

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy

Vyšší střední třída už delší dobu patří prémiovým modelům, letos pak její prodeje vedle pandemie koronaviru ovlivňuje také modernizace klíčových zástupců. I proto si první Mercedes E meziročně pohoršil z 665 na 424 kusů a druhé BMW 5 z 567 na 356 exemplářů. I tak však porazily svého ústředního rivala z Ingolstadtu, Audi A6. To skončilo třetí, s meziročním poklesem z 355 na 339 exemplářů.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. Mercedes-Benz E 424 665
2. BMW 5 356 567
3. Audi A6 339 355
4. Volvo S90/V90 128 234
5. Audi A7 62 71

Nejprodávanější luxusní vozy

Když loni vstupovalo na trh modernizované BMW 7, tvrdili kritici jeho velkých ledvinek, že kontroverzní vzhled negativně ovlivní jeho prodeje. Minimálně na českém trhu se tak nestalo, meziročně si totiž řada 7 polepšila z 95 na 118 registrací. Stala se tak nejžádanějším luxusním vozem u nás.

Druhý Mercedes-Benz třídy S se totiž meziročně propadl ze 149 na 58 registrací, na což má vliv čekání na novou generaci, která již brzy vstoupí na trh. I tak se třídě S dařilo více než Audi A8, které v současné generaci na českém trhu není schopno konkurovat zástupcům Mnichova a Stuttgartu. Čtvrté je pak Porsche Panamera, které je s 21 registracemi u nás pořád prodávanějším než menší Porsche Taycan, které letos zatím eviduje 17 registrací. Po jedné registraci pak mají Alpina 7 a Lexus LS.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. BMW 7 118 95
2. Mercedes-Benz S 58 149
3. Audi A8 30 21
4. Porsche Panamera 21 38
5.-6. Alpina 7 1 -
5.-6. Lexus LS 1 15

Nejprodávanější malá SUV

Malým SUV se zkrátka daří, důkazem toho je fakt, že těm nejlepším na českém trhu se registrace po třech čtvrtinách roku už počítají na tisíce. Na nejvyšší příčku se ne nečekaně vyšvihla Škoda Kamiq, jejíž meziroční skok z 482 na 5.898 je však způsoben tím, že se začala prodávat teprve loni na podzim. Druhá se drží někdejší jednička segmentu, Peugeot 2008, který zůstává úspěšný i ve své druhé generaci.

Letos se daří Hyundaii Kona, které meziročně vyskočilo z 689 na 1.037 registrací. Hitem je rovněž letošní novinka v podobě Fordu Puma, s 886 registracemi, která však zároveň nepochybně negativně ovlivnila prodeje Fordu Fiesta. Slabý rok naopak hlásí Suzuki Vitara, s meziročním pádem z 1.598 na 637 registrovaných aut, na což mohlo mít vliv omezení nabídky výhradně na mildhybrid.

Nejprodávanější malá SUV
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. Škoda Kamiq 5898 482
2. Peugeot 2008 1696 2408
3. Renault Captur 1081 2173
4. Hyundai Kona 1037 689
5. Ford Puma 886 -
6. Opel Crossland X 858 1002
7. Seat Arona 777 812
8. Kia Stonic 695 851
9. Suzuki Vitara 637 1598
10. Volkswagen T-Cross 484 321

Nejprodávanější kompaktní SUV

Kompaktní SUV jsou nejžádanější kategorií SUV a také nejširší, i díky tomu, že se sem podle statistik SDA řadí i mnohé sedmimístné modely. U nás mu vládne domácí dvojice v podobě Škody Karoq a Kodiaq, jejichž prodeje však vlivem pandemie koronaviru klesly. Na třetí příčku se pak díky zajímavým cenám vyšvihl Hyundai Tucson, a to přestože už čeká na příchod nové generace, s radikálním stylem. Meziročně si pomohl z 2.499 na 3.226 registrovaných kusů. Nárůst pak hlásí také Toyota RAV4 (z 1.022 na 1.102 registrací).

Mezi nejlepšími se pak nadále daří stařičké Mitsubishi ASX, s 838 registracemi. Top 10 pak uzavírají Peugeoty 3008 a 5008, které podobně jako obdobně velké Škodovky dokazují, že na českém trhu se více daří pětimístným než sedmimístným SUV.

Nejprodávanější středně velká SUV
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. Škoda Karoq 6259 7521
2. Škoda Kodiaq 4503 5108
3. Hyundai Tucson 3226 2499
4. Dacia Duster 2427 4805
5. Volkswagen Tiguan 2035 3059
6. Toyota RAV4 1102 1022
7. Kia Sportage 1005 1303
8. Mitsubishi ASX 838 951
9. Peugeot 3008 761 1335
10. Peugeot 5008 699 851

Nejprodávanější velká SUV

Loni velkým SUV na českém trhu vládlo BMW X5, letos ale jeho pozici přebral konkurenční Mercedes-Benz GLE, který meziročně vyskočil z 330 na 769 registrací. Je tak dokonce úspěšnější i než menší GLC (692 registrovaných kusů). Důvodem je loňská mezigenerační výměna tohoto modelu. Mercedesu se obecně mezi luxusními SUV daří, vždyť obří GLS je v tomto segmentu třetí.

I po letech pak boduje Volvo XC90, které s 336 registracemi obsadilo čtvrtou příčku. Naopak Volkswagen Touareg se letos propadl z 607 na 291 registrovaných kousků. Že by vliv omezení nabídky, která aktuálně čítá pouze benzinové 3.0 TSI V6?

Nejprodávanější velká SUV
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. Mercedes-Benz GLE 769 330
2. BMW X5 582 808
3. Mercedes-Benz GLS 346 62
4. Volvo XC90 336 411
5. Audi Q8 300 327
6. Volkswagen Touareg 291 607
7. BMW X6 285 49

Nejprodávanější velkoprostorové vozy

Velkoprostorovým automobilům na českém trhu dnes vládnou osobní dodávky. A konkrétně bodují zástupci skupiny PSA. Vždyť Citroën Berlingo je v rámci kategorie druhý, jeho sourozenec Peugeot Rifter třetí a třetí do party Opel Combo devátý. Zatímco však Berlingo meziročně kleslo, Rifter zůstal víceméně na svém a Combo si meziročně pomohlo.

Nejvýše každopádně zůstává Dacia Dokker, a to přestože meziročně spadla z 3.145 na 1.724 registrací, možná i kvůli čekání na novou generaci, která už se má blížit. Boduje ale i vůz z opačného konce spektra, Mercedes-Benz V se s 375 registracemi drží v nejlepší desítce. Je tam i jediné typické MPV, tímto „mohykánem“ je celkově čtvrtý Volkswagen Touran.

Nejprodávanější MPV a osobní dodávky
Poř. Model Prodeje 1-9/2020 [ks] Prodeje 1-9/2019 [ks]
1. Dacia Dokker 1724 3145
2. Citroën Berlingo 1406 1989
3. Peugeot Rifter 1219 1226
4. Volkswagen Touran 1025 1132
5. Toyota Proace 923 691
6. Volkswagen Caddy 813 1232
7. Volkswagen Transporter 555 1027
8. Ford Tourneo Custom 437 799
9. Opel Combo 410 335
10. Mercedes-Benz V 375 451
David Bureš
Diskuze (10)

Doporučujeme

Avatar - Blue Sun
8. 10. 2020 18:34
Re: celkom ok
Ten předražený a oškubaný Golfík má sám o sobě větší prodeje, než celé Mitsubishi dohromady, ty mamlase.
Avatar - 3_diamanty
8. 10. 2020 15:24
Re: Kde je TESLA Model 3???
chcelo by to aj osobitnu tabulku elektromobilov :yes:
Avatar - 3_diamanty
8. 10. 2020 15:12
Re: GLE
presne tak.... problem vidim v tom ze X5 a X6 su tu brane ako dva rozne modely pricom GLE s GLE kupe je zaradene spolu ako jeden model.. a potom vnikaju taketo nepresnosti.. vyborny postreh.. ak to zoberieme takto ze GLE kupe je uz osobitny model po vzore X6-tky tak nadalej bawo je pred MB
Avatar - 3_diamanty
8. 10. 2020 14:56
celkom ok
space star ma prijemne prekvapil... cakal som zaciatkom roka predaj do 200ks do konca roka a ono je tomu tak defakto uz 3 mesiace pred koncom roka a to som este neratal ani s koronou .. takze klobuk dole... momentalne 5 miesto v minitriede a porazka pandy ci F500 alebo C1/P108 je zatial celkom zaujimave prekvapko ( 250 ks do konca roka je realnych ) ...

ASX tiez este moze dobehnut cisla spred roka .. tu ale na obranu treba povedat ze faceliftovana verzia s 2.0 motorom ( ktora prisla do predaja pred koncom minuleho roka ) predsa len uz nestoji tolko co predosla a dostupnejsia 1,6tka.. u nas je cenovy rozdiel 2000-2200 eur voci predchodcovi s porovnatelnou vybavou .. takze suma sumarum... aj napriek ocakavanemu zdrazeniu faceliftovanej verzie s uz silnejsim motorom a vylepsenou technikou ma za mna ASX nadalej slusne cislo ( 1000-1050ks do konca roka je realnych ) ...

predrazeny a oskubany golfik uz naopak netiahne.. jeho caro je ta tam.... a naopak klobuk dole pred perfektne posadenou corollou ci ceedom spolu s i30 .. kto by este pred 5 rokmi cakal takyto stav korejcov ci japoncov voci golfu tak by som ho mal zrejme za blazna... sila... toyota, kia, hyundai :yes:
8. 10. 2020 14:45
Re: Kde je TESLA Model 3???
SDA Teslu pochopitelně nezařazuje, protože Tesla není členem SDA.